Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• basheijd1997
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 15:09
Hallo,

Ik weet niet erg goed hoe ik dit het beste kan beschrijven, is mijn eerste topic(geen idee of dit ook de juiste plek is om deze te zetten). Ik heb een klein eigen gedachte dilemma en hoop misschien aan de hand van wat feedback of ideeën de knoop te kunnen doorhakken.

Allereerst ben ik op het moment in bezit van een MBO 4 diploma biotechnisch analist, 22 jaar, woon thuis en heb het diploma laten omzetten in Duitsland (erkennen) als MTA en ben na mijn laaste stage aan de slag gegaan met werken. Momenteel werk ik nu 1 jaar hier (unikliniek Aachen) maar zit met het probleem of ik toch een HBO bachelor zou gaan volgen of beter hier kan blijven werken. kwa Loon zou ik in de toekomst waarschijnlijk beter zitten, daartegenover gezet ik bouw wel studieschuld op. Mijn vriendin heeft een tussejaar genomen en besloten nu weer terug de boeken in de duiken en 4 jaartjes verder studeren.

Ik heb veel momenten dat ik de dingen teveel gedachtes geef, zoals ik ben wel tevreden op het werk maar zie mezelf dit niet doen voor 40 jaar nog en nu met 22 is nog tijd voor schooling. Zou het zijn dat ik nu naar school wil doordat mijn vriendin ook verder studeer, tevens de beslissing om te werken en niet direct door te studeren kwam door de ervaring op school. aan de hand van veel buitengesloten worden en niet echt vrienden te kunnen maken was ik voor mijn gevoel er klaar mee en wilde niet nog 4 jaar tussen de mensen rondlopen maar alleen zijn om het zo te zeggen. (het is beetje moeilijk te verwoorden voor mijn gevoel) De angst dat ik weer naar de schoolbanken zou gaan en daar ongelukkig zou worden niet door de opleiding, maar doordat ik niet kan omgaan met de andere leerlingen en alweer buitengesloten zou worden geeft me beetje een beangstigend beeld erover. De keuzes van opleidingen na veel onderzoek die ik heb gevonden en voor mijn idee iets beter passen als dag in dag uit een pipet vasthouden zijn: Verpleegkundige technische stroom en Fysiotherapie met misschien een overlapping naar Lifestyle coaching. Zelf hou ik van sporten en het gevoel om mensen te helpen met het idee dat ik iets goed doe voor anderen.

Waarschijnlijk heb ik niet alle benodigde info gegeven (sorry mocht ik iets belangerijks zijn vergeten) of als dit topic in de verkeerde categorie staat.

Ik hoop dat jullie misschien iets van menigen, ideeën of gedachtes hebben erover of misschien stond iemand in het zelfde schuitje
Mijn spelling kan incorrect zijn, hier geliefde niet al te hard op te reageren

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Als je een HBO opleiding aan kan dan moet je dat gewoon gaan doen. Het kost wat opofferingen maar het gaat je zoveel meer mogelijkheden geven in de toekomst dat het zonde is die kans niet aan te grijpen.
Een studieschuld is verwaarloosbaar op lange termijn als je kijkt naar het verschil in salaris en als je tussentijds part-time kan blijven werken kan je die schuld aanzienlijk verlagen.

• RadiQal
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 17-02 14:59
Doe wat je leuk vindt. Klinkt cliché, maar als je het niet erg vindt om te studeren, zou ik die kans zeker nog pakken. Er zijn genoeg mensen die genoeg die spijt hebben van het (toch) niet doorstuderen op jongere leeftijd. Begrijp me niet verkeerd, je kan altijd nog studeren maar de omstandigheden in je leven worden er over het algemeen met de jaren niet gemakkelijker op.

Heb geen spijt van de dingen die je niet hebt gedaan.

• Omega Supreme
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15:22

Omega Supreme

The God of Death

Heb je gekeken of je die opleiding ok in Duitsland kan doen? Dat zou wel eens een stuk goedkoper kunnen zijn!

"You know you're hanging out with physics geeks when neutronium counts as a "mundane" form of matter."

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 15:13
Een studie verdien je in principe terug, anders doe je iets niet goed.
En is deeltijd geen mogelijkheid? 4 dagen werken en 1 dag (+ thuis) studeren? Dan hou je inkomen en na een jaar of 4 heb je ook je HBO.

