Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:55
Ik wil zelf de BTW van de zonnepanelen terugvragen die we hebben laten plaatsen.

Ik heb het stappenplan op de site van de Belastingdienst gevolgd.

Ik heb me eerst aangemeld en heb nu een BTW-identificatienummer en een omzetbelastingnummer. Ik ben nu bij Stap 2: geef uw rekeningnummer door voor de uitbetaling van de btw

Hiervoor verwijst men je door naar Rekeningnummer wijzigen - zo doet u dat

Ik ben geen ZZP'er of rechtspersoon en neem daarom aan dat ik val onder het stukje 'ondernemers' en dat ik dus: Ga naar het oude portaal voor ondernemers en log in. moet doen.

Probleem hierbij is, dat ik geen inlog heb gehad. Hier is nooit iets over vermeld ook in stappenplan.

Via de link / pagina Problemen met inloggen bij 'Inloggen voor ondernemers'? kom ik op

https://www.belastingdien...ruikersnaam_en_wachtwoord

Waar staat dat:
Iedere ondernemer ontvangt een gebruikersnaam en een wachtwoord (inloggegevens). U krijgt die toegezonden na aanmelding als ondernemer bij de Kamer van Koophandel.
Ik begrijp niet waarom dit niet in het stappenplan staat. Is dit echt nodig? Ik wil natuurlijk helemaal niet inschrijven als ondernemer want ik wil alleen gebruik maken van de regeling voor zonnepanelen.

Hoe hebben anderen deze stap gedaan (behalve het door een boekhouder laten doen), bellen met de Belastingtelefoon dan maar weer? Of is het echt nodig dat ik een KvK-nummer moet aanvragen om een inlog te krijgen voor het Portaal voor Ondernemers? ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
"Als wij u inderdaad hebben geregistreerd als btw-ondernemer krijgt u binnen 10 werkdagen een gebruikersnaam en een wachtwoord toegestuurd in 2 aparte enveloppen. Hiermee logt u in bij de Belastingdienst het (oude) portaal voor ondernemers om het rekeningnummer door te geven waarop u de teruggaaf wilt ontvangen. U kunt ook met uw DigiD inloggen op mijn Belastingdienst zakelijk en daar uw rekeningnummer doorgeven."

Dit staat er in het stappenplan wat je linkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataCopy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:58

DataCopy

Dum vita est spes est

Klopt, ik zit in dezelfde fase van de aanvraag.

Ik heb mijn rekeningnummer doorgegeven op de belastingdienst Zakelijk (en daarvan inmiddels een bevestiging gehad).

Tegelijkertijd kreeg ik een brief met daarin mijn gebruikersnaam en kort daarna een brief met het wachtwoord. Voor het 'oude' portaal. Ik heb daar zelf geen speciale stappen voor genomen.

| Exceptio probat regulam in casibus non exceptis |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45

Yucon

*broem*

Er was laatst iets in het nieuws dat ondernemers een variant op DigId aan moeten schaffen voor ca 50 euro/jaar. Geldt dat ook in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataCopy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:58

DataCopy

Dum vita est spes est

Geldt volgens mij alleen voor Bv's, niet voor de KOR of ZZP.

| Exceptio probat regulam in casibus non exceptis |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Btw, hier verhogen ze jaar er op je woz waarde aan hand opgegeven zonnepanelen.
Heb zou eigenlijk moeten na reken of dit echt wel zo voordelig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
@jadjong en @DataCopy Bedankt! :) Hiermee is weer bewezen dat ik niet kan zoeken / lezen, hoewel ze die inlog natuurlijk gewoon gelijk mee zouden kunnen sturen.

@VerwijderdDe WOZ waarde wordt vermenigvuldigd met in totaal zo’n 0,33% om de hoogte te bepalen van de rioolheffing en WOZ belasting eigenaar en gebruiker. De installatie kost zo’n € 7.150 inclusief BTW. Dus dat is € 23,60 per jaar. Denk niet dat je het daarvoor moet laten.

