Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• civillian1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-04 09:07
Dag Allemaal,

Ik heb een maandje geleden een serieuze upgrade uitgevoerd aan mijn pc maar merk nu dat ik ergens met een bottleneck zit en ik geraak er niet wijs uit.

even een korte uitleg wat ik gedaan heb: Eigenlijk heb ik alles vernieuwd behalve de harde schijven en de case. ik heb vervolgens een build van hier genomen om te upgraden (zie hier). het geld wat ik heb uitgespaard door de case en de harde schijven te behouden (want die onderdelen leken me het vervangen niet waard) heb ik dan gestoken in een iets betere voeding en betere CPU en GPU.

Mijn huidige build (gebaseerd op [BBG] Januari 800 euro gamepc)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 168,-€ 168,-
1MoederbordenGigabyte B450 Gaming X€ 87,94€ 87,94
1VideokaartenAMD Radeon RX 5700XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Carbide 200R Closed€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3200 CL14€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W CM€ 72,09€ 72,09
1harde schijven[Seag 1TB ST1000DM003 7200 SA3 + SSD 120GB 130/500 M500 SA3 CRU€ xx€ xx
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 387,93

opmerking: ik gebruik de SSD voor windows. De HDD is bedoelt voor games / opslag

Mijn probleem

Ik merk dat er toch veel kleine 'haperingen' zijn. ik merk dit een klein beetje in windows maar vooral tijdens het gamen. Ik blijf meestal wel op een mooie 60fps zitten maar verlies domweg een halve seconde tot enkele seconden de controle.

een aantal bemerkingen / ideeën:

1. De harde schijven zijn te oud en kunnen niet meer mee. Dit lijkt me straf, maar niet onmogelijk. Ik heb PUBG al op de SSD gezet op aanraden van mijn kameraden maar dit heeft eigenlijk weinig tot niets geholpen. Zou het kunnen dat de sata aansluiting misschien ook een bottleneck vormt?
2. er scheelt iets met het RAM. (ik merk het zowel in windows als tijdens het gamen) maar ook hier weer durf ik het niet met zekerheid te zeggen. Deze steken in slot 2 en 4 dat klopt toch he?
3. de voeding trekt het niet
4. processor issues (slechte koeling?) deze bleef mooi koel tijdens een stresstest
5. USB problemen?? dit lijkt me wel straf daar ik de controle enkel tijdens het gamen verlies en het maakt blijkbaar ook niet uit in welk slot ze steken.
6. de wifi hapert soms (lang leve orange) maar mijn pc steekt in via ethernet. die is wel stabiel (of lijkt althans stabiel, kan ik dit testen?) is niet stabiel
7. Het moederbord communiceert slecht met bepaalde onderdelen. Misschien bios upgraden? Geen idee of dat nodig is? Kan dit veel invloed hebben?
8. probleem met de 3d kaart? deze werd wel wat warm tijdens een benchmark maar dat heb ik opgelost door de fan wat hoger te zetten. ik kan wel tegen wat geluid.

alle ideeën / opmerkingen zijn welkom!

wat heb ik geprobeerd
  • Ik heb NZXTcam geïnstalleerd om mijn temperaturen te loggen tijdens het gamen en merk ook dat de 3d kaart toch wel redelijk warm wordt (hij haal regelmatig 90 graden). in een ander topic (zie hier) heb ik gelezen dat deze kaarten toch wel kampen met opmerkelijk hoge temperaturen. Geen idee of dit ook een oorzaak kan zijn.. (is gefixed). maar hier merk ik ook dat de CPU het best goed doet. deze zweet niet eens.
  • Ik heb een benchmark gedaan met unigene. 1x op settings high, 1x op settings Extreme (gesloten case) en 1x op settings extreme (open case). Conclusie: de case open doen scheelt wel een paar graadjes en vanaf nu gamen we met een open case. Verder doet ie het prima. uit deze test denk ik wel dat ik mag concluderen dat er met de 3d kaart niets scheelt.
  • Ik heb een ping test gedaan voor mijn internet eens onder de loep te nemen. zie hier de results. Hier scheelt volgens mij wel wat! moet verder onderzocht worden
    update: Pingtest 2 Dit komt EXACT overeen met wat ik ervaar in PUBG: heel veel mini lags en af en toe een mega lag van een paar seconden
  • Ik heb windows een controle van mijn RAM laten uitvoeren. Dit heeft me niets wijzer gemaakt. ik kreeg enkel een melding dat er niets mis is |:(
  • ik heb een paar andere games getest en het is toch een probleem dat blijft terugkomen: 2 multi player games: war thunder en planetside 2 en ook in een single player game: SOMA. ik denk grafisch gezien niet de meest uitdagende games maar wel exact hetzelfde probleem. Ook net tijdens het typen bleven de letters een seconde of 2 hangen voor ze tevoorschijn kwamen. Een bufferprobleem?
  • Ik heb mijn pc naast de modem gezet en verbonden (dus niet via de bekabeling in mijn appartement). dit heeft mij niets wijzer gemaakt. het pingprobleem blijft aanhouden.
  • het moederbord en het ram kunnen misschien niet compatibel zijn?
    zie hier de lijst van de fabrikant van het moederbord met geheugen dat ondersteunt is
    zie hier het geheugen dat ik erin heb gestoken
  • het ram staat in de bios op 2133mhz. zou nogthans 3200 moeten zijn. ik heb het eens manueel op xmp-3200 gezet en kreeg een foutmelding (zie hier)