• ASracing
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 19:23
Ongeveer 17 jaar geleden heb ik zelf ook de afweging gemaakt om te stoppen met werken en weer fulltime naar school te gaan. Op dat moment was ik automonteur en ben elektronica gaan studeren. Ook ik zag me niet 40 jaar rond lopen in een werkplaats maar vond het op dat moment erg leuk dus ben ik eerst gaan werken. Na een paar jaar begon het toch weer te kriebelen en heb ik ontslag genomen en ben weer gaan studeren.
Ik heb daar nog nooit een seconde spijt van gehad.

Nu is het moment om het te doen, je bent nog jong, woont thuis en hebt geen kinderen (aanname). Dus kosten relatief laag, nog een hoop energie en tijd.
Als je het nu niet doet en het over een jaar of 10 toch nog wilt gaan doen zal het je veel zwaarder vallen dan nu het geval zou zijn.

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Nu online

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

basheijd1997 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:52:
...
Ik heb veel momenten dat ik de dingen teveel gedachtes geef, zoals ik ben wel tevreden op het werk maar zie mezelf dit niet doen voor 40 jaar nog en nu met 22 is nog tijd voor schooling. Zou het zijn dat ik nu naar school wil doordat mijn vriendin ook verder studeer, tevens de beslissing om te werken en niet direct door te studeren kwam door de ervaring op school. aan de hand van veel buitengesloten worden en niet echt vrienden te kunnen maken was ik voor mijn gevoel er klaar mee en wilde niet nog 4 jaar tussen de mensen rondlopen maar alleen zijn om het zo te zeggen. (het is beetje moeilijk te verwoorden voor mijn gevoel) De angst dat ik weer naar de schoolbanken zou gaan en daar ongelukkig zou worden niet door de opleiding, maar doordat ik niet kan omgaan met de andere leerlingen en alweer buitengesloten zou worden geeft me beetje een beangstigend beeld erover.
...
Ik denk dat je niet te angstig moet zijn om een HBO studie te gaan doen vanwege je ervaringen op het MBO. Mijn ervaring is dat er een enorm verschil is tussen hoe het er aan toe gaat op het MBO vs het HBO. Je hebt vaak veel meer vrijheid, medestudenten zijn veel meer gemotiveerd en docenten een stuk relaxter. Bijvoorbeeld bij de meeste colleges boeit het de docent niet of je aanwezig bent of niet.

Je zal wel afhankelijk zijn van medestudenten tijdens projecten. Sommige voeren geen klap uit, maar daar moet je ook mee leren omgaan. Over het algemeen zijn ze wel een stuk gemotiveerder dan op het MBO (is mijn ervaring!)

edit:
Dit was 25 jaar geleden zo. Geen idee eigenlijk of dat nu nog geld.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• basheijd1997
Bedank voor de feedback tot op heden.

Ik had zelf al rondgekeken voor deeltijd studies maar voor fysiotherapie lijkt me dit wel een moeilijke ivm de stages en praktijkopdrachten (voor zover ik kon vinden al begrijp ik niet helemaal hoe dit in elkaar zit). Begrijp dat angst niet nodig zou zijn en niet alles hetzelfde is zoals mun voorafgaande nadelige ervaringen van middelbaren en MBO. HBO lijkt me wel een flinke en goede stap om te maken al probeer ik tevens te zoeken naar beste oplossingen ivm bijverdienste en reistijd. (woon huidig in Geleen wss richting Eindhoven voor de opleiding).

Zelf probeer ik het helder te krijgen hoe het eruit zou gaan zien. Dit door middel van het plan om te gaan samenwonen met mijn vriendin en tevens te kijken naar mogelijke bijbaan voor ernaast. Het begeven op onbekend terrein en geen plan hebben is de moeilijke stap voor me (noem het financiële onzekerheid)

• Twijfels
  • Registratie: december 2011
  • Nu online
@basheijd1997 ik heb zelf 4 jaar geleden ook voor een soortgelijke keuze gestaan. Ik was begonnen aan een deeltijd traject en had een leuke baan. Fijne collega's en niks te klagen, ook goede toekomstperspectieven. Echter vond ik het werkinhoudelijk niet erg leuk en zag het mezelf ook niet langere tijd doen.

