Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd bij aanschaf zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Freek-Hendrik
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10-2024
We willen graag zonnepanelen op ons dak laten installeren, zelf doen is geen optie. We hebben redelijk wat dakoppervlak op het zuiden maar voor een deel van het huis staan twee notenbomen die nog wel wat groter gaan worden, en die we graag willen laten staan. Ik weet dat hier over het algemeen het advies is om het dak zo vol mogelijk te leggen, maar onze spaarpot is de beperkende factor in deze. Afgaande op de offertes denk ik dat 20 panelen mogelijk moet zijn. Ons huidige verbruik is ongeveer 4300 Kwh, dus dan hebben we nog steeds redelijk wat speling, maar ook twee kinderen waarvan de oudste bijna drie wordt. De verwachting is dus dat het verbruik nog wel zal stijgen.
Ik heb een aantal offertes binnen, sun-solar heb ik aangevraagd en achteraan gebeld maar tot nu toe nog geen offerte ontvangen. Niet alle offertes zijn op basis van 20 panelen (iets met voortschrijdend inzicht)...

Zonneplan:
Panelen: 20x DMEGC DMH325M6A-120BB/TrinaSolar TSM-DD06M.05(II)
Omvormer: Zonneplan One 3fasen
Optimizers: -
Offerte totaal: 6242,-
Prijs per Wp: 0.98

NZU:
Panelen: 15x Q-Cells Q.ANTUM DUO 320 Wp Full Black
Omvormer: SolarEdge HD Wave SE5000H
Optimizers: SolarEdge P370
Offerte totaal: 5500,-
Prijs per Wp: 1.15

Lokaal installatiebureau:
Panelen: 14x DMEGC DM320-M159-60BKS 320Wp Mono full black SE Embedded
Omvormer: Solar Edge SE 3680H
Optimizers: SolarEdge P370
Offerte totaal: 5300,-
Prijs per Wp: 1.18

Collectief EigenHuis:
Panelen: 20x TALESUN 280WP POLY of LONGI 315WP MONO
Omvormer: SolarEdge of GroWatt ??
Optimizers: SolarEdge ??
Offerte totaal: 5653,-
Prijs per Wp: 0.90
Uit de offerte wordt niet duidelijk welke panelen en omvormer ze gaan gebruiken, vandaar de ??

Natuma:
Panelen: 20x DMEGC DM320-M158-60BK
Omvormer: SMA SB 5.0-1AV-41
Optimizers: -
Offerte totaal: 5836,-
Prijs per Wp: 0.91

Ik heb een aantal vragen:
- Als we de panelen in twee rijen vlak onder de nok leggen hebben we in ieder geval voorlopig geen last van schaduw. Is het dan wel zinvol om voor een SolarEdge met optimizers te gaan?
- De SMA heeft SHADEFIX functionaliteit om panelen die in de schaduw liggen te bypassen zodat niet de opbrengst van de hele string naar beneden gaat. Ik las hier ergens dat dit echter alleen werkt voor 1 of maximaal 2 panelen? In ons geval zou dat niet afdoende zijn op het moment dat die bomen te groot worden.
- Zijn de offertes een beetje wat we zouden mogen verwachten of zouden we nog beter naar ander merk/type panelen en/of omvormer moeten kijken?

Op basis van de huidige informatie/ervaring zou de voorkeur uitgaan naar Natuma, maar ik kan weinig ervaringen met ze vinden, heeft er iemand hier ervaring met Natuma?

Ik zal morgen nog proberen een paar foto's toe te voegen, omdat ik ook nog wat vragen heb over het legplan, en of en hoe we eventueel rekening moeten houden met bijvoorbeeld een zonneboiler. We gebruiken op dit moment ongeveer 1500m3 gas per jaar. Sowieso ben ik benieuwd naar hoe we de verwachte extra opbrengst het best kunnen gebruiken om ons gasverbruik te verminderen. Eén optie waar Natuma mee kwam was een boilertje in de keuken omdat het daar altijd erg lang duurt voordat we warm water hebben vanwege de afstand tot de CV ketel. Andere suggesties zijn van harte welkom ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Freek-Hendrik op 22-02-2020 22:49 . Reden: typo ]

Beste antwoord (via Freek-Hendrik op 26-02-2020 13:16)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mooie fotos.

Maar weet je zeker dat de hoogte van pan tot pan, 40 cm is?
Ik heb dezelfde betonpan, en dat is maar 32,5 cm

Breedte van pan tot pan klopt, die is 30 cm.

