De reacties die deze vraag "bizar" of de onwetendheid of twijfel over de exacte invulling van deze regel "ernstig" noemen zijn wel weer typisch voor dit subforum. Is het nou echt nodig om met zulke termen te smijten? Voelt het goed om op zo'n manier te laten weten dat jij het wel weet? Er zijn gegarandeerd zaken over de verkeersregels, ongeschreven regels of voertuigonderhoud die jullie niet weten. Zou je het ook leuk vinden als een agent, medeweggebruiker of monteur jou aanspreekt alsof je achterlijk bent wanneer je dat toegeeft?
Wees blij dat deze vraag gesteld wordt. Dergelijke moraalridderige reacties schrikken mensen alleen maar af om meer van dit soort vragen te stellen, terwijl we met z'n allen van deze kennisdeling alleen maar beter worden.
Anyway, ik had dit ook eens met een stel voetgangers (blauw) dat ik op de fiets (groen) tegenkwam:
En ik kreeg een grote bek dat ik ze bijna omver reed. Wat de regels ook zijn, ik zou mezelf als voetganger nooit zo voor de wielen van een fietser gooien die zijn hand al heeft uitgestoken en is begonnen met het nemen van de bocht.
Het ging hiervoor al even over het aantal meters afstand waarop deze regel nou zou gelden. De voetgangers kwamen van rechtsboven op de foto, en hadden ook al een bocht gemaakt. Volgens mij hebben ze dan niet lang genoeg evenwijdig aan mij gelopen om zich op dezelfde weg te bevinden. Of wel? Bevind je je dat vanaf de eerste voetstap? Zijn voetgangers überhaupt verplicht richting aan te geven, of duidelijk te maken dat ze willen overteken? Hoe dan ook, hun intenties waren duidelijker geweest wanneer ze uit de richting van de gestreepte lijn gekomen waren.