[ Voor 50% gewijzigd door civillian1 op 28-02-2020 14:29 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:52
Je kan beter een lijstje maken via de Pricewatch zodat dit in een mooie tabel komt. :)
Zie handleiding hier: Handleiding Pricewatch
1. De harde schijven zijn te oud en kunnen niet meer mee. Dit lijkt me straf, maar niet onmogelijk. Ik heb PUBG al op de SSD gezet op aanraden van mijn kameraden maar dit heeft eigenlijk weinig tot niets geholpen.
Je kan met taakbeheer kijken hoeveel MBps belasting er is, en hoe hoog de 'active tijd' is (in % uitgedrukt). Maar waarschijnlijk inderdaad geen probleem vanop een ssd.
2. er scheelt iets met het RAM. Alles lijkt deze richting uit te wijzen (ik merk het zowel in windows als tijdens het gamen) maar ook hier weer durf ik het niet met zekerheid te zeggen.
Waarop baseer je dit?
3. de voeding trekt het niet
Misschien eens beginnen met benchmarks te draaien te vergelijken met waardes die je online vind. Eerst CPU, dan GPU en nadien een gecombineerde test.
4. processor issues (slechte koeling?)
Stock koeler? Maar als je hieronder zegt dat de tempraturen van de processor in orde zijn, lijkt het mij niet van toepassing. Je kan eventueel met CPU-z kijken welke kloksnelheden hij haalt qua turbo en met taakbeheer hoeveel % belasting in game.
5. USB problemen?? dit lijkt me wel straf daar ik de controle enkel tijdens het gamen verlies.
Hoe kom je bij USB problemen?
Ik heb NZXTcam geïnstalleerd om mijn temperaturen te loggen tijdens het gamen en merk ook dat de 3d kaart toch wel redelijk warm wordt (hij haal regelmatig 90 graden). in een ander topic (zie hier) heb ik gelezen dat deze kaarten toch wel kampen met opmerkelijk hoge temperaturen. Geen idee of dit ook een oorzaak kan zijn... maar hier merk ik ook dat de CPU het best goed doet. deze zweet niet eens.
90°C voor een videokaart is hoog maar in principe net niet te hoog. Eventueel je toerental van je videokaart op maximaal zetten, of eventueel de zijkant van je kast open laten zodat de warmte beter weg kan. Dan opnieuw benchmarks draaien of PUBG om te kijken of er verbetering is.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• civillian1
thanks, tabelletje is inderdaad beter!

De RAM baseer ik me op het feit dat het lijkt alsof hij voortdurend moet bijladen. ik kan het niet beter omschrijven. In windows merk ik mini haperingen om de paar seconden zonder echte aanleiding (de ene keer sluit ik iets, de andere keer ben ik aan het typen, de andere keer wacht ik gewoon...)

en de USB denk ik omdat de rest wel lekker loopt. dus misschien is er iets mis met USB aansluiting. maar wederom lijkt me dit straf omdat het echt random is en tegelijkertijd mijn toetsenbord en mijn muis. mijn geluid (headset steek ook in in USB) heeft er geen last van...

nog iets waar ik aan denk: internet. Wat als het domweg aan mijn connectie ligt?