Dat was toen ik 21 was, toen ook maar besloten om toch het werk op te geven en voltijd verder te gaan studeren. Inmiddels in m'n laatste jaar HBO en nog geen seconde spijt gehad van de keuze. Plezier hebben in wat je doet is uiteindelijk het aller belangrijkste. Voor mij als voordeel is dat ik nog thuis woonde en vanaf het tweede jaar in mijn studie ook een bijbaan had waar ik veel uur kon maken en leuk bijverdiende.

Als je nu op je 22e al zo sterk twijfelt zou ik echt de stap maken om wat anders te gaan studeren. Mocht het mogelijk zijn dan natuurlijk in deeltijd, wellicht is het ook een optie om te overleggen met hogescholen of deeltijd eventueel vanaf het tweede of derde leerjaar mogelijk is als dat niet direct kan. Bijbaantje erbij kan natuurlijk ook, ik zelf heb als bijbaan in een fabriek in 5-ploegen gewerkt, verdient leuk en het scheelt dat je in het weekend nog redelijk uren kan maken naast je studie :)

Over het buitengesloten voelen zou ik absoluut niet bang zijn, vergeet niet dat er heel veel mensen op het HBO zitten die eerst MBO hebben gedaan en evt. nog andere studies, de gemiddelde leeftijd in het eerste jaar is al snel 20/21 jaar, je bent echt geen buitenbeentje als je 22 bent hoor!

• ubje
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 25-02 15:44
Ik ben gestopt met school toen ik 16-17 was want geld verdienen was leuker. Nu ben ik ouder en merk ik toch dat ik beter had kunnen doorstuderen. Op dit moment volg ik een HBO deeltijd opleiding. Het is erg wennen om weer naar school te gaan, zal voor jou anders zijn. Maar vergeet niet dat je bij een andere opleiding met andere mensen samen zit. Dus de ervaring die je hebt gehad met je vorige opleiding kan goed heel anders zijn als je nu HBO gaat doen.

Persoonlijk vind ik deeltijd fijn omdat de (meeste) mensen een goede motivatie hebben en de leeftijd zit tussen de 20 en 40+. Uiteindelijk worden de oudere mensen iets minder serieus en de jongere juiste wat serieuzer hierdoor krijg je een mooie balans.

Mijn advies zou daarom ook zijn, probeer het gewoon.

• Anatidae
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 09:45
Op mijn werk wordt al het labwerk op dit moment zoveel mogelijk gerobotiseerd. Waar een paar jaar geleden nog 30+ laboranten stonden. Staan nu 2 robots en 1 ongeschoolde arbeider die de robots aanvult met buffers en een man van de technische dienst staat standby , voor het geval dat de robots ermee op houden.
Misschien iets om mee te nemen in je overweging.

Eendjes <3. Mario Kart 8DX: SW-1803-1219-1903

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 06:55
Anatidae schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:19:
Op mijn werk wordt al het labwerk op dit moment zoveel mogelijk gerobotiseerd. Waar een paar jaar geleden nog 30+ laboranten stonden. Staan nu 2 robots en 1 ongeschoolde arbeider die de robots aanvult met buffers en een man van de technische dienst staat standby , voor het geval dat de robots ermee op houden.
Misschien iets om mee te nemen in je overweging.
werk zat voor laboranten. Er is genoeg te doen wat nooit te automatiseren valt.

• basheijd1997
Bedank voor de feedback, dit geeft wel een wat beter gevoel om het toch te gaan proberen. en dat ik me iets minder zorgen zou moeten maken erover zoals het verleden (MBO etc ervaringen loslaten) en nieuwe uitdaging aanzou kunnen beginnen waarschijnlijk.

