3 fasen automaat gebruiken voor inductie kookplaat van 7360W

Pagina: 1
Acties:

• Alphacell
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-08 04:54
Ivow85 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 20:38:
Nagenoeg elke inductiekookplaat kan op een 3*16A krachtstroomgroep worden aangesloten. Wanneer je een 3-fasen aansluiting hebt, wordt dat zelfs aangeraden. In praktijk maken veel kookplaten tot 7,4kW in zo'n geval gebruik van slechts twee van de drie fasen, maar dat maakt voor de gebruiker niets uit.

De nuldraad voor 16A groepen mag gewoon 2,5mm2 zijn. Bij gebruik van 3-fasen met gecombineerde nul is de stroom die door de nuldraad loopt nooit hoger dan de maximale stroom door elk van de afzonderlijke fasen. Wanneer meerdere fasen tegelijkertijd gebruikt worden, neemt de stroom door de nuldraad zelfs af. Bij een perfect gelijke belasting van de drie fasen loopt er zelfs helemaal geen stroom door de nuldraad.
Hoe zit dat dan met stroom door de nulleider als je maar 2 fasen gebruikt van de 3?

En ik denk dat in de meeste kookplaten de fases gewoon gesplitst zijn? Dus gaat deze vlieger dan ook nog op? Dus een fase voor links en een voor rechts en deze komen dan samen op dezelfde nul uit, dus heb je toch wel kans om 32A over de nul te krijgen?

Ik heb een beetje hetzelfde probleem, heb een perilex met 3 fasen nul en aarde (heb ff gemeten) linksboven de nul en dan 3xL 230/400 er komen ook 3 aparte fase binnen in de meterkast, uiteraard

Echter is mn kookplaat uitgerust met een Bruin-Zwart-Blauw(grijs, dus onder de blauwe isolatie zit nog n grijze laag)-Blauw-Groen/Geel. 5 aderige kabel.
En het label aan de stekker laat maar 2 aansluitmogelijkheden zien, heb in de plaat zelf nog niet gekeken hoe het aangesloten zit......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doZjjUwB1IGKLrJcVyQQr97-U94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTr8mHnhvmodlOHbuCMqeVzm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0CeGSqf007suqmNMiZaNWI_lAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdxyN1accR8pjmAwYuQji9bF.jpg?f=fotoalbum_large

• Alphacell
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-08 04:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkL2ttvGzQ36w8W6Bma-AnpZ-TY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KjtlsfdT3fCrjaMQMP2dd8Vl.png?f=fotoalbum_large

Hier nog wel een schema wat ik net uit de digitale handleiding heb geplukt...

Dus denk idd dat het brugje aan het perilex deel van de stekker geplaatst moet worden, dus met een twinhuls... dus niet in de plaat denk dat de stekker idd vast zit....

Snap alleen het verschil niet tussen 2 N ~ en 3 N ~

Ze gebruiken bij allebij 2 fases, of bestaat er zoiets als een 2 fase huisaansluiting?

Groeten....

[ Voor 11% gewijzigd door Alphacell op 28-11-2020 10:03 ]

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
Jimmyboy1 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:55:
Tja, daar gaat de hele discussie vaak over. Als je gaat shoppen voor een 3 fase groepenkast met kookgroep zie je enkel drie keer een 1 fase aardlekschakelaar en de kook groep op 1 van die.
Ze voldoen dus netjes aan de nen1010 2015. Dus dan zouden dat allemaal beun oplossingen zijn.
Gegeven dat eigenlijk bijna alle 3 fase aansluitingen afgezekerd zijn met 25A, zul je dus altijd overbelasten. Maar gelukkig zijn ze daar op bekend. 25A gL/gG Karakteristiek kan 32A voor 10.000s, ruim 2,5 uur. Die fornuizen trekken niet continu 32A trouwens. De andere fases kun je dan nog steeds mooi gebruiken voor de oven, droger etc. Dus een beun oplossing? Nee dat ook weer niet.
Ik zou haast zeggen, kracht groep voor fornuis met een eigen aardlekschakelaar die je verder nergens anders voor gebruikt en dan maar niet voldoen aan de nen1010, dan noem je het gewoon een kracht groep ipv fornuis groep😀. Een 3 fase aardlekschakelaar is ook niet helemaal fris.... Is ook niet voor niets aangepast in de 1010
Terechte opmerking lijkt mij: als ik online kijk zie ik inderdaad voorgemonteerde MK'en staan met bijv.:
  • 3-fase groepenkast
  • Afmeting: 220 x 475mm
  • 3 Aardlekschakelaars 2-P 30mA 40A
  • 10 groepen B16A 1P+N
  • 1 fornuisgroep 2x230V
  • 1 hoofdschakelaar 4-P 40A
Even hier vragen. Situatie: MK momenteel 1 fase 40A met een AEG inductieplaat op een kookgroep (MKS599), plaat heeft geen 3-fase aansluiting. Aansluitschema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWGuIZ7CpTVkHRk4nvl6nPKWuyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CSA0zNi5blkPCLxbJVAApEL.jpg?f=fotoalbum_large

Hoofdaansluiting wordt omgezet naar 3x25A i.v.m. 5 [kW] PV-installatie. MK krijgt een extra ALS (heeft er reeds 2), groepen worden er netjes over verdeeld. Kan ik de bestaande AEG kookplaat nu nog veilig op een kookgroep aansluiten (achter 1 fase), of moet ik een 3 fase ALS hiervoor kopen (dure jongens trouwens..)?

[ Voor 7% gewijzigd door HKees op 05-04-2022 21:27 ]

Pagina: 1