• Malantur
Heb je 2 schermen?
Dan kan je CPU-z, GPU-z, taakbeheer en iets voor CPU tempraturen tegelijk open zetten om alles in het oog te houden.
Haperingen in Windows klinkt ergens ook wel als een piek in een achtergrondprogramma. Kan je via taakbeheer gemakkelijk in het oog houden als je 2 schermen hebt.

Internet kan wel voor PUBG maar niet voor haperingen in Windows. Eventueel "ping -t google.nl" in commandprompt om eventueel packet loss of hoge ping in kaart te brengen.
Qua ram is 16GB normaal voldoende. Je kan de werking van de RAM zelf controleren met Memtest, maar ik verwacht niet echt problemen. In de meeste gevallen uit zich ram problemen eerder in een BSOD.
USB zou kunnen maar ook niet echt mijn eerste verdachte.

Ik zou benchmarks draaien op CPU, GPU en beide samen om de voeding te belasten en tempraturen kan je ondertussen loggen. GPU kan je nog een benchmarken met de kast open en ventilator maximaal. Dan ssd benchmarken en memtest draaien als er nog altijd niets uit de bus gekomen is.
Clean install, nieuwe drivers is dan nog een optie. Tegen dan zou het toch wel al opgelost moeten zijn :p
civillian1 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:58:
+ Seag 1TB ST1000DM003 7200 SA3 + SSD 120GB 130/500 M500 SA3 CRU (hier vond ik geen link van)
Hdd is deze: pricewatch: Seagate Desktop HDD, 1TB
Ssd is waarschijnlijk deze: pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB

[ Voor 17% gewijzigd door Malantur op 25-02-2020 16:12 ]

• civillian1
[b]

Internet kan wel voor PUBG maar niet voor haperingen in Windows. Eventueel "ping -t google.nl" in commandprompt om eventueel packet loss of hoge ping in kaart te brengen.
Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/file/d/169UdBMANY1HjqmC8pjQuVbj5YAOYavPo/view?usp=sharing

zie ping test

Hela, dit lijkt me helemaal niet in orde

update ik moet leren volledig te zijn 8)7 verbonden via kabel. geen andere apparaten actief (behalve 1 of 2 gsm's maar dat lijkt me verwaarloosbaar)

[ Voor 15% gewijzigd door civillian1 op 25-02-2020 17:03 ]

• Malantur
civillian1 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:27:
[...]

[Afbeelding]

zie ping test

Hela, dit lijkt me helemaal niet in orde
Lijkt me inderdaad wel een piste om verder te onderzoeken. Ik ben er zelf niet zo in thuis maar ik zie ping spikes en packet loss. Ben je verbonden met een kabel of via wifi? Verschillende access points ertussen? Powerline eventueel? Een ander apparaat in huis om dezelfde test mee te herhalen?

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-11 15:36
Windows opnieuw geïnstalleerd na de upgrade? Anders zit daar denk je probleem

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
jaydenjarno schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:51:
Windows opnieuw geïnstalleerd na de upgrade? Anders zit daar denk je probleem
Ja stop maar even dit wel iets te snel een conclusie trekken.

• Berlinetta
  • Niet online
SSD 120GB 130/500 M500 SA3

Hoe vol zit jouw SSD? (1)

(1) Een volle SSD zorgt ervoor dat Windows kan schokken. Meestal zorg je ervoor (uit mijn hoofd) dat je 20% van de totaal beschikbare ruimte over houdt. 120GB is al niet veel met Windows erop en dan 20% eraf.
20 % van 120 is: 24 + 32 van Windows(1a) is 56 GB over.

(1a) Windows neemt minder ruimte in, maar ik doet het even makkelijk.

[ Voor 75% gewijzigd door Berlinetta op 25-02-2020 21:38 ]

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-11 15:36
Berlinetta schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:33:
[...]

Ja stop maar even dit wel iets te snel een conclusie trekken.
Uuhhh en wie ben jij dan? Ik probeer te helpen en dit is een veel voorkomend probleem. Vandaar de vraag en dat dat een grote kans is als die dat niet heeft gedaan.

Maar gelukkig zijn er mensen zoals jij die gewoon een standaard hulp antwoord niet waarderen en graag dat willen uit. Hulde..

Maar voor de topic starter blijft mijn antwoord/vraag staan. In poging een hulpvraag te beantwoorden. Heb je dat gedaan dan is dat het niet.

• Berlinetta
  • Niet online
jaydenjarno schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:43:
[...]

