Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 08:12
In de Fiscalert staat een artikel over BTW terug vragen bij aanschaf zonnepanelen. In dat artikel gaat het ook over BTW terug vragen op de kosten van jouw dak waar de zonnepanelen op liggen bij een nieuwbouw woning. Een huis laten bouwen voor jouw onderneming is ook aftrekbaar, en het komt er dus eigenlijk op neer dat het deel van het huis (in m2) waar de zonnepanelen op liggen de kosten daar van ook aftrekbaar zouden kunnen zijn. Ik zeg "zouden kunnen" omdat het nog niet zeker is. De belastingdienst gaat hier niet zomaar mee akkoord, maar een man die in zo'n situatie zat heeft gelijk gekregen van hogere raad. De Fiscalert zegt nu dat je het altijd kan proberen.

Stel je huis kost 302.500.
Het dakdeel waar de zonnepanelen op liggen is 25 m2
Het totale nuttige oppervlak is 145 m2
Dan is de rekensom 25/145 (zakelijk / prive)
25/145e deel van 302.500 = > 50.000 en de BTW die je terug zou kunnen vragen is > 9000 euro.

Dit klinkt allemaal veels te makkelijk. Garantie heb je niet, maar je kan het altijd proberen? Als complete noob op gebied van economie ben ik benieuwd of hier mensen zijn die dit ook hebben gelezen? Of zijn hier mensen die precies weten hoe dit zit? Ik ben toch wel nieuwsgierig geworden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 12:12

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Eh? Volgens mij betaal je geen BTW over een huis en kun je dat dus niet terug vragen. Je betaalt BTW over de qqnschaf van de zonnepanelen, en die BTW kun je terugvragen.

Iets anders lijks me compleet onlogisch.

Note to self: being good is often more important than being right.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Nu online
quote:
ardana schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:54:
Eh? Volgens mij betaal je geen BTW over een huis en kun je dat dus niet terug vragen. Je betaalt BTW over de qqnschaf van de zonnepanelen, en die BTW kun je terugvragen.

Iets anders lijks me compleet onlogisch.
Op nieuwbouw betaal je volgens mij gewoon 21 % BTW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:37

Rukapul

Moderator General Chat
De logica van het argument faalt natuurlijk op elke denkbare manier. Niemand bouwt een dak, laat staat staan een huis, voor zonnepanelen. Een schans is het maximale.

En het rekenvoorbeeld is al helemaal absurd, want het veronderstelt de meest onrendabele PV-systeem denkbaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:17
quote:
Rukapul schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 23:06:
En het rekenvoorbeeld is al helemaal absurd, want het veronderstelt de meest onrendabele PV-systeem denkbaar.
Ik zat eerder te denken aan een manier om de volle 145m2 vol te gooien met goedkope Chinese paneeltjes, om vervolgens een slordige €60k terug te mogen vangen >:) :+

Maar dit slaat inderdaad nergens op. Compleet gestoord als dit mag.. 8)7

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:38
quote:
technoaddict schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 21:26:
In de Fiscalert staat een artikel over BTW terug vragen bij aanschaf zonnepanelen. In dat artikel gaat het ook over BTW terug vragen op de kosten van jouw dak waar de zonnepanelen op liggen bij een nieuwbouw woning. Een huis laten bouwen voor jouw onderneming is ook aftrekbaar, en het komt er dus eigenlijk op neer dat het deel van het huis (in m2) waar de zonnepanelen op liggen de kosten daar van ook aftrekbaar zouden kunnen zijn. Ik zeg "zouden kunnen" omdat het nog niet zeker is. De belastingdienst gaat hier niet zomaar mee akkoord, maar een man die in zo'n situatie zat heeft gelijk gekregen van hogere raad. De Fiscalert zegt nu dat je het altijd kan proberen.

25/145e deel van 302.500 = > 50.000 en de BTW die je terug zou kunnen vragen is > 9000 euro.

Dit klinkt allemaal veels te makkelijk. Garantie heb je niet, maar je kan het altijd proberen? Als complete noob op gebied van economie ben ik benieuwd of hier mensen zijn die dit ook hebben gelezen? Of zijn hier mensen die precies weten hoe dit zit? Ik ben toch wel nieuwsgierig geworden.
Ik zou eerst de som eens checken want nu volgens je berekening kost het dak dik 3 ton... was de rest van het huis gratis?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anman
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 27-12-2019
Zijn er mensen die hier al serieus naar gekeken hebben?
Ons nieuwbouw huis wordt binnenkort opgeleverd, hier zitten standaard 6 panelen op. Er was een optie om er 9 extra te laten plaatsen, dat moest 5000 euro kosten en heb ik daarom niet gedaan. Na oplevering kan dat veel goedkoper. Als bovenstaande echter blijkt te kloppen dan wordt het echter toch nog lucratief om dit te laten doen.

