Zelf zonnepanelen op mijn dak plaatsen zonder ervaring

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Passievrucht19
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-09 23:36
Ik ben al jaren geïnteresseerd in zonnepanelen en ik wil nu op korte termijn zelf zonnepanelen gaan plaatsen op mijn dak.

Situatie:

Het huis komt uit 1979 en heeft een dakpannen + een plat bitumen dak
Oost: qua zon het beste dak maar hier wil ik geen zonnepanelen plaatsen doordat hier een dakkapel geplaatst is waardoor er een stuk minder ruimte is, last van schaduw, optimizers nodig zijn en ik alleen met steigers en valbescherming hier veilig kan werken. Ook als ik er ooit weer bij moet voor onderhoud of schoonmaken kan ik er niet makkelijk bij.
West: 1 klein raampje dus genoeg ruimte, geen schaduw en ook geen kans dat dit er ooit komt en er ligt een plat dak tegen het schuine dak aan waardoor ik hier makkelijk bij kan en veilig kan werken zonder steiger en valbescherming. Ook zijn de zonnepanelen hier makkelijk te krijgen door via de schuurdak ze aan te geven naar het platte dak. Enige nadeel is dat het dak niet precies op het westen staat maar een klein beetje naar noord-west. Onderstaande foto om het wat te verduidelijken:

[[URL]="https://ibb.co/RSgBg6L [/URL]]
[Afbeelding]

Dit is een vergelijkbaar huis van 1 van die buren die 10 zonnepanelen heeft laten plaatsen. De panelen liggen op de foto op zuid en komen bij mij vergelijkbaar maar dan op west.

Opstelling:
3 rijen van 3 Trina Solar Honey 340wp in portrait
Growatt 3000S omvormer (1 string) (ivm geen schaduw, snellere opstarttijd en lagere aanschafprijs)
Solarkabels allemaal 6 mm dik (ik weet niet zo goed waarom, maar de meerprijs tegenover 4 mm vind ik meevallen)
Alle meterkast aanpassingen bestel ik mee en wordt door een vriend die voor zijn werk garagedeuren plaatst aangesloten. Misschien laat ik nog een echte elektricien ernaar kijken zodra we klaar zijn.

Resultaat:

3060 wp voor een prijs van € 1852 excl. btw = 0,61 per wp. Dit is incl. de meterkast materialen, kabels, omvormer en alles wat het NEN voorgeschreven heeft. Excl. kabelgoot, eventuele check door een elektricien.
Tvt van deze setup heb ik nog niet berekend maar op een offerte die uitkwam op € 1,- per wp was de tvt 6 jaar. Dan zal deze rond de 4 jaar zitten.

Doel:
Als eerste vind ik het hartstikke leuk om wat nieuws te leren, vandaar dat ik alles zelf met hulp van een vriend wil plaatsen. De tvt is wel heel belangrijk omdat ik waarschijnlijk niet zo lang in dit huis blijf wonen. Ik verwacht over een jaar of 5 wel te gaan verhuizen en dan zou het fijn zijn als deze set zichzelf terugverdient heeft. Dan kan ik bij mijn volgende huis flink uitpakken met de opgedane ervaring ;)

Ik heb buiten alle youtube filmpjes die ik hierover opgezocht heb geen verstand en ervaring met zonnepalen, elektriciteit en werken op het dak. Gelukkig komt een vriend die wat meer van elektriciteit weet helpen met installeren maar als iemand tips voor mij heeft of eens kritisch naar mijn gekozen set-up wilt kijken, zou dat heel fijn zijn :) .