Uuhhh en wie ben jij dan? Ik probeer te helpen en dit is een veel voorkomend probleem. Vandaar de vraag en dat dat een grote kans is als die dat niet heeft gedaan.

Maar gelukkig zijn er mensen zoals jij die gewoon een standaard hulp antwoord niet waarderen en graag dat willen uit. Hulde..

Maar voor de topic starter blijft mijn antwoord/vraag staan. In poging een hulpvraag te beantwoorden. Heb je dat gedaan dan is dat het niet.
De reden dat ik zo reageer was even, om snel de suggestie eruit te halen.
Heb wel eens vaker gehad dat we zomaar Windows opnieuw installeerden en dat we nog geen steek verder kwamen.

• civillian1
Relax jongens.

Ja ik heb meteen ook een clean install van windows gedaan. Leek me een logisch idee maar is indd een goede suggestie.

Dat de ssd wat vol zit heb ik nog niet over nagedacht. 5 jaar geleden was 120gb het enige dat betaalbaar was en het was destijds ook ruim voldoende. Misschien indd wat achterhaalt en kan het Windows probleempje wel verklaren. Een upgrade staat dan ook zeker op mijn to do lijstje.

Maar dat verklaart het pubg probleem nog niet. Wat dat betreft zet ik mijn geld voorlopig in op mijn provider. Ik denk dat ik eens een switchke ga doen naar proximus en ik hoop dat ik dan al een serieuze verbetering zal zien. Maar eerst ga ik eens testen of ik een ander spel beter kan draaien (suggesties?) en ga ik mij eens een beetje verdiepen in mijn instellingen van de modem

• civillian1
ik heb een paar andere games getest en het is toch een probleem dat blijft terugkomen: 2 multi player games: war thunder en planetside 2 en ook in een single player game: SOMA. ik denk grafisch gezien niet de meest uitdagende games maar wel exact hetzelfde probleem. Ook net tijdens het typen bleven de letters een seconde of 2 hangen voor ze tevoorschijn kwamen.

Een bufferprobleem?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:59
Wat is het geheugengebruik?
Op welke snelheid is het geheugen ingesteld in het bios?
Van welke biosversie is het moederbord voorzien?

• civillian1
Uszka schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:03:
Wat is het geheugengebruik?
Op welke snelheid is het geheugen ingesteld in het bios?
Van welke biosversie is het moederbord voorzien?
Geheugengebruik van het RAM is maar ongeveer 8/16gb. Dus dat lijkt me OK. Geen idee hoe het zit met het geheugen van de 3d kaart dat moet ik eens bekijken!

De bios versie heb ik nog helemaal niet aan gedacht. Dom dom dom dom! Thanks voor de tip
Ik heb die pc in elkaar gestoken, Windows en drivers geïnstalleerd en nam aan dat het zo wel in orde is. Kan een bios zo'n grote rol spelen?

• civillian1
Als de bios update geen soelaas brengt ga ik het ram geheugen en de videokaart ook eens in de andere sloten steken. Ze steken normaal juist but you never know.

Laat de tips maar komen. Vroeg of laat lukt het wel haha

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:46

Thomg

Aww yiss

Hmm, koppel de HDD eens los?

• civillian1
Holy shit. Zou het kunnen dat het geheugen domweg niet compatible is?

zie hier de lijst van de fabrikant van het moederbord

zie hier het geheugen dat ik erin geramd heb

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-11 02:15

nhanssen

QVL is non-tweakers

civillian1 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:00:
Holy shit. Zou het kunnen dat het geheugen domweg niet compatible is?

zie hier de lijst van de fabrikant van het moederbord

zie hier het geheugen dat ik erin geramd heb
Dat het niet erin staat hoeft niet te betekenen dat het plots niet werkt, heb zelf ook geheugen die niet in de lijst staat en het werkt gewoon. Het geheugen in zo'n lijst is wat de fabrikant en misschien een paar klanten hebben getest.

Wat @Thomg trouwens adviseert is ook een van de mogelijkheden, in het verleden zelf meerdere malen meegemaakt. (2-6 seconde pauzes) Bleek de harde schijf dood aan het gaan was.

[ Voor 11% gewijzigd door nhanssen op 27-02-2020 20:19 . Reden: Toevoeging ]

Spec's PC

• civillian1
Dag allemaal,

ik zit een beetje met een bottleneck in mijn systeem en geraak er niet echt wijs uit.

