Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexxer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:11
hallo allemaal,

in Q1 2019 ben ik van werkgever (a) gewisseld.
Bij mijn oude werkgever had ik een leaseauto. Was ook een noodzaak, aangezien ik als consultant werkte en heel NL door croste in mijn Skoda.

Bij mijn nieuwe werkgever(b) kon deze leaseauto niet doorlopen (helaas, moest nu zelf een 2e hands auto gaan aanschaffen).

Dit had tot gevolg dat er vanuit de beëiniding van mijn dienstverband bij werkgever(a) een afkoopsom betaald moest worden vanwege het vroegtijdig beïndigen van het leasecontract.

Helaas, dat wist ik natuurlijk, stond in mijn arbeidsovereenkomst dat een eventuele opzegvergoeding van de lease-auto door de werknemer betaald diende te worden indien de arbeidsovereenkomst vanuit de werknemer beindigd zou worden.

Maw, ik mag dokken.

Toen dit in 2019 speelde heb ik zo goed als ik kon uitgezocht hoe dit financieel in elkaar zou zitten.
Kwam tot de conclusie dat er zoiets is als verrekenen met je bijtelling wat je in dat jaar hebt betaald.
Kwam er ook achter dat er vanuit goed werkgeverschap eigenlijk mijn werkgever (a) had moeten aangeven dat ik de auto beter in december kon inleveren dan in februari ivm die constructie.
Maar goed, dat was niet gebeurd, auto is ingeleverd laatste dag februari 2019.

Ook uitgekomen op de website van VZR, brief gevonden https://www.vzr.nl/kennis...pondentie_belastingdienst

Eindstand van het verhaal is dat de opzegvergoeding 6000 euro (inc btw) betrof, althans dat is de factuur die ik van mijn werkgever heb ontvangen
Ik in totaal 800 euro bijtelling heb betaald in januari + februari

Helaas was mijn oude werkgever niet in staat/ niet bereid / onkunding, om dit gelijk goed te verrekenen op een loonstrook en dwong mij min of meer naar een eigen verrekening in de belastingaangifte.

Ook heb ik toen der tijd contact gehad met een boekhouder die in dienst is bij mijn schoonvader, vanwege het niet verrekenen door mijn werkgever.
Die gaf mij aan dat ik dit inderdaad kan verwerken in mijn belastingaangifte, zelf negatief loon opgeven, aangezien het aangifte programma geen mogelijkheiden bied tot verrekenen van bijtelling in relatie tot de opzegboete.

Daar komt bij kijken dat ik uiteraard meer terug krijg van de belasting als ik 6000 euro als negatief loon opgeef, tov een verrekening van 2 maanden bijtelling.

Goed, daar toen de zaak laten rusten. Boete betaald, zaak met mn oude werkgever afgedaan en met heel veel plezier aan de slag gegaan bij mijn nieuwe werkgever. Tot op de dag van vandaag geen spijt van.

Maar goed, inmiddels is het 2 maart 2020 en tijd voor belastingaangifte.
En nu ben ik dus wat terughoudend hoe de zaak af te handelen.
Heb zelf veel gezocht op t internet, maar kom niet verder dan de vzr website en de brief van de belastingdienst dat ze nog aan t overwegen zijn om een leaseauto boete als negatief loon te kunnen aanduiden.
Tja, ik wil geen ruzie met de belastingdienst. Kijk eens wat voor ramp die 'kinderopvangtoeslagfrauders' op hun bortje hebben gekregen
Ook wil ik niet op de illegale lijst van de belastingdienst komen te staan van potentiele fraudeur, want dat ben ik niet.
Ik wil de zaakjes netjes regelen.
Maar bellen met de belastingtelefoon en 3 verschillende (foutieve) antwoorden krijgen zit ik ook niet op te wachten.

Dus ik ben hier eigenlijk op zoek naar advies, wat jullie zouden doen.
Of mogelijk leest er iemand mee die hetzelfde aan de hand heeft gehad en mij kan vertellen wat hij/zij gedaan heeft

vraag 1:
1. kan ik t beste mijn financieel voordeel laten lopen om zo maar geen risico te lopen 'ruzie' te krijgen met de belastingdienst?
Negatief verlonen levert me 3000 euro op, dat is een mooie vakantie.

vraag 2:
Kan ik best zelf negatief verlonen daar mijn oude werkgever de zaakjes niet netjes heeft afgehandeld door dit direct te doen op de salarisstrook?