Edit
Wil je niet eerst je huisdak (rechterdak bedoel ik) gewoon vollleggen?
Daar passen makkelijk 23 standaard panelen in portrait op. (8+7+8)

Je kan er dan ook voor kiezen om 20 panelen te leggen in portrait
7 + 6 + 7 = 20
En dan op een wat grotere SMA 8.0 ofzo.
Die je vervolgens op mppt2 aanvult met het linkerdak (als de verslaving is ingetreden)

Dezelfde panelen vinden is meestal lastig na al een jaar.
En hoe belangrijk is dat kleine dakraampje? Een vol dak is mooier dan zo een raampje ertussen.

Of wil je perse, 2 rijen in landscape over het geheel?

[ Voor 90% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2020 15:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zie 1 offerte met een 3-fase omvormer.
Kan ik er van uit gaan dat je ook werkelijk 3-fase hebt?

Maak ook meteen een foto van de groepenkast incl meter.
En even pannen tellen, en een paar pannen opmeten en de maten vermelden in de fotos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DPCGqfdq3MfHrZSc9WFnd221/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nMefctyYFdDsvl9Ri53CCDch/thumb.jpg

• Freek-Hendrik
We hebben inderdaad een 3-fase aansluiting. Zonneplan riep dat dat altijd nodig zou zijn met 20 (320 Wp) panelen, maar toch biedt Natuma bij 20 panelen een 1 fase omvormer aan. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hahaha, die collectief eigenhuis offerte met panelen van nog geen 100,- inkoop, dat x20 is 2000,- waar je dus 3600,- over hebt voor montage materiaal, omvormer, leggen.

Goede deal! , voor de legger dan. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Niet online
Freek-Hendrik schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 21:11:
We hebben inderdaad een 3-fase aansluiting. Zonneplan riep dat dat altijd nodig zou zijn met 20 (320 Wp) panelen, maar toch biedt Natuma bij 20 panelen een 1 fase omvormer aan. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Gewoon op een SMA tripower 6.0

5000 watt terugleveren op een 1x25A hoofdzekering is ook niet ideaal.

Als antwoord op je vragen:
Er bestaan ook nog tigo optimizers (icm sma), mocht je teleurgesteld zijn...
Of je maakt er 2x 590 Vmpp van (2x 10)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2020 22:46 ]

• Freek-Hendrik
Bij deze een aantal foto's.

Dakmaten:
Afbeeldingslocatie: http://86.91.212.96/IMG_3469_thumb.jpg

Beeld van de schaduw een week geleden:
Afbeeldingslocatie: http://86.91.212.96/IMG_3447.jpg

Meterkast:
Afbeeldingslocatie: http://86.91.212.96/IMG_3468.jpg

Acties:
  • Beste antwoord

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mooie fotos.

Breedte van pan tot pan klopt, die is 30 cm.

Edit

7 + 6 + 7 = 20
Die je vervolgens op mppt2 aanvult met het linkerdak (als de verslaving is ingetreden)

En hoe belangrijk is dat kleine dakraampje? Een vol dak is mooier dan zo een raampje ertussen.

[ Voor 90% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2020 15:23 ]

• Freek-Hendrik
AUijtdehaag schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:07:
Mooie fotos.

Die klopte uiteraard niet 8)7 Moest 34,5 zijn, heb de maten aangepast.
AUijtdehaag schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:07:

7 + 6 + 7 = 20

Dat idee voor twee rijen is absoluut niet heilig. De suggestie om eerst één mppt te gebruiken voor alle panelen en de tweede pas bij een eventuele uitbreiding had ik nog niet bedacht, dat is zeker het overwegen waard. Twee soorten panelen op hetzelfde dak is niet echt fraai inderdaad.
Enig idee wat het prijsverschil is tussen de 1 fase omvormer die nu aangeboden is, en een 3fase 6.0 of 8.0?

Kan je 'zomaar' een paneel over een dakraam leggen? Dat dakraampje is niet heel belangrijk, in de zomer houden we die toch al dicht vanwege de warmte, in de winter zou het wel daglicht schelen op de overloop.

We wonen aan een semi verharde weg waardoor het in de zomer nogal stoft. Ik las ergens dat wanneer vuil op kan hopen op de onderste rand van het paneel portrait georiënteerde panelen hier meer last van hebben?

