Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PC herstart automatisch na installatie Ubuntu 18.04.4 LTS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wes88
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 07-04 18:19
Mijn vraag:
Een tijdje geleden heb ik voor niks een pc opgehaald. De pc was in het bezit van een Windows 10 Pro installatie. Aangezien ik al een pc met Windows 10 Pro heb leek het mij leuk om Ubuntu 18.04.4 LTS te installeren. Op deze manier wil ik bekend worden met Linux.
Met W10 draaide de machine zonder problemen, nu ik Ubuntu heb geïnstalleerd loop ik tegen een probleem aan. Zodra ik de pc aan zet zie ik het inlogscherm, er volgt een automatische reboot en zodra ik het inlogscherm weer zie kan ik pas inloggen. Eenmaal ingelogd draait het als een zonnetje.

Wie herkent dit?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ubuntu 18.04.4 LTS
Pc met een i7 processor van de 5e generatie.
16 GB ram
250 GB SSD en een 2 TB HD
(Specifieke specs kan ik indien nodig nog achterhalen)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Drivers geüpdate.
Temperatuur gecheckt maar deze is dik in orde.
Opnieuw geformatteerd en clean install.
Nieuwe image gedownload en nogmaals een clean install.

Beste antwoord (via Wes88 op 17-02-2020 20:26)

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:48

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Sluiten doen we niet tenzij het uit de hand loopt en daar is hier geen sprake van.

Wel gek dat het aanpassen van Ubuntu smaak (om het even simpel te zeggen) deze wijziging brengt. Want Mint is niets meer dan Ubuntu LTS met wat eigen zaken er overheen. Wellicht dat het met de kernel te maken heeft, waar bij nieuwere versies meer fixes zitten voor AMD videokaarten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22:10
Wat staat er in de logs?

• Wes88
Hopelijk is het zo duidelijk:

16:37:26 kernel: radeon 0000:02:00.0: ring 0 stalled for more than 10272msec
16:37:10 kernel: [drm:radeon_ib_ring_tests [radeon]] *ERROR* radeon: failed testing IB on GFX ring (-110).
16:37:10 kernel: [drm:r600_ib_test [radeon]] *ERROR* radeon: fence wait timed out.
16:37:08 kernel: radeon 0000:02:00.0: ring 0 stalled for more than 10208msec
16:36:57 pulseaudio: [pulseaudio] bluez5-util.c: GetManagedObjects() failed: org.freedesktop.DBus.Error.TimedOut: Failed to activate service 'org.bluez': timed out (service_start_timeout=25000ms)
16:36:47 spice-vdagent: Cannot access vdagent virtio channel /dev/virtio-ports/com.redhat.spice.0
16:36:39 colord-sane: io/hpmud/pp.c 627: unable to read device-id ret=-1
16:36:37 systemd: Failed to start LSB: This service starts and stops VMware services.
16:36:33 spice-vdagent: Cannot access vdagent virtio channel /dev/virtio-ports/com.redhat.spice.0
16:36:30 kernel: EDAC sbridge: Failed to register device with error -19.

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22:10
Lijkt op de output van een VM in VMWare? Anyway, je hebt een bak GPU errors, lijkt er op dat er iets mis is met de videokaart of de drivers en als resultaat je desktop sessie gewoon crasht. Daarna start ie op in safe graphics mode, en daarom werkt het de tweede keer wel.

[Voor 74% gewijzigd door johnkeates op 14-02-2020 17:20]

• Wes88
johnkeates schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 17:19:
Lijkt op de output van een VM in VMWare? Anyway, je hebt een bak GPU errors, lijkt er op dat er iets mis is met de videokaart of de drivers en als resultaat je desktop sessie gewoon crasht. Daarna start ie op in safe graphics mode, en daarom werkt het de tweede keer wel.
Ik heb een VM geïnstalleerd maar het probleem speelde zich al voor de installatie van de VM af. Vreemd dat W10 zonder problemen heeft gedraaid als er iets mis is met de videokaart.