Vraag 3:
Als ik wat anders opgeef (negatief verlonen) dan wat de belastingdienst heeft ontvangen van mijn oude werkgever, kom ik dan niet standaard op een soort uitvallijst en kan ik veel langer wachten op een uiteindelijke teruggave? zo ja, wat is dan een beetje en termijn waar ik rekening mee moet houden?

vraag 4:
de zaken laten afhandelen door een fincancieel adviseur ? dat kost me ook geld. op zich geen bezwaar.
Maar: ik kan geen uitsluitsel vinden over de gang van zaken, en zelf mijn nieuwe werkgever (financieel dienstverlener) durft me geen advies te geven over hoe dit af te handelen.
Dus ookal geef ik t uit handen, ben ik niet zeker van de juiste afhandeling en kan ik gezeur krijgen met de belasting en volgens mij blijf ik hoofdelijk aansprakelijk voor mijn aangifte

Kortom, als je kennis van zaken hebt omtrent dit onderwerp, please let me know, want dat kan me handvaten geven hoe ik de zaak verder ga afhandelen.

verder vind ik t in dit topic niet interressant om te discusieren op de gang van zaken en hoe het is gelopen.
Het is wat het is, ben er niet blij mij, maar met dealen met de casus die nu voor me ligt.
Hoe de zaak financieel af te handelen met de belastingdienst.

Mocht iemand nog relevante informatie missen, let me know en ik voeg t toe in t openingstopic

[ Voor 3% gewijzigd door mexxer op 02-03-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:49
negatief loon kan volgens mij helemaal niet. In jou geval kan je 800 euro bijtelling verrekenen met de boete.
De boete betaal je netto.

En je werkgever dient dit te doen via de loonadministratie/eindafrekening. Als hij dat weigert, dan zou ik ook weigeren om 6000 euro over te maken. Maar iets zegt me dat je dat al gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexxer
PROnline schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:37:
Maar iets zegt me dat je dat al gedaan hebt.
klopt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
PROnline schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:37:
negatief loon kan volgens mij helemaal niet. In jou geval kan je 800 euro bijtelling verrekenen met de boete.
De boete betaal je netto.

En je werkgever dient dit te doen via de loonadministratie/eindafrekening. Als hij dat weigert, dan zou ik ook weigeren om 6000 euro over te maken. Maar iets zegt me dat je dat al gedaan hebt.
Negatief loon kan wel, als je het niet weet is het handig om dat even op te zoeken. Dat scheelt weer verwarring (dat heb ik ook zojuist gedaan).

Mijn interpretatie hiervan is dat je 2 maanden aan bijtelling teveel hebt betaald, en dat je dus door middel van het opgeven van negatief loon die 2 maanden (niet 12 maanden) mag corrigeren. Je doet dan hetzelfde als wat je werkgever had kunnen/moeten doen.

Antwoord op je overige vragen: wees te goeder trouw, dat wil je van de Belastingdienst ook. Doe jezelf niet te kort, maar ga de boel ook niet lopen draaien in jouw voordeel als je weet dat je er geen recht op had/hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door MrAcid op 02-03-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:49
Eens, maar er wordt nog steeds gesproken over de verrekening van de boete als eigen bijdrage die verrekend kan worden met de bijtelling. En de bijtelling kan niet lager dan 0.

Dus je mag niet de volledige boete opvoeren als negatief loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
PROnline schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:45:
Eens, maar er wordt nog steeds gesproken over de verrekening van de boete als eigen bijdrage die verrekend kan worden met de bijtelling. En de bijtelling kan niet lager dan 0.

Dus je mag niet de volledige boete opvoeren als negatief loon.
Inderdaad.

Aan TS dus om te berekenen hoeveel negatief loon er opgegeven moet worden om de bijtelling op 0 te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:39
Ruzie met belastingdienst ga je hier niet over krijgen, mits je het open speelt.
Je hebt m.i. de volgende opties (naast het gewoon laten gaan):
1. Verwerken al negatief loon en daar uitdrukkelijk vermelden 'afkoopsom lease auto' Let wel dat je aan wat voorwaarden voldoet (zie verder)
2. Niet-verwerken als negatief loon, maar bezwaar maken tegen de aanslag IB die je gaat ontvangen als je je aangifte hebt ingediend zonder rekening te houden met de afkoopsom.