[ Voor 0% gewijzigd door Freek-Hendrik op 24-02-2020 14:58 . Reden: typo ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Prijzen vind je hier:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/omvormers/sma/3-fase/
https://www.winkelman-zon...s/?display=tiles&merk=SMA
https://www.mg-solar-shop...r/sma/sma-sunny-tripower/

Je dakraampje zou je inderdaad ook onder een paneel kunnen laten vallen.
Warmte zal je ook minder last van hebben, als je dat hele dak vol legt.

Met die schuinte zal stof wel redelijk goed eraf spoelen met een bui.
En anders https://www.ungerdiscount.nl/reiniging-zonnepanelen

Panasonic panelen hebben speciaal een uitsparing in de rand van het paneel.
Dan blijven ze ook mooi schoon aan de rand (water gutst er niet overheen), waar je tegenaan kijkt van onder.
Maar ze zijn niet goedkoop...(vergeleken met de chinese panelen)

Maar eigenlijk moet je een paneelkeuze maken...
Dan kunnen we dat invoeren in https://www.sunnydesignweb.com/sdweb (kies nieuw project, zonder eigen gebruik, vul lokatiegegevens in, ga naar de configuratie van de pv installatie enz.)

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2020 16:44 ]

Verwijderd

Hou er rekening mee dat je altijd moet meten. Maar dan ook altijd. Geen enkele pan is hetzelfde. Daarbij kan het ook zo uitkomen dat je onder de schoorsteen langs moet en dat betekent dat je je haak op de vierde pan van boven plaatst. Ook hou je altijd de buitenste gevelpan vrij. Het is zeker niet gebruikelijk om over een dakraam te leggen en ik raad het je dan ook niet aan. Stel dat je ooit lekkage krijgt kan je er niet bij.

• Freek-Hendrik
AUijtdehaag schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:27:

Maar eigenlijk moet je een paneelkeuze maken...
Dan kunnen we dat invoeren in https://www.sunnydesignweb.com/sdweb (kies nieuw project, zonder eigen gebruik, vul lokatiegegevens in, ga naar de configuratie van de pv installatie enz.)
Ik had eerder ook al even zitten spelen met die tool, en net nog even berekeningen gemaakt met zowel die DMEGC als Panasonic panelen en de SMA SB 6.0 en Tripower 8.0.
Wat is het voordeel van die Panasonic panelen, behalve een hogere opbrengst en die water afvoer? Ik kan me voorstellen dat het voordelen heeft als je weinig ruimte op je dak hebt, maar wat zou in onze situatie de overweging zijn om voor Panasonic te gaan?
Sowieso willen we wel graag één partij die de boel plaatst en waar we op terug kunnen vallen in geval van problemen, dus we moeten dan ook een partij vinden die onze gewenste combinatie wil/kan leveren en onderhouden...

• AUijtdehaag
  • Niet online
In jou geval maakt het denk ik niet zoveel uit, omdat je ruimte genoeg hebt, en de standaard maat ook wel past.

Ik heb er voor gekozen, zodat mijn dak mooier aansluit met de buren, en vanwege dat ik wel vertrouwen heb in de kwaliteit. Maar ze zijn echter ook wel wat duurder. Het is ieder zijn eigen keuze in iedergeval.
(en over 10 jaar is alles technologisch alweer verouderd, tegenover wat er dan te krijgen is)

• Freek-Hendrik
Wat betreft de keuze van de omvormer, het is waarschijnlijk alleen zinvol als je binnen max 5 jaar of zo meer panelen bij plaatst, en niet pas na een jaar of 10? SMA geeft wel aan dat de omvormers ontworpen zijn voor een levensduur van 20 jaar, maar meestal is het iets van 10-12 jaar als ik het zo lees op internet?

@AUijtdehaag wat zijn precies de nadelen van het gebruik van een 1 fase omvormer in ons geval, behalve dat toekomstige uitbreidingen niet mogelijk zijn? Je schreef dat 5000W terugleveren op 1x25 niet ideaal is, wat zijn de nadelen/risico's? In de design tool wordt als je kiest voor rendabiliteit een één fase gekozen, ik gok dat Natuma er daarom ook mee komt, want zij leveren ook die rapportjes bij de offerte...

edit:
Iedereen die een blik heeft geworpen op de meterkast is het erover eens dat onze huidige meter niet geschikt is om terug te leveren. Is het zinvol om dan nu alvast zelf een nieuwe meter aan te vragen bij de netbeheerder of kan dat ook prima wachten tot de panelen geïnstalleerd zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door Freek-Hendrik op 25-02-2020 14:09 ]

• Freek-Hendrik
Update:
Ik heb ondertussen alvast een meterwissel aangevraagd.