Zoals ik het begrijp kun je je laten registreren als ondernemer. Het oppervlakte zonnepanelen is dan je BV. Die oppervlakte mag ja dan aanmerken als deel van de zaak en dat deel van de zaak kun je dan blijkbaar volgens het voorstel aftrekken van de belasting. Klinkt toch ook weer niet heel gek, maar werkt inderdaad misbruik in de hand volgens mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 22:38
quote:
Anman schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:12:
Zijn er mensen die hier al serieus naar gekeken hebben?
Ons nieuwbouw huis wordt binnenkort opgeleverd, hier zitten standaard 6 panelen op. Er was een optie om er 9 extra te laten plaatsen, dat moest 5000 euro kosten en heb ik daarom niet gedaan. Na oplevering kan dat veel goedkoper. Als bovenstaande echter blijkt te kloppen dan wordt het echter toch nog lucratief om dit te laten doen.

Zoals ik het begrijp kun je je laten registreren als ondernemer. Het oppervlakte zonnepanelen is dan je BV. Die oppervlakte mag ja dan aanmerken als deel van de zaak en dat deel van de zaak kun je dan blijkbaar volgens het voorstel aftrekken van de belasting. Klinkt toch ook weer niet heel gek, maar werkt inderdaad misbruik in de hand volgens mij.
Maar wat mag je dan rekenen, is zo vaag als wat.
de m2 van je dak waar de panelen liggen :?
Wat zou dat kosten? Wat plaatwerk, afdichtende folie onder de panelen (wat leggen ze daar eigenlijk onder wanneer de panelen geïntegreerd zijn :? )
Of ga je heel ver? Percentage van de dragende muren, vloeren en fundering :? En hoe hang je hier kosten aan. Al met al denk ik dat je een hele goede onderbouwing moet maken en de winst reuze meevalt.
Ik geloof NOOIT dat je het percentage van je dak waar de panelen liggen dat je dat percentage als kosten van de totale bouwprijs van je woning mag opvoeren. Is volledig uit zijn verband gerukt.

En heel eerlijk: Dan zou je een percentage dakpannen moeten verrekenen want dat is minderwerk. Als de zonnepanelen er niet hadden gelegen had je meer dakpannen nodig. Denk dat iedereen dat voor het gemak maar vergeet (inclusief de tijd van leggen e.d.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LennG
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 21:13
Jullie lezen in mijn optiek de rechtspraak helemaal verkeerd om. In deze situatie was al sprake van een woning die was aangewezen als ondernemingsvermogen. Voor de hierop teruggevraagde btw werd jaarlijks al een correctie gemaakt.

Nu had de ondernemer vervolgens zonnepanelen op zijn dak gelegd en stelde zich op het standpunt dat als gevolg van het neerleggen van zonnepanelen het percentage zakelijk / privé gebruik van de woning in zijn geheel was gewijzigd.

Waar de belastingplichtige eerder een correctie privégebruik van 77,68% in aanmerking nam, stelde hij zich (in afwijking van de afspraak met de inspecteur) op het standpunt dat nu "slechts" 66,6% van de woning voor privé werd gebruikt. In de laatste uitspraak van het Hof zijn ze tot een berekening van het privégebruik gekomen van 74,2%.

Het is overigens (nog steeds) mogelijk om de btw op de zonnepanelen terug te vragen. Maar hiermee krijg je het niet zomaar voor elkaar een aanzienlijk deel van de btw op de (nieuwbouw)woning terug te krijgen. Dan zal vanaf het moment dat je de woning bouwt al zakelijk gebruik moeten blijken.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 22:27
Misschien handig om hier
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
het artikel te plaatsen.
Zonder account kan je niet het artikel lezen (of ik heb een ander artikel gevonden over BTW teruggaaf zonnepanelen en nieuwbouw huis...