Ik merk dat er veel kleine 'haperingen' zijn. ik merk dit een klein beetje in windows maar vooral tijdens het gamen. Ik blijf meestal wel op een mooie 60fps zitten maar verlies domweg een halve seconde tot enkele seconden de controle.

zou het kunnen dat mijn RAM niet compatibel is?

Mijn huidige build (gebaseerd op [BBG] Januari 800 euro gamepc)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 168,-€ 168,-
1MoederbordenGigabyte B450 Gaming X€ 87,94€ 87,94
1VideokaartenAMD Radeon RX 5700XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Carbide 200R Closed€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3200 CL14€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W CM€ 72,09€ 72,09
1harde schijven[Seag 1TB ST1000DM003 7200 SA3 + SSD 120GB 130/500 M500 SA3 CRU€ xx€ xx
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 387,93

opmerking: ik gebruik de SSD voor windows. De HDD is bedoelt voor games / opslag

dit is de lijst met compatibel ram (klik hier) (en nee hij komt er niet in voor maar ik weet niet of dit het probleem kan verklaren)

andere dingen die ik merk/geprobeerd heb kan je hier zien

Update: mijn processor is een ryzen 2700x

[ Voor 58% gewijzigd door civillian1 op 28-02-2020 19:38 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:46

Thomg

Aww yiss

Geheugen incompabiliteit in de vorm die jij bedoeld betekent eigenlijk altijd no boot, als je wel boot sluit je incompabiliteit tussen moederbord en geheugen (effectief) al uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 27-02-2020 20:41 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je geheugen niet compatible zou zijn dan zou het of
- niet werken
- niet werken op de juiste snelheid
- fouten moeten geven (met vastlopers tot gevolg)

Je kunt altijd een keer memtest draaien, en kijken of die errors vindt. Ik verwacht alleen dat dat niet het geval is, omdat je meestal grotere problemen hebt met geheugen dat niet compatible is.

• civillian1
Dat snap ik. Maar zou het dit probleempje kunnen verklaren? Ookal is het klein

• Uszka
civillian1 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:11:
[...]

Geheugengebruik van het RAM is maar ongeveer 8/16gb. Dus dat lijkt me OK.
Right, maar op welke snelheid is het werkgeheugen ingesteld? Het is 3200 MT/s ram maar heeft een native snelheid van 2133.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je kunt het nooit voor 100% uitsluiten, maar de kans lijkt me bijzonder klein. Ik zou zeggen dat als het geheugen een memtest cycle van een nacht prima doorloopt, het geheugen niet je probleem is.

• civillian1
Uszka schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:52:
[...]

Right, maar op welke snelheid is het werkgeheugen ingesteld? Het is 3200 MT/s ram maar heeft een native snelheid van 2133.
In de Bios staat hij indd op 2133mhz.

ik weet niet of je met deze foto iets bent? want daar staan heel andere snelheden

ik heb de HDD ook eens losgekoppeld maar heeft niets geholpen

[ Voor 6% gewijzigd door civillian1 op 27-02-2020 21:47 ]

• civillian1
allright. hoe doe ik een memtest van een hele nacht?

• Uszka
Zet het geheugen in het bios eens op XMP-3200.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Download memtest https://www.memtest.org/, maak er een bootable USBstick mee, start daar je PC mee op en laat 'm een flink aantal uurtjes doorlopen.

• civillian1
Uszka schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 22:03:
Zet het geheugen in het bios eens op XMP-3200.
wel toen kreeg ik de melding dat er een probleem is met de computer

zie hier

toch niet zo heel goed goed precies 8)7

• civillian1
TERW_DAN schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:42:
Als je geheugen niet compatible zou zijn dan zou het of
- niet werken
- niet werken op de juiste snelheid
- fouten moeten geven (met vastlopers tot gevolg)

Je kunt altijd een keer memtest draaien, en kijken of die errors vindt. Ik verwacht alleen dat dat niet het geval is, omdat je meestal grotere problemen hebt met geheugen dat niet compatible is.
het ram staat in de bios op 2133mhz. zou nogthans 3200 moeten zijn. ik heb het eens manueel op xmp-3200 gezet en kreeg een foutmelding (zie hier)

ik denk dat mijn moederbord het ram gewoon downgrade om het enigszins te doen werken?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

2133MHz is gewoon de default waar die op draait, dus dat is niet zo zeer downgraden. Je kunt dmv een XMP profiel de optimale settings voor die DIMM pakken, maar als dat neit stabiel werkt, dan zou het een probleem met geheugen kunnen zijn. Als je dat XMP profiel laadt, komt 't spul dan wel door memtest heen?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:07
Corsair setje

