3 fasen automaat gebruiken voor inductie kookplaat van 7360W

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenriH
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-12-2023
In de keuken zit nu een gasstel. In de toekomst komt er een inductiekookplaat. Verder moeten er wat groepen bij om een uitbreiding in de toekomst mogelijk te maken voor zonnepanelen oid.. Voor mij nogal ingrijpend, want ik ben qua elektra een echte amateur met slechts één regel: niets doen zolang je niet 100% zeker weet dat het goed en veilig is. Ook de groepenkast wordt vervangen

Daarnaast heb ik nog wat vragen waar ik zelf het antwoord niet op heb gevonden.

Ik ga de groepenkast en hoofdaansluiting aanpassen van 1 fase naar 3 fasen: 3x 25 A

Voorlopig ga ik met 7360 W inductie kookplaat verder. In de toekomst wil ik naar 11040 W kunnen.

Vraag1 : kan ik een 3 fasen automaat 16A, hiervoor plaatsen (3p+N) ipv een 1 fase automaat 16A met 2x (1p+N)? (Dan sluit ik dus 1 fase van de 3 fasen automaat nog niet aan zolang ik nog met 7360 W inductiekookplaat zit.)

Vraag2: Is 6mm2 op de nul voldoende bij de 3-fasen automaat voldoende. Of hoe bereken je dat simpel?

Beste antwoord (via HenriH op 29-02-2020 14:44)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
1) Ja bij 3-fase. Dat wil zeggen; eerst de 3-fase aansluiting regelen. Dan gewoon compleet aansluiten. Bij de kookplaat gebruik je een 4-aderig netsnoer en gebruik je dus 1 fase niet.

2) Afgaand van de groep naar het stopcontact (Perilex?) is 2,5mm2 voldoende.
jongetje schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:50:
Dat hangt ook van je fornuis af.
Ik denk dat je nu 2 fases en 2 nul draden naar je fornuis moet trekken. Als je fornuis namelijk op 2 fases werkt kan het zijn dat er 2 pitten op de ene en de andere op de andere 2 fases zit. Dit sluit je dan ook zo op de perilex aan. JE hebt dan ook nu waarschijnlijk 2 nul draden nodig omdat er door allebei de draden veel stroom gaat. Dat mag (neem ik aan) niet door 1 2,5mm2 draad in een buis (en zeker straks niet met 3 belaste fases).
Ik weet zeker dat het beter is dat mensen die er geen bal van snappen niet zouden reageren. Je aannames zijn fout. Bij 3-fase zorgt de faseverschuiving ervoor dat de nulstroom niet groter wordt dan de grootste fasestroom. Je Perilex sluit je ofwel aan met 2x fase, 2x nul in het geval van een enkelfase hoofdaansluiting of anders in 3-fase. Onafhankelijk van wat voor kookplaat je hebt. Elke normale kookplaat is geschikt voor aansluiting op een 3-fase exemplaar. Andersom niet.

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-02-2020 20:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:33
Ik denk dat je nu 2 fases en 2 nul draden naar je fornuis moet trekken. Als je fornuis namelijk op 2 fases werkt kan het zijn dat er 2 pitten op de ene en de andere op de andere 2 fases zit. Dit sluit je dan ook zo op de perilex aan. JE hebt dan ook nu waarschijnlijk 2 nul draden nodig omdat er door allebei de draden veel stroom gaat. Dat mag (neem ik aan) niet door 1 2,5mm2 draad in een buis (en zeker straks niet met 3 belaste fases).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• kabeltjekabel
1) Ja bij 3-fase. Dat wil zeggen; eerst de 3-fase aansluiting regelen. Dan gewoon compleet aansluiten. Bij de kookplaat gebruik je een 4-aderig netsnoer en gebruik je dus 1 fase niet.

2) Afgaand van de groep naar het stopcontact (Perilex?) is 2,5mm2 voldoende.
Ik weet zeker dat het beter is dat mensen die er geen bal van snappen niet zouden reageren. Je aannames zijn fout. Bij 3-fase zorgt de faseverschuiving ervoor dat de nulstroom niet groter wordt dan de grootste fasestroom. Je Perilex sluit je ofwel aan met 2x fase, 2x nul in het geval van een enkelfase hoofdaansluiting of anders in 3-fase. Onafhankelijk van wat voor kookplaat je hebt. Elke normale kookplaat is geschikt voor aansluiting op een 3-fase exemplaar. Andersom niet.