Maar volgens mij maak je, zonder het stuk te kennen, een paar denkfouten:
1) Het dak zal vermoed ik geen 145 m2 zijn, maar het BVO van de woning is waarschijnlijk 145m2. Het aantal m2 dak is dan <<145m2...
2) Je rekent met de totale waarde van het huis (302,5k) en niet de kosten van het dak. Wil je alleen de dakkosten hebben, zal je hier een gespecificeerde rekening van moeten opvragen bij de bouwer. Zal denk ik in de orde grootte van 10-20k zijn. De BTW hierover is dus iets van 500 - 1.000 euro... Hierdoor veranderd het rekensommetje ook al flink
3) Vermoedelijk kan je alleen het dak rekenen, als het zakelijk deel een eigen dak heeft (bijv. garage of aanbouw) en niet onder hetzelfde dak valt als wonen (bijv. begane grond werk en bovenverdieping(en) wonen. Anders zou je dak namelijk voor 100% zakelijk opgevoerd kunnen worden.

Maar zoals gezegd, ik ken het artikel en de uitspraak van het Hof niet.
Wellicht nog de moeite waard om te delen :)

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19-01 19:58
quote:
technoaddict schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 21:26:
Het dak valt volgens de NEN2580 niet onder het oppervlakte van je huis. Je dak met zonnepanelen is dus 0m2 van het totale dakoppervlakte van 0m2.
Het totale oppervlakte is 145m2.
0/145 = 0
Je kan dus 0/145e deel aanmerken als zakelijk en €0 BTW terug vragen over de aanschafprijs van je huis.

De belastingdienst zit dan wel met personeelstekort. Maar als jij door de aanschaf van €4500 in zonnepanelen, €9000 BTW gaat terugvragen, dan gaat daar echt wel een belletje rinkelen. En dan mag je je administratie van de laatste 5 jaar laten zien ;)

RocketKoen wijzigde deze reactie 23-05-2018 21:29 (15%)

TheS4ndm4n#1919

• DCV191283
  • Laatst online: 19:56
De eerste vraag is, is (een deel van) de woning zakelijk te noemen voor de BTW als de enige BTW activiteit is dat er zonnepanelen op het dak liggen. Als je kijkt naar de uitspraak van het hof https://btwjurisprudentie...-dak-woning-zonnepanelen/ zou je kunnen constateren dat dat het geval is, maar heel hard wordt dat nog niet genoemd.

Als dat al het geval is, zou je BTW terug kunnen gaan halen. Even teruggrijpend op het voorbeeld waarmee deze discussie begon zou je dan, conform uitspraak van het hof op de volgende berekening uit komen:

145m2 woning (ofwel nuttige ruimte) voordat er sprake is van zonnepanelen.
25m2 zonnepanelen op het dak. (Neem aan dat dit dakdeel helemaal vol ligt en niet slechts voor de helft bedekt is?)
Totale nuttige ruimte is 170m2.

Zakelijk deel van de woning zou dan 25/170 ofwel 14,71%. Bij een aanschafprijs van € 302.500 (ik ga er vanuit dat dit incl btw is), kom je uit op € 52.500 aan BTW, hiervan 14,71% is € 7.722 aan BTW.

In het voorbeeld waarin uitspraak wordt gedaan is de volledige BTW in één keer teruggevraagd en wordt daarna jaarlijks herziening gedaan en een deel (het privé deel) terugbetaald. De vraag is even (en daar heb ik zo snel geen antwoord op) of je ook kan zeggen dat je alleen die € 7.722 terug vraagt en de rest laat zitten.

Een ander heel leuk dingetje wordt de verkoop van je woning, BTW terugvragen is altijd leuk, maar wat als je over 15 jaar je woning met winst verkoopt, dan ben je over 85,29% overdrachtsbelasting (2%) verschuldigd en over 14,71 BTW (21%) dat gaat de koper niet voor je betalen, dus dat zal je terug gaan zien in de verkoopprijs.

Misschien is het mogelijk, maar er zitten behoorlijk wat haken en ogen aan, ik zou (als fiscalist) dit niet zomaar aanraden aan mijn klanten en adviseren om, met deze uitspraak in de hand, het gesprek aan te gaan met de Belastingdienst. Overigens zou ik voor dat ik dat doe, eerst eens goed in de jurisprudentie duiken om na te gaan of dit voldoende is om de woning deels als zakelijk te zien, ik heb daar bij voorbaat wel wat twijfels bij. Maar bij deze in elk geval het advies: wil je dit doen, zoek een BTW deskundige en bedenk ook goed wat je nadeel is bij verkoop.