Als het oud geheugen is dan krijg je die alleen stabiel met de waarden uit Ryzen Dram calculator en niet XMP.
Dat heeft voor mij geholpen met mijn 1700X en 3700X icm 370 chipset en ook corsair geheugen

• D-dark
Dat is zo te zien de oude versie van het Corsair geheugen.
Heb die zelf ook en dat werkt niet op XMP.
Wel met de settings die vanuit Ryzen DRAM calculator geadviseerd worden.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

D-dark schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:23:
Corsair setje

Als het oud geheugen is dan krijg je die alleen stabiel met de waarden uit Ryzen Dram calculator en niet XMP.
Dat heeft voor mij geholpen met mijn 1700X en 3700X icm 370 chipset en ook corsair geheugen
Hij heeft 2700X, maar dat is niet duidelijk als je telkens nieuwe topics aanmaakt, en dan linkjes post.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• civillian1
Nja ik weet het maar ik ben eigenlijk vooral aan het uitzoeken waar het mis loopt. Om niet 1 ellenlange post te krijgen waar niemand meer wijs uit raakt post ik soms stukjes als ik over 1 onderdeel meer info wil.

Geen idee of dat goed is of Niet maar ik heb wel het gevoel dat we er wel uit raken :)

Nu ivm dat ram.. Dus een corsair 3200 in dit moederbord zou in principe moeten lukken?

Ben nu de memtest aan het doen op de default settings (dus 2133mhz)

Ik verwacht echter geen probleem omdat er volgens mij niets mis is met het geheugen. Ik twijfel eigenlijk vooral aan de compatibiliteit (of zou dat ook blijken uit die memtest?)

Heeft testen op xmp wel zin aangezien hij niet eens opstart als ik m op xmp zet?

• Uszka
civillian1 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:16:
[...]

wel toen kreeg ik de melding dat er een probleem is met de computer
Gigabyte B450 zijn de minst stabiele AM4 borden met een waardeloos bios. Zoals hierboven gezegd wordt dat handmatig instellen
Vraag mij ook af waarom je dat bord hebt gekozen. Het uiteindelijke advies is anders

• D-dark
XMP heeft geen zin. Ryzen heeft andere instellingen nodig

Wat je kan proberen als snelle test is XMP laden en de multiplier aanpassen naar 30 a 31 ipv 32.
vervolgens memory testen.

Andere optie is om 16-17-17-17-30 te proberen icm multiplier 32 en de rest op auto laten staan.

Beste optie is om via Ryzen DRAM calculator te achterhalen wat voor jouw geheugen de beste instellingen zijn. Via een programma als Thaiphoon kan je exact achterhalen wat voor geheugenchips je hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door D-dark op 28-02-2020 17:30 ]

• civillian1
Hackus schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:50:
[...]

Hij heeft 2700X, maar dat is niet duidelijk als je telkens nieuwe topics aanmaakt, en dan linkjes post.
zo ik heb hier ook even mijn hele specs toegevoegd
D-dark schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 17:28:
XMP heeft geen zin. Ryzen heeft andere instellingen nodig

Wat je kan proberen als snelle test is XMP laden en de multiplier aanpassen naar 30 a 31 ipv 32.
vervolgens memory testen.

Andere optie is om 16-17-17-17-30 te proberen icm multiplier 32 en de rest op auto laten staan.

Beste optie is om via Ryzen DRAM calculator te achterhalen wat voor jouw geheugen de beste instellingen zijn. Via een programma als Thaiphoon kan je exact achterhalen wat voor geheugenchips je hebt.
Ok, dat is chinees voor mij. denk dat ik daar vanaf ga blijven voor ik iets verkeerd doe.

ik heb net wel een complete memtest gedaan maar daar ben ik ook niet veel wijzer uit geworden.

zie hier de results (result 1, Result 2, result 3, result 4)

Alles lijkt mij in orde te zijn

• civillian1
Uszka schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:59:
[...]

Gigabyte B450 zijn de minst stabiele AM4 borden met een waardeloos bios. Zoals hierboven gezegd wordt dat handmatig instellen
Vraag mij ook af waarom je dat bord hebt gekozen. Het uiteindelijke advies is anders
Hmm, beginnersfoutje 8)7

ik had nooit gedacht dat een moederbord zoveel invloed kan hebben. heb de b450 genomen en nam aan dat een gigabyte en een MSI wel min of meer hetzelfde zijn. ook heb ik voor de gigabyte gekozen omdat dit ATX is en de MSI is microATX. ik wou het risico niet nemen dat de grootte niet juist is aangezien al de rest ATX is.