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-02-2020 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:31
Nagenoeg elke inductiekookplaat kan op een 3*16A krachtstroomgroep worden aangesloten. Wanneer je een 3-fasen aansluiting hebt, wordt dat zelfs aangeraden. In praktijk maken veel kookplaten tot 7,4kW in zo'n geval gebruik van slechts twee van de drie fasen, maar dat maakt voor de gebruiker niets uit.

De nuldraad voor 16A groepen mag gewoon 2,5mm2 zijn. Bij gebruik van 3-fasen met gecombineerde nul is de stroom die door de nuldraad loopt nooit hoger dan de maximale stroom door elk van de afzonderlijke fasen. Wanneer meerdere fasen tegelijkertijd gebruikt worden, neemt de stroom door de nuldraad zelfs af. Bij een perfect gelijke belasting van de drie fasen loopt er zelfs helemaal geen stroom door de nuldraad.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenriH
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-12-2023
Bedankt! Hier kan ik wat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alphacell
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04:10
Ivow85 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 20:38:
Nagenoeg elke inductiekookplaat kan op een 3*16A krachtstroomgroep worden aangesloten. Wanneer je een 3-fasen aansluiting hebt, wordt dat zelfs aangeraden. In praktijk maken veel kookplaten tot 7,4kW in zo'n geval gebruik van slechts twee van de drie fasen, maar dat maakt voor de gebruiker niets uit.

De nuldraad voor 16A groepen mag gewoon 2,5mm2 zijn. Bij gebruik van 3-fasen met gecombineerde nul is de stroom die door de nuldraad loopt nooit hoger dan de maximale stroom door elk van de afzonderlijke fasen. Wanneer meerdere fasen tegelijkertijd gebruikt worden, neemt de stroom door de nuldraad zelfs af. Bij een perfect gelijke belasting van de drie fasen loopt er zelfs helemaal geen stroom door de nuldraad.
Hoe zit dat dan met stroom door de nulleider als je maar 2 fasen gebruikt van de 3?

En ik denk dat in de meeste kookplaten de fases gewoon gesplitst zijn? Dus gaat deze vlieger dan ook nog op? Dus een fase voor links en een voor rechts en deze komen dan samen op dezelfde nul uit, dus heb je toch wel kans om 32A over de nul te krijgen?

Ik heb een beetje hetzelfde probleem, heb een perilex met 3 fasen nul en aarde (heb ff gemeten) linksboven de nul en dan 3xL 230/400 er komen ook 3 aparte fase binnen in de meterkast, uiteraard

Echter is mn kookplaat uitgerust met een Bruin-Zwart-Blauw(grijs, dus onder de blauwe isolatie zit nog n grijze laag)-Blauw-Groen/Geel. 5 aderige kabel.
En het label aan de stekker laat maar 2 aansluitmogelijkheden zien, heb in de plaat zelf nog niet gekeken hoe het aangesloten zit......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doZjjUwB1IGKLrJcVyQQr97-U94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTr8mHnhvmodlOHbuCMqeVzm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0CeGSqf007suqmNMiZaNWI_lAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdxyN1accR8pjmAwYuQji9bF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-04 23:24
@Alphacell jij hebt een 2 fasen plaat en die kan zowel op 2P kookgroep als op 2 van de 3 fase aansluiting.

Vorige week nog meegemaakt dat iemand zelf een dure 3 fase plaat gekocht had maar alleen een kookgroep heeft, en geen 3 fases. Gevolg was dan als 1 fase config aansluiten, deze plaat was niet geschikt voor 2 fasen. Ik had wel 2x de nuldraad onder de N klem kunnen proppen, maar ik weet niet hoe eea intern verwerkt zit en door gebrek aan faseverschuiving kan theoretisch dan de stroom door de nulgeleider in het apparaat zelf naar >30A oplopen.

Dus andersom kan niet, 3 fase plaat nooit aansluiten op 2P kookgroep, ook niet als je maximale vermogen terugschroeft in de instellingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Alphacell schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:18:
[...]

Hoe zit dat dan met stroom door de nulleider als je maar 2 fasen gebruikt van de 3?
Optelsom van twee 120 graden verschoven sinussen; totaal is nooit groter dan eender van de twee.
En ik denk dat in de meeste kookplaten de fases gewoon gesplitst zijn? Dus gaat deze vlieger dan ook nog op? Dus een fase voor links en een voor rechts en deze komen dan samen op dezelfde nul uit, dus heb je toch wel kans om 32A over de nul te krijgen?
Alleen als je hem enkelfase aansluit. Niet als je 2 (van 3) verschillende fasen gebruikt.
Ik heb een beetje hetzelfde probleem, heb een perilex met 3 fasen nul en aarde (heb ff gemeten) linksboven de nul en dan 3xL 230/400 er komen ook 3 aparte fase binnen in de meterkast, uiteraard

Echter is mn kookplaat uitgerust met een Bruin-Zwart-Blauw(grijs, dus onder de blauwe isolatie zit nog n grijze laag)-Blauw-Groen/Geel. 5 aderige kabel.
En het label aan de stekker laat maar 2 aansluitmogelijkheden zien, heb in de plaat zelf nog niet gekeken hoe het aangesloten zit......

