Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een eigen bedrijf (eenmanszaak) en heb een leuke winst behaald.

Nu heb ik al belastingaangifte gedaan over het laatste kwartaal (okt. 2019/dec. 2019).

Stel ik wil een bedrag naar mijn zakelijke rekening op mijn prive rekening zetten met als beschrijving 'loon uitkering'. Is het dan legaal om dit gewoon over te maken zonder dat te vermelden? Of moet ik nog ergens belasting over betalen als ik dit zou doen?

Ik ben benieuwd. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Als eenmanszaak kun je inderdaad geld overboeken naar je persoonlijke rekening. Goed dat je het juist labelt.

Ik zou wel eventueel een boekhouder in de arm nemen of een cursus volgen zodat je alles netjes doet volgens de regels.

[ Voor 171% gewijzigd door 3x3 op 03-03-2020 19:53 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De aangifte die je gedaan hebt is BTW. Daarna moet je nog de algemene inkomstenbelasting aangifte invullen en daar vul je de winst in. Over de winst moet je dan inkomstenbelasting betalen, het bedrag wat over blijft is ruwweg je salaris.
Je mag dat overmaken naar jouw prive rekening, doneren aan de cliniclowns of cash opnemen en in de fik steken. Al kan je voor het vernietigen van geld wel gezeur krijgen...
Als dit compleet nieuw voor je is moet je een boekhouder inhuren, anders wordt het straks een complete clusterfuck. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door jadjong op 03-03-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
Rechtsvorm?

(Eenmanszaak kan ZZP maar ook BV etc zijn)

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 03-03-2020 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:43

Herman

FP ProMod
Rukapul schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:54:
Rechtsvorm?

(Eenmanszaak kan ZZP maar ook BV etc zijn)
Ehh? ;)

De term eenmanszaak bestaat alleen in de IB-sfeer: https://www.belastingdien...rt/rechtsvorm/eenmanszaak Bij een BV spreken we van een DGA.

@Verwijderd Je mag zonder meer opnamen doen van de zakelijke rekening. Als omschrijving kun je dit beter geen 'loon' noemen maar 'opname'. Deze opname is ook niet aftrekbaar van de winst. Let wel op dat je voldoende geld reserveert voor de Inkomstenbelasting, omdat je -zoals je zelf aangeeft- een leuke winst hebt behaald. Sowieso zou ik je aanraden een voorlopige aanslag Inkomstenbelasting aan te vragen, voor zover je deze nog niet betaald.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:32

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Hou er ook rekening mee dat je bij een eenmanszaak sowieso Inkomstenbelasting moet betalen over de winst, ongeacht of je het "overmaakt naar je prive-rekening" of niet en welk labeltje je eraan hangt.

[ Voor 8% gewijzigd door gorgi_19 op 04-03-2020 08:57 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:13

Standeman

Prutser 1e klasse

Misschiende belastingaangifte van 2019 alvast invullen. Dan heb je een beeld wat je overhoudt van de winst.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1