Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Graag zou ik willen weten wat voor zekerheid ik mijn vriendin kan geven (dmv een soort contract), zodat ik haar gerustheid kan geven dat ik haar niet per direct uit de woning kan zetten mocht er ooit een relatiebreuk zijn?
Alvast bedankt voor reacties.

Alle reacties

Acties:
  • +61 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:58
Als ze hier bang voor is moet je je afvragen waar je aan begint.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:32
Praat met elkaar. Dat is de beste manier.

The devil is in the details.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:00
Trouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Samen een kind krijgen. Al kan je theoretisch gezien haar dan nog op straat zetten I guess.

Maar ik vraag me ook af waar ‘t nodig voor is. Wil ze anders niet samenwonen? Dan is ze/zijn jullie er kennelijk nog niet aan toe.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waar is je partner precies bang voor ? Ze bespaart als ze gaat samenwonen best wat huur en kan dat rustig opzij leggen om op korte termijn wat nieuws te huren.

Ik doe de aanname dat jullie huren en zij geld over gaat houden. Dat zijn aannames maar je topicstart is ook vrij karig. Waar is ze precies bang voor?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:42
Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:04:
Graag zou ik willen weten wat voor zekerheid ik mijn vriendin kan geven (dmv een soort contract), zodat ik haar gerustheid kan geven dat ik haar niet per direct uit de woning kan zetten mocht er ooit een relatiebreuk zijn?
Geen, dit is een vertrouwens kwestie.
Is ze bang dat je niet gecomiteerd genoeg bent aan de relatie?

American Express vraagbaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zekerheid... Je woord?. Of zet iets simpels op papier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waarom moet je daar een nieuw topic voor openen?
Dat kan toch prima verder in je vorige topic?
Hoe een huis kopen bij financieel ongelijke relatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

knip. Probeer het eens fatsoenlijk te verwoorden

[ Voor 77% gewijzigd door Rukapul op 22-02-2020 15:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:41
fm77 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:16:
Waarom moet je daar een nieuw topic voor openen?
Dat kan toch prima verder in je vorige topic?
Hoe een huis kopen bij financieel ongelijke relatie?
Nee. Dit is een wezenlijk andere kwestie.

Wel relevant en geen eenvoudige vraag bovendien onder NL recht. Er is namelijk naar mijn weten geen specifiek wetsbeding dat partners die gezamenlijk een woning bewonen beschermt (wel in geval van de echtelijke woning bij huwelijk of geregistreerd partnerschap).

Mede-eigenaarschap is naast bovenstaande een potentiële optie. Wellicht dat de notaris nog iets aan kan dragen voor een samenlevingscontract.
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:11:
[...]

Geen, dit is een vertrouwens kwestie.
Is ze bang dat je niet gecomiteerd genoeg bent aan de relatie?
Dit is een drogreden. Mensen sluiten ook samenlevingscontracten om zaken goed te regelen voor als het eindig blijkt. Zeker als financieel zwakkere partij is zekerheid op het vlak van woonruimte essentieel. Betaalbare woonruimte ligt niet voor het oprapen.

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 22-02-2020 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:18
Verhuur haar een deel van het huis lang genoeg en zorg dat ze huurdersrechten krijgt 😂

Disclaimer: geen idee of dit kan en doe het vooral ook niet

[ Voor 29% gewijzigd door vickypollard op 22-02-2020 15:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Sluit een samenlevingscontract af? Woorden zijn mooi, maar daar schiet je uiteindelijk niks mee op als 't een vechtscheiding wordt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:11:
Waar is je partner precies bang voor ? Ze bespaart als ze gaat samenwonen best wat huur en kan dat rustig opzij leggen om op korte termijn wat nieuws te huren.

Ik doe de aanname dat jullie huren en zij geld over gaat houden. Dat zijn aannames maar je topicstart is ook vrij karig. Waar is ze precies bang voor?
Ze is bang dat als we ooit kinderen hebben ze niet veel meer heeft als ik ze uit huis zou zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:12:
Zekerheid... Je woord?. Of zet iets simpels op papier.
Op papier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:44:
[...]

Ze is bang dat als we ooit kinderen hebben ze niet veel meer heeft als ik ze uit huis zou zetten.
dan zou ik voorlopig even geen kinderen nemen. Dat is een veel grotere gedeelde verantwoordelijkheid en daarmee risico dan het hebben van onderdak. Als je de stap naar kinderen zet zou ik de dak-boven-mijn-hoofd-stap al lang gezet hebben ;) .

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:32
[...]

Ik heb je andere topic een blik gegeven, en mijn indruk van jou is dat jij aardig in het hoekje 'ik wil dat mijn geld mijn geld blijft' blijft zitten. Wat blijkbaar voor flink wat twijfels zorgt bij je vriendin, waardoor je nu al 2 topics hebt geopend hier (en je zelfs op Tweakers hebt geregistreerd om die aan te maken?).

Iemand zal toch water bij de wijn moeten gaan doen, jij of zij. Of (nog) niet samen gaan wonen, dat is natuurlijk ook een optie.

The devil is in the details.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 21:07

DarkSide

theres no place like ::1

[...]

Dat is een andere vraag dan niet direct het huis uit zetten.

Je kunt prima een contract opstellen waar in beide partijen blij mee zijn.
Dat ze nog 6 maanden mag blijven wonen terwijl ze op zoek gaat naar een huur huis bv.

