Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:35
Ik heb me recent ingeschreven bij VEH voor een warmtepomp. Nu krijg ik 'netjes' een aanbieding voor een hybride warmtepomp. Techneco Elga, 4299 (waarop 1700 subsidie) en netto 2599..
De aanbieding is incl. installatie en onderhoud (2jaar) maar daarna heb je een onderhoudscontract nodig (90euro per jaar).
Mijn huis heeft vloerverwarming en ik verbruik ongeveer 1000m3 gas.
Zonnepanelen hebben overcapaciteit (liggen er net op, dus moet nog wel bewezen worden).

Nu keek ik op een vergelijkings-website en daar kreeg ik, na invullen van de gegevens, dat ik 138euro per jaar zou besparen... maar als ik al 90euro aan onderhoud kwijt ben, is dat dus een lange terugverdien tijd..

Maar bij het vergelijk kwam ik dus ook de optie om een airco te nemen.. die zou in de winter kunnen bijverwarmen (dan kan de vloerverwarming weer een graad lager) maar in de zomer koelen (meer dan een warmtepomp).

Voordeel van een wamtepomp is wel dat het hele huis verwarmt kan worden en dat bij airco je per kamer een unit moet plaatsen... maar de realiteit is dat eigenlijk alleen de huiskamer verwarmd wordt en dat juist andere kamers alleen verwarmd moeten worden als het nodig is (bv de werkkamer).

De vraag is dus, wat is handig? Vloerverwarming vind ik onhandig dat deze continue dezelfde temperatuur heeft en dus vaak staat te verwarmen terwijl je niet eens thuis bent. Bij verwarmen met een airco zou dan alleen gebeuren als het nodig is.

En ik zie dat een airo een vergelijkbare COP heeft als vloerverwarming, klopt dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 14:31
@SpeedyDH
een airco = warmtepomp = ijskast.
allemaal in principe een warmtepomp en heeft de zelfde werking intern. ;)
(betaal jij ook 90€ per jaar om je ijskast te laten onderhouden?)

een elga is standaard een hybride, maar met wat kleine aanpassingen kan die ook gewoon draaien.
(dit is vaak nog niet eens zo heel dom om te doen, de standaard mode is wel heel conservatief afgesteld.
werk vaak net zo goed als hoofdverwarming.)
dat je er 90€ per jaar aan onderhout voor moet betalen?
vind ik een beetje vreemd, ventilator een keer schoon maken is nu niet het moeilijkste klusje.
veel meer onderhoud is er eigenlijk bijna niet aan.
(de elga is gewoon een airco die op de verwarming is aangesloten.)

maar goed of je een elga of airco wil, heeft meer te maken welke luxe je wil.
(zo ben ik erg blij met mijn maar 1,5kW warmtepomp, stuk minder krachtig als de elga(+/-5kW).
maar die houd wel heel vaak mijn vloerverwarming warm en geeft mij erg veel luxe.
beter als een gasketel van minimaal 5kW)
beetje persoonlijke keus. (en ook een beetje budget)

(wil je echt goedkoop: dan neem je een oude ijskast.
uit elkaar schroeven en:
die zet je tegen de muur van je buren aan met het koude gedeelte, en het warme gedeelte in de huiskamer.
als je buurman begint te klagen over ijspegels aan zijn binnenmuur, dan ijskast iets lager zetten.
lol, geintje >:) )

1000m3 gas, dat kost al snel 0,65€/m3 = 650€.
maar je gebruikt waarschijnlijk een 25m3 voor koken.
en 200m3 voor de douche/bad.

maar dan ben je er nog niet.
een gasleiding hebben kost ook geld, kun je zonder.
dan bespaar je al snel 200-250€ per jaar extra.
dus vol uit gaan naar een warmtepomp is 850-900€ per jaar besparen aan gas kosten.

1000m3 gas vervangen voor elektra zonder warmtepomp.
1000m3 x 8kWh = 8000kWh.
8000kWh x 0,22€ = 1760€
niet een optie, die ik aan raad.