Zitten daar dan zo'n grote verschillen tussen? groot genoeg om dit probleem te verklaren? Ik zal eens proberen handmatig in te stellen en eens kijken of het dan opgelost is.

[ Voor 9% gewijzigd door civillian1 op 28-02-2020 19:45 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:34

br00ky

Moderator Harde Waren
Kan prima verder in waar zit de bottleneck?. Merge.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Druk je RAM eens in bankje 2en4 vanaf CPU en zet handmatig de snelheid op 2933.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
Nu ga ik iets heel raars vragen, aangezien ik zelf ook last heb van stotters na een serieuze upgrade, van een PC die met moeite 30 fps haalde (I7-4820k, 8GB 2100Mem, 1050Ti 4GB GPU)naar een PC die makkelijk 144 frames haalt met de zelfde games.

Hierin is mijn beeldscherm de bottlenek, mijn scherm is een 10 jaar oude Samsung Multisync 24" 1080 60Hz scherm, die nu draait op een Ryzen9 3900x O/C naar 4.5 GhZ met 2x GTX1080Ti in SLI en 3600Mhz 32 Ram.

Zodra ik een 144Hz scherm leende om te testen waren mijn stotters weg, en gelijk weer terug zodra ik mijn eigen scherm weer ging gebruiken, mijn huidige PC is zovele malen sneller is het scherm overspoel met data. Ik moet om het ergste te voorkomen vsync op 60 instellen, maar zelfs dit verhinderd niet mijn 3d kaart nog steeds te snel is. Zelfs met SLI los gekoppeld, en een enkele 1080 erin heb ik er last van.
Ben zelfs zover gegaan om te testen met de oude 1050ti, maar ook dan heb ik er nog last van.
Pas als ik een snel modern scherm plaats is het opgelost en zijn de stotters weg, dus ik moet even stevig sparen weer voor een nieuw scherm.

Aangezien je niet vermeld welk scherm jij hebt, en ik niet meteen er vanuit gaat dat je zoals ik ook een heel oud scherm nog gebruikt, mocht dit wel zo het geval zijn, zou ik daar eerder eens naar kijken.

[ Voor 33% gewijzigd door ArranChace op 29-02-2020 12:53 ]

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

• civillian1
haha dat is wel heel raar ja. soit technologie kan soms raar uit de hoek komen...

neen dat scherm is nog niet zo oud. het is een 144hz model (waarvan ik de 144hz niet kan gebruiken owv een ander probleem... scherm heeft hdmi + dvi aansluiting en videokaart heeft hdmi + Dport kabel en guess what? hdmi ondersteunt meestal geen 144hz)

ik ga sowieso wel de leverancier van mijn videokaart eens contacteren. blijkbaar is dit een gekend probleem met de rx 5700 xt versie.

man man wat een gedoe.

het zou al veel zijn mocht ik precies weten waar het aan ligt. ik heb op een upgrade van mijn bios na zowat alles geprobeerd dat niets te maken heeft met het vervangen van hardware. En daar heb ik niet bepaald veel zin in aangezien het een nieuw systeem is

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:23

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

@civillian1 heeft je moederbord toevallig VRM temperatuur sensoren?

Je moederbord heeft een notoir slechte VRM en het zou zomaar eens kunnen dat je deze aan het oververhitten bent met een 2700x en dat deze dientengevolge gaat throttlen.

Een andere manier om dat te checken is je CPU frequentie in de gaten houden tijdens het gamen, bijvoorbeeld met de logfunctie van HWinfo64.

[ Voor 8% gewijzigd door Blaat op 29-02-2020 22:13 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Blaat schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:04:

Je moederbord heeft een notoir slechte VRM en het zou zomaar eens kunnen dat je deze aan het oververhitten bent met een 2700x en dat deze dientengevolge gaat throttlen.

Een andere manier om dat te checken is je CPU frequentie in de gaten houden tijdens het gamen, bijvoorbeeld met de logfunctie van HWinfo64.
Die 2700X zou alleen niet afdoende moeten kunnen verbruiken zonder overclock en onder game workloads. Je moet er geen uren mee gaan renderen nee, maar gaming is wat minder extreem. Maar een BSOD krijgt met een setje Samsung B-die geheugen is denk ik al problematisch. Juist die setjes RAM zouden dit niet zomaar moeten doen. Dat is alleen een latere zorg.

