• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Casus: ik ben uitgenodigd om samen met 2 vrienden te investeren in een startup. 1/3e van de aandelen. Alledrie gelijk. Deze is nu 100% van 1 van hun.

(Over levensvatbaarheid, huidige waarde is heel weinig te zeggen. Dus of de inleg correct is, laat ik even achterwege. Het is immers nog een startup. Wel opdrachten in de pipeline al.)

In eerste instantie ben ik niet van plan om mee te werken in de werkmij, maar ik hou mijn deuren open.
Mijn expertise is eigenlijk ook nodig voor de startup, maar het is moeilijk te combineren met m'n huidige baan.
(Ik wil uiteraard wel meehelpen waar nodig. Al is het maar adviezen uitbrengen)

Het is al vrij duidelijk dat het verstandig zal zijn om ieder een personal holding te starten en deze de aankoop van de aandelen doen.

Het is nog verstandiger om met een adviseur te gaan praten voor adviezen, over de consequenties en de te ondernemen stappen.

Maar... wat voor adviseur moet ik zoeken en waar vind ik die? De financieel adviseurs die ik meegemaakt heb waren hypotheekadviseurs (en het resultaat viel ook tegen)

Moet ik die alleen spreken, of is het beter om met z'n drieen samen te gaan. (in plaats van ieder apart)

Tips?

[ Voor 41% gewijzigd door kmf op 20-02-2020 14:04 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Een constructie met een werk bv en drie persoonlijke bv's is wel aan te raden en ik denk dat bijna elke willekeurige financiele adviseur dit zou aanbevelen en hier ook wel mee kan helpen.

Je maakt dan een managementovereenkomst tussen de werk bv en je persoonlijke bv en een arbeidsovereenkomst tussen jezelf en je persoonlijke bv. Voor dat laatste zou ik lekker zelf een accountant/belastingadviseur inhuren, maar voor de initiele setup is het wel handig (en ook niet zo duur, want het is vrij simpel) om dat samen te doen.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Denk dat een en ander sterk afhankelijk is van doel groei en basis van de startup. Zal een BV worden, waarin duidelijk verantwoordelijkheden rechten plichten etc vatgelegd moeten worden.
Voor het juridische kan een notaris helpen en je ook verder op weg helpen volgens mij moet die ook de stukken voor de BV opstellen. Begin daar eens.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• kmf
  • Niet online
Greencap schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:50:
Een constructie met een werk bv en drie persoonlijke bv's is wel aan te raden en ik denk dat bijna elke willekeurige financiele adviseur dit zou aanbevelen en hier ook wel mee kan helpen.
Ik zit zelfs te denken om een drietrapsraket te doen. Ieder van ons een eigen holding, die de aandelen bezit van een nieuw op te richten holding welke op z'n beurt weer de volledige aandelen van de werkmij bezit.

De nieuwe holding moet dan de assets en IP gaan houden. Wat toch wel het meest waardevolle is.
Je maakt dan een managementovereenkomst tussen de werk bv en je persoonlijke bv en een arbeidsovereenkomst tussen jezelf en je persoonlijke bv. Voor dat laatste zou ik lekker zelf een accountant/belastingadviseur inhuren, maar voor de initiele setup is het wel handig (en ook niet zo duur, want het is vrij simpel) om dat samen te doen.
Dit vat ik even niet helemaal.

Mijn persoonlijke BV is een holding, maar ik moet wel een arbeidsovereenkomst moet gaan maken? Waar is dat goed voor?

Hebben we daar een accountant voor nodig?
Frogmen schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:51:
Denk dat een en ander sterk afhankelijk is van doel groei en basis van de startup. Zal een BV worden, waarin duidelijk verantwoordelijkheden rechten plichten etc vatgelegd moeten worden.
Voor het juridische kan een notaris helpen en je ook verder op weg helpen volgens mij moet die ook de stukken voor de BV opstellen. Begin daar eens.
Maar een notaris is toch juist de laatste stap van het proces? Als alles klaar en afgesproken is, dan zet hij z'n stempel eronder. Maar het proces van advies "is dit een goed idee? zien we iets over het hoofd" naar afspraken "statuten afgesproken" zal toch een ander type persoon moeten gaan doen?

