Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basheijd1997
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:01
Hoi,

Ik ben 22 jaar wordt 23 voordat het nieuw schooljaar begint woon nog thuis en werk 1,5jaar nu ongv op de uniklinik in Aachen als biotech analist (MTA verdien ongeveer 1900 netto en 3037.04 bruto waarbij met de inkomstenbelasting in Duitsland ik reiskosten huur kan aftrekken).

Zoals al eerder dit jaar waar ik een topic had gemaakt met de vraag of het verstandig zou zijn geweest om te stoppen met werken en toch terug naar school te gaan.

Terug naar nu. ik heb een aantal open dagen bezichtigt maar echt iets waarvan ik zou denken ja dat is het met idee dat ik rest van mijn carrière zou willen doen heb ik niet echt tegen gekomen. Een aantrekkelijk iets was Fysiotherapie als HBO- bachelor en had me ook aangemeld voor een meeloopdag in Eindhoven. Al zie ik mezelf moeilijk weer terug gaan naar school en stoppen met werken (tevens omdat ik niet weet wat ik later wil doen). Zelf ook al gekeken naar de deeltijd opleiding maar kan hier helaas niet echt reviews of ervaringen van vinden (kan dat ik scheef op Google loop mr vinden lukte me niet 8)7 )

Nu had ik nog de vraag of mensen dezelfde struggle hebben dat ze een globaal idee hebben van iets mr ertussen veel blank is en onzeker zijn over wat ze nu moeten doen en hoe anderen eroverheen kwamen. Ook hoe men nu beslist wat men in het leven wilt en kiest kwa werk en studie

Mijn vriendin bijvoorbeeld weet nog niet 100% welke studie ze wilt (maar ze gaat zich wel aanmelden denk dat ze het gewoon geheim houd nog) en wilt liever reizen in plaats van al samenwonen gaan aangezien ze veel van de wereld wilt zien. Zelf wil ik ook reizen tevens denk ik niet dat mijn huidige baan mij lief blijft voor de rest van mijn leven en zou ik graag wel wat leukers doen. Dan komt te optie of om toch te gaan studeren weer en hoe men dat het beste aanpakt en hierdoor hopelijk ook iets meer te verdienen.

eventuele spellingfouten heb ik geprobeerd eruit te halen al

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Maar wat is nou precies je vraag of waar heb je nou hulp bij nodig? Je somt een wat onsamenhangend verhaal over je huidige situatie op, maar wat je precies wilt weten, waar je op vast loopt (buiten je spelling) wordt niet echt duidelijk.

Spelfouten en Germanismen kijken we wel doorheen, maar lui-igheden als gwn, mr, bijv, ongv en dergelijke niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Pizza_Boom op 04-03-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basheijd1997
Nou de vraag die probeerde te stellen was of er mensen zijn die ook niet weten wat ze willen doen. Zoals het werk blijven behouden, stoppen met werk en studeren of zoals ik zag bij proeducation of ncoi een deeltijd doen (voordeel van normaal naar school gaan is mensen ontmoeten en misschien vrienden maken wat goed zou kunnen zijn voor mijn slechte MBO ervaringen wat niet zo geslaagd was). Hoeveel stress legt een deeltijd op je? Hoe kiezen mensen nu naast de gedachte dat lijkt me leuk nu echt voor de carrière die ze gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben wel iets jonger, maar vind het ook maar een moeilijke keuze. Had afgelopen september een opleiding gekozen maar begin januari mee gestopt. Nu ga ik volgende week wat deeltijd opleidingen bezoeken, hopende dat dat wat is. Ik kan gewoon niet hele weken naar schook gaan, dat sloopt me mentaal. Nu dus kijken of ik een beetje kan combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 21:50
Persoonlijk ben ik niet in zo een situatie gekomen, maar ben ook meer van mening dat je moet volgen wat goed voor je voelt. Het is inderdaad heel verstandig om je studie te gaan doen en HBO of hoger te halen want dat is de toekomst. Maar als je hart er niet bij ligt dan wordt het doorlopen van een studie vele malen moeilijker met kans om eruit te stappen en dan heb je een mogelijk schulden of geld "weg gegooid".

Misschien is het mogelijk om via werk ernaast te leren? Dan verdien je geld en doe je een studie.

Over de spelling, ja het is moelijk en ik heb ook het probleem. Je komma plaatsen is waar je wat aan kan werken. Geen "chat" taal gebruiken want ik verschil 10 jaar met jou maar weet echt niet wat MR betekend. Ow en na lezen van wat je schrijft of het goed leest kan veel helpen
basheijd1997 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:49:
Nou de vraag die probeerde te stellen was of er mensen zijn die ook niet weten wat ze willen doen. Zoals het werk blijven behouden, stoppen met werk en studeren of zoals ik zag bij proeducation of ncoi een deeltijd doen (voordeel van normaal naar school gaan is mensen ontmoeten en misschien vrienden maken wat goed zou kunnen zijn voor mijn slechte MBO ervaringen wat niet zo geslaagd was). Hoeveel stress legt een deeltijd op je? Hoe kiezen mensen nu naast de gedachte dat lijkt me leuk nu echt voor de carrière die ze gaan doen?
Tussen MBO en HBO is wel een verschil in mentaliteit en gedrag. Laat iets uit het verleden je niet proberen tegen te houden, probeer een stap te maken richting verbetering van jezelf ook is het moeilijk want dat is eenmaal de manier om te groeien.