Voorwaarden:
Staat er in je contract dat een afkoopsom is als vergoeding privé gebruik?
Heb je de afkoopsom aan de werkgever betaald en niet aan de leasemaatschappij?

Als dit het geval is dan kun je het best als negatief loon verwerken, tot een maximum van je bijtelling.
Is dit niet het geval dan zou ik optie 2 kiezen, daarmee komt je verhaal bij een persoon op het bureau te liggen en wordt er uitdrukkelijk naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
Kun je niet nog eens advies vragen aan de boekhouder van (het bedrijf van) je schoonvader?
Lijkt me dat hij je hier wel (eenmalig) mee kan helpen?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22
MrAcid schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:48:

Aan TS dus om te berekenen hoeveel negatief loon er opgegeven moet worden om de bijtelling op 0 te krijgen.
N.a.v. de gelinkte brief zou ik even zorgvuldig kijken hoe het best in te vullen:
  • verreken direct eigen bijdrage met bijtelling, waarschijnlijk door lager bruto loon (wat dan afwijkt van de jaaropgave)
  • extra negatief loon opgeven voor zelfde werkgever ter hoogte van de bijtelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 12:24
BB-One schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:58:

Voorwaarden:
Staat er in je contract dat een afkoopsom is als vergoeding privé gebruik?
Heb je de afkoopsom aan de werkgever betaald en niet aan de leasemaatschappij?
Ik heb zelf ook afgelopen jaar een boete afgekocht bij mijn werkgever, en wat ik toen begreep van de regels zijn deze voorwaarden essentieel. Als aan 1 van beide niet voldaan is kun je nu geen aanspraak meer maken op verrekening.

@mexxer Ik zie dat je al bij de VZR bent uitgekomen, ik heb vorig jaar met hun hulp wat zaken uitgezocht en ze hebben me goed van advies voorzien. Ik zou met VZR contact opnemen als ik jou was om dit verder duidelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
kezzza schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:21:
[...]

Ik heb zelf ook afgelopen jaar een boete afgekocht bij mijn werkgever, en wat ik toen begreep van de regels zijn deze voorwaarden essentieel. Als aan 1 van beide niet voldaan is kun je nu geen aanspraak meer maken op verrekening.
Deze voorwaarden zijn niet essentieel maar is handig als daar aan voldaan is (want dan wordt het gewoon geaccepteerd), vandaar ook de tweede optie die ik aangeef. Vanuit fiscaal rechtelijk perspectief is namelijk nog best wel wat af te dingen op die voorwaarden. Zelfs op de voorwaarde dat het alleen maar toegerekend kan worden aan het jaar van de afkoop. 'Probleem' is dat je dan zelf nieuwe jurisprudentie moet gaan creëren.
Je kan je namelijk ook nog de vraag stellen in hoeverre de afkoop toerekenbaar is aan de gehele looptijd en zijn oorsprong al niet in het verleden kent. Je zou je zelfs de vraag kunnen stellen waarom het niet mogelijk zou kunnen zijn om het volledige bedrag als negatief loon aan te merken en los te zien van de bijtelling. Vindt de betaling van de afkoopsom niet gewoon plaats omdat je je arbeidsovereenkomst op hebt gezegd? Is een auto van de zaak niet gewoon een onderdeel van je arbeidsovereenkomst? Dat zijn dan wel (fiscale) rechtsvragen waar je dan in terecht gaat komen...