Ik wil volgende week nog een keer het dak op om alles goed op te meten en daarna wil ik de bestelling plaatsen. De panelen die ik nu uitgekozen heb, hebben waarschijnlijk een langere levertijd door het Corona virus maar ik zal het eindresultaat op het forum plaatsen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
61 CT per wp excl BTW is zo'n 75 CT incl BTW.
Verder zorg ervoor dat de elektricien ook al je aansluitingen nakijkt en de aansluittekening bekijkt. Niets is zo vervelend als een slecht aangesloten zonnepaneel. Natuurlijk kan het zijn dat je het ineens goed doet.... Maar het zou goed zijn als je het laat nakijken. Zodat je zeker weet dat je t goed hebt gedaan.
Setup op west verdient zich stuk minder snel terug dan op zuid. Je weet zeker dat je juiste getallen hebt ingevoerd? 4 jr terug win tijd is erg kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:57
Het plaatsen van zonnepanelen is helemaal geen rocket-sience, is eigenlijk heel eenvoudig.

De panelen zijn in strings serieel aangesloten aan de omvormer en gaat dan naar de meterkast.
(Correcte aansluiting daar laat ik even in het midden omdat ik het enkel ken voor belgie en de verschillen in installatie voorschriften niet ken.)
Bij ons moet er ook nog een herkeuring van je installatie gebeuren.

Een aspect dat je echter niet over het hoofd moet zien is werken op een dak. Hoe hoog is het dak/welke dakbedekking heb je ?
Ik heb geen problemen om met een ladder de dakgoten te gaan kuisen. Maar met een zonnepaneel op mijn rug naar boven om deze daar te gaan installeren, is toch een paar stappen verder. Ook een dag lang werken op een dak is even iets anders dan even gaan kijken.
Ik mis in je opsomming van prijscomponenten, trouwens de prijs van bevestigingsmateriaal op je dak (en prijs is wel heel scherp als deze er bij zitten).

De vraag is dus, is 1200euro het jou waard om een dag of 2 op je dak te vertoeven en de panelen naar boven te sleuren ? Met alle risico's van dien (dak niet meer waterdicht (geen aansprakelijkheid)), ongeval, ...
Als je dak niet te hoog is en goed toegankelijk is het het overwegen wel waard.

Begrijp me niet verkeerd, ik zit in ongeveer dezelfde situatie en ben van plan zonnepanelen zelf te gaan plaatsen.
Bij mij worden ze echter geplaatst op een tuinhok/stelling (afhankelijk van bouwvergunning), dus maximum op een dikke 2 meter hoog.
Ook betreft het bij mij over een huis in Italie. Plaatsing van zonnepanelen worden daar nog gesubsidieerd, met als gevolg dat installateurs daar met het overgrote deel van de subsidies gaan lopen.
Mijn installatie zou ginder 6000€ euro geplaatst kosten (prijs van materiaal zelf is ongeveer 3200€). En aangezien ik als buitenlander toch geen recht heb op susidies, zie ik het echt niet zitten 2800€ te betalen voor plaatsing.

Ook zou ik zelf een A-merk van omvormer nemen.

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:00
Als je zelf een beetje handig bent, dan moet je er gewoon aan beginnen. Ik zit in dezelfde situatie, heb alleen nog niet de daad bij het woord gevoegd en de bestelling geplaatst.

De terugverdientijd wordt stukken korter als je die installatiekosten niet mee hoeft te rekenen.
Electra vinden veel mensen maar een beetje eng, maar als je je er in verdiept, is het allemaal niet zo lastig.
Ik had nog nooit een meterkast echt gezien, totdat ik 2 extra groepen nodig had en de aannemer (nieuwbouw) 250 euro per stuk vroeg. Na een avondje googlen was voor nog geen 20 euro per stuk klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-08 21:21
Ik heb hier ook zelf de panelen geplaatst.
Extra groep in de kast voor de panelen (Kost inderdaad niet zoveel als je plek in je kast over hebt)
Goed meten op het dak!
Je comfortabel voelen op het dak!
En wees aub met 2! Dat maakt het plaatsen toch iets makkelijker.
Hang je omvormer al op, je bedrading van de omvormer naar de meterkast -> Schakelaar af.
En dan een dagje inplannen voor de panelen met 2.
Tegenwoordig (Op een schuin dak met pannen) zitten zonnepanelen vast met beugels op een rails. Deze rails zit dan weer vast op een soort vishaak achtige beugels die onder de pannen vastgemaakt zijn. (Zorg ook voor een fijn slijpschijfje voor je pannen in te slijpen)
Kwestie van goed meten zodat je een beetje leuk uitkomt op je dak en pannen.
Beugels plaatsen.
Rails plaatsen.
Panelen op de rails en vastmaken maar!
(En dan de eerste storm toch een beetje bang in je bed liggen :P )