Later toegevoegd: Dit is het tarief in mijn gemeente. Het is overal verschillend maar dan heb je grofweg een idee.

[ Voor 11% gewijzigd door laptopleon op 01-03-2020 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
Intussen heb ik het uitgeprobeerd en ik kan inderdaad inloggen via DigiD en een rekeningnummer opgeven, zelfs apart voor het 'onderdeel' BTW.

Dus @Yucon blijkbaar is hier geen eHerkenning extra beveiligde inlog voor nodig. Tenzij je het als rechtspersoon doet, dus als BV of VVE of zo, want dat staat op de site.

…maar @DataCopy, is het wel de bedoeling dat ik dit op deze manier doe aangezien dit de keuze is voor ZZP-ers en eenmanszaken? En ik geen ZZP-er / eenmanszaak ben maar een particulier die dit eenmalig als 'ondernemer' doet. Aangezien deze regeling onder 'ondernemer' valt en men daarvoor naar de oude site verwijst. Of maakt dat niet uit en is die oude portal gewoon een andere manier van inloggen op hetzelfde systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Oude portal draaide op Windows 2000 met html 1.0, de nieuwe ziet er iets beter uit maar heeft dezelfde functionaliteit en is gekoppeld aan DigiD waar de oude nog een losse inlog had.

In geval van de BTW ben je wel of geen ondernemer. Als je geen ondernemer bent kan je ook niet inloggen. ZZP, eenmanszaak, VOF, BV, doen voor de BTW aangifte allemaal hetzelfde. Alleen die laatste twee kunnen door het gebrek aan een persoonlijke DigiD niet inloggen op de nieuwe portal en moeten daarom een 'aftermarket' DigiD aanschaffen. Of nog inloggen op de oude portal waar je wel een losse inlog voor krijgt. Dat is waarom de belastingdienst zzp
ers de ene kant op stuurt en 'ondernemers' de andere kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
Helder! Dank u. :)

Echt, dit zijn altijd van die punten waar ik ga zitten twijfelen door de teksten op de Belastingdienst site. Die laten vaak zoveel ruimte voor interpretatie, echt heel jammer.

Uit https://www.belastingdien...-belastingdienst-zakelijk kun je in feite ook afleiden dat het gewoon verschillende interfaces zijn voor hetzelfde systeem, daarvoor was ik teruggekomen, om m'n laatste reactie aan te passen.

Maar dit is mooi want via Mijn Belastingdienst Zakelijk = de nieuwe interface kun je dus ook halverwege stoppen met invullen en later verder gaan en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

laptopleon schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:56:
@jadjong en @DataCopy Bedankt! :) Hiermee is weer bewezen dat ik niet kan zoeken / lezen, hoewel ze die inlog natuurlijk gewoon gelijk mee zouden kunnen sturen.

@VerwijderdDe WOZ waarde wordt vermenigvuldigd met in totaal zo’n 0,33% om de hoogte te bepalen van de rioolheffing en WOZ belasting eigenaar en gebruiker. De installatie kost zo’n € 7.150 inclusief BTW. Dus dat is € 23,60 per jaar. Denk niet dat je het daarvoor moet laten.

Later toegevoegd: Dit is het tarief in mijn gemeente. Het is overal verschillend maar dan heb je grofweg een idee.
gelukkig doen ze dat hier ze wel vermelden en dan vervolgens 0 € waarde toekennen..die halen ze ook uit luchtfoto`s overigens aangemeld of niet zeg maar.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
OK, volgende stap.

Na het invullen van je bankrekeningnummer moet je tot 3 weken wachten op bevestiging. Nou kun je als ik het goed begrijp toch maar 1x per kwartaal BTW-aangifte doen (dus teruggave indienen) dus dat is pas per 1 maart kuch april natuurlijk dus daar moet ik nu sowieso op wachten.

[ Voor 4% gewijzigd door laptopleon op 01-03-2020 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
1 april kan je aangifte doen, voor 1 mei moet die ook betaald zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Top,
Zo zie je maar dat per gemeente verschilt.