(even tekstueel: het is geen boete, maar het is een afkoopsom/betaling van toekomstige vergoedingen)
@mexxer Ik zie dat je al bij de VZR bent uitgekomen, ik heb vorig jaar met hun hulp wat zaken uitgezocht en ze hebben me goed van advies voorzien. Ik zou met VZR contact opnemen als ik jou was om dit verder duidelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexxer
Voor nu resumerend

1. zelf verrekenen op aangifte, gebaseerd op betaalde bijtelling
komt neer op een leuk weekendje weg aan extra teruggave via de belastingdienst

2. ik ben het eens met de opmerkingen van @BB-One BB-one,maar loop hier t risico in een moeilijke 'fiscaal recht discussie' terecht te komen. hoewel dat het meeste 'oplevert' ben ik niet bereid die strijd aan te gaan

3. @kezzza raad me aan met VZR contact op te nemen. Dat ga ik zeker doen.
Ik wacht nog even een paar dagen om te kijken waar de deelnemers van dit platform mee komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexxer
Inmiddels heb ik contact gehad met VZR.
Daar werd ik niet erg gelukkig van

“ Verrekening van de afkoop van een leaseauto met de bijtelling kan alleen via de loonadministratie op de salarisstrook door de werkgever. Het is niet mogelijk deze met de jaarlijkse belastingaangifte te verrekenen.

Het is toegestaan mits van te voren (voorafgaand aan de verrekening) schriftelijk is vastgelegd dat deze kosten een eigen bijdrage zijn voor privé gebruik.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter62
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13:02
Op ondernemingsdatabank.indicator.nl staat:
Het maakt niet uit of u een bijdrage heeft afgesproken omdat u een eigen bijdrage reëel vindt of dat het om een bovennormbijdrage gaat.

Tip 1. Bovendien geldt de regeling ook wanneer de werknemer uit dienst gaat en hij zelf nog iets moet betalen, omdat de leaseovereenkomst voor einddatum wordt beëindigd en de leasemaatschappij geld wil zien.

Tip 2. Hierbij mag maximaal de hele bijtelling van het betreffende jaar in aanmerking worden genomen. Is er dus bijvoorbeeld in een jaar € 4.500 (bijtelling € 500 per maand maal negen maanden) bijgeteld, dan mag er ook maximaal € 4.500 aan bijdrage privégebruik in aanmerking worden genomen.

Tip 3. Dat betekent dus ook dat het voor de werknemer aantrekkelijker is om de afkoopsom aan het eind van het laatste jaar van gebruik te beëindigen en niet in het begin van het jaar!

Een betaling afkoopsom aan de werkgever wegens privégebruik mag in mindering gebracht worden op de bijtelling. De bijtelling mag daarbij in het jaar niet lager worden dan nul.

Als je het zo leest mag je alsnog € 800 in mindering brengen op je inkomen.

Link: https://ondernemingsdatab...ated?src=related&exceed=1

Echter deze link geeft geen artikel. Google op “afkoop privégebruik auto uit dienst” en dan kom je er wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-09 19:43
Handboek loonheffingen:
De hoofdregel is dat de boete die een werknemer aan de leasemaatschappij moet betalen wegens vroegtijdige beëindiging van de dienstbetrekking, niet aftrekbaar is in de IB, noch te behandelen is als negatief loon voor de LB. Als werkgever en werknemer vooraf hebben afgesproken dat deze boete een bijdrage vormt voor privégebruik, kan deze wel als eigen bijdrage worden verrekend met de bijtelling. Op jaarbasis kan de aftrek voor een eigen bijdrage voor privégebruik echter nooit groter zijn dan het totaalbedrag van de bijtelling in hetzelfde kalenderjaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
mexxer schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:12:
Inmiddels heb ik contact gehad met VZR.
Daar werd ik niet erg gelukkig van

“ Verrekening van de afkoop van een leaseauto met de bijtelling kan alleen via de loonadministratie op de salarisstrook door de werkgever. Het is niet mogelijk deze met de jaarlijkse belastingaangifte te verrekenen.

Het is toegestaan mits van te voren (voorafgaand aan de verrekening) schriftelijk is vastgelegd dat deze kosten een eigen bijdrage zijn voor privé gebruik.”
Hier heeft VZR helemaal gelijk. De eigen bijdrage dient in de loonbelasting verrekend te worden, met de eveneens in de loonbelasting verloonde bijtelling voor het privégebruik.

Het hoe of waarom dit niet is gebeurd is mij onduidelijk. Ik denk dat dit een gepasseerd station is, omdat ze het destijds al niet wilden verrekenen.

Overigens bedraagt dit voordeel (a) zoals je zelf al stelt maximaal 800 bruto.