Natuma heeft op basis van het idee van @AUijtdehaag om een SMA TriPower 8.0 te pakken met één string om uitbreiding in de toekomst mogelijk te houden op de tweede mppt een aangepaste aanbieding gedaan.
Ik wil vandaag nog even afwachten of Sun-Solar nog wat van zich laat horen, maar aangezien we nu al ruim twee weken verder zijn, en ik ook na bellen en het aanleveren van extra foto's nog steeds geen enkele reactie heb ontvangen heb ik daar niet heel veel vertrouwen in.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kijk dan ook alvast vooruit naar de logging ;)
https://github.com/SBFspot/SBFspot/releases
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qOZ0ebVpX2zBFpSv5evg73qI/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XLOcb1scoIXRJau1GYsHkVxc/thumb.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-02-2020 10:44 ]

• Freek-Hendrik
Daar moet ik me nog in verdiepen maar dat is zeker wel het plan :) .

• Freek-Hendrik
Update:

Zoals helaas al een beetje verwacht geen enkele reactie vanuit Sun-Solar, dus de knoop maar doorgehakt en offerte van Natuma getekend. Plaatsing 25 maart :*)

Wat ik me nog afvroeg, iedereen die SE aanbiedt roept natuurlijk over dat je zo mooi kan zien of ieder paneel goed functioneert. Nu heb ik al vaker gehoord dat na installatie er één of een aantal panelen niet of niet goed werken. De installateur hoort dit natuurlijk te checken, maar ik zou dat inzicht natuurlijk zelf ook graag hebben, niet alleen direct na installatie. Kortom: hoe kan je checken of de installatie als geheel, en de panelen afzonderlijk, goed functioneren met in mijn geval een SMA omvormer?

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Freek-Hendrik schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:18:
Update:

Zoals helaas al een beetje verwacht geen enkele reactie vanuit Sun-Solar, dus de knoop maar doorgehakt en offerte van Natuma getekend. Plaatsing 25 maart ;-)

Wat ik me nog afvroeg, iedereen die SE aanbiedt roept natuurlijk over dat je zo mooi kan zien of ieder paneel goed functioneert. Nu heb ik al vaker gehoord dat na installatie er één of een aantal panelen niet of niet goed werken. De installateur hoort dit natuurlijk te checken, maar ik zou dat inzicht natuurlijk zelf ook graag hebben, niet alleen direct na installatie. Kortom: hoe kan je checken of de installatie als geheel, en de panelen afzonderlijk, goed functioneren met in mijn geval een SMA omvormer?
Als 1 paneel niet werkt in een string dan zal de string doorgaans ook niet goed functioneren.

Als 1 optimizer na installatie niet werkt bij SolarEdge dan zie je dat die optimizer niet werkt maar... zonder SolarEdge had je dat probleem sowieso niet gehad :D

Je kan o.a. ook kijken naar de voltages van de strings in de omvormer.
Als je 10 panelen met 60 cellen op een string hebt zou je op een mooie lentedag zo'n 320 volt moeten halen. Zit je daar flink onder dan doet er iets niet mee.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Freek-Hendrik
Conform planning zijn gisteren de panelen geplaatst, het zijn er uiteindelijk 22 geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6ZxDi2iUfu3m6nrN1lOrs77mjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfO2hgfIz8j2iPVBK1fQMo2b.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag meteen al met de neus in de boter qua opbrengst natuurlijk, dagopbrengst van 47,86 kWh :P .
Jammere is alleen dat Enexis vanwege Corona geen meters vervangt, dus vooralsnog leveren we terug voor Jan met de korte achternaam want onze huidige meter telt niet terug. Maar zoveel mogelijk zelf op proberen te maken gedurende de dag...

