Dag Allemaal,
Ik heb een maandje geleden een serieuze upgrade uitgevoerd aan mijn pc maar merk nu dat ik ergens met een bottleneck zit en ik geraak er niet wijs uit.
even een korte uitleg wat ik gedaan heb: Eigenlijk heb ik alles vernieuwd behalve de harde schijven en de case. ik heb vervolgens een build van hier genomen om te upgraden (zie hier). het geld wat ik heb uitgespaard door de case en de harde schijven te behouden (want die onderdelen leken me het vervangen niet waard) heb ik dan gestoken in een iets betere voeding en betere CPU en GPU.
Mijn huidige build (gebaseerd op [BBG] Januari 800 euro gamepc)
opmerking: ik gebruik de SSD voor windows. De HDD is bedoelt voor games / opslag
Mijn probleem
Ik merk dat er toch veel kleine 'haperingen' zijn. ik merk dit een klein beetje in windows maar vooral tijdens het gamen. Ik blijf meestal wel op een mooie 60fps zitten maar verlies domweg een halve seconde tot enkele seconden de controle.
een aantal bemerkingen / ideeën:
1. De harde schijven zijn te oud en kunnen niet meer mee. Dit lijkt me straf, maar niet onmogelijk. Ik heb PUBG al op de SSD gezet op aanraden van mijn kameraden maar dit heeft eigenlijk weinig tot niets geholpen. Zou het kunnen dat de sata aansluiting misschien ook een bottleneck vormt?
2. er scheelt iets met het RAM. (ik merk het zowel in windows als tijdens het gamen) maar ook hier weer durf ik het niet met zekerheid te zeggen. Deze steken in slot 2 en 4 dat klopt toch he?
3. de voeding trekt het niet
4. processor issues (slechte koeling?) deze bleef mooi koel tijdens een stresstest
5. USB problemen?? dit lijkt me wel straf daar ik de controle enkel tijdens het gamen verlies en het maakt blijkbaar ook niet uit in welk slot ze steken.
6. de wifi hapert soms (lang leve orange) maar mijn pc steekt in via ethernet. die is wel stabiel (of lijkt althans stabiel, kan ik dit testen?) is niet stabiel
7. Het moederbord communiceert slecht met bepaalde onderdelen. Misschien bios upgraden? Geen idee of dat nodig is? Kan dit veel invloed hebben?
8. probleem met de 3d kaart? deze werd wel wat warm tijdens een benchmark maar dat heb ik opgelost door de fan wat hoger te zetten. ik kan wel tegen wat geluid.
alle ideeën / opmerkingen zijn welkom!
wat heb ik geprobeerd
Ik heb een maandje geleden een serieuze upgrade uitgevoerd aan mijn pc maar merk nu dat ik ergens met een bottleneck zit en ik geraak er niet wijs uit.
even een korte uitleg wat ik gedaan heb: Eigenlijk heb ik alles vernieuwd behalve de harde schijven en de case. ik heb vervolgens een build van hier genomen om te upgraden (zie hier). het geld wat ik heb uitgespaard door de case en de harde schijven te behouden (want die onderdelen leken me het vervangen niet waard) heb ik dan gestoken in een iets betere voeding en betere CPU en GPU.
Mijn huidige build (gebaseerd op [BBG] Januari 800 euro gamepc)
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed | € 168,- | € 168,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B450 Gaming X | € 87,94 | € 87,94 |
| 1 | Videokaarten | AMD Radeon RX 5700XT | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Corsair Carbide 200R Closed | € 59,90 | € 59,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3200 CL14 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 500W CM | € 72,09 | € 72,09 |
| 1 | harde schijven | [Seag 1TB ST1000DM003 7200 SA3 + SSD 120GB 130/500 M500 SA3 CRU | € xx | € xx |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 387,93 | ||
opmerking: ik gebruik de SSD voor windows. De HDD is bedoelt voor games / opslag
Mijn probleem
Ik merk dat er toch veel kleine 'haperingen' zijn. ik merk dit een klein beetje in windows maar vooral tijdens het gamen. Ik blijf meestal wel op een mooie 60fps zitten maar verlies domweg een halve seconde tot enkele seconden de controle.
een aantal bemerkingen / ideeën:
1. De harde schijven zijn te oud en kunnen niet meer mee. Dit lijkt me straf, maar niet onmogelijk. Ik heb PUBG al op de SSD gezet op aanraden van mijn kameraden maar dit heeft eigenlijk weinig tot niets geholpen. Zou het kunnen dat de sata aansluiting misschien ook een bottleneck vormt?