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:55

Theo

moederbord

Een aantal jaren geleden zat ik in dezelfde situatie; ik had geen ervaring, wel een schuin dak en een plat dak waar ik beide zonnepanelen op heb gelegd. Mijn tip: huur een kleine knikarm hoogwerker voor een weekend, en gebruik deze ipv een ladder om overal bij te kunnen. Werk vanuit het bakje van de hoogwerker en ga niet het dak op.

Maar het werk zelf valt qua complexiteit erg mee:
- bepaal van de voren waar je de dakhaken ongeveer wil hebben.
- Haal een dakpan weg en schroef een dakhaak op de houten draagbalk (niet die dunne latjes waar de dakpannen op liggen, maar de dikke balken waar die dunne latjes op liggen). Leg de dakpan daarna weer terug.
- Schroef de aluminium montagebalken op de dakhaken en lijn ze een beetje uit.
- Schroef de zonnepanelen op de montagebalken.

Het zal je zeker een volle dag werk kosten, misschien zelfs twee omdat je veel dingen moet uitproberen, maar het is niet complex werk.

Maar ga alsjeblieft niet het dak zelf op als je niet weet wat je doet en niet goede veiligheidsmaatregelen heb genomen. Zonnepanelen zijn groot en zwaar, en zijn heel onhandig om een ladder op te krijgen. Op een schuin dak kun je niet stabiel staan, plus je staat minimaal 6 meter boven de grond met een windscherm van 1.6 vierkant meter. Als je even niet oplet en uitglijdt op je dak is de kans reëel dat je dood bent of blijvend verlamd/invalide raakt.

7400 Wp op het dak

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:46
Ik heb 2 sets laten plaatsen, en bij mij is er nog nooit een slijpschijf aan te pas gekomen voor de dakpannen.

Wat ik wel geleerd heb van de mannen die kwamen leggen is:
- De kabels van de panelen hebben hoge voltages, kijk hiermee uit bij het aansluiten!
- Voor het knijpen van de stekkers op de kabels heb je een speciale tang voor nodig en moet goed gebeuren
- De rails onder de panelen moet een X centimeter uitsteken (geen idee hoeveel) om te zorgen dat de klemmen blijven zitten
- De panelen mogen niet te dicht bij de randen komen (denk aan de nok en bij hoekhuis zijkant) liggen ivm de wind
- Als je makkelijker op het schuine dak wil staan maak je trappetjes door je dakpannen omhoog te schuiven
- Zorg dat je voldoende reserve dakpannen hebt, er sneuvelt er altijd wel 1 bij schuiven

Maar zoals al door meer mensen benoemd, wil je al die risico's wel lopen? Je moet die krengen van 1 bij 1.65 meter en weet ik hoeveel kilo (mijn installateurs gebruikten zuignappen). 2 panelen omhoog lopen is leuk, maar na de 5e kan je aan het zuurstof met alle risico's van dien. Als je wel veiligheidsmaatregelen neemt en goed gereedschap koopt, ben je dan niet duurder uit dan een installateur?

Overigens kunnen de leverancier en installateur verschillende bedrijven zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Drardollan op 20-02-2020 11:59 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:23
Ik heb mijn zonnepanelen (9 stuks) zelf gelegd op een schuin dak, geen enkel probleem. Lees je vantevoren goed in, zodat je niet van alles moet gaan uitzoeken als je eenmaal op het dak bezig bent.
Een trappetje maken door dakpannen omhoog te schuiven is de beste manier om omhoog te geraken, de panlatten zijn daar stevig genoeg voor.
Als je een dakraam of dakkapel hebt kun je daar de spullen doorheen laten aangeven.
En gebruik je verstand, als het te hard waait kun je de klus beter uitstellen.