Wat me nog opviel, op het opleverrapportje staat dat ze een stringspanning van 848 volt hebben gemeten. De Vmp van de panelen is 33.81, dus dan zou ik verwachten dat je ongeveer op 22 x 33.81 = 743 uit zou komen? Het uitlezen van de omvormer gaat behalve voor de temperatuur prima, en vandaag was het maximale voltage 793, gemiddeld 735, zie onderstaande plaatje. Hoe zouden ze dan aan 848 gekomen kunnen zijn? De temperatuur kan invloed hebben toch, maar dat verschilde volgens mij weinig tussen gisteren en vandaag...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFJ3UeTecUHj7IwvBgMYcG5Ede4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KbHdmji2tFlWwHVfp0FaJwRy.png?f=fotoalbum_large

Oh ja, Sun-Solar heeft twee weken nadat we een offerte hadden getekend alsnog gereageerd, nogal mosterd na de maaltijd dus. De aanbieding was wel scherp, maar het verschil was kleiner dan ik had verwacht. Zeker niet voldoende om de trage reactie en gebrekkige communicatie te compenseren wat ons betreft. Als dat bij een offerte al zo is, vraag ik me af hoe lang het duurt voordat ze actie ondernemen in geval van problemen.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:36
@Freek-Hendrik
Die 848V hebben ze (als het goed is) onbelast gemeten, dus dat is dan de Voc van het paneel waarmee je moet rekenen, maar omdat de panelen tijdens het installeren al een tijdje op het dak in de zon lagen zijn die warmer geworden en is de Voc per paneel lager op moment van die meting.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Freek-Hendrik
Proficiat!
De temperatuur zou je via modbus tcp/ip nog uit kunnen lezen. (node-red)
Vervelend dat SMA daarmee gerommeld heeft. Vroegah kon dat wel gewoon via SBFspot.

Zit je ook op pvoutput?
Heb je de installatiewizard doorlopen en gekozen bij landsnorm voor nen-en50nogwat? Anders zou je vroegtijdig kunnen aftoppen als hij nog op default staat. Dat kan vaak maar in de 1e 10 bedrijfsuren.
Aftoppen bij de uitbreiding uiteraard ;)

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2020 06:07 ]

• Freek-Hendrik
@AUijtdehaag Op dit moment lees ik de waarden rechtstreeks uit met Home Assistant, via de webconnect interface van de SMA. Dat was een kwestie van een paar regeltjes toevoegen aan configuration.yaml en klaar, en staat het ook meteen in InfluxDB om Grafana grafiekjes te bakken. Je kan makkelijk zelf een parameter definiëren die je uit wil laten lezen, het probleem is alleen dat ik nergens een beschrijving van de parameters van webconnect kan vinden, en helaas zijn de waarden compleet anders dan modbus.

Zou je met node-red rechtstreeks de SMA uit kunnen lezen via modbus, of zit daar dan alsnog weer SBFspot tussen? Die gebruik ik nu niet omdat het via HA eenvoudig en goed werkt in principe, en je geen MQTT broker en SQL databaseje nodig hebt.

Ik heb een account aangemaakt bij pvoutput en de installatie toegevoegd, nu nog outputs gaan uploaden. Daarvoor kwam ik een node-red script tegen, daar hoop ik vandaag of morgen mee verder te gaan. Of zijn er betere opties?
De landsnorm staat op NEN-EN50438:2013, dus dat lijkt ok?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb nu weer even de draad opgepakt om via modbus te communiceren in node-red.
Werkt prima. Alles komt netjes binnen en is direkt via modbus tcp (wel aanzetten in de sma)
Echter “had” ik in het verleden problemen met de connectie na telkens deployen van de flow. Hier heb ik wat op gevonden nu, dus ik duik er weer verder in vandaag.
Ik kan je de flow wel delen alvast?

Nen-en is prima dan.

Toch is sbfspot ook meteen mqtt en pvoutput. Maar zelf knutselen is ook leuk uiteraard.
Ik lees de mqtt uit van sbfspot, in node red en stuur door naar influxdb en domoticz.

Heb je hier nog wat aan ivm HA en pvoutput?
Growatt Omvormer uitlezen via proxy

Als Enexis nou lang weg blijft, dan kan je de energie ook in een buffervat met hygienespiraal stoppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TVXPzSvQbvVI4VDnl45Yi3zcEA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvgiUbHpbixHOI3oAmfJUUay.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Anqe2OnKLBJKAu1n8UCHg_ukPiA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmNYTCeY6PnbKlE8LshECwzY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0ziywqQi1cL-y1IBUXB3jWoUY8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3g26X8w9HKvMRiJfhcWIDZIL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g17_XOwKw3FDZrwKKAXku7wS8jY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYAWHTmdMiLeYdkNfyQOUIC8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akdOELYLLiGGc8dLTqZk6odk1fU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15ShMbAqJEw9gJyljB7mHhUz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpUThW4qMsI7ru4wvNwEGU4r8Ew=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpxPs7jvm9Ih76b7CrtbV0WB.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 122% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2020 08:27 ]

Pagina: 1