[Afbeelding]

[Afbeelding]
2e schema volgen. 1 pen in de stekker ongebruikt laten. Zorg dat er geen brug tussen L1, L2 zit op de plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
dimi_v schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 23:39:
@Alphacell jij hebt een 2 fasen plaat en die kan zowel op 2P kookgroep als op 2 van de 3 fase aansluiting.
De plaat van @Alphacell kan helemaal niet zomaar op een kookgroep. Dan moet je het netsnoer vervangen.

[ Voor 31% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-11-2020 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
kabeltjekabel schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 01:47:
[...]

Optelsom van twee 120 graden verschoven sinussen; totaal is nooit groter dan eender van de twee.

[...]

Alleen als je hem enkelfase aansluit. Niet als je 2 (van 3) verschillende fasen gebruikt.

[...]

2e schema volgen. 1 pen in de stekker ongebruikt laten. Zorg dat er geen brug tussen L1, L2 zit op de plaat.
Bedankt, zal echt ff moeten kijken hoe hij in de kookplaat zit aangesloten.
Of er geen brug in zit idd...
Op een 2P 2N zou ook gewoon moeten kunnen, tenslotte gewoon een 5 aderige kabel 2.5mm2
Dus waarom niet?

En adereindhulsjes gebruiken in de stekker denk ik? Aangezien het soepele kern is en de stekker heeft geen drukverdeelplaatjes maar gewoon schroefjes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-04 23:24
kabeltjekabel schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 01:49:
[...]

De plaat van @Alphacell kan helemaal niet zomaar op een kookgroep. Dan moet je het netsnoer vervangen.
Blijkbaar wel dus, want @Alphacell geeft net (weer) aan dat het een 5 aderige kabel is. Dat het label nou een dubbeldikke nulgeleider laat zien is dus puur schematisch. Ook heeft hij 2 blauwe (waarvan 1 met grijs) aders. Had ik ook al wel verwacht, want een dikkere ader voor de nul in één kabel met 2P en RA heb ik zelf nog nooit gezien. Dus zeker geen ander snoer nodig en zelfs zonder handleiding durf ik te beweren dat deze plaat op zowel 2P kookgroep en 3 fase kan zonder aanpassingen. Gewoon 1 nulleider niet aansluiten in dat geval. Maar zeker “RTFM” :D

[ Voor 20% gewijzigd door dimi_v op 28-11-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
dimi_v schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 08:35:
[...]

Blijkbaar wel dus, want @Alphacell geeft net (weer) aan dat het een 5 aderige kabel is. Dat het label nou een dubbeldikke nulgeleider laat zien is dus puur schematisch. Ook heeft hij 2 blauwe (waarvan 1 met grijs) aders. Had ik ook al wel verwacht, want een dikkere ader voor de nul in één kabel met 2P en RA heb ik zelf nog nooit gezien. Dus zeker geen ander snoer nodig en zelfs zonder handleiding durf ik te beweren dat deze plaat op zowel 2P kookgroep en 3 fase kan zonder aanpassingen. Gewoon 1 nulleider niet aansluiten in dat geval. Maar zeker “RTFM” :D
Of de 2 nullen in een twinhuls klemmen, en in de perilex stekker onder de nul klem steken....
Weet niet of de plaat werkt als je maar 1 nul aansluit, zou ook kunnen dat je die blauw(grijze) gwn als 3e fase kan gebruiken maar zoals je ziet op de stekker zijn dat de enige 2 schema'tjes die er bij zitten, dus ik lees de dikke nul als een gekoppelde..... in het boekje zie ik hier ook niet zo snel iets over...

Voor zover ik me herinner zit er gewoon een vaste stekker aan de plaat. dus denk dat ik daar niks kan veranderen. zou ff moeten kijken maar zag zo snel geen schroefjes, ben momenteel niet thuis dus kan het niet echt zo snel checken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alphacell
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkL2ttvGzQ36w8W6Bma-AnpZ-TY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KjtlsfdT3fCrjaMQMP2dd8Vl.png?f=fotoalbum_large

Hier nog wel een schema wat ik net uit de digitale handleiding heb geplukt...

