In de Fiscalert staat een artikel over BTW terug vragen bij aanschaf zonnepanelen. In dat artikel gaat het ook over BTW terug vragen op de kosten van jouw dak waar de zonnepanelen op liggen bij een nieuwbouw woning. Een huis laten bouwen voor jouw onderneming is ook aftrekbaar, en het komt er dus eigenlijk op neer dat het deel van het huis (in m2) waar de zonnepanelen op liggen de kosten daar van ook aftrekbaar zouden kunnen zijn. Ik zeg "zouden kunnen" omdat het nog niet zeker is. De belastingdienst gaat hier niet zomaar mee akkoord, maar een man die in zo'n situatie zat heeft gelijk gekregen van hogere raad. De Fiscalert zegt nu dat je het altijd kan proberen.
Stel je huis kost 302.500.
Het dakdeel waar de zonnepanelen op liggen is 25 m2
Het totale nuttige oppervlak is 145 m2
Dan is de rekensom 25/145 (zakelijk / prive)
25/145e deel van 302.500 = > 50.000 en de BTW die je terug zou kunnen vragen is > 9000 euro.
Dit klinkt allemaal veels te makkelijk. Garantie heb je niet, maar je kan het altijd proberen? Als complete noob op gebied van economie ben ik benieuwd of hier mensen zijn die dit ook hebben gelezen? Of zijn hier mensen die precies weten hoe dit zit? Ik ben toch wel nieuwsgierig geworden.
Stel je huis kost 302.500.
Het dakdeel waar de zonnepanelen op liggen is 25 m2
Het totale nuttige oppervlak is 145 m2
Dan is de rekensom 25/145 (zakelijk / prive)
25/145e deel van 302.500 = > 50.000 en de BTW die je terug zou kunnen vragen is > 9000 euro.
Dit klinkt allemaal veels te makkelijk. Garantie heb je niet, maar je kan het altijd proberen? Als complete noob op gebied van economie ben ik benieuwd of hier mensen zijn die dit ook hebben gelezen? Of zijn hier mensen die precies weten hoe dit zit? Ik ben toch wel nieuwsgierig geworden.