Wat overblijft aan de afkoopsom (grofweg 5.200) is enkel verrekenbaar (b) als (negatief) loon als deze z'n oorsprong vindt in de contractuele dienstbetrekking. In de praktijk is dit causale verband zelden aanwezig. De hoge raad heeft in het verleden wel eens geoordeeld dat een terugbetalingsregeling van studiekosten, welke studie verplicht werd gevolgd door werkgever en in zijn dienstverband werd vastgelegd, tot het loon behoorde en dus kon worden verrekend. Een afkoopsom uit hoofde van een leaseregeling valt echter in de regel niet aan te merken als negatief loon, deze heeft een onvoldoende causaal verband met de dienstbetrekking. Zie ook antwoord van @Rolletjedrop.

Dan nog, alle zaken, zowel a) als b) hadden in de loonadministratie en -aangifte moeten worden verwerkt.

Dan resteert nu aangifte van de wet op de inkomstenbelasting. Die sluit bij "box 1: loon uit dienstbetrekking", aan bij het loon zoals volgt uit de wet op de loonbelasting, met aanvullend nog een reisaftrek voor openbaar vervoer. Je hebt in de praktijk geen enkele grond meer voor aftrek.

Kort gezegd; je had 800 bruto kunnen verrekenen vorig jaar. Dit lijkt nu een gepasseerd station (zou theoretisch nog kunnen door je ex werkgever). Het overige deel van de afkoopsom kun je sowieso niets mee, helaas.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mexxer
op basis van de reacties alhier en van VZR en het 'geringe' bedrag waar t om gaat heb ik besloten er verder niks meer mee te doen. Wil een ieder bedanken voor zijn/haar bijdrage. binnenkort maar de belastingaangifte invoeren zonder 'verrekening of negatief loon' en be done with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
mexxer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:31:
hallo allemaal,

in Q1 2019 ben ik van werkgever (a) gewisseld.
Bij mijn oude werkgever had ik een leaseauto. Was ook een noodzaak, aangezien ik als consultant werkte en heel NL door croste in mijn Skoda.

Bij mijn nieuwe werkgever(b) kon deze leaseauto niet doorlopen (helaas, moest nu zelf een 2e hands auto gaan aanschaffen).

Dit had tot gevolg dat er vanuit de beëiniding van mijn dienstverband bij werkgever(a) een afkoopsom betaald moest worden vanwege het vroegtijdig beïndigen van het leasecontract.

Helaas, dat wist ik natuurlijk, stond in mijn arbeidsovereenkomst dat een eventuele opzegvergoeding van de lease-auto door de werknemer betaald diende te worden indien de arbeidsovereenkomst vanuit de werknemer beindigd zou worden.

Maw, ik mag dokken.

Toen dit in 2019 speelde heb ik zo goed als ik kon uitgezocht hoe dit financieel in elkaar zou zitten.
Kwam tot de conclusie dat er zoiets is als verrekenen met je bijtelling wat je in dat jaar hebt betaald.
Kwam er ook achter dat er vanuit goed werkgeverschap eigenlijk mijn werkgever (a) had moeten aangeven dat ik de auto beter in december kon inleveren dan in februari ivm die constructie.
Maar goed, dat was niet gebeurd, auto is ingeleverd laatste dag februari 2019.

Ook uitgekomen op de website van VZR, brief gevonden https://www.vzr.nl/kennis...pondentie_belastingdienst

Eindstand van het verhaal is dat de opzegvergoeding 6000 euro (inc btw) betrof, althans dat is de factuur die ik van mijn werkgever heb ontvangen
Ik in totaal 800 euro bijtelling heb betaald in januari + februari

Helaas was mijn oude werkgever niet in staat/ niet bereid / onkunding, om dit gelijk goed te verrekenen op een loonstrook en dwong mij min of meer naar een eigen verrekening in de belastingaangifte.

Ook heb ik toen der tijd contact gehad met een boekhouder die in dienst is bij mijn schoonvader, vanwege het niet verrekenen door mijn werkgever.
Die gaf mij aan dat ik dit inderdaad kan verwerken in mijn belastingaangifte, zelf negatief loon opgeven, aangezien het aangifte programma geen mogelijkheiden bied tot verrekenen van bijtelling in relatie tot de opzegboete.