• Goudvis
  • Laatst online: 09-09 15:46

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Ik had inmiddels de tip van een veiligheidsharnas al wel verwacht jongens. ;) Dus bij deze: als je echt het dak opwilt, houd Marktplaats in de gaten voor een voldoende veiligheidsharnas. Die 50-150 euro spaar je uit bij eerste glijpartij.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Verwijderd

Goudvis schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:55:
houd Marktplaats in de gaten voor een voldoende veiligheidsharnas.
Voor dingen die alleen in actie komen om je leven te redden lijkt me de goedkoopste keuze niet meteen de best.

• Goudvis
  • Laatst online: 09-09 15:46

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:34:
[...]

Voor dingen die alleen in actie komen om je leven te redden lijkt me de goedkoopste keuze niet meteen de best.
Precies mijn punt! :>
Daarom kies je ook niet voor een eind polyesterkoord van de Action i.c.m. je beste Padvindersknopen, maar voor een bewezen oplossing: een harnas met valbeveiliging. :)

Vergelijkbaar-maar-toch-anders werkt een zelfgezaagde duwlepel ook net zo goed als de duurste, meest hippe Lycra duwstok. Dat iets goedkoper is, betekent niet altijd dat je hoeft in te leveren op de basisfunctionaliteit. ;)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
@Passievrucht19
ik zou toch even nadenken over je plan. ;)

hier een voorbeeld dag van mijn oost-west:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
jep, oost en west haalt op een nadermoment zijn top.
dus ik heb nu 6430Wp op een 4000VA omvormer hangen zonder aftoppen.

dus als je de Growatt 3000S vervangt voor 80€ meer voor een Growatt 3000MTL-S.
dan kun je straks ook je de andere kant nog een stel panelen leggen.
de TVT is dan een stuk sneller. ;)

(je hebt daar geen optimizers nodig dat is onzin, en er is een dakkapel van waaraf je kunt werken, appeltje eitje dus.
en dit TVT gewoon een stuk sneller. kom soms al onder de 3 jaar uit. ;) )

verder:
als je alleen gaat voor 9x340Wp - +/- 3000Wp.
dan kun je dit gewoon op een 2kW of 2,5kW omvormer hangen.
Wp != W omvormer.
check ook de NOCT van je panelen en staar je niet blind op de STC. ;)
lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

met oost-west is dit dus ook 2x zo, dus dubbel de lol.
(alleen omvormers met 2x een mpp zijn lastig te verkrijgen onder de 3000W)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 10:31
Goudvis schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:55:
Ik had inmiddels de tip van een veiligheidsharnas al wel verwacht jongens. ;) Dus bij deze: als je echt het dak opwilt, houd Marktplaats in de gaten voor een voldoende veiligheidsharnas. Die 50-150 euro spaar je uit bij eerste glijpartij.
De laatste plek waar ik een harnas zou willen kopen is marktplaats, je weet nooit wat ermee gebeurd is.

Je hebt maar 1 leven, dan kan je hem beter huren.Of beter nog zelfs aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passievrucht19
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-09 23:36
Bedankt voor alle reacties, tips en opmerkingen. Ik ga er zeker wat mee doen!
99ruud99 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 07:14:
61 CT per wp excl BTW is zo'n 75 CT incl BTW.
Verder zorg ervoor dat de elektricien ook al je aansluitingen nakijkt en de aansluittekening bekijkt. Niets is zo vervelend als een slecht aangesloten zonnepaneel. Natuurlijk kan het zijn dat je het ineens goed doet.... Maar het zou goed zijn als je het laat nakijken. Zodat je zeker weet dat je t goed hebt gedaan.
Setup op west verdient zich stuk minder snel terug dan op zuid. Je weet zeker dat je juiste getallen hebt ingevoerd? 4 jr terug win tijd is erg kort.
Bedankt voor de tip, ik zal zeker nadat we klaar zijn een elektricien ernaar laten kijken. Het bedrijf waar ik alles koop levert duidelijke handleidingen erbij maar als er wat onduidelijk is zal ik dit van tevoren overleggen met de elektricien.