Hier heeft mijn buurman met 4K aan zonnepanelen weet ik toevalig en heeft 4k hogere woz waarde gekregen. En wanneer je hier bezwaar wilt maken tegen je woz aanslag nemen ze mee of je zonnepaneel hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laptopleon schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:56:

Je hebt helemaal gelijk.
Hier kost woz verhoging van 7k je €26,- per jaar. (in dien niks verander 520,- in 20 jaar).
Je BTW voordeel van 7k is €1.214,87
Onder aan streep in looptijd van 20 jaar heb je bijna €700,- voordeel. (+ opbrengst van je zonnepanelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dit topic ook gezien? Daar worden aan het einde nog wel wat puntjes genoemd die je mee kan nemen in je afweging.

Zo kun je bijvoorbeeld kiezen om onder de kleine-ondernemersregeling (KOR) te vallen. Zo niet, dan moet je (als ZZP'er) elk kwartaal je inkomsten doorgeven, met KOR hoeft dit niet. Maar de KOR ga je aan voor ten minste drie jaar, dus mocht je de komende jaren nog écht willen ZZP'en, dan zit je daar wel even aan vast.

In het gelinkte topic vraagt iemand ook retorisch "Weten deze mensen wel wat er gebeurt op hem moment dat je de woning binnen de herzieningstermijn verkoopt". Nou, ik heb geen idee wat er dan gebeurt. :P

Ik zat in dezelfde situatie, behalve dan dat het bij mij om niet heel veel geld ging, dus lijkt het me de moeite, haken en ogen niet waard.

[ Voor 16% gewijzigd door bwerg op 01-03-2020 22:54 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
Verwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:12:
[...]

Je hebt helemaal gelijk.
Hier kost woz verhoging van 7k je €26,- per jaar. (in dien niks verander 520,- in 20 jaar).
Onder aan streep in looptijd van 20 jaar heb je bijna €700,- voordeel. (+ opbrengst van je zonnepanelen).
Ik ben het met je eens dat de lokale overheid averechts werkt door zonnepanelen mee te rekenen als waarde van je woning, zodat je extra belasting betaald, ten opzicht van de rijksoverheid die zonnepanelen juist financieel ondersteund. (OK dat gaan ze afbouwen, maar toch).

Ik begrijp de logica ook niet, want ze rekenen allerlei andere zaken toch ook niet mee? Ze rekenen bijvoorbeeld toch ook niet mee of je een jacuzzi in je badkamer hebt ingebouwd of een warmtepomp ter ondersteuning van je CV-ketel?

Overigens zijn het niet die € 26 per jaar / € 700 over 20 jaar waar ik me zorgen over maak, maar het tempo waarin de WOZ-heffingen stijgen. Vorig jaar dus 2019 bijvoorbeeld was het WOZ in mijn gemeente 5% hoger dan in 2018. En dan viel mijn gemeente nog mee want er waren ook gemeentes van 10%

Als je de WOZ-heffingen per gemiddelde woning bekijkt, per gemeente, zie je dat die enorm uiteenlopen. Het kan zomaar zijn dat die in één jaar meer stijgen dan die hele € 26. In mijn gemeente vorig jaar bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:12:
[...]

Je hebt helemaal gelijk.
Dan kijk je naar de gemeentelijke en waterschapslasten, het eigenwoningforfait komt er ook nog bij.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Volgens Eigen Huis zit de waarden van een eengezinswoning gemiddeld voor NL op 341.000
Het eigenwoningforfait is dan 0,6% = € 2.046
Meeste mensen zullen in de inkomensbelastingschijf van 37,35% vallen dus zo'n € 764,18 totaal voor hun huis betalen. Even om een idee te geven want elk huis heeft natuurlijk een andere WOZ etc.

Stel je zonnepanelen kosten € 7.000 dan wordt dat in dit voorbeeld x 0,006 x 0,3735 = € 15,68 per jaar
x stel 20 jaar levensduur = € 313,74

Als de tarieven niet veranderen etc.
Pagina: 1