@civillian1 Ik zou alleen iets anders proberen. Download en draai eens https://www.amd.com/en/support/kb/faq/gpu-601 en installeer dan de nieuwste Radeon driver 20.2.2. Het kan namelijk goed dat je stuttingen te maken hebben met de drivers. Gisteren kwam er dan eindelijk eens een serieuze update die heel wat problemen opgelost heeft. Werkt dit niet, dan zal er gekeken moeten worden richting een hardware defect.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• civillian1
Blaat schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:04:

Waar vind ik of die VRM temperatuur sensoren heeft? Zeker een piste om te checken maar geen idee hoe 8)7

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:55
Kijk even of je wel de juiste aansluiting voor je SSD te pakken hebt. Zo ja check daarna of je de juiste drivers hebt geïnstalleerd voor het moederbord(de laatste nieuwe) schokken zou kunnen duiden op lage toegangs snelheid van je SSD.

• civillian1
Ik heb net de laatste BIOS geïnstalleerd en heb de indruk dat het beter is. Nog niet 100% maar toch dichtbij. nu crashed het spel wel als ik afsluit lol. maar goed daar kan ik min of meer mee leven...

De aansluiting van de SSD is via het SATA kabeltje. een nieuwe SSD staat sowieso op mijn verlanglijstje want deze is echt te klein.

ik heb net ook de laatste drivers geïnstalleerd dus het is niet zeker waar het aan ligt maar het lijkt toch de goede richting uit te gaan lol

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@civillian1 https://www.hwinfo.com

Download en open de HWinfo64 exe, selecteer sensors only. In plaats van een enkele kolom met informatie druk je op de <--> knop onderin het schermpje en je krijgt er twee aast elkaar.

Je zou je VRM temperatuur normaliter ergens onder je moederbord voltages vinden, zie je het er niet bijstaan dan is er geen sensor.

Wat ook een belangrijke is het laatste monitoring gegeven, WHEA errors. Deze kunnen je Windows installatie beschadigen. Moet dus te aller tijde op nul blijven staan.

• DOS 3.1
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-05-2021

DOS 3.1

Syntax error

civillian1 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:27:
Ik heb net de laatste BIOS geïnstalleerd en heb de indruk dat het beter is. Nog niet 100% maar toch dichtbij. nu crashed het spel wel als ik afsluit lol. maar goed daar kan ik min of meer mee leven...
(Bijna) altijd met een Bios update beginnen (dat is in wezen de basis van je systeem). Je melde het dinsdag zelf al... 5 dagen later probeer je het eens... aaaargh! |:(

Error 404½ Page found, but I won't show it to you.

• civillian1
DOS 3.1 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:39:
[...]

(Bijna) altijd met een Bios update beginnen (dat is in wezen de basis van je systeem). Je melde het dinsdag zelf al... 5 dagen later probeer je het eens... aaaargh! |:(
nja ik ben hier niet 24/24 mee bezig (hoewel mijn vriendin zou beweren van wel lol)

ik las op veel plaatsen dat je een beetje voorzichtig moet zijn met een BIOS upgrade en aangezien ik hier niet heel goed in thuis ben heb ik dit inderdaad een aantal dagen uitgesteld omdat ik niet goed wist hoe hieraan te beginnen. Eerst wat research doen voor ik mijn moederbord omzeep help

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:42
Als je wat geld kan besteden, bestel een M2 SSD schijf, zet daar Windows op en gebruik je huidige SSD voor je games of eventueel een grotere SSD (500GB <->2TB).

Verder geef je aan dat je alle drivers hebt bijgewerkt?
Heb je dan ook de Chipset drivers bijgewerkt?
https://drivers.amd.com/d...software_2.01.15.2138.zip

Die zijn zeker vereist voor een stabiel werkende machine.

En uiteraard Windows up2date.
En welke AV gebruik je? Want diverse Antivirus programma's doen meer kwaad dan goed.

En je videokaart wel in het juiste slot gedaan?
PCI-e/M.2 opmerking Het tweede PCI-e 3.0 x16 slot werkt in x4 modus.

[ Voor 11% gewijzigd door Wylana op 02-03-2020 13:12 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1