Maar als jullie uit elkaar gaan dan zijn jullie gezamenlijk nog verantwoordelijk voor de kinderen.
Heb je te maken met alimentatie e.d.
Dat staat los van "het op eigen benen" kunnen staan.

Als je niet wilt dat zij een (groot) deel van jouw spaargeld mee kan nemen moet je daar nu afspraken over maken.
Dan kan zij ook een deel sparen waar jij niets van krijgt.
Houdt dan ook rekening dat als bv een oom overlijdt en zij 100.000 krijgt dat dit dan haar geld is.

100% zekerheid is er nooit.
Maar hou ook rekening mee dat je niet maandelijks een getouwtrek moet hebben wie wat betaald etc.

Want hoe gaat het dan met vakanties als inkomen erg krom zijn.
Slaap jij in 5sterren hotel en zij in 1 sterren hotel?
Wil je zo'n relatie waarbij jij meer kan omdat je meer verdiend?

ik zou gewoon zo gelijk mogelijk de relatatie ingaan.
Je kunt kijken om vast te leggen dat wat nu van jouw is van jouw blijft en anders om.
En dat wat jullie nu gezamenlijk opbouwen ook van jullie samen is. Ongeacht wie meer verdiend.
Kan namelijk best zijn dat jij meer verdiend. Maar je vriendin meer thuis is voor de kinderen en huishouden.
Dat stelt jou namelijk in staat om bv 40 uur in de week te werken en ook meer te verdienen.
Maar beide zijn van toegevoegde waarde.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:51:
[...]

Ik heb je andere topic een blik gegeven, en mijn indruk van jou is dat jij aardig in het hoekje 'ik wil dat mijn geld mijn geld blijft' blijft zitten. Wat blijkbaar voor flink wat twijfels zorgt bij je vriendin, waardoor je nu al 2 topics hebt geopend hier (en je zelfs op Tweakers hebt geregistreerd om die aan te maken?).

Iemand zal toch water bij de wijn moeten gaan doen, jij of zij. Of (nog) niet samen gaan wonen, dat is natuurlijk ook een optie.
Dat klopt, want we komen er tot nu toe niet uit en hoop dat ik met jullie hulp wel wat kan bereiken _/-\o_ , vandaar mijn vragen.

PS: Ik zat al wel op Tweakers, maar heb voor mijn anoniemiteit hiervoor een apart profiel aangemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dit dus. Naar mijn mening de makkelijkste manier om rechten en plichten jegens elkaar vast te leggen, ook ingeval het spaakt loopt. Zeker als je kennelijk samen ook al een huis gekocht hebt. Als er toch lange termijn toekomstplannen zijn kun je net zo goed in het huwelijksbootje stappen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

@Verwijderd als jullie er niet uit komen moet je kijken aan wie dat dan ligt.
Ben jij niet te veel eisend of zij (of beide).

Relatie advies vind ik lastig via een forum. Je vriendin doet nu hetzelfde en krijgt vanuit haar forum andere adviezen.

Dus wie heeft er gelijk?
Dat weet je pas achteraf. Als we in de toekomst konden kijken had ik ook andere relatie beslissingen genomen bv.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DarkSide schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:58:
[...]

Dat is een andere vraag dan niet direct het huis uit zetten.

Je kunt prima een contract opstellen waar in beide partijen blij mee zijn.
Dat ze nog 6 maanden mag blijven wonen terwijl ze op zoek gaat naar een huur huis bv.

Maar als jullie uit elkaar gaan dan zijn jullie gezamenlijk nog verantwoordelijk voor de kinderen.
Heb je te maken met alimentatie e.d.
Dat staat los van "het op eigen benen" kunnen staan.

Als je niet wilt dat zij een (groot) deel van jouw spaargeld mee kan nemen moet je daar nu afspraken over maken.
Dan kan zij ook een deel sparen waar jij niets van krijgt.
Houdt dan ook rekening dat als bv een oom overlijdt en zij 100.000 krijgt dat dit dan haar geld is.

100% zekerheid is er nooit.
Maar hou ook rekening mee dat je niet maandelijks een getouwtrek moet hebben wie wat betaald etc.

Want hoe gaat het dan met vakanties als inkomen erg krom zijn.
Slaap jij in 5sterren hotel en zij in 1 sterren hotel?
Wil je zo'n relatie waarbij jij meer kan omdat je meer verdiend?

ik zou gewoon zo gelijk mogelijk de relatatie ingaan.
Je kunt kijken om vast te leggen dat wat nu van jouw is van jouw blijft en anders om.
En dat wat jullie nu gezamenlijk opbouwen ook van jullie samen is. Ongeacht wie meer verdiend.
Kan namelijk best zijn dat jij meer verdiend. Maar je vriendin meer thuis is voor de kinderen en huishouden.
Dat stelt jou namelijk in staat om bv 40 uur in de week te werken en ook meer te verdienen.
Maar beide zijn van toegevoegde waarde.
Bedankt voor je goede reactie waar ik veel aan heb! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
evilution schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:02:
[...]