Dus denk idd dat het brugje aan het perilex deel van de stekker geplaatst moet worden, dus met een twinhuls... dus niet in de plaat denk dat de stekker idd vast zit....

Snap alleen het verschil niet tussen 2 N ~ en 3 N ~

Ze gebruiken bij allebij 2 fases, of bestaat er zoiets als een 2 fase huisaansluiting?

Groeten....

[ Voor 11% gewijzigd door Alphacell op 28-11-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Alphacell schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:58:
[Afbeelding]

Hier nog wel een schema wat ik net uit de digitale handleiding heb geplukt...

Dus denk idd dat het brugje aan het perilex deel van de stekker geplaatst moet worden, dus met een twinhuls... dus niet in de plaat denk dat de stekker idd vast zit....

Snap alleen het verschil niet tussen 2 N ~ en 3 N ~

Ze gebruiken bij allebij 2 fases,
Bij 4e schema zijn L1, L2 van dezelfde fase, bij 5e schema van verschillende fases.
Alphacell schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:58:of bestaat er zoiets als een 2 fase huisaansluiting?

Groeten....
Ja, in gebieden met 'split-phase'. In Europa niet bepaald gangbaar, in de VS alom in gebruik.

[ Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-11-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
kabeltjekabel schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:38:
[...]

Bij 4e schema zijn L1, L2 van dezelfde fase, bij 5e schema van verschillende fases.
Ja snap ik, bedoel het verschil tussen schema 1 en 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Alphacell schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:47:
[...]

Of de 2 nullen in een twinhuls klemmen, en in de perilex stekker onder de nul klem steken....
Weet niet of de plaat werkt als je maar 1 nul aansluit, zou ook kunnen dat je die blauw(grijze) gwn als 3e fase kan gebruiken maar zoals je ziet op de stekker zijn dat de enige 2 schema'tjes die er bij zitten, dus ik lees de dikke nul als een gekoppelde..... in het boekje zie ik hier ook niet zo snel iets over...

Voor zover ik me herinner zit er gewoon een vaste stekker aan de plaat. dus denk dat ik daar niks kan veranderen. zou ff moeten kijken maar zag zo snel geen schroefjes, ben momenteel niet thuis dus kan het niet echt zo snel checken....
Welke plaat? Normaliter worden platen zonder stekker geleverd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Alphacell schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:41:
[...]

Ja snap ik, bedoel het verschil tussen schema 1 en 5.
Dat is gewoon hetzelfde schema :X

Schema 1 kun je krijgen met een kookgroep verdeeld over 2 fasen, schema 5 bij volwaardige 3-fase groep.

Maargoed, dit is het merk met de schema's uit de hel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
kabeltjekabel schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:41:
[...]

Welke plaat? Normaliter worden platen zonder stekker geleverd
Whirlpool WB B4877 NE, Sorry bedoel vast snoer, zegmaar, dus dat je het niet open kan schroeven om e.e.a te veranderen. dus alleen de stekker moet je zelf aan het snoer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Alphacell schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:45:
[...]

Whirlpool WB B4877 NE, Sorry bedoel vast snoer, zegmaar, dus dat je het niet open kan schroeven om e.e.a te veranderen. dus alleen de stekker moet je zelf aan het snoer zetten.
Of de hele stekker parade overslaan en aansluiten zoals de Belgen of Duitsers doen.

Zoiets;
https://www.obi.de/herdan...bindungsklemmen/p/4571931
:9

In plaats van installatiedraad > Perilex wcd > stekker > huls > aansluitsnoer (= 4 overgangen) heb je dan installatiedraad > Wago > aansluitsnoer; ziedaar; nog maar 2 overgangen.

[ Voor 28% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-11-2020 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alphacell
kabeltjekabel schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:49:
[...]

Of de hele stekker parade overslaan en aansluiten zoals de Belgen of Duitsers doen.
Aan het Gas?

Dacht dat we daar van af moesten? 8)7

Nee, probleem is dat ik in de perilex zelf niet echt iets kan veranderen, die zit achter mn keuken.....

En heb ff geprobeerd de 2 nullen in een twinhuls te persen maar dan is het staafje te dik en past het niet meer in het pennetje van de stekker |:(

[ Voor 32% gewijzigd door Alphacell op 28-11-2020 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Alphacell schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:50:
[...]

Aan het Gas?