Daar komt bij kijken dat ik uiteraard meer terug krijg van de belasting als ik 6000 euro als negatief loon opgeef, tov een verrekening van 2 maanden bijtelling.

Goed, daar toen de zaak laten rusten. Boete betaald, zaak met mn oude werkgever afgedaan en met heel veel plezier aan de slag gegaan bij mijn nieuwe werkgever. Tot op de dag van vandaag geen spijt van.

Maar goed, inmiddels is het 2 maart 2020 en tijd voor belastingaangifte.
En nu ben ik dus wat terughoudend hoe de zaak af te handelen.
Heb zelf veel gezocht op t internet, maar kom niet verder dan de vzr website en de brief van de belastingdienst dat ze nog aan t overwegen zijn om een leaseauto boete als negatief loon te kunnen aanduiden.
Tja, ik wil geen ruzie met de belastingdienst. Kijk eens wat voor ramp die 'kinderopvangtoeslagfrauders' op hun bortje hebben gekregen
Ook wil ik niet op de illegale lijst van de belastingdienst komen te staan van potentiele fraudeur, want dat ben ik niet.
Ik wil de zaakjes netjes regelen.
Maar bellen met de belastingtelefoon en 3 verschillende (foutieve) antwoorden krijgen zit ik ook niet op te wachten.

Dus ik ben hier eigenlijk op zoek naar advies, wat jullie zouden doen.
Of mogelijk leest er iemand mee die hetzelfde aan de hand heeft gehad en mij kan vertellen wat hij/zij gedaan heeft

vraag 1:
1. kan ik t beste mijn financieel voordeel laten lopen om zo maar geen risico te lopen 'ruzie' te krijgen met de belastingdienst?
Negatief verlonen levert me 3000 euro op, dat is een mooie vakantie.

vraag 2:
Kan ik best zelf negatief verlonen daar mijn oude werkgever de zaakjes niet netjes heeft afgehandeld door dit direct te doen op de salarisstrook?

Vraag 3:
Als ik wat anders opgeef (negatief verlonen) dan wat de belastingdienst heeft ontvangen van mijn oude werkgever, kom ik dan niet standaard op een soort uitvallijst en kan ik veel langer wachten op een uiteindelijke teruggave? zo ja, wat is dan een beetje en termijn waar ik rekening mee moet houden?

vraag 4:
de zaken laten afhandelen door een fincancieel adviseur ? dat kost me ook geld. op zich geen bezwaar.
Maar: ik kan geen uitsluitsel vinden over de gang van zaken, en zelf mijn nieuwe werkgever (financieel dienstverlener) durft me geen advies te geven over hoe dit af te handelen.
Dus ookal geef ik t uit handen, ben ik niet zeker van de juiste afhandeling en kan ik gezeur krijgen met de belasting en volgens mij blijf ik hoofdelijk aansprakelijk voor mijn aangifte

Kortom, als je kennis van zaken hebt omtrent dit onderwerp, please let me know, want dat kan me handvaten geven hoe ik de zaak verder ga afhandelen.

verder vind ik t in dit topic niet interressant om te discusieren op de gang van zaken en hoe het is gelopen.
Het is wat het is, ben er niet blij mij, maar met dealen met de casus die nu voor me ligt.
Hoe de zaak financieel af te handelen met de belastingdienst.