Dit dus. Naar mijn mening de makkelijkste manier om rechten en plichten jegens elkaar vast te leggen, ook ingeval het spaakt loopt. Zeker als je kennelijk samen ook al een huis gekocht hebt. Als er toch lange termijn toekomstplannen zijn kun je net zo goed in het huwelijksbootje stappen.
Nee ze is ingetrokken bij mij in de woning.
Wel willen we trouwen in de toekomst op huwelijkse voorwaarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
SmurfLink schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:37:
Sluit een samenlevingscontract af? Woorden zijn mooi, maar daar schiet je uiteindelijk niks mee op als 't een vechtscheiding wordt.
En ook een samenlevingscontract of trouwen doet daar niets aan af.
Hiernaast woont een stel, wat al zo'n 3 van de 8 jaar volop ruzie heeft.
Samenlevingscontract, en alleen maar huisdieren ( gelukkig ) over anderhalve maand staat hij op straat.
Zij wil hem weg, maar de huur/koopmarkt is gewoon niet gunstig.

Ondanks dat ik bijna 20j getrouwd ben, heb ik om me heen al genoeg huwelijken/samenwoningen vrij 'abrupt' zien eindigen, waarin één van de partners vrij snel weg moest/ging

Ik denk dat woorden/vertouwen genoeg moet zijn uiteindelijk
Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:16:
[...]
Wel willen we trouwen in de toekomst op huwelijkse voorwaarden.
Ondanks dat ik de situatie wel begrijp, is mijn mening dat zo'n huwelijkse voorwaarden 'clausule' ook niet echt wederzijdse gelijkheid opwekt.

[ Voor 17% gewijzigd door FreshMaker op 22-02-2020 16:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

mwa

Dit is weer zo een topic waar alle tweakers lekker op los kunnen gaan, en de discussie na een pagina of 2 over totaal iets anders gaat :)

Vertrouwen zou alles moeten zijn, ondanks dat je geen glazenbol hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door mwa op 22-02-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* Blijf ajb gewoon weg als je geen constructieve bijdrage kunt leveren.

[ Voor 81% gewijzigd door Rukapul op 22-02-2020 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

Waar komt die onzekerheid vandaan ?

volgens mij ga je in de meeste gevallen een relatie aan met het idee op 'eeuwigdurend'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:04:
Als je van contractueel houd. zet samen wat op papier en laat dat vastleggen bij een notaris.
(samenlevingscontract op maat)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:32:
[...]

Als je van contractueel houd. zet samen wat op papier en laat dat vastleggen bij een notaris.
(samenlevingscontract op maat)
Hoe goed werkt zo'n contract als er een relatiebreuk is?
Als een relatie niet werkt is het eerste doel om zo snel mogelijk uit elkaar te gaan.
Contracten werken niet in die situaties, en horen gewoon op vertrouwen te gaan.

Wat nou als er in het contract staat dat ze nog 6 maanden in het huis mag blijven wonen terwijl ze al een relatie met aan ander heeft? Dan mag ze dus wettelijk zelfs die persoon mee naar huis nemen aangezien het haar huis is op dat moment.
Is een wat overdreven voorbeeld, maar toont wel dat je dit niet van te voren vast kan zetten (in mijn optiek).

Relaties zijn een gok. Dat maakt ze leuk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

fm77 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:42:
[...]

Hoe goed werkt zo'n contract als er een relatiebreuk is?
Als een relatie niet werkt is het eerste doel om zo snel mogelijk uit elkaar te gaan.
Contracten werken niet in die situaties, en horen gewoon op vertrouwen te gaan.

Wat nou als er in het contract staat dat ze nog 6 maanden in het huis mag blijven wonen terwijl ze al een relatie met aan ander heeft? Dan mag ze dus wettelijk zelfs die persoon mee naar huis nemen aangezien het haar huis is op dat moment.
Is een wat overdreven voorbeeld, maar toont wel dat je dit niet van te voren vast kan zetten (in mijn optiek).

Relaties zijn een gok. Dat maakt ze leuk :)
Dat moet je dus samen overeenkomen(maar aan het andere topic van TS te lezen zal dat niet makkelijk zijn)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Idd.
Dus neem je in je contract op dat er geen nieuwe relaties mogen wonen ;-)

Het is niet mogelijk alles 100% dicht te krijgen.
Wat als TS zelf vreemd gaat.... Vervallen dan bepaalde rechten?

Persoonlijk denk ik dat je een aantal basis dingen wel kan vast leggen.
Maar uit elkaar gaan is nooit leuk. En gaat niet altijd gemoedelijk.
Er is geen verzekering die garandeerd dat alles 100% netje geregeld kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:44:
[...]

Dat moet je dus samen overeenkomen(maar aan het andere topic van TS te lezen zal dat niet makkelijk zijn)
Dat is dus eigenlijk wat ik probeer te zeggen. Relaties zijn geen contracten.
Het gaat hier over samenwonen. Pas als er daarna verder gegaan wordt (kinderen bijvoorbeeld) moet je je gaan bezighouden met vastere afspraken.
Ik zie niet echt waar het probleem in deze situatie zit. De ts, of zijn vriendin. Maar ergens gaat dit niet helemaal lekker. Dit gaat veels te zakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

fm77 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:50:
[...]