Dacht dat we daar van af moesten? 8)7
Nee, zie mijn edit. Heb het even wat aangevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Alphacell schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:50:
[...]

Nee, probleem is dat ik in de perilex zelf niet echt iets kan veranderen, die zit achter mn keuken.....

En heb ff geprobeerd de 2 nullen in een twinhuls te persen maar dan is het staafje te dik en past het niet meer in het pennetje van de stekker |:(
Schroef je toch even een kastje los?

Wat voor persing heb je? Doorn? Vierkant? Zeskant? Zeskant is het meest optimale als je een huls in een rond gat wilt krijgen.

Toen hier de bedrading naar de Perilex vervangen moest worden heb ik ook gewoon m'n oven er uit getrokken, paar schroeven er uit gedraaid en gewoon een kastje er onderuit geschoven. E.e.a. was daarna veel makkelijker. Zou ik het vanaf nieuw aanleggen zou ik helemaal geen Perilex meer gebruiken. Altijd gekut met die stekkers (precies zoals jij nu ook hebt :P ) en nodeloos veel overgangen.

[ Voor 26% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-11-2020 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
kabeltjekabel schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:54:
[...]

Schroef je toch even een kastje los?

Wat voor persing heb je? Doorn? Vierkant? Zeskant? Zeskant is het meest optimale als je een huls in een rond gat wilt krijgen.

Toen hier de bedrading naar de Perilex vervangen moest worden heb ik ook gewoon m'n oven er uit getrokken, paar schroeven er uit gedraaid en gewoon een kastje er onderuit geschoven. E.e.a. was daarna veel makkelijker. Zou ik het vanaf nieuw aanleggen zou ik helemaal geen Perilex meer gebruiken. Altijd gekut met die stekkers (precies zoals jij nu ook hebt :P ) en nodeloos veel overgangen.
Klopt, vierkant, zou nog ff 6-kant kunnen proberen.... miss dat het dan net gaat 8)
laat ik nou alleen een vierkant tang hebben. 8)7
Ja dat is zo wat jij zegt, heeft voordelen, ook nadelen.. want dan zou je als je kookplaat sneuvelt elke keer je kastje er van tussen moeten schroeven, en dat deel heb je nou ook niet veel stevigheid door de uitsparing van je kookplaat. das t voordeel van de stekker ff uitpluggen, paar draadjes versteken in de stekker en je nieuwe kookplaat kan er zo weer terug in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Met 15cm plinthoogte kan het ook zonder kastje te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keebul
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-12-2024
Goedendag ik heb een vraagje over de aansluiting van een 2 fasen kookplaat op een 3fasen aardlekautomaat, dat wilde ik graag maar de installateur heeft mij verteld dat dit norm technische niet mag omdat er dan 1 Fase niet wordt gebruikt, deze installateur begon zijn verhaal dat hij les gaf in deze materie en daarom wel wist wat wel en niet mocht, dus ik moest zijn conclusie niet in twijfel trekken, wellicht heeft iemand een andere visie, want ik weet het ook niet meer. Ik heb een 3 fasen aansluiting laten aanleggen maar de installateur heeft 1 fase gedeeld in 2 groepen als kook groep. Alvast bedankt voor het meedenken want ik heb het idee dat ik in de maling wordt genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 20:02:
@jongetje
Dus welke aanname van @jongetje is dan fout?
Jullie zeggen beide dat je bij 2x fase je ook 2x nul nodig hebt.

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-04 07:58
Keebul schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:50:
Goedendag ik heb een vraagje over de aansluiting van een 2 fasen kookplaat op een 3fasen aardlekautomaat, dat wilde ik graag maar de installateur heeft mij verteld dat dit norm technische niet mag omdat er dan 1 Fase niet wordt gebruikt, deze installateur begon zijn verhaal dat hij les gaf in deze materie en daarom wel wist wat wel en niet mocht, dus ik moest zijn conclusie niet in twijfel trekken, wellicht heeft iemand een andere visie, want ik weet het ook niet meer. Ik heb een 3 fasen aansluiting laten aanleggen maar de installateur heeft 1 fase gedeeld in 2 groepen als kook groep. Alvast bedankt voor het meedenken want ik heb het idee dat ik in de maling wordt genomen.
Even er van uitgaande dat dit een doorsnee kookplaat betreft, laat die installateur dan maar naar dit forum komen met z'n stoere praat over normen. Als je hem nog niet hebt betaald, ook niet doen tot hij het gewoon fatsoenlijk op drie fasen aansluit. Helaas is de installatiebranche bezaaid met dit soort gevaarlijke gekken die wegkomen met hun fratsen omdat de klanten er vaak niet veel van weten.