[ Voor 35% gewijzigd door Erazher op 04-03-2020 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik heb op mijn 25 besloten te stoppen met werken en fulltime een HBO studie te gaan doen in een compleet andere richting. Erg blij met die keuze, de studie was een makkie want had een goede werk ethiek waardoor ik ineens zeeën van tijd had. Zelfde met stages, die gingen altijd makkelijk en merk dat ik na mijn studie sneller stappen maakten door eerdere werkervaring.

Als je de kans hebt zou ik hem dus zeker nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
basheijd1997 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:49:
In de loop van je carrière verandert het voor de meeste mensen toch wat ze doen en uitspoken. Het diploma geeft je een minimum niveau en een start, wat je daarna gaat doen is aan jezelf. Je kiest niet voor een carrière met een opleiding (of nouja, meestal niet), je kiest voor een startpunt.

Voordeel aan fulltime is dat je meer contacturen hebt. Nadeel is dat de studenten iets minder gemotiveerd zijn.
Voordeel aan parttime is dat je groep veel meer motivatie heeft, ze werken er immers bijna allemaal ook nog naast. Nadeel is dat het een hoge mate van zelfdiscipline vraagt, omdat je relatief veel in je eigen tijd moet doen.

Ik heb in mijn eerste opleiding deels meegedraaid met de parttimers, het contact tussen docenten en studenten is gewoon anders. Meer same level. Deels doordat de docenten er meer voor open staan (30ers-40ers-50ers i.p.v. tieners), deels doordat de studenten gewoon volwassener zijn. Er worden geen vuilnisbakken bovenop een schrijfbord geplaatst op zo'n manier dat ie naar beneden komt als het bord bewogen wordt. Mensen gaan niet halverwege de dag aan het bier omdat de schoolkroeg open is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basheijd1997
Pizza_Boom schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:23:
[...]

Voordeel aan fulltime is dat je meer contacturen hebt. Nadeel is dat de studenten iets minder gemotiveerd zijn.
Voordeel aan parttime is dat je groep veel meer motivatie heeft, ze werken er immers bijna allemaal ook nog naast. Nadeel is dat het een hoge mate van zelfdiscipline vraagt, omdat je relatief veel in je eigen tijd moet doen.
Klinkt best wel logisch als het zo gezegd wordt. Hoe verliep het bij parttime bij jou als ik mag vragen? met nadruk op het contact tussen de anderen die de opleiding volgen, omdat je zegt het liep anders meer same level maar neem aan dat je dan bedoelt dat het allemaal duidelijk wordt gedaan. Voor groepsopdrachten had ik zelf al bedacht dat het beter zou lopen aangezien een partime studie meer kost in geld en zoals je zei discipline waarbij minder mensen de kantjes doen aflopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Ik ben op mijn 21e gestopt met voltijd werken en een voltijd HBO gaan doen. Momenteel voltijd bezig met de (pre-)MSc.

Beste keuze ooit.

Ik kan natuurlijk niet in jouw hoofd kijken, maar persoonlijk, terugkijkend, zou HBO makkelijk parttime kunnen. Momenteel op de uni heb ik wel enorm veel tijd nodig om alle stof door te nemen. Niet omdat het moeilijk is, maar zo enorm veel.

[ Voor 46% gewijzigd door Phyrozi op 04-03-2020 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
basheijd1997 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:19:
Klinkt best wel logisch als het zo gezegd wordt. Hoe verliep het bij parttime bij jou als ik mag vragen? met nadruk op het contact tussen de anderen die de opleiding volgen, omdat je zegt het liep anders meer same level maar neem aan dat je dan bedoelt dat het allemaal duidelijk wordt gedaan. Voor groepsopdrachten had ik zelf al bedacht dat het beter zou lopen aangezien een partime studie meer kost in geld en zoals je zei discipline waarbij minder mensen de kantjes doen aflopen.
Ik heb geen parttime opleiding gedaan. Ik ben bij een deel van de vakken (enkele) bij de parttimers mee gaan draaien. Dit omdat ik die nog niet had gehaald en er bij de parttimers geen docenten zijn die koffie gaan dringen, omdat de groep er geen zin in heeft.

De parttimers zijn vooral meer gemotiveerd. Ze willen immers zelf hogerop komen, terwijl de jongere voltijds meer het gevoel van "naar school toe moeten" hebben.

Lees jij je reacties wel eens na? Ik moest dit stuk ook een keer of 4 lezen voordat ik door had wat je nou precies bedoelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSHG8897
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:46
Ik zit een beetje in een soortgelijke situatie. Ben nu 1,5 jaar aan het werk na het afstuderen (hbo). Verdien prima en genoeg doorgroeimogelijkheden.

Echter, ik ben 22. En heb in het sollicitatiegesprek al benoemd dat is graag een master wil halen. Ben me nu aan het oriënteren op Bestuurskunde maar wil dit graag deeltijd doen.
Nu kom ik alleen veel studies tegen waar je in het werkveld (openbaar bestuur dus gemeentes e.d.) actief moet zijn en ik werk bij een adviesbureau aan de andere kant van de tafel. Dit maakt het lastig. Voltijd is eigenlijk geen optie want dan ben ik weer 2 jaar inkomen kwijt.

Tenslotte twijfel ik tussen een hbo-master en een 'echte' master. Zijn hier in het topic ervaringen met bovenstaande verschillen. Wordt een hbo-master wel/niet serieus genomen. Kom het zelf in de praktijk niet tegen.
Pagina: 1