Het gaat hier over samenwonen. Pas als er daarna verder gegaan wordt (kinderen bijvoorbeeld) moet je je gaan bezighouden met vastere afspraken.
Ik zie niet echt waar het probleem in deze situatie zit. De ts, of zijn vriendin. Maar ergens gaat dit niet helemaal lekker. Dit gaat veels te zakelijk.
Klopt, ik heb daar ook nooit over nagedacht en het gaat al meer dan 20j goed ;)
(hoor zulks tegenwoordig steeds vaker)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Wat heeft ze nu? En jji?

Er ontbreekt wat info, huren jullie allebei nu?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
fm77 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:50:
[...]

Toch heeft de wetgever al heel lang geleden anders hierover beslist in het geval van een huwelijk. Bijvoorbeeld
Artikel 165Gebruik voormalige echtelijke woning

1.Op verzoek van een echtgenoot kan de rechter bij de echtscheidingsbeschikking of bij latere uitspraak bepalen dat, als die echtgenoot ten tijde van de inschrijving van de beschikking een woning bewoont die aan de andere echtgenoot uitsluitend of mede toebehoort of ten gebruike toekomt, hij jegens de andere echtgenoot bevoegd is de bewoning en het gebruik van de bij de woning en tot de inboedel daarvan behorende zaken gedurende zes maanden na de inschrijving van de beschikking tegen een redelijke vergoeding voort te zetten.
In de praktijk komt het neer op een belangenafweging (als het tot de rechter komt). Wat echter in bovenstaande situatie niet kan is zomaar de ex-partner uit de woning zetten.

Voor niet-gehuwden is er niet zo'n wettelijke bepaling, maar dat doet niets af aan het onderliggende risico.

Specifiek voor een partner die een woning opgeeft en bij een partner intrekt ontstaat een afhankelijkheidsrelatie met mogelijk grote negatieve consequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Marzman schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:53:
[...]

Wat heeft ze nu? En jji?

Er ontbreekt wat info, huren jullie allebei nu?
Ik heb een koopwoning waarvoor ik een hypotheek heb en rente betaal.
Zij woont bij mij in en betaald geen hypotheekrente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:20

drooger

Falen is ook een kunst.

Geeft ze ook echt aan dat ze een ongerust gevoel heeft omtrent de woonsituatie bij eventuele relatiebreuk, of is dat jouw aanname?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
drooger schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:18:
Geeft ze ook echt aan dat ze een ongerust gevoel heeft omtrent de woonsituatie bij eventuele relatiebreuk, of is dat jouw aanname?
Ja ze wil zekerheid door er iets over op papier te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Rukapul schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:17:
[...]
Toch heeft de wetgever al heel lang geleden anders hierover beslist in het geval van een huwelijk.
Dat klopt, maar het gaat hier niet over een huwelijk, maar over samenwonen. Dus stap 1 in een iets serieuzere relatie.
Daar zitten risico's aan. In dit geval voor haar. Maar dat hoort er gewoon bij.
Ik zie geen huwelijk op korte termijn (gezien de reacties in beide topics). Dus dit is iets wat op vertrouwen moet gaan. Ook in vertrouwen dat als het fout gaat beide partijen de mogelijkheid hebben om het op een normale manier af te handelen.
Ik zie niet hoe je dit risico af zou moeten vangen op dit moment van de relatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:31

Secsytime

Automagisch

Wat een bijzondere situatie. Vertrouwen is de basis van een relatie. Als dit blijkbaar afwezig is, waarom is ze dan uberhaupt bij je ingetrokken? Dit zou bij mij argwaan opwekken.

Partners die heel jaloers zijn of hun partner niet vertrouwen, is vaak een projectie van hun eigen gedrag. Ofwel, wat heb je dan gedaan of ben je bang te gaan doen?

Mocht je echt iets op papier zetten, vergeet niet dat je je er dan ook aan moet houden. Wat nou als ze er andere relaties op nahoudt? Dan blijft ze bij je in huis wonen.. lekker dan.

Vertrouwen, de basis van je relatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:24

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:22:
Aangezien er bij een fikse ruzie (waar het in dit geval om gaat) maximaal 1 persoon in het huis kan blijven wonen, zul je dus ofwel haar in het huis moeten laten (met optie om het over te nemen?) of haar voldoende 'uitzet' meebeloven om haar eigen plekje te vinden. Ik weet niet of en welke huur/koop-opties er voor haar bestaan zonder jouw inkomen, maar daar zou je eens over na kunnen denken.

Sowieso heeft ze nu als ik het zo lees weinig kosten aan het huis, maar tegen de prijzenstijgingen in huizenland is niet goed op te sparen helaas. Is het een optie om de overwaarde op het huis 50/50 te splitsen en die aan haar te beloven? Of effectiever: 50/50 eigendom (met verrekeningsclausule etc, maar dat past in het andere topic), want dan kun je elkaar effectief niet het huis uitzetten tot er overeenstemming bereikt is, en heeft ze de overwaarde als 'bonus'.

@Secsytime: een beetje vastleggen kan geen kwaad :) Heb ik ook gedaan, en het zorgt dat we allebei rustiger slapen, wetend dat we hier in elk geval geen ruzie over gaan krijgen. Sowieso is het nogal wat om tegenwoordig met een beperkt inkomen uit een huis geschopt te worden, en op korte termijn iets te moeten fiksen. Niet iedereen heeft ouders die een ton sponsoren en een baan waarmee je ruim kunt sparen/>1k huur kunt betalen (sociale woningen hebben een wachtlijst die te lang is om na scheiding op te rekenen)

[ Voor 19% gewijzigd door FreezeXJ op 22-02-2020 17:38 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Bij een aantal voorgaande comments krijg ik het serieus benauwd.