Ik verwacht nu ik het nog eens goed nagekeken heb een tvt van iets meer als 4 jaar. Deze set zou volgens de berekening +- 2264,4 kwh per jaar moeten opleveren wat net geen € 500,- bespaard. Ik verwacht nu rond de € 1900,- uit te komen maar hier er zullen nog wel wat onverwachte kosten bij komen. Met een tvt van 5 jaar zou ik ook al tevreden zijn maar ik probeer de kosten zo laag mogelijk te houden.
xmen schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:58:

Een aspect dat je echter niet over het hoofd moet zien is werken op een dak. Hoe hoog is het dak/welke dakbedekking heb je ?

Ik mis in je opsomming van prijscomponenten, trouwens de prijs van bevestigingsmateriaal op je dak (en prijs is wel heel scherp als deze er bij zitten).

De vraag is dus, is 1200euro het jou waard om een dag of 2 op je dak te vertoeven en de panelen naar boven te sleuren ? Met alle risico's van dien (dak niet meer waterdicht (geen aansprakelijkheid)), ongeval, ...
Als je dak niet te hoog is en goed toegankelijk is het het overwegen wel waard.

Ook zou ik zelf een A-merk van omvormer nemen.
Qua veiligheid maak ik mij geen zorgen, juist hiervoor heb ik voor het west-dak gekozen. Hier kan ik veilig komen, de zonnepanelen zijn er makkelijk te krijgen zonder gevaarlijke stunts en zelfs als ik eraf zou vallen, is er niet zoveel aan de hand door het platte dak dat direct tegen het schuine dak aan staat (lijkt op een aanbouw).

Wat zouden voor mij de voordelen zijn van een A-merk omvormer? Ik krijg 10 jaar garantie op deze omvormer en ik hoop binnen 5 a 6 jaar te verhuizen en laat deze set-up dan hier achter. Andere merken waar ik uit kan kiezen kosten bijna het dubbele en geven zelfs minder garantie (5 jaar bij SMA).
Drardollan schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:57:
Ik heb 2 sets laten plaatsen, en bij mij is er nog nooit een slijpschijf aan te pas gekomen voor de dakpannen.

Wat ik wel geleerd heb van de mannen die kwamen leggen is:
- De kabels van de panelen hebben hoge voltages, kijk hiermee uit bij het aansluiten!
- Voor het knijpen van de stekkers op de kabels heb je een speciale tang voor nodig en moet goed gebeuren
- De rails onder de panelen moet een X centimeter uitsteken (geen idee hoeveel) om te zorgen dat de klemmen blijven zitten
- De panelen mogen niet te dicht bij de randen komen (denk aan de nok en bij hoekhuis zijkant) liggen ivm de wind
- Als je makkelijker op het schuine dak wil staan maak je trappetjes door je dakpannen omhoog te schuiven
- Zorg dat je voldoende reserve dakpannen hebt, er sneuvelt er altijd wel 1 bij schuiven
Dat zijn goede tips, dankjewel. Ik zal van tevoren een aantal reserve dakpannen kopen. Ik had al het idee dat deze snel breken doordat ze ook zo oud zijn. Alle kabels zijn al voorzien van de juiste stekkers en koppelingen. Ik moet alleen de maten goed doorgeven.
migjes schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:05:
@Passievrucht19
ik zou toch even nadenken over je plan. ;)

hier een voorbeeld dag van mijn oost-west:

jep, oost en west haalt op een nadermoment zijn top.
dus ik heb nu 6430Wp op een 4000VA omvormer hangen zonder aftoppen.

dus als je de Growatt 3000S vervangt voor 80€ meer voor een Growatt 3000MTL-S.
dan kun je straks ook je de andere kant nog een stel panelen leggen.
de TVT is dan een stuk sneller. ;)