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Even een oud topic, maar relevante nieuwe info:

volgens https://www.wvdb.nl/nl/ac...zonnepanelen-op-nieuwbouw mag het.

• millenarian
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23:19
Klopt. De HR heeft in september het cassatieberoep van de staatssecretaris van financiën zonder verdere motivering verworpen. Dit betekent dat de uitspraak van Hof Arnhem-Leeuwarden van 28 november 2017 bevestigd is. Het Hof gaf hierbij ook een rekenmethode. Die kun je terugvinden in ECLI:NL:GHARL:2017:10387 (rechtsoverweging 4.8).

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik zie toch wat nadelen, zoals hierboven eigenlijk ook al benoemd. Als ik het goed begrijp, verklaar je een gedeelte van je huis tot zakelijk en gaan daar dus ook allerlei andere regels voor gelden (o.a. overdrachtsbelasting?). Het is toch wat ingrijpender dan alleen 'even' de btw op aanschaf/installatie terugvragen. Ben er niet helemaal gerust op om voor ongeveer 2500-3000 euro allerlei risico's te gaan nemen :) Als er mensen zijn die dit wel hebben doorlopen en me gerust kunnen stellen, dan hoor ik het graag uiteraard ;)

• PAL86
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 25-01 20:53
Heeft iemand dit al gedaan?

Ik heb een dakopbouw laten plaatsen, en mijn huidige dak + het dak van mijn dakopbouw worden volgelegd met zonnepanelen. Ik ben gewoon een particulier. Ik werk wel vanuit huis.. wat zijn mijn mogelijkheden hierin? De helft van de BTW van mijn dakopbouw terugvragen?

Ben benieuwd naar eventuele ervaringen? Als het uiteindelijk niet kan, dan volgt er een herberekening? Of direct een boete..?

• Herman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:25
Ik vraag me af of mensen, die deze regeling (incl. dakdeel etc.) toepassen, wel beseffen dat er ook zoiets is als een herzieningstermijn. Weten deze mensen wel wat er gebeurt op hem moment dat je de woning binnen de herzieningstermijn verkoopt? En zien mensen de risico's van deze regeling en de nieuwe KO-regeling?

Wellicht dat veel mensen denken van: 'mooi, geld terug' maar onvoldoende in de materie zitten om te realiseren dat dergelijke constructies (no pun intended) nadelen met zich mee kunnen brengen...

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• JDFS
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19:24
Fiscalist hier, je aannames zijn in beginsel correct - echter moet je jezelf eerst de vragen stellen of je ondernemer bent. Alleen ondernemers in de zin van de Wet Omzetbelasting (OB) hebben recht op aftrek van voorbelasting (lees: de BTW / OB, in de volksmond worden deze termen door elkaar gebruikt) op de aan hen verrichte leveringen en diensten.

Volgens mij is het gewoon mogelijk om je aan te melden als ondernemer, maar dit brengt wel een aantal (administratieve) lasten met zich mee plus een KvK-inschrijving. Ik weet niet of je hieraan wil beginnen.

Overigens zie ik dat @LennG en @DCV191283 het mooi uiteen hebben gezet. Chapeau!

Qua ondernemingsvermogen, wellicht is het interessant voor een aantal om te Googelen op "vermogensetikettering". Als je huis (juridisch) splitsbaar is, en je IB-ondernemer (bijv. eenmanszaak) bent, kun je een gedeelte van je huis aanwijzen als ondernemings- dan wel privévermogen. Dit gaat dan om het niet-zakelijke deel van je huis, oftewel het "keuzevermogen". Het zakelijke gedeelte is het "ondernemingsvermogen". Hier heb je geen keuze en dit dien je als verplicht ondernemingsvermogen aan te wijzen. Betekent dus ook dat je over een eventuele waardestijging van je woning belasting dient te betalen.

Zo zie je eigenlijk dat de inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting en overdrachtsbelasting allemaal samen komen O-)
bszz schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:58:
[...]

Op nieuwbouw betaal je volgens mij gewoon 21 % BTW
Correct. In beginsel is de levering van onroerende zaken vrijgesteld, mits voor, op of binnen twee jaar na eerste ingebruikname. Inderdaad belast, met als voordeel dat het weer vrijgesteld is van overdrachtsbelasting (Wet op belastingen van rechtsverkeer) via de "samenloopvrijstelling". Vandaar het ontbreken van "kosten koper" en het beroemde "vrij op naam".

JDFS wijzigde deze reactie 14-01-2020 16:39 (28%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True