Mocht iemand nog relevante informatie missen, let me know en ik voeg t toe in t openingstopic
Je werkgever mag dit volgens mij niet incl btw doorbelasten. aangezien hij/zij deze terugvraagd. Alleen de werkelijk gemaakte kosten voor de werkgever mogen worden belast... nu verdient je werkgever op jouw boete. Niet direct antwoord op je vraag, maar maakt het bedrag wel anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:52
Misschien kun je, als je de definitieve aanslag van dit jaar binnen hebt ook middeling aanvragen bij de belastingdienst, waardoor je het over 2018/2019/2020 kunt verdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Middelen van inkomen heeft alleen betrekking op je belastbaar inkomen. Bijtelling kan in geen enkel jaar negatief en die laat zich niet middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexxer
ik ga zowiezo middeleen van inkomen over 2017-2018-2019, aangezien ik er met mijn overgang van werkgever er flink op vooruit ben gegaan en bepaalde uitbetalingen allemaal in 1 jaar heb gekregen, waardoor middeling me eea gaat opleveren. MAar dat is dan idd niet geiniteerd vanuit de bijtelling gedachte / verrekeken afkoopsom, maar puur op een (veel en eenmalig) hoger inkomen in 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:25
Pff, hopelijk is dit een les voor alle lezers om geen bedrijfsrisico’s van werkgevers meer over te nemen. Ga er vanuit dat de nieuwe baan te waard is :) maar zuur is het wel. Heb geen inhoudelijke input behalve moral support en de oproep aan iedereen zulke bedingen nooit te tekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
overhyped schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:24:
Pff, hopelijk is dit een les voor alle lezers om geen bedrijfsrisico’s van werkgevers meer over te nemen. Ga er vanuit dat de nieuwe baan te waard is :) maar zuur is het wel. Heb geen inhoudelijke input behalve moral support en de oproep aan iedereen zulke bedingen nooit te tekenen :)
Iets genuanceerder kan wel.
Het is meestal de werknemer die graag auto X wil met optie y en z. De werkgever wil dat vaak wel faciliteren maar kan bij ontslag de auto niet bij de nieuwe werknemer kwijt want die wil graag auto Q met optie S, dus vandaar dat je het contract moet meenemen of af moet kopen.
Niet meer dan logisch. Zijn genoeg threads hier waar men klaagt over pool c.q. voorloop auto's die niet voldoen aan de eisen van de werknemer danwel dat men geen auto van de zaak krijgt en dan klagen dat ze zelf een auto moeten kopen en betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
BB-One schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:23:
[...]

Iets genuanceerder kan wel.
Het is meestal de werknemer die graag auto X wil met optie y en z. De werkgever wil dat vaak wel faciliteren maar kan bij ontslag de auto niet bij de nieuwe werknemer kwijt want die wil graag auto Q met optie S, dus vandaar dat je het contract moet meenemen of af moet kopen.
Niet meer dan logisch. Zijn genoeg threads hier waar men klaagt over pool c.q. voorloop auto's die niet voldoen aan de eisen van de werknemer danwel dat men geen auto van de zaak krijgt en dan klagen dat ze zelf een auto moeten kopen en betalen.
dat je die 100e extra per maand afkoopt, swa. Maar het hele contract: nee. dat zijn bedrijfsrisico's en daar passen geen nuances :)

Daarnaast is 't helemaal acceptabel dat de eerste auto uit de pool komt, en dat je daarna zelf iets mag uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
overhyped schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:29:
[...]

dat je die 100e extra per maand afkoopt, swa. Maar het hele contract: nee. dat zijn bedrijfsrisico's en daar passen geen nuances :)

Daarnaast is 't helemaal acceptabel dat de eerste auto uit de pool komt, en dat je daarna zelf iets mag uitzoeken.
Dat je daarna zelf iets mag uitzoeken is dus de essentie, het is dus iets wat de werknemer wil, niet wat de werkgever wil. Als werkgever zou ik zeggen allemaal een vervoermiddel, categorie Volkswagen UP. Hoor nu al de discussie opkomen: Maar ik wil graag een station, want ik moet er mee naar Frankrijk. Zelfde als met studie(kosten). Is toch ook logisch dat dat afgekocht moet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mexxer
in mijn geval wist ik waar ik voor tekende toen ik in dienst ging.
Daarnaast uiteraard getracht om de auto mee te nemen naar nieuwe werkgever, die daar uiteindelijk niet aan wilde.
Ik had ook geen leaseauto kunnen nemen en met een eigen auto de ritjes kunnen maken.
Maar gezien de (oude) bijtellingsregels heb ik nog rondgereden in een megane die me netto 80 euro per maand kostte. Ik zie t dus zo, ik heb genoeg voordelen gehad met de leaseauto rijden, daar kon die opzegboete / verrekening bijtelling na al die jaren nooit tegenop.
Al die jaren een eigen auto + onderhouds(zorgen)kosten hadden me zeker meer gekost.
Dus in mijn persoonlijke situatie kan ik t allemaal wel relativeren en accepteren

Wat ik in deze wel kwalijk neem is dat mijn oud werkgever mij beter had informeren over inleveren december/februari, wat nogal wat scheelt. En helemaal dat hij zichzelf niet in staat achtte dit te verrekenen.
we hebben t over +- 800 tot 4800 (in geval inleveren december euro in mijn geval)
Dat zou ik mensen die ooit een leaseauto nemen wel mee willen geven, let op de inleverdatum en dwing je werkgever dit te verrekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
BB-One schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:43:
[...]