Even de technische kant, wat hij in feite heeft gedaan is een soort halfbakken groep van 32A (de zogenaamde kookgroep) gemaakt op een hoofdzekering die waarschijnlijk 25A is. Die volledige 32A trek je misschien niet tijdens het koken, maar je faseverdeling is wel aardig uit balans en het is gewoon slordig/lui. Verder zijn er nog wat redenen waarom een ouderwetse kookgroep eigenlijk een hele slechte oplossing is, maar als je je daarin wilt verdiepen kan je beter zoeken in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Juup schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:57:
[...]

[...]

Dat laatste zinnetje "Zeker straks niet met 3 belaste fases". Dat is gewoon compleet fout.

[ Voor 17% gewijzigd door jordje op 29-11-2021 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizcon
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-12-2022
mag het nu wel of niet
een kookplaat van 7360w 2 fase aansluiten
met 3 fase aardlekautomaat 1 fase niet aansluiten
en 1 blauwe draad als nul ??
gaarne reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 21:52

Asteroid9

General Failure

Ja, dat mag zeker wel en is er zelfs voor bedoeld. Echter is hierbij het aansluitschema van de plaat leidend, potst het type plaat en het liefst gelijk het schema, dan is het zo te zien.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• wizcon
omdat er nogal wat discussie is dat als je 2 fase aansluit het de zelfde fase moet zijn bv Fase L1 via kookgroep
en in mijn geval wil ik fase L1 en L2 gebruiken
maar heb je dan geen dubbele nul nodig ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 11:36
Juup schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:57:
[...]

[...]

Ligt eraan. Als L1 en L2 ook daadwerkelijk op verschillende fasen zitten en ze zitten op een driefaseautomaat, dan heb je maar één nuldraad nodig. Op L3 (en diezelfde N) kun je dan nog iets anders aansluiten, zoals een oven of een vaatwasser. Die N kun je met een daarvoor geschikte lasklem gewoon splitsen naar 3 keer blauw, waarvan je er 2 naar de perilex (N1, N2) leidt en 1 naar dat ene andere enkelfasig apparaat.

Je kunt/moet even testen of ze ook allemaal op een andere fase zitten door de drie combinaties (L1+L2, L1+L3, L2+L3) allemaal 400VAC doen. Dat betekent namelijk dat er een 120 graden faseverschil bestaat tussen die fasen. sqrt(3)*230 = ~400

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
wizcon schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:33:
mag het nu wel of niet
een kookplaat van 7360w 2 fase aansluiten
met 3 fase aardlekautomaat 1 fase niet aansluiten
en 1 blauwe draad als nul ??
gaarne reactie
Het licht er aan wat voor huisaansluiting je hebt, je hebt 3 fasen en 3 fasen kracht (400v tussen 2fasen) en 1 fase huisaansluitingen, Heb jij 3 fasen binnenkomend, en deze liggen 120 graden verschoven (kan je meten als je 400v meet tussen de 2 fasen) De som van een 3 fasen schakeling is 0 dit wil zeggen dat als je alle fasen gelijk belast de stroom door je 0 ook echt 0 ampere is.

Omdat je maar 2 fasen gebruikt, en je belast niet altijd beide kanten van de kookplaat evenveel zal het niet echt 0 zijn, maar hoger dan 16 ampere gaat het nooit worden, omdat die fasen elkaar uitcancelen als het ware. beetje lastig uit te leggen.

Dun kan je 2 fasen gebruiken, en een brug tussen de nul steken op de kookplaat, of beide nullen van de kookplaat op in een twinhuls persen als je je geen mogelijkheid hebt een brug in de kookplaat te steken.

L3 gebruik je dan niet in je wand contact doos...

een 2 fasen 2 nullen kookgroep wordt gebruikt als jij een 1 fase huisaansluiting hebt (vaak bij moderne huizen) dit zijn 2 16 ampere mechanisch gekoppelde groepen, die beide gelijk afschakelen bij een foutstroom omdat hier dus alles op de zelfde fase zit aangesloten heb je geen faseverschuiving en wordt de stroom door de nul in het uiterste geval (alle 4 de pitten maximaal bij) 32 ampere en dat red je niet met een 2.5mm2 draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizcon
oke duidelijk