Ga praten met een notaris over de opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Config schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:41:
Bij een aantal voorgaande comments krijg ik het serieus benauwd.

Ga praten met een notaris over de opties.
Denk dat een “root cause analyses” hier eerder van toepassing is.

Edit: Dit doe je natuurlijk door met elkaar erover te praten! Je zou bijv. De 5 why’s techniek kunnen gebruiken om erachter te komen wat nou de onzekerheid veroorzaakt.
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/37/8c/a9/378ca97f8de6e2572196ba0ef44ebcfb.png

[ Voor 31% gewijzigd door Secsytime op 22-02-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Als ze nu al bij je inwoont is ze sowieso wat laat om die zekerheid nog te claimen. Nu oefent ze onnodig druk op jullie relatie uit, want jij bent een eikel als je er om wat voor reden dan ook niet uit zou komen. Dat ze in deze situatie terecht kwam wist ze al voordat ze bij jou introk.

Ik zou denken: je geeft haar een dak boven haar hoofd en verwacht er amper iets voor terug. Vermoedelijk kan zij daardoor sparen. Dan moet ze dat als zekerheid zien. Puntje bij paaltje, mocht het echt fout gaan (en dat betekend niet dat je haar gelijk op straat zet), zal ze iets anders moeten zoeken, tenzij je zelf afstand wil doen van een deel van de (over)waarde. De volgende stap in je relatie is wellicht wél samen iets kopen. Of trouwen. Misschien hint ze daar wel op, dat valt niet uit je tekst te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:22:
[...]

Dan lijkt het mij duidelijk: naar de notaris en een samenlevingsovereenkomst op laten stellen waar zij een aantal dingen in terug zal moeten zien die haar de zekerheid geven die ze nodig heeft. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Pietervs schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:00:
[...]

Dan lijkt het mij duidelijk: naar de notaris en een samenlevingsovereenkomst op laten stellen waar zij een aantal dingen in terug zal moeten zien die haar de zekerheid geven die ze nodig heeft. :)
Ik ben wel benieuwd wat er in zo'n contract zou moeten komen te staan. Heb jij een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 22:58
Er is nooit zekerheid, ook bij een contract. Je kan de vraag ook omdraaien, wat zij zou doen als het uit elkaar zou gaan en het haar huis zou zijn. Lijkt mij ook niet dat je haar eruit gooit, zoiets is niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Erwinvz1 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:09:
Er is nooit zekerheid, ook bij een contract. Je kan de vraag ook omdraaien, wat zij zou doen als het uit elkaar zou gaan en het haar huis zou zijn. Lijkt mij ook niet dat je haar eruit gooit, zoiets is niet normaal.
Ben ik met je eens. Toen mijn ex en ik een punt achter onze relatie zetten hebben we ook afgesproken dat ik nog 3 maanden zou wachten voor ik op zoek zou gaan naar een ander huis omdat dat haar financieel beter uitkwam.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:21

Theo

moederbord

Je kan een (notarieel) contract opstellen waarin komt te staan dat als jullie uit elkaar gaan (en van bed en tafel gescheiden zijn) jij haar (bijv) éénmalig 150 euro betaald voor elke maand dat jullie samen hebben gewoond. (na aftrek eventuele kind/parner alimentatie), en dat geld als doel heeft haar zelfstandig te kunnen laten wonen.

Dan heeft zij een stukje zekerheid dat je haar niet zomaar het huis uitgooit, plus heeft ze ook de mogelijkheid om, als het wel gebeurd, tenminste ook ergens opnieuw te beginnen. Zij zal immers een halve huisraad moeten aanschaffen., en dat is simpelweg niet mogelijk als je vanwege een laag inkomen geen geld hebt...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 22:58
Pietervs schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:14:
[...]

Ben ik met je eens. Toen mijn ex en ik een punt achter onze relatie zetten hebben we ook afgesproken dat ik nog 3 maanden zou wachten voor ik op zoek zou gaan naar een ander huis omdat dat haar financieel beter uitkwam.
Precies als je in een goede verstandhouding met elkaar leeft, dan kan het. Maar je weet nooit wat er gebeurd over 10 jaar en misschien gooi je liever haar snel eruit of andersom wilt ze snel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
mwa schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:25:
Vertrouwen zou alles moeten zijn, ondanks dat je geen glazenbol hebt.
Lekker naïef..

Als ik een dochter zou hebben met een eigen huurhuis en ze besluit om te gaan samenwonen met haar vriend in zijn huis dan zou ik haar inderdaad adviseren om haar eigen huis nog aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Ik ben jaren niet hier geweest, heb ook niet alle reacties gelezen. In Nederland is er vrij uitgebreide bescherming. Ter illustratie. Ik bezat een koopwoning. Ik starte een nieuwe relatie en hij is bij mij ingetrokken. De vaste lasten zijn altijd door mij betaald. Na een aantal jaren werd de relatie steeds geweldadiger maar toen ik de relatie wilde beeindigen, en hij weigerde te verhuizen, werd me door de politie te kennen gegeven dat ik geen poot had om op te staan totdat hij me het ziekenhuis in zou slaan.
Door inschrijving bij de gemeente sta je toe dat de persoon bij je intrekt en treden alle gebruikelijke beschermingen in werking. Een belangrijker vraag lijkt dus te zijn of ze wel vertrekt mocht de relatie niet werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

President schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:22:
[...]