[ Voor 24% gewijzigd door kmf op 20-02-2020 15:04 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Greencap
Het is niet vereist, maar wel aan te raden om een arbeidsovereenkomst met je eigen BV te maken. Je bent dan (enig) werknemer van je eigen BV. Als je googled naar Arbeidsovereenkomst DGA vind je er wel meer informatie over.

EDIT: Lees nu dat het zelfs wel verplicht is. Hoe dan ook, ook dit is vrij simpel en zoals @Frogmen al voorstelde kan een notaris je hier ook wel mee op weg helpen. De notaris kan je helpen het juridisch allemaal correct te formuleren. Een accountant heeft hier juist weer minder kaas van gegeten. Je kan natuurlijk ook een advocaat zoeken, maar een notaris is waarschijnlijk wat laagdrempeliger.

[ Voor 47% gewijzigd door Greencap op 20-02-2020 15:13 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Je moet bij een goede accountant gaan, en dat is geen hypotheekadviseur.

Als het bedrag belangrijk is wat je investeert (en ja, dat hangt af van jou, soms is dat 20k, voor anderen is het 200k), dan zou ik wel zelf een accountant kiezen die nadien ook je boekhouding en wettelijke verplichtingen kan doen van je eigen holding.
Je wil iemand die onafhankelijk van de rest jou advies kan geven.
Dat er ook nog een accountant is voor de werkmaatschappij en de gemeenschappelijke holding die voor alle 3 werkt is ook handig.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 20:56
Greencap schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:08:
Het is niet vereist, maar wel aan te raden om een arbeidsovereenkomst met je eigen BV te maken.
Los van de vraag of de overeenkomst zelf nodig is, is het in ieder geval nodig om jezelf tenminste 46K per jaar uit te keren als salaris waar vervolgens loonheffing over geheven wordt.
kmf schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:03:
[...]

De nieuwe holding moet dan de assets en IP gaan houden. Wat toch wel het meest waardevolle is.
Ja, dat kan. Maar dat kan ook altijd later nog. Ik zou 't niet overdreven complex maken in eerste instantie.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• kmf
  • Niet online
Freeaqingme schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:19:
[...]

Los van de vraag of de overeenkomst zelf nodig is, is het in ieder geval nodig om jezelf tenminste 46K per jaar uit te keren als salaris waar vervolgens loonheffing over geheven wordt.
Ik was sowieso van plan om een verlaging DGA loon aan te vragen. Als er voorlopig geen winst is, en ook geen dividenduitkering, dan valt er weinig uit te geven als salaris.

Of in ieder geval aanmerken als inhoudingsplichtig.

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 20-02-2020 15:26 ]

• Greencap
@Freeaqingme Dat hoeft niet per se. Het kan prima 0 zijn (mijn vader heeft al jaren lang een salaris van 0 in zijn BV).

• kmf
  • Niet online
Greencap schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:25:
@Freeaqingme Dat hoeft niet per se. Het kan prima 0 zijn (mijn vader heeft al jaren lang een salaris van 0 in zijn BV).
En dit is een van de redenen dat ik zoek naar een adviseur. Alleen lees ik hier nu al: notaris, accountant, belastingadviseur. Wat dus exact de reden is van dit topic: ik weet niet waar ik moet zijn op dit moment.

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 20-02-2020 15:28 ]

• Greencap
@kmf Notaris (met z'n drieen) lijkt me een prima start. Gewoon een goede en betalen op uurbasis, die kan je waarschijnlijk met alles (inclusief belastingadvies e.d.) op weg helpen.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 20:56
kmf schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:25:
[...]