2. er scheelt iets met het RAM. (ik merk het zowel in windows als tijdens het gamen) maar ook hier weer durf ik het niet met zekerheid te zeggen. Deze steken in slot 2 en 4 dat klopt toch he?
3. de voeding trekt het niet
4. processor issues (slechte koeling?) deze bleef mooi koel tijdens een stresstest
5. USB problemen?? dit lijkt me wel straf daar ik de controle enkel tijdens het gamen verlies en het maakt blijkbaar ook niet uit in welk slot ze steken.
6. de wifi hapert soms (lang leve orange) maar mijn pc steekt in via ethernet. die is wel stabiel (of lijkt althans stabiel, kan ik dit testen?) is niet stabiel
7. Het moederbord communiceert slecht met bepaalde onderdelen. Misschien bios upgraden? Geen idee of dat nodig is? Kan dit veel invloed hebben?
8. probleem met de 3d kaart? deze werd wel wat warm tijdens een benchmark maar dat heb ik opgelost door de fan wat hoger te zetten. ik kan wel tegen wat geluid.
alle ideeën / opmerkingen zijn welkom!
wat heb ik geprobeerd
- Ik heb NZXTcam geïnstalleerd om mijn temperaturen te loggen tijdens het gamen en merk ook dat de 3d kaart toch wel redelijk warm wordt (hij haal regelmatig 90 graden). in een ander topic (zie hier) heb ik gelezen dat deze kaarten toch wel kampen met opmerkelijk hoge temperaturen. Geen idee of dit ook een oorzaak kan zijn.. (is gefixed). maar hier merk ik ook dat de CPU het best goed doet. deze zweet niet eens.
- Ik heb een benchmark gedaan met unigene. 1x op settings high, 1x op settings Extreme (gesloten case) en 1x op settings extreme (open case). Conclusie: de case open doen scheelt wel een paar graadjes en vanaf nu gamen we met een open case. Verder doet ie het prima. uit deze test denk ik wel dat ik mag concluderen dat er met de 3d kaart niets scheelt.
- Ik heb een ping test gedaan voor mijn internet eens onder de loep te nemen. zie hier de results. Hier scheelt volgens mij wel wat! moet verder onderzocht worden
update: Pingtest 2 Dit komt EXACT overeen met wat ik ervaar in PUBG: heel veel mini lags en af en toe een mega lag van een paar seconden - Ik heb windows een controle van mijn RAM laten uitvoeren. Dit heeft me niets wijzer gemaakt. ik kreeg enkel een melding dat er niets mis is

- ik heb een paar andere games getest en het is toch een probleem dat blijft terugkomen: 2 multi player games: war thunder en planetside 2 en ook in een single player game: SOMA. ik denk grafisch gezien niet de meest uitdagende games maar wel exact hetzelfde probleem. Ook net tijdens het typen bleven de letters een seconde of 2 hangen voor ze tevoorschijn kwamen. Een bufferprobleem?
- Ik heb mijn pc naast de modem gezet en verbonden (dus niet via de bekabeling in mijn appartement). dit heeft mij niets wijzer gemaakt. het pingprobleem blijft aanhouden.
- het moederbord en het ram kunnen misschien niet compatibel zijn?
zie hier de lijst van de fabrikant van het moederbord met geheugen dat ondersteunt is
zie hier het geheugen dat ik erin heb gestoken - het ram staat in de bios op 2133mhz. zou nogthans 3200 moeten zijn. ik heb het eens manueel op xmp-3200 gezet en kreeg een foutmelding (zie hier)
[ Voor 50% gewijzigd door civillian1 op 28-02-2020 14:29 ]