Lekker naïef..

Als ik een dochter zou hebben met een eigen huurhuis en ze besluit om te gaan samenwonen met haar vriend in zijn huis dan zou ik haar inderdaad adviseren om haar eigen huis nog aan te houden.
Waarom ga je dan überhaupt samenwonen? Als je de kans van slagen zo klein acht dat je een huurhuis aanhoudt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
fm77 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:24:
[...]

Ik zie niet hoe je dit risico af zou moeten vangen op dit moment van de relatie...
Dit risico is vrij eenvoudig te ondervangen: samenwonen in de woning van de financieel meest kwetsbare partner. Een variant hierop is samen een woning huren of kopen die ook door de financieel meest kwetsbare partner te betalen is.

Het laat zich raden dat dit meestal als suboptimaal wordt ervaren en er dus een gulden middenweg gezocht kan worden.

In geval van topicstarter is het te laat voor bovenstaande, omdat de partner al bij topicstarter is ingetrokken. Afhankelijk van de situatie kan mede-eigenaar worden uitkomst bieden of verhuizen waarbij aan bovenstaande criteria wordt voldaan.
cowgirl schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:25:
Ik ben jaren niet hier geweest, heb ook niet alle reacties gelezen. In Nederland is er vrij uitgebreide bescherming. Ter illustratie. Ik bezat een koopwoning. Ik starte een nieuwe relatie en hij is bij mij ingetrokken. De vaste lasten zijn altijd door mij betaald. Na een aantal jaren werd de relatie steeds geweldadiger maar toen ik de relatie wilde beeindigen, en hij weigerde te verhuizen, werd me door de politie te kennen gegeven dat ik geen poot had om op te staan totdat hij me het ziekenhuis in zou slaan.
Door inschrijving bij de gemeente sta je toe dat de persoon bij je intrekt en treden alle gebruikelijke beschermingen in werking. Een belangrijker vraag lijkt dus te zijn of ze wel vertrekt mocht de relatie niet werken.
Je kunt civielrechtelijke aspecten niet zomaar vermengen met strafrechtelijke aspecten.

[ Voor 36% gewijzigd door Rukapul op 22-02-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
Vertrouwen, maar hoeveel van die welwillendheid en vertrouwen is er over als de relatie strandt?

Er is toch niets mis met een samenlevingscontract? Alhoewel, hoort zoiets niet natuurlijk te evolueren?

Wat ik mis is de natuurlijke evolutie van een relatie, de opeenvolging van stappen en vertrouwen. Een samenlevingscontract is toch een logische stap als je gaat samenwonen, zonder dat dit het antwoord hoeft te zijn op 'hoe weet ik zeker dat je mij er niet direct uitgooit?'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:06
[...]

Bij een scheiding wordt altijd 1 persoon "kaal" geplukt(aanname maar realistisch), bij huur maak je haar mede eigenaar en bij koop gewoon bij de hypotheek in.

Hou allebei een eigen spaarrekening en desnoods geef je vriendin elke maand een x bedrag, en een gezamenlijke betaalrekening.

Even naar de notaris en laten opstellen indien x gebeurd dan y maanden termijn etc.
Desnoods een paar zaken van de inboedel op papier zetten en klaar ben je, of dat je vriendin moet "uitkopen" voor x bedrag waar zij dan spullen van kan kopen mocht het zover komen.

Veel mensen hebben niks op papier en dat is knap dom, zolang er geen scheiding plaats vind niks aan de hand, mocht het toch gebeuren... dus ik begrijp het zeer goed van haar en ook helemaal niet verkeerd.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 22-02-2020 18:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
TS regel het via een notaris en klaar ben je.

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Je kunt civielrechtelijke aspecten niet zomaar vermengen met strafrechtelijke aspecten.
Wellicht was ik niet duidelijk genoeg hier. Mij werd verteld dat ik geen poot had om op te staan om hem uit mijn huis te zetten totdat er strafbare feiten waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Secsytime schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:25:
[...]
Waarom ga je dan überhaupt samenwonen? Als je de kans van slagen zo klein acht dat je een huurhuis aanhoudt?
Ik zou, gezien de huidige staat van de woning- en huurmarkt, ook heel graag een optie achter de hand houden. Zodat je niet direct dakloos bent, als er onverhoopt iets misgaat in de relatie.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wifikabelhuren
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-11-2021
heel simpel, zet het huis op haar naam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
cowgirl schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:51:
[...]

Wellicht was ik niet duidelijk genoeg hier. Mij werd verteld dat ik geen poot had om op te staan om hem uit mijn huis te zetten totdat er strafbare feiten waren.
Ik zou zeer terughoudend zijn met juridisch advies bij een politieagent te zoeken*.

Civielrechtelijk kun je iedereen uit je huis zetten. Om dat af te dwingen zul je mogelijk wel een juridische procedure moeten aangaan. De uitkomst staat vrijwel vast, de termijn iets minder.
Omgekeerd kan ook: aanzeggen, sloten veranderen en wachten of de tegenreactie geweld / juridisch / niets wordt.