Ik was sowieso van plan om een verlaging DGA loon aan te vragen. Als er voorlopig geen winst is, en ook geen dividenduitkering, dan valt er weinig uit te geven als salaris.
Let wel op dat de Belastingdienst daar sinds vorig jaar stricter in geworden is. Naar 0 verlagen doen ze bij mijn weten niet meer. Minimumloon is de eerste paar jaar veelal de ondergrens. Daarnaast is dividend uitkeren van den boze.
Greencap schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:25:
En hij werkte wel gewoon full time binnen die BV? In beginsel geldt tegenwoordig dat enkel bij een gebruikelijk loon van <5K / jaar je geen salaris zou hoeven uitkeren. Daarnaast zijn ze, zoals gezegd, daar strenger in geworden. Ook is het feit dat iemand het doet geen bewijs van dat het mag. Hoogstens werd er niet actief op geacteerd.

Verder trouwens niet benoemd, maar aangezien je in de uiteindelijke werkmaatschappij niet >50% van de inspraak hebt, kunnen de andere aandeelhouders je als bestuurder ontslaan. Om die reden moet je je vermoedelijk wel verplicht verzekeren bij het UWV tegen ontslag. Als je zo'n adviseur vindt kan die dat vast exact voor je uitzoeken :)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Greencap
@Freeaqingme Volgens mij heeft hij gewoon een onderlinge afspraak gemaakt met de belastingdienst. Daar zijn vaak best goede afspraken mee te maken, zolang het maar redelijk is. Voor BV's in de opstartfase is het vrij normaal om een lager salaris (of zelfs helemaal geen salaris) uit te keren.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:41

orf

Toen ik mij inkocht in een bedrijf, heb ik contact opgenomen met een accountant waar ik een referentie van had. Vervolgens had ik daar een gesprek mee en hij heeft toen een bevriende fiscalist en accountant ingeschakeld. Omdat zij het best leuk vonden om mij destijds een beetje te helpen, was dat een paar honderd euro. Ze hebben mij geholpen met het waarderen en advies gegeven over de op te richten structuur.

In mijn geval is dat een holding en een werkmaatschappij geworden. Vanaf het begin heb ik gebruikelijk loon aangehouden, maar dat komt omdat ik in een bestaand en winstgevend bedrijf stapte.

Houd er rekening mee dat veel startups het niet redden. Een goed idee is weinig waard als de executie niet goed gaat. Ik heb een aantal keer gezien dat het vooral qua projectmanagement helemaal verkeerd ging door een gebrek aan ervaring. Zonde om dan al veel kosten te maken als dat nog niet duidelijk is. Nu scheelt het wel dat je "vroeger" nog 18k Euro in aandelenkapitaal moest storten.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:53

KatirZan

Wandelende orgaanzak

1 simpel antwoord : Neem een goede accountant in de hand, deze kan je in het gehele traject ondersteunen.
Vraag op voorhand wel even naar de tarieven.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
De door jouw voorgestelde drietrapsraket is wel aan te raden, maar brengt wel hogere jaarkosten met zich mee. Een tussenholding is vooral zinvol als er significante activa is die je wilt beschermen. Je kunt er ook voor kiezen om pas op een later moment een tussenholding op te richten en de betreffende activa en passiva daarna 'uit te laten zakken' naar een werkmaatschappij (in een fiscale eenheid).

Overigens, een arbeidsovereenkomst met je persoonlijke holding is geen verplichting. Wel is er sprake van het gebruikelijk loon (bij afwezigheid van een arbeidsovereenkomst kan er alsnog fictief loon worden aangemerkt), maar dan enkel indien er daadwerkelijk arbeid is verricht. Is deze arbeid er niet of nauwelijks, dan is er ook geen sprake van (fictief) loon.

Ik zou beginnen bij een accountant c.q. belastingadviseur (dit is mijn expertise, toevallig :+). Deze zal e.e.a. voor kunnen bereiden voor een notaris.

Op dit forum, hoewel het kennisniveau zeker goed is te noemen, ga je niet per se de beste adviezen vinden...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Pagina: 1