Hi Tweakers,
Onderstaande vragen zal ik middels dit verhaal iets verder toelichten.
Een tijd geleden heb ik voor niks een desktop opgehaald. Het leek mij leuk om hier Linux Ubuntu op te zetten zodat ik bekend kan worden met de wereld die Linux heet.
Eenmaal geinstalleerd leek er niks aan de hand. Echter merkte ik kort hierna al dat het systeem niet lekker liep. Random freezes en vooral bij het opstarten. Ik heb toen een topic gestart en daar kwam eigenlijk naar voren dat mijn videokaart aan het einde van zijn levensduur is. Gek genoeg had ik er met een andere distro in eerste instantie weer geen last van.
Jullie kunnen het al raden, een x-aantal distro's verder en het probleem speelt nog steeds. Het vreemde is dat wanneer het eenmaal draait (meerdere reboots verder) dan draait het ook goed. Sterker nog, dit bericht typ ik vanaf de betreffende desktop. Ik zit er dus over na te denken om de videokaart te vervangen om te zien of dit het probleem zal verhelpen. Helaas heb ik geen andere videokaart die ik even kan testen.
Edit: link naar het aangemaakte topic
PC herstart automatisch na installatie Ubuntu 18.04.4 LTS
Ik zoek een?
Een videokaart voor mijn "Linux systeem". Hier zal ik niet mee gamen. Het is puur om te spelen met verschillende distro's en (hopelijk) een keer serieus met Linux aan de slag om certificering te behalen.
Wat is je budget?
Maximaal 100 euro. Dit mag dus ook een tweedehands kaart zijn.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mobo: MSI X79A-GD45 Plus (MS-7760)
CPU: Quad Core model: Intel Core i7-4820K
RAM: 16GB DDR3
GPU: AMD Cayman PRO [Radeon HD 6950] vendor: ASUSTeK driver: radeon
v: kernel bus ID: 02:00.0
Display: x11 server: X.Org 1.20.5 driver: radeon
resolution: 1680x1050~60Hz
OpenGL: renderer: AMD CAYMAN (DRM 2.50.0 / 5.3.0-7625-generic LLVM 9.0.0)
v: 4.3 Mesa 19.2.8 direct render: Yes
Onderstaande vragen zal ik middels dit verhaal iets verder toelichten.
Een tijd geleden heb ik voor niks een desktop opgehaald. Het leek mij leuk om hier Linux Ubuntu op te zetten zodat ik bekend kan worden met de wereld die Linux heet.
Eenmaal geinstalleerd leek er niks aan de hand. Echter merkte ik kort hierna al dat het systeem niet lekker liep. Random freezes en vooral bij het opstarten. Ik heb toen een topic gestart en daar kwam eigenlijk naar voren dat mijn videokaart aan het einde van zijn levensduur is. Gek genoeg had ik er met een andere distro in eerste instantie weer geen last van.
Jullie kunnen het al raden, een x-aantal distro's verder en het probleem speelt nog steeds. Het vreemde is dat wanneer het eenmaal draait (meerdere reboots verder) dan draait het ook goed. Sterker nog, dit bericht typ ik vanaf de betreffende desktop. Ik zit er dus over na te denken om de videokaart te vervangen om te zien of dit het probleem zal verhelpen. Helaas heb ik geen andere videokaart die ik even kan testen.
Edit: link naar het aangemaakte topic
PC herstart automatisch na installatie Ubuntu 18.04.4 LTS
Ik zoek een?
Een videokaart voor mijn "Linux systeem". Hier zal ik niet mee gamen. Het is puur om te spelen met verschillende distro's en (hopelijk) een keer serieus met Linux aan de slag om certificering te behalen.
Wat is je budget?
Maximaal 100 euro. Dit mag dus ook een tweedehands kaart zijn.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mobo: MSI X79A-GD45 Plus (MS-7760)
CPU: Quad Core model: Intel Core i7-4820K
RAM: 16GB DDR3
GPU: AMD Cayman PRO [Radeon HD 6950] vendor: ASUSTeK driver: radeon
v: kernel bus ID: 02:00.0
Display: x11 server: X.Org 1.20.5 driver: radeon
resolution: 1680x1050~60Hz
OpenGL: renderer: AMD CAYMAN (DRM 2.50.0 / 5.3.0-7625-generic LLVM 9.0.0)
v: 4.3 Mesa 19.2.8 direct render: Yes
[ Voor 7% gewijzigd door Beun op 01-03-2020 11:38 ]