Dat je daarna zelf iets mag uitzoeken is dus de essentie, het is dus iets wat de werknemer wil, niet wat de werkgever wil. Als werkgever zou ik zeggen allemaal een vervoermiddel, categorie Volkswagen UP. Hoor nu al de discussie opkomen: Maar ik wil graag een station, want ik moet er mee naar Frankrijk. Zelfde als met studie(kosten). Is toch ook logisch dat dat afgekocht moet worden?
Zolang je iets uitzoekt binnen de normen van het bedrijf zijn dat inderdaad bedrijfs risico's. Binnen die bedrijfsnormen geef je 'm dan gewoon door aan de opvolger als je weg gaat. Die twee maanden dat zo'n auto dan stil staat als jij een nieuwe werknemer zoekt betaal je als werkgever lekker zelf.

Qua opleiding: Wat heb je liever: Een werknemer die na een opleiding besluit dat zijn of haar toekomst ergens anders ligt of een werknemer die niet opgeleid wordt en die blijft hangen... Die tweede is echt een stuk duurder.

We moeten af van het idee dat een werknemer een last is waar je zo veel mogelijk uit moet halen en van het idee dat het erg is dat een werknemer weg gaat.

Werknemers zijn assets die er voor zorgen dat een bedrijf geld verdient, waar je per definitie een tijdelijke relatie mee hebt. Als die afloopt moet je gezamenlijk zorgen dat dat zo soepel mogelijk gaat, zodat je in de toekomst elkaar nog eens van dienst kan zijn in welke hoedanigheid dan ook.

Kunstmatige bindmiddelen zoals afbetalings regelingen voor trainingen die gewoon voor je werk nodig zijn en boeteregelingen met leaseauto's doen daar afbreuk aan. Nogmaals: Een niet gemotiveerde werknemer die blijft omdat de afkoop boete van z'n lease auto te hoog is kost vele malen meer dan die boete ooit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
overhyped schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:09:
[...]

Zolang je iets uitzoekt binnen de normen van het bedrijf zijn dat inderdaad bedrijfs risico's. Binnen die bedrijfsnormen geef je 'm dan gewoon door aan de opvolger als je weg gaat. Die twee maanden dat zo'n auto dan stil staat als jij een nieuwe werknemer zoekt betaal je als werkgever lekker zelf.
En laat dat nu bij veel bedrijven de regeling zijn, maar de werknemers willen vaak een 'eigen' uitgezochte auto. Dan is het m.i. logisch dat je als werknemer een afkoopsom betaalt. Vandaar mijn opmerking dat het wat genuanceerder kon.
Qua opleiding: Wat heb je liever: Een werknemer die na een opleiding besluit dat zijn of haar toekomst ergens anders ligt of een werknemer die niet opgeleid wordt en die blijft hangen... Die tweede is echt een stuk duurder.
Een werknemer die wel opgeleid wordt en blijft hangen. dat is wat ik wil ;)
Ik heb het dus niet over trainingen etc die je nodig hebt voor je huidige functie, maar over studies voor een volgende stap.
We moeten af van het idee dat een werknemer een last is waar je zo veel mogelijk uit moet halen en van het idee dat het erg is dat een werknemer weg gaat.

Werknemers zijn assets die er voor zorgen dat een bedrijf geld verdient, waar je per definitie een tijdelijke relatie mee hebt. Als die afloopt moet je gezamenlijk zorgen dat dat zo soepel mogelijk gaat, zodat je in de toekomst elkaar nog eens van dienst kan zijn in welke hoedanigheid dan ook.

Kunstmatige bindmiddelen zoals afbetalings regelingen voor trainingen die gewoon voor je werk nodig zijn en boeteregelingen met leaseauto's doen daar afbreuk aan. Nogmaals: Een niet gemotiveerde werknemer die blijft omdat de afkoop boete van z'n lease auto te hoog is kost vele malen meer dan die boete ooit is.
Pagina: 1