• ResuCigam
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 08:48
Wes88 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 18:49:
[...]
Ik heb een VM geïnstalleerd maar het probleem speelde zich al voor de installatie van de VM af. Vreemd dat W10 zonder problemen heeft gedraaid als er iets mis is met de videokaart.

We do what we must because we can.

• Wes88
Zijn allemaal up to date. Dit heb ik ook in de startpost staan als iets wat ik al heb uitgezocht.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Maar welke drivers heb je het dan over? In je TS heb je 't over een 5e generatie i7, in de logs staat iets over radeon. Welke GPU gebruik je nu en kan je de andere gebruiken?

• Wes88
Hero of Time schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 21:25:
Maar welke drivers heb je het dan over? In je TS heb je 't over een 5e generatie i7, in de logs staat iets over radeon. Welke GPU gebruik je nu en kan je de andere gebruiken?
Ik zal hier morgen dieper op ingaan. Dan ga ik meteen het een en ander testen.

Zou het kunnen helpen om een andere distro te installeren? Ik lees goede verhalen over Pop OS en Ubuntu 19.10.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Gezien de leeftijd van je systeem vraag ik mij echt zeer af of een nieuwere Ubuntu release iets gaat helpen. Tenzij je een AMD videokaart hebt die na 2018 uit kwam en pas vanaf Ubuntu 19.04 ondersteund wordt. Aangezien in je log snippet wordt gesproken over 'radeon' kan je die vraag vast zelf beantwoorden. :)

• Wes88
Hero of Time schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 23:08:
Gezien de leeftijd van je systeem vraag ik mij echt zeer af of een nieuwere Ubuntu release iets gaat helpen. Tenzij je een AMD videokaart hebt die na 2018 uit kwam en pas vanaf Ubuntu 19.04 ondersteund wordt. Aangezien in je log snippet wordt gesproken over 'radeon' kan je die vraag vast zelf beantwoorden. :)
Wellicht een noob-vraag van mijn kant:

Wat is wijsheid?
1. Doorgaan met diverse distro's, drivers etc.
2. Een andere videokaart kopen.

Ik weet qua videokaart niet wat goed is voor mijn doeleinde. Mijn doel is om mij op de lange termijn te verdiepen in de wereld van Linux.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Kijk zelf eens goed naar je systeem. Welke aansluitingen heb je zoal aan de achterkant? Zou het kunnen dat je nog wat anders hebt dat beeld kan produceren?

• Wes88
Hero of Time schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:30:
Kijk zelf eens goed naar je systeem. Welke aansluitingen heb je zoal aan de achterkant? Zou het kunnen dat je nog wat anders hebt dat beeld kan produceren?
Tweemaal een DVI en eenmaal een HDMI. Alle aansluitingen geven hetzelfde effect.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Geen aansluiting direct op het moederbord dus, zodat je gebruik kan maken van de Intel GPU in je processor?

• Wes88
Hero of Time schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:05:
Geen aansluiting direct op het moederbord dus, zodat je gebruik kan maken van de Intel GPU in je processor?
Nee helaas, ik vind het wel een vreemd verhaal. Had wel verwacht dat er een aansluiting zou zitten maar deze zie ik niet aan de achterkant van de systeemkast.

• Wes88
Ik heb Linux Mint Mate geïnstalleerd en het werkt als een zonnetje. Dit topic mag dicht.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Sluiten doen we niet tenzij het uit de hand loopt en daar is hier geen sprake van.

Wel gek dat het aanpassen van Ubuntu smaak (om het even simpel te zeggen) deze wijziging brengt. Want Mint is niets meer dan Ubuntu LTS met wat eigen zaken er overheen. Wellicht dat het met de kernel te maken heeft, waar bij nieuwere versies meer fixes zitten voor AMD videokaarten.

• Wes88
Hero of Time schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:41:

Goed om te weten dat we het niet sluiten. Daar was ik mij nog niet van bewust.

Heel vreemd inderdaad dat de aanpassing dit heeft kunnen verhelpen. Het werkt nu dus mij hoor je niet klagen haha :D
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True