maar als je een 3 fase aansluiting hebt en je koopt een kookplaat 2 fase wordt deze ook vaak achter een kookgroep aangesloten (2x 2P) naast een aarlek met meerdere automaten
dan noemen ze het nog steeds een 2 fase aansluiting maar uit einde lijk hangt die aardek en kookgroep aan een fase
dus het is een 2fase aansluiting maar 2x de zelfde fase
minder goede verdeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmyboy1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-01 13:53
De nen1010 2015 is een ook beetje raar. Die zegt, je mag geen drie fase aardlekschakelaar gebruiken, enkel voor kracht groepen. Ook niet voor kookgroep. Of in ieder geval wordt het afgeraden.Als je dat volgt moet je een 7 kW kookplaat dus op 1 fase aansluiten en kun je de hoofdzekering van 25A tijdelijk overbelasten met 32A. Dat is trouwens geen probleem. Maar toch,...
Ik zie in de fornuis forums trouwens veel verwarring tussen groepen en fases.
Dus, inderdaad, een 7 kW plaat kun je dus op 2 fase aansluiten of op 1 fase verdeeld over 2 groepen. Als je twee groepen kiest dan moet je ook twee keer nul hebben. Ook altijd uitkijken met die perilex stekkers, kunnen dus op verschillende manieren bedraad worden, NL twee groepen met twee keer nul of twee of drie fase met 1 keer nul.
Als je een 11 kW kookplaat gebruikt, dan moet je een kracht groep gebruiken. Dat is dus geen kookgroep.
Overigens zie je vaak de vermelding 400V op type plaatjes dat doet vermoeden dat je twee ook of drie fasen MOET gebruiken. Maar dat is niet zo. Al die dingen zijn inwendig ster naar nul, dus werken gewoon op 2 of 3x 230V. Puur theoretisch, als je een 1 fase 75A hoofdzekering hebt, kun je alle fases van de kookplaat aan elkaar kliederen en de nul draad flink verzwaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jimmyboy1 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:08:
De nen1010 2015 is een ook beetje raar. Die zegt, je mag geen drie fase aardlekschakelaar gebruiken, enkel voor kracht groepen. Ook niet voor kookgroep. Of in ieder geval wordt het afgeraden.Als je dat volgt moet je een 7 kW kookplaat dus op 1 fase aansluiten en kun je de hoofdzekering van 25A tijdelijk overbelasten met 32A. Dat is trouwens geen probleem. Maar toch,...
Ik zie in de fornuis forums trouwens veel verwarring tussen groepen en fases.
Dus, inderdaad, een 7 kW plaat kun je dus op 2 fase aansluiten of op 1 fase verdeeld over 2 groepen. Als je twee groepen kiest dan moet je ook twee keer nul hebben. Ook altijd uitkijken met die perilex stekkers, kunnen dus op verschillende manieren bedraad worden, NL twee groepen met twee keer nul of twee of drie fase met 1 keer nul.
Als je een 11 kW kookplaat gebruikt, dan moet je een kracht groep gebruiken. Dat is dus geen kookgroep.
Overigens zie je vaak de vermelding 400V op type plaatjes dat doet vermoeden dat je twee ook of drie fasen MOET gebruiken. Maar dat is niet zo. Al die dingen zijn inwendig ster naar nul, dus werken gewoon op 2 of 3x 230V. Puur theoretisch, als je een 1 fase 75A hoofdzekering hebt, kun je alle fases van de kookplaat aan elkaar kliederen en de nul draad flink verzwaren.
Het is heel simpel:
3 fase huisaansluiting: krachtgroep voor fornuis
1 fase huisaansluiting: kookgroep.