* ook niet bij ondergetekende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertto
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 26-08 16:12
Ik zou voorzichtig zijn met zaken op papier zetten.
Een groot percentage van relaties loopt stuk en dat zit je met een vrouw in huis waarmee je niet meer in 1 kamer wil zijn. Als dames eenmaal boos zijn kunnen ze soms minder prettig zijn over verdeling van zaken.

Houdt ze van je - prima, laat zien dat je het waardeert. Maar absoluut niet financieel steunen.
Als ze zorgen maakt over waar ze terecht kan als het over gaat kan ze het beste gaan sparen.
Samen 50/50 investeren in een woning is ook een optie. Heb je een koophuis mag ze zich inkopen?

Anders pas bij een kleine als ze het echt wil trouwen.
Alimentatie is niet prettig, hierdoor kan in het slechtste geval je in de prime van je leven op een houtje bijten voor een jaar of 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Na een aantal jaren werd de relatie steeds geweldadiger maar toen ik de relatie wilde beeindigen, en hij weigerde te verhuizen, werd me door de politie te kennen gegeven dat ik geen poot had om op te staan totdat hij me het ziekenhuis in zou slaan.
Bijzonder, hier staat iets anders:
https://nl.hellolaw.com/j...verlaten-na-einde-relatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 21:06

PromWarMachine

Forsaken Archer

1. Uitschrijven hoe je het denkt te willen hebben.
2. Offerte aanvragen bij een notaris voor een samenlevingscontract.
3. Notaris stuurt je een PDF met allerlei aanvullende vragen / zaken om over na te denken.
4. Met die PDF in de hand kun je een veel beter beeld vormen van wat er allemaal bij komt kijken en welke clausules mogelijk zijn
5. Done!

Zo hebben mijn partner en ik het in ieder geval gedaan toen we vorige week bij de notaris zaten om gezamenlijk een huis te kopen, terwijl de verhoudingen qua salaris ongeveer 80/20 zijn.

Oh ja, de notaris gaat je er ook op wijzen dat je niet alles in zo'n contract kunt vastleggen. Soms is het verstandig om er een testament bij te nemen.

Succes!

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
Secsytime schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:25:
[...]

Mja, ik neem aan dat als jouw zoon gaat samenwonen met zijn vriendin in zijn koopwoning, hij toch ook niet meteen al zijn bezit ook op haar naam zet?

En tja, genoeg relaties stranden in de maanden na het samenwonen. IQ boven EQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

niek_nijmegen schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:53:
[...]

Ik zou, gezien de huidige staat van de woning- en huurmarkt, ook heel graag een optie achter de hand houden. Zodat je niet direct dakloos bent, als er onverhoopt iets misgaat in de relatie.
Als je je zo zorgen maakt over het feit of je partner je wel netjes zal behandelen als de relatie eindigt.. moet je je afvragen of de relatie wel stand moet houden. Maar dat is mijn mening.

Wat ga je in een samenlevingscontract vastleggen? Dat ze mag blijven als de relatie eindigt? Ok.. hoe lang dan? 1 week, 1 maand, 3 maanden, 1 jaar, tot ze andere huisvesting heeft?

Zoals ik al zei, er wordt naar een oplossing gevraagd, terwijl ik me afvraag of het "probleem" wel duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Secsytime schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:40:
[...]
Als je je zo zorgen maakt over het feit of je partner je wel netjes zal behandelen als de relatie eindigt.. moet je je afvragen of de relatie wel stand moet houden. Maar dat is mijn mening.

Wat ga je in een samenlevingscontract vastleggen? Dat ze mag blijven als de relatie eindigt? Ok.. hoe lang dan? 1 week, 1 maand, 3 maanden, 1 jaar, tot ze andere huisvesting heeft?
[...]
Ik kan ook alleen maar voor mezelf spreken. En hoe vol vertrouwen ik ook altijd aan een relatie begon, degene waarmee ik de relatie begon was echt een ander dan degene waarmee ik de relatie beëindigde.

Daarnaast, ik heb in de daklozenopvang gewerkt, en daar wil je echt niet terechtkomen. Zeker niet als gevolg van een relatiebeëindiging. Dus ik snap dat je een soort van zekerheid wilt, wanneer je je eigen woning opgeeft.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

niek_nijmegen schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 20:06:
[...]

Ik kan ook alleen maar voor mezelf spreken. En hoe vol vertrouwen ik ook altijd aan een relatie begon, degene waarmee ik de relatie begon was echt een ander dan degene waarmee ik de relatie beëindigde.

Daarnaast, ik heb in de daklozenopvang gewerkt, en daar wil je echt niet terechtkomen. Zeker niet als gevolg van een relatiebeëindiging. Dus ik snap dat je een soort van zekerheid wilt, wanneer je je eigen woning opgeeft.
Deze "zekerheid" waar over gesproken wordt, is natuurlijk pure schijn. Ook al heb je dit in een contract vastgelegd, als je partner de sloten vervangt.. ga dan je recht maar eens halen.. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 19:36
Ik kan me werkelijk geen situatie voorstellen waarbij ik in een huis zou willen wonen met iemand die er gerechtelijk toe gedwongen moet worden om mij niet op straat te zetten.