1000m3 gas vervangen voor elektra met warmtepomp.
1000m3 x 8kWh / 4 scop = 2000kWh.
2000kWh x 0,22€ = 440€
en dat is toch wel goed te doen.

warmtepompen, het zijn geen gouden bergen aan winst.
maar ook geen grote te dure kosten.

wil je een berekening van wat je zonnepanelen opleveren?
geef dan: aantal Wp per paneel, aantal panelen(evt omvormer).
richting en hoek die ze kijken.
en de stad waar je woont.
dan kan ik een heel nette berekening maken hoeveel je over gaat hebben. ;)

edit:
mijn warmtepomp is maar een 1,5kW flink kleiner als een 5kW elga.
maar toch bespaar ik hier flink op het gas mee.
gebruikte eerst 900m3 en nu nog maar 300m3. (en deze winter is het helemaal absurd, ik ga de 250m3 nog niet eens redden, kunnen we dit nog winter noemen. :?)
helaas doet een elga geen warm water voor de douche en bad maken.
dus zou ik die gebruiken, dan heb ik nog 250m3 gas nodig. :-(
dus veel voor mij zou het niet uit maken of ik een 1,5 of 5kw warmtepomp zou gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 19-02-2020 15:53 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:35
@migjes Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Weer stof om over na te denken.
Compleet van het gas af, zie ik nog niet zitten. Ondanks dat dit een nieuwbouwwoning is, heb ik gewoon gas voor warmwater, koken en verwarming. Ik heb ook geen idee wat de toekomst gaat brengen qua ontwikkelingen.
Qua zonnepanelen zou ik zo'n 1500KWh over moeten houden, als ik jouw verhaal lees, zou dat redelijk moeten uitkomen.. in ieder geval zolang we kunnen saladeren.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 14:31
SpeedyDH schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 17:34:
@migjes Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Weer stof om over na te denken.
Compleet van het gas af, zie ik nog niet zitten. Ondanks dat dit een nieuwbouwwoning is, heb ik gewoon gas voor warmwater, koken en verwarming. Ik heb ook geen idee wat de toekomst gaat brengen qua ontwikkelingen.
veel ontwikkeling op warmtepomp techniek zal er niet zijn, dat is eigenlijk al zo oud daar kennen we de in en out al wel van.
denk nog wel dat de prijs nog wel iets zal dalen als er meer gebruik van gemaakt word in nederland.
(prijzen in de rest van europa zijn ook lager als hier. b.v.)

tja compleet van het gas gaan of niet, het blijft een moeilijke vraag.
ik heb er zelf niet voor gekozen, maar dat komt door ruimte gebrek.
maar ach een rekening van <300m3 gas, het is goed te doen. ;)
Qua zonnepanelen zou ik zo'n 1500KWh over moeten houden, als ik jouw verhaal lees, zou dat redelijk moeten uitkomen.. in ieder geval zolang we kunnen saladeren.
saladeren? dat klinkt als salafisme of het bedekken met salade. >:)
lol.

maar ook na salderen, is een warmtepomp nog best leuk.
mijn systeem trekt b.v. +/-300W in de winter en dit al snel 24x7.
en rond deze tijd levert de PV al een 2000W bij mij, dus heb ik meer eigen gebruik.
en eigen gebruik blijft dus gewoon 0,22€/kWh op leveren.

je kunt ook gewoon een elektra kachel scoren voor een paar 10tjes.
en daar mee wat affakkelen, bespaar je toch wat gas (1600/8=200m3) en koop je je zelf wat tijd om rustig een juiste beslissing te nemen.
of een elektrische boiler in de keuken etc etc.....
het is maar dat je de luxe hebt om vast een klein begin te maken, en dan zie je wel wat je echt gaat doen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Kijk ook even verder dan alleen naar het aanbod van VEH. Een Elga is leuk, maar er zijn ook opties die ongeveer even duur zijn, maar bij lagere temperaturen ook nog het vermogen van 5kW halen. De Elga haalt bij -7 nog maar 2.7kW en dat is juist het moment dat je gebruik wil maken van de verwarming.

Denk bijvoorbeeld aan een Panasonic/LG/Mitshubishi monoblock van 5 kW. Deze leveren bij -10 nog wel het (het meeste) vermogen. Dan heb je de gasketel niet meer nodig om te verwarmen en hoef je alleen nog een oplossing te zoeken voor je warme water.