Niks anders, alle andere oplossingen zijn beunoplossingen. En dan is de kookgroep eigenlijk ook al een beunoplossing omdat we in Nederland vrij kleine huisaansluitingen hebben, waardoor er geen 32A automaten gebruiken kunnen worden om selectief te blijven.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmyboy1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-01 13:53
Tja, daar gaat de hele discussie vaak over. Als je gaat shoppen voor een 3 fase groepenkast met kookgroep zie je enkel drie keer een 1 fase aardlekschakelaar en de kook groep op 1 van die.
Ze voldoen dus netjes aan de nen1010 2015. Dus dan zouden dat allemaal beun oplossingen zijn.
Gegeven dat eigenlijk bijna alle 3 fase aansluitingen afgezekerd zijn met 25A, zul je dus altijd overbelasten. Maar gelukkig zijn ze daar op bekend. 25A gL/gG Karakteristiek kan 32A voor 10.000s, ruim 2,5 uur. Die fornuizen trekken niet continu 32A trouwens. De andere fases kun je dan nog steeds mooi gebruiken voor de oven, droger etc. Dus een beun oplossing? Nee dat ook weer niet.
Ik zou haast zeggen, kracht groep voor fornuis met een eigen aardlekschakelaar die je verder nergens anders voor gebruikt en dan maar niet voldoen aan de nen1010, dan noem je het gewoon een kracht groep ipv fornuis groep😀. Een 3 fase aardlekschakelaar is ook niet helemaal fris.... Is ook niet voor niets aangepast in de 1010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-04 09:09
Jimmyboy1 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:55:
Tja, daar gaat de hele discussie vaak over. Als je gaat shoppen voor een 3 fase groepenkast met kookgroep zie je enkel drie keer een 1 fase aardlekschakelaar en de kook groep op 1 van die.
Ze voldoen dus netjes aan de nen1010 2015. Dus dan zouden dat allemaal beun oplossingen zijn.
Gegeven dat eigenlijk bijna alle 3 fase aansluitingen afgezekerd zijn met 25A, zul je dus altijd overbelasten. Maar gelukkig zijn ze daar op bekend. 25A gL/gG Karakteristiek kan 32A voor 10.000s, ruim 2,5 uur. Die fornuizen trekken niet continu 32A trouwens. De andere fases kun je dan nog steeds mooi gebruiken voor de oven, droger etc. Dus een beun oplossing? Nee dat ook weer niet.
Ik zou haast zeggen, kracht groep voor fornuis met een eigen aardlekschakelaar die je verder nergens anders voor gebruikt en dan maar niet voldoen aan de nen1010, dan noem je het gewoon een kracht groep ipv fornuis groep😀. Een 3 fase aardlekschakelaar is ook niet helemaal fris.... Is ook niet voor niets aangepast in de 1010
Terechte opmerking lijkt mij: als ik online kijk zie ik inderdaad voorgemonteerde MK'en staan met bijv.:
  • 3-fase groepenkast
  • Afmeting: 220 x 475mm
  • 3 Aardlekschakelaars 2-P 30mA 40A
  • 10 groepen B16A 1P+N
  • 1 fornuisgroep 2x230V
  • 1 hoofdschakelaar 4-P 40A
Even hier vragen. Situatie: MK momenteel 1 fase 40A met een AEG inductieplaat op een kookgroep (MKS599), plaat heeft geen 3-fase aansluiting. Aansluitschema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWGuIZ7CpTVkHRk4nvl6nPKWuyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CSA0zNi5blkPCLxbJVAApEL.jpg?f=fotoalbum_large

Hoofdaansluiting wordt omgezet naar 3x25A i.v.m. 5 [kW] PV-installatie. MK krijgt een extra ALS (heeft er reeds 2), groepen worden er netjes over verdeeld. Kan ik de bestaande AEG kookplaat nu nog veilig op een kookgroep aansluiten (achter 1 fase), of moet ik een 3 fase ALS hiervoor kopen (dure jongens trouwens..)?

[ Voor 7% gewijzigd door HKees op 05-04-2022 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
HKees schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:24:
[...]

Terechte opmerking lijkt mij: als ik online kijk zie ik inderdaad voorgemonteerde MK'en staan met bijv.:
  • 3-fase groepenkast
  • Afmeting: 220 x 475mm
  • 3 Aardlekschakelaars 2-P 30mA 40A
  • 10 groepen B16A 1P+N
  • 1 fornuisgroep 2x230V
  • 1 hoofdschakelaar 4-P 40A
Even hier vragen. Situatie: MK momenteel 1 fase 40A met een AEG inductieplaat op een kookgroep (MKS599), plaat heeft geen 3-fase aansluiting. Aansluitschema:
[Afbeelding]

Hoofdaansluiting wordt omgezet naar 3x25A i.v.m. 5 [kW] PV-installatie. MK krijgt een extra ALS (heeft er reeds 2), groepen worden er netjes over verdeeld. Kan ik de bestaande AEG kookplaat nu nog veilig op een kookgroep aansluiten (achter 1 fase), of moet ik een 3 fase ALS hiervoor kopen (dure jongens trouwens..)?
Andersom: plaat heeft geen kookgroep aansluitschema, want geen gescheiden nullen.
Dat er maar 2 fases gebruikt worden van de 3 is bij vrijwel alle ~7kW platen het geval.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:20
Aiolos schreef op woensdag 6 april 2022 @ 00:22:
Dat er maar 2 fases gebruikt worden van de 3 is bij vrijwel alle ~7kW platen het geval.
Ik ga deze week mijn kookplaat plaatsen en heb dezelfde situatie.

Lijkt me dat er niets op tegen is die 3e fase gewoon aan te sluiten in de kookplaat?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1