Ik heb zo het vermoeden dat het je vriendin ook niet echt hierom gaat, maar dat ze op een of andere manier een commitment van jou wil zien. Wellicht probeer je deze, in essentie emotionele vraag, op een te rationele manier te beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

100% zekerheid kan je nooit geven, niemand kan de toekomst voorspellen,

Ga een samenlevingscontract aan als je dit wilt, stel dingen op papier vast, maar het belangrijkste praat met haar?

Wij kennen haar niet.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 09:49
Wellicht geen zekerheid voor haar, maar wel als back up plan: inschrijven bij de woningbouwvereniging. Mocht het niet lukken kan ze zo wat krijgen (als het over 10 jaar is ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Boudewijn schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:11:
Ongeacht hoe hoog het vermogen is, een huurwoning krijg je er niet mee in deze tijd. Been there, done that. Particuliere verhuurders willen alleen huurders met inkomen uit arbeid, liefst met een contract voor onbepaalde tijd. Dat je de huur een jaar vooruit wil en kan betalen, boeit ze niks.
En dit is, ik spreek zowel uit ervaring, als vanuit een juridische achtergrond, onzin. Als enige eigenaar / huurder (degene die op het huurcontract staat) heb jij het recht om op elk gewenst moment de sloten te vervangen en iedere volwassene de toegang tot je woning te ontzeggen. Je moet hem wel de gelegenheid geven zijn spullen op te halen, maar meer ook niet. De politie vertelt je graag anders, want dat scheelt hun werk. Maar juridisch is het heel simpel: jij hebt dat recht, en als hij, nadat jij de sloten veranderd hebt, toegang wilt, mag hij dat zelf afdwingen via de rechter - die hem vervolgens vermoedelijk hard zal uitlachen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Misschien kun je samen maandelijks een bedrag sparen dat zij kan gebruiken voor het huren van een (tijdelijke) woning op het moment dat jullie relatie stukloopt. Het gespaarde bedrag kun je samen gebruiken voor het huwelijk op het moment dat jullie gaan trouwen. Het geld komt op een rekening op haar naam, zo is zij er zeker van dat jij het niet inpikt als jullie relatie stukloopt. Op het moment van trouwen betaalt zij van die rekening kosten die gemaakt worden. Lijkt me een mooie oplossing zonder notarissen, contracten, etc.

Ik zou nog wel eens goed met elkaar praten en ook BEIDE nog eens goed naar jezelf kijken. Het is al een aantal keren genoemd, maar de punten die je genoemd hebt, zijn geen fijne uitgangspunten voor een relatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:45

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Kan ze zich niet inkopen?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

toen ik net verkering kreeg met mijn vrouw heeft zij haar huurhuis nog jaar aangehouden, na een jaar weet je wel wat je aan elkaar hebt. Tuurlijk het kan altijd naar de kloten gaan maar dat ligt dan aan beide partijen. Na een jaar besloten we toch de knoop door te hakken en samen een huis te kopen. Dus 50/50 eigenaar :) van een dikke schuld bij de bank :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:28
Wat een situatie; ik denk dat je je vooral moet afvragen waar deze vraag van je vriendin vandaan komt. Door eerder gedrag van jou. Of door hoe ze zelf momenteel in de relatie staat. Natuurlijk sneuvelen er heel veel relaties, het merendeel zelfs. Maar om nu deze vraag te stellen vind ik best bijzonder eigenlijk, want dan ga je bij voorbaat uit van de ergste uitkomst. En dan ook nog dat je haar genadeloos op straat zou trappen. Misschien is ze iemand die altijd een backup plan wil hebben of zo en ligt dit in haar aard. Maar om eerlijk te zijn zie ik samenwonen na een breuk eigenlijk vrijwel bij niemand werken, dus ik weet niet of dat een realistisch scenario is, de meeste vechten elkaar de tent uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ardana schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 21:40:
[...]

Ongeacht hoe hoog het vermogen is, een huurwoning krijg je er niet mee in deze tijd. Been there, done that. Particuliere verhuurders willen alleen huurders met inkomen uit arbeid, liefst met een contract voor onbepaalde tijd. Dat je de huur een jaar vooruit wil en kan betalen, boeit ze niks.

[...]

En dit is, ik spreek zowel uit ervaring, als vanuit een juridische achtergrond, onzin. Als enige eigenaar / huurder (degene die op het huurcontract staat) heb jij het recht om op elk gewenst moment de sloten te vervangen en iedere volwassene de toegang tot je woning te ontzeggen. Je moet hem wel de gelegenheid geven zijn spullen op te halen, maar meer ook niet. De politie vertelt je graag anders, want dat scheelt hun werk. Maar juridisch is het heel simpel: jij hebt dat recht, en als hij, nadat jij de sloten veranderd hebt, toegang wilt, mag hij dat zelf afdwingen via de rechter - die hem vervolgens vermoedelijk hard zal uitlachen.
Dat uitlachen kan tegenvallen. Een rechter kan diverse zaken laten meewegen. Echter, een feitelijke situatie zal deze niet zomaar omkeren.

Voorbeeldje van rechtspraak.nl: kort geding 2 maanden na eindigen relatie waarbij de rechter de ex-partner met kind nog 1 maand geeft. https://uitspraken.rechts...keyword=woning+ex+partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Even op slot voor overleg.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.