(je hebt daar geen optimizers nodig dat is onzin, en er is een dakkapel van waaraf je kunt werken, appeltje eitje dus.
en dit TVT gewoon een stuk sneller. kom soms al onder de 3 jaar uit. ;) )

verder:
als je alleen gaat voor 9x340Wp - +/- 3000Wp.
dan kun je dit gewoon op een 2kW of 2,5kW omvormer hangen.
Wp != W omvormer.
check ook de NOCT van je panelen en staar je niet blind op de STC. ;)
lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

met oost-west is dit dus ook 2x zo, dus dubbel de lol.
(alleen omvormers met 2x een mpp zijn lastig te verkrijgen onder de 3000W)
Het liefst zou ik inderdaad 6 panelen op oost en 6 panelen op west leggen maar mijn oost-dak is voor iemand zonder ervaring te lastig denk ik. Er zit een dakkapel op oost waar zowel onder als boven 3 panelen passen maar ik kan niet op het dakkapel staan denk ik waardoor zeker de bovenste 3 heel moeilijk te bereiken zijn. Hier heb ik zeker allemaal veiligheidsmiddelen nodig en ik voel me er niet helemaal comfortabel bij maar ik zal er nog even over nadenken. Zeker als het salderen stopt is het een voordeel om gespreid over de dag stroom op te wekken.

Misschien leg ik wel eerst 6 panelen op west en als dat allemaal meevalt leg ik de overige 3 op oost en bestel ik er 3 bij. Dan moet ik wel een andere omvormer zoeken ... ik denk er nog even over na }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
@Passievrucht19
je oost of west dak is net zo simpel, dat maakt niet uit. ;)
klim eerst maar eens je dak op.
(schuif wat dakpannen omhoog zodat je een trapje hebt.)
en ga op je nok zitten, en geniet even van het uitzicht.
(en maak meteen de dakgoten schoon als je er toch bent en eventueel de dakkapellen.)

het plan van 2x6x???Wp is niet zo heel slim.
een 1fase omvormer wil graag 350Vmpp hebben.
en de Vmpp kan van 32V naar 28V zakken als de panelen warm zijn.
en dat worden ze als ze in de zon liggen. ;)
ruime marge gelukkig, maar de beter je in de buurd van de 350Vmpp zit, de beter je opbrengst.
zie ook:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
(en 2x6x340Wp=4080Wp en dat is eigenlijk nog te weinig voor een 3000W omvormer op oost-west. ;) )

dus 1 kant 9 en de andere kant 6 is geen fout plan.
neem dan wel panelen die iets meer Vmpp leveren:
voorbeeld:
https://www.sun-solar.nl/...-e-181-incl-btw-sunsolar/
6x37Vmpp= leuker ;)

val bescherming is zeker niet dom, maar pas op, die kun je ook heel verkeert gebruiken waardoor dat eigenlijk gevaarlijker is.
ik raad eerder een stijger aan, dat kan erg prettig zijn op sommige plaatsen.
en werk met een maat, 2 mensen met 4 handen, is zoveel prettiger als je de eerste keer dit doet. ;)

nog een leuk tipje:
gebruik ook het hulp stukje voor de panelen.
die maak je aan het paneel vast, dan kun je het paneel naar boven brengen.
en haak je met het hulpstuk het paneel op de rails.
je kunt nu het paneel los laten en rustig de stekkers verbinden en vast schroeven.
(ik hoop dat ik de goede heb, ben niet zo heel bekend met nieuwe clickfit evo, gebruik het oude clickfit spul.
https://www.winkelman-zon...ulp/51268/?display=detail )

het is echt niet moeilijk voor beide kanten van het dak.
werk rustig aan, komt het niet in 1 dag af, dan neem 2 dagen.

edit:
pas ook op welke omvormer je kiest.
niet alle 3000W omvormer verwerken ook 3000W per mpp.
vaak is dat maar 2000W per mpp.
zie ook:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
west had toen 3000Wp en tussen 15:30 en 18:00 zie je toch een aardige aftopping op 2000W. :-(

en helemaal oppassen, veel goedkope omvormers vermelden niet dat de mpp beperkt is. :-(

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 21-02-2020 11:47 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenStudent
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-06-2021
<knip> Enquêtes niet toegestaan

[ Voor 95% gewijzigd door Septillion op 25-05-2021 17:41 ]

Pagina: 1