Dat zebrapad is er niet bij gemaakt, omdat de wegbeheerder hier de voetgangers niet voor wilt laten gaan.swtimmer schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:56:
[...]
Ah - ik zat al te zoeken naar de exacte regels voor B1. Maar met de drempels, het bord, en de haaien tanden is het allemaal niet heel duidelijk en ik zou nog steeds stoppen in zo'n situatie omdat ik verwacht dat veel mensen zouden oversteken. Snap niet dat de wegbeheerder er niet een zebrapad bij heeft gemaakt.
Het voetpad uit de OP is ook los van de weg en is geen trottoir dat aan de weg vast zit. Dan is dat dus toch ook een andere weg? En in dat geval zouden voetgangers geen voorrang hebben. niet consequent lijkt mij.Ernemmer schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:53:
...Als het een fietsstrook was geweest niet, maar nu is het een los pad er naast en dan dus wel.
Uit ervaring in Amsterdam weet ik dat de wegbeheerder vaak niet alles kan overzien tijdens planning en zeker in de eerste jaren van een nieuwe wijk veel van dit soort zaken toch worden aangepast ivm veiligheid (dus of de fietsers moeten voortaan ook wachten of de voetgangers mogen ook).Ernemmer schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:57:
[...]
Dat zebrapad is er niet bij gemaakt, omdat de wegbeheerder hier de voetgangers niet voor wilt laten gaan.
Ik heb mijn post iets verduidelijkt.Roenie schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:00:
[...]
Het voetpad uit de OP is ook los van de weg en is geen trottoir dat aan de weg vast zit. Dan is dat dus toch ook een andere weg? En in dat geval zouden voetgangers geen voorrang hebben. niet consequent lijkt mij.
Volgens mij zit de voetganger wel op dezelfde weg, want er veranderd niks aan het wegbeeld daar. Ook is de bocht nog niet afgelopen waar de voetganger oversteekt.
En het klopt dat de wegbeheerders in NL niet heel consequent alles inrichten. Daarom zie je dus ook zoveel fouten in het verkeer, net als in dit en alle andere verkeerstopics op Tweakers.
[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 04-03-2020 16:07 ]
Voetganger heeft voorrang, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, dit geldt ook voor voetgangers.
Nee. Het verklaart alleen de verwarring die hierboven was omdat voetgangers geen bestuurders zijn.Roenie schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:35:
[...]
Is er een verschil in de praktische uitvoering?
De conclusie lijkt mij simpel: contacteer je gemeente en zeg dat dat een heel gevaarlijk punt is, en vraag of ze daar een zebrapad kunnen maken. Dan is het meteen duidelijk.
Android developer & dürüm-liefhebber
ik heb geleerd:markisoke schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:18:
Volgens mij heeft de voetganger voorrang, de regel die mijn instructeur altijd gebruikte was: Kijk je hem in z'n gezicht of nek, laat voor die gek (voetganger).
Kijk je hem in de kont of bek, blijf dan op je stek ...
Ja, voetganger heeft voorrang. Ik zou zelf wel nooit zomaar oversteken.
Volgens de letter van de wet hebben voetgangers dus nooit voorrang (want dat is alleen tussen bestuurders), maar auto's moeten ze soms wel voor laten gaan.
Als je als voetganger bijvoorbeeld op een voorrangsweg loopt moet je alsnog mensen van rechts voor laten gaan.
Als je als voetganger bijvoorbeeld op een voorrangsweg loopt moet je alsnog mensen van rechts voor laten gaan.
Nee.Roenie schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:00:
[...]
Het voetpad uit de OP is ook los van de weg en is geen trottoir dat aan de weg vast zit. Dan is dat dus toch ook een andere weg? En in dat geval zouden voetgangers geen voorrang hebben. niet consequent lijkt mij.
De groenstrook/berm is ook onderdeel van de weg:
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1
1. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
a. Onze Minister: Onze Minister van Infrastructuur en Milieu;
b. wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;
Dus ook als de voetganger op het gras zou lopen, heeft deze voorrang.
bron: https://maxius.nl/wegenverkeerswet-1994/artikel1/
--
Nooit?sjaakwortel schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:51:
Volgens de letter van de wet hebben voetgangers dus nooit voorrang (want dat is alleen tussen bestuurders), maar auto's moeten ze soms wel voor laten gaan.
Volgens de letter van de wet:
Artikel 18
1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
onder "het verkeer" vallen alle weggebruikers dus ook voetgangers!
MasterFlirt - Leiders in verleiding sinds 2001
Mark Manson - Personal Development That Doesn't Suck
Ja, dat zeg ik dus, je moet voetgangers zeker voor laten gaan, maar de term voorrang heeft hier niks mee te maken, als je in artikel 1 opzoekt wat de definitie van voorrang is staat er :ThePrutser schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:35:
[...]
[...]
Nooit?
Volgens de letter van de wet:
Artikel 18
1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
onder "het verkeer" vallen alle weggebruikers dus ook voetgangers!
"voorrang verlenen: het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen;"
en bij bestuurder:
"bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers;"
hieruit volgt dat voetgangers dus geen voorrang kunnen hebben.
maar dit is dus extreme regelneukerij, en alleen een verschil in taalgebruik.