• bastiaantje_
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 14-02 13:18
Zelf ben ik op mijn 25e weer terug de banken in gegaan (HBO). Momenteel in het derde leerjaar en heb er geen moment spijt van. De werkwijze is heel anders dan een MBO, meer vrijheid en veel op eigen initiatief. Het enige lastige voor mij was het leeftijdsverschil, maar ik ben dan ook al een stukje ouder ;-). Een (eventuele) studieschuld zou ik mij persoonlijk niet al te druk om maken, die paar centen kun je later makkelijk opvangen.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Zoals hierboven al gezegd is lekker gaan studeren, ik was eerder ook goed op school alleen had ik er geen zin in en ben met 18 jaar gaan werken. 10 verschillende baantjes verder ben ik op mijn 29e maar eens verder gegaan met mijn MBO(voltijd) en daarna HBO(voltijd) ook nog gedaan. Ik was klaar met school op 35 :) en heb hier echt geen spijt van. Ik heb nu veel leuker werk met een veel leukere beloning.

Fable wijzigde deze reactie 14-11-2019 08:35 (19%)

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16:02
basheijd1997 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:52:

Ik hoop dat jullie misschien iets van menigen, ideeën of gedachtes hebben erover of misschien stond iemand in het zelfde schuitje
Hoi :)

Ik, 42 met een halve MTS en hele 4 jarige MBO op zak en inmiddels vanaf mijn 21ste fulltime aan het werk (parttime vanaf 16) zou je willen aanraden om je HBO te gaan doen.

ik heb er nu spijt van dat ik na mijn MBO niet verder ben gegaan met een HBOstudie. Ik merk dat door wat aangescherpte eisen in mijn werkveld er nu meer gekeken wordt naar een willekeurige HBO opleiding dan een "werkveldgerichte MBO + vlieguren in werkveld".
Terwijl ik al 10+ jaar in een HBO-functie werk met goede beoordelingen.
Natuurlijk is dat op te lossen door assesments en andere fratsen, of zelfs nu een HBO-opleiding te gaan doen, deels in de baas zijn tijd.
Maar daar komt heel wat meer bij kijken dan een simpele studiebelasting, een deel zul je (soms) alsnog zelf moeten ophoesten en ook gaat het veel van je vrije tijd kosten.

Het geeft je ook de mogelijkheid een studierichting te onderzoeken die je bij je MBO keuze misschien niet als de meest verstandige keuze leek en je dus voor optie #1 ging.
Met andere woorden, verbreed je horizon, je bent nog jong en je helpt je zo om te onderzoeken wat je leuk vind. Dan heb je meer ervaring en geef je jezelf meer tijd om later de keuze te maken waar je voor langere tijd terecht wilt komen.

Wat ik ook nog wil meegeven, waar jongeren misschien niet zo snel bij stilstaan, is dat het op oudere leeftijd moeilijker wordt om te leren. Natuurlijk zal niet iedereen hier last van hebben, ik ervaar dat echter wel. Met cursussen etc merk ik dat ik echt geen 20 meer ben.

@RadiQal merkt het ook al op.....liever spijt van dingen die he gedaan hebt dan "had ik maar......"

@TheBrut3 slaat de spijker op de kop, je gaat meer verdienen, dit werkt later door in alles zoals een hogere hypotheek of meer financiele middelen om, bijv, eerder te stoppen met werken of je huis zo snel mogelijk af te lossen.

TL:DR: pak die HBO :P

• basheijd1997
Bedank voor de hulp (ofja eigen verhalen). Dit geeft me wel een beter beeld bij het doorstuderen en een HBO te gaan pakken zonder dat ik ervan wegzou blijven door voorafgaande ervaringen en het studieschult gebeuren :*)

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16:02
basheijd1997 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 07:54:
Bedank voor de hulp (ofja eigen verhalen). Dit geeft me wel een beter beeld bij het doorstuderen en een HBO te gaan pakken zonder dat ik ervan wegzou blijven door voorafgaande ervaringen en het studieschult gebeuren :*)
you're welcome d:)b

sucses met de keuze :w

• PnD
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 09:39

PnD

like in Pinda ^_^

Een goede werkgever zoeken die jouw studie (deels) gaat betalen. Die ook de ruimte geeft om zonder HBO papiertje door te groeien.

Wellicht is je huidige werkgever dat wel? Maak het bespreekbaar!

Heb zelf na een paar jaar werken HBO in deeltijd gedaan en bijkomend voordeel is dat je werkervaring hebt en jouw medestudenten ook. Extra leerzaam.

Uiteindelijk moet je kiezen wat bij jou past 🤗

PnD wijzigde deze reactie 15-11-2019 08:06 (31%)

Al mijn oude & nieuwe systemen

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True