Toon posts:

Marantz MCR11 vs Denon DRA100

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Goedendag,

Ik heb een vraag, ik heb een Marantz MCR11, deze levert een vermogen van
2x 60 watt bij 6ohm.

Ik heb interesse in een Denon DRA100,
Deze levert een vermogen van
2x 70 watt bij 4ohm.

De speakers die ik aansluit zijn Quad speaker type 11L2 6ohm 85watt.

Mijn uiteindelijke vraag is,

Heeft iemand enig idee met welke versterker aan de hand van de gegevens ik het meeste en beste vermogen/kwaliteit uit de speakers krijg.

Ik ben een leek dus ik hoop op een zo simpel mogelijk antwoord.

Groetjes,

Sander

...

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:09

FeaR

In GoT we trust

Daar gaan we weer.... Met de zoekfunctie had je dit toch wel naar boven moeten krijgen, vermogen is al vaker voorbij gekomen. Het staat ook in [FAQ] Audio. Enfin :>

Simpel antwoord:
Vergeet het vermogen. Kies eerder op looks van het apparaat dan op vermogen. Kies op meetbare specificaties: ingangen, uitgangen, features, et cetera.

Lang antwoord:
De speakers hebben volgens Google een gevoeligheid van 86 dB en een weerstand van 4-8 Ohm. De gevoeligheid is inderdaad wat minder dan de 90 dB of meer die je tegenwoordig ziet maar het is geneuzel in de marge. De weerstand is ook zo spannend niet.

Met 1 Watt haal je 86 dB uit één speaker op één meter afstand. Nu gaan er wat dB's af aangezien je verder dan één meter van de speaker af zal zitten. Maar akoestiek van de ruimte en het feit dat je twee speakers hebt doen er weer wat dB bij. 86 dB is al aanzienlijk voor volume in de huiskamer. Vandaar dat je veelal onder de Watt zal spelen. Om het in perspectief te zetten: de stap van 1 naar 2 Watt is groter dan die van 100 naar 150 Watt. Over het algemeen zit je in de gemiddelde huiskamer aan een paar Watt (en dat kan al aan de hoge kant zijn). Voor aanzienlijk meer volume ga je niet van 100 naar 150 Watt, dan moet je van 100 naar 1000 Watt. De kans dat je dus het volledige vermogen van een receiver aan gaat spreken is nihil. Jouw oren, of desnoods die van de buren, zullen in dat geval ook eerder de grens aangeven dan de apparatuur.

Waarbij we ook nog eens praten over opgegeven vermogen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een apparaat (veel) minder (of in sommige gevallen meer) vermogen levert dan opgegeven.

Aangezien het een keuze tussen twee apparaten is valt dit onder Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik verhuis het topic die kant op: AUD > CEA.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 27-02-2020 21:47 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Beste Fear,

Bedankt voor je snelle reactie.
Dit is een antwoord waar ik wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:09

FeaR

In GoT we trust

Net even de handleiding erbij gepakt. De vermogens die op worden gegeven zijn dus niet realistisch gemeten.

Marantz:
Power Output (6 ohm, 1kHz) 60 W
Denon:
35 W + 35 W (8 Ω/ohms, 1 kHz, T.H.D. 0.01 %)
70W + 70 W (4 Ω/ohms, 1 kHz, T.H.D. 0.01 %)
De Denon heeft wel netjes gemeten met zeer weinig THD, Marantz specificeert 0,1% wat eigenlijk de max is. Al zeggen sommigen dat het 1% is. Maar hoe dan ook al niet tegen elkaar af te zetten. Sowieso zit je met de 1 kHz pieptoon en niet een geheel bereik van 20 - 20.000 Hz wat de specificaties betrouwbaarder zouden maken. In real life zal je dus onder de opgegeven vermogens zitten. Niet dat het dus uitmaakt (zie mijn vorige post) maar om aan te geven dat getallen op papier niet het volledig beeld geven.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.