Edit: Een airco is leuk, maar vergeet niet dat een airco alleen de ruimte verwarmt waar hij is geïnstalleerd. Je zal dan eigenlijk in alle ruimtes een airco unit moeten ophangen, terwijl een Lucht/water warmtepomp op je bestaande systeem aangesloten wordt, waardoor de hele woning verwarmd wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door Ep Woody op 20-02-2020 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:57
migjes schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:42:
@SpeedyDH
een airco = warmtepomp = ijskast.
allemaal in principe een warmtepomp en heeft de zelfde werking intern. ;)
(betaal jij ook 90€ per jaar om je ijskast te laten onderhouden?)

een elga is standaard een hybride, maar met wat kleine aanpassingen kan die ook gewoon draaien.
(dit is vaak nog niet eens zo heel dom om te doen, de standaard mode is wel heel conservatief afgesteld.
werk vaak net zo goed als hoofdverwarming.)
dat je er 90€ per jaar aan onderhout voor moet betalen?
vind ik een beetje vreemd, ventilator een keer schoon maken is nu niet het moeilijkste klusje.
veel meer onderhoud is er eigenlijk bijna niet aan.
(de elga is gewoon een airco die op de verwarming is aangesloten.)

maar goed of je een elga of airco wil, heeft meer te maken welke luxe je wil.
(zo ben ik erg blij met mijn maar 1,5kW warmtepomp, stuk minder krachtig als de elga(+/-5kW).
maar die houd wel heel vaak mijn vloerverwarming warm en geeft mij erg veel luxe.
beter als een gasketel van minimaal 5kW)
beetje persoonlijke keus. (en ook een beetje budget)

(wil je echt goedkoop: dan neem je een oude ijskast.
uit elkaar schroeven en:
die zet je tegen de muur van je buren aan met het koude gedeelte, en het warme gedeelte in de huiskamer.
als je buurman begint te klagen over ijspegels aan zijn binnenmuur, dan ijskast iets lager zetten.
lol, geintje >:) )

1000m3 gas, dat kost al snel 0,65€/m3 = 650€.
maar je gebruikt waarschijnlijk een 25m3 voor koken.
en 200m3 voor de douche/bad.

maar dan ben je er nog niet.
een gasleiding hebben kost ook geld, kun je zonder.
dan bespaar je al snel 200-250€ per jaar extra.
dus vol uit gaan naar een warmtepomp is 850-900€ per jaar besparen aan gas kosten.

1000m3 gas vervangen voor elektra zonder warmtepomp.
1000m3 x 8kWh = 8000kWh.
8000kWh x 0,22€ = 1760€
niet een optie, die ik aan raad.

1000m3 gas vervangen voor elektra met warmtepomp.
1000m3 x 8kWh / 4 scop = 2000kWh.
2000kWh x 0,22€ = 440€
en dat is toch wel goed te doen.

warmtepompen, het zijn geen gouden bergen aan winst.
maar ook geen grote te dure kosten.

wil je een berekening van wat je zonnepanelen opleveren?
geef dan: aantal Wp per paneel, aantal panelen(evt omvormer).
richting en hoek die ze kijken.
en de stad waar je woont.
dan kan ik een heel nette berekening maken hoeveel je over gaat hebben. ;)

edit:
mijn warmtepomp is maar een 1,5kW flink kleiner als een 5kW elga.
maar toch bespaar ik hier flink op het gas mee.
gebruikte eerst 900m3 en nu nog maar 300m3. (en deze winter is het helemaal absurd, ik ga de 250m3 nog niet eens redden, kunnen we dit nog winter noemen. :?)
helaas doet een elga geen warm water voor de douche en bad maken.
dus zou ik die gebruiken, dan heb ik nog 250m3 gas nodig. :-(
dus veel voor mij zou het niet uit maken of ik een 1,5 of 5kw warmtepomp zou gebruiken.
Een elga is dan ook geen 5kw warmtepomp.
Maar net wat er hier wordt aangegeven, neem een echte warmtepomp en je bent klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:24

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik zou gelijk gasloos gaan, dus het hele hybride gebeuren overslaan, zeker als je woning al vloerverwarming heeft en met zo'n "laag" gasverbruik. Mijn woning verbruikte 1400m3 aardgas en ik ben ook in 1x overgegaan.

Desnoods langer doorsparen en het nog even uitstellen als het nu niet uitkomt. Kijk dan naar een warmtepomp van Mitsubishi of Panasonic. Bewezen techniek, Japans, goed rendement, haalt opgegeven vermogens.

Onderhoudscontract? Er zit weinig aan een warmtepomp dat onderhoud nodig heeft, minder dan bij een CV-ketel. Zorg dat je 2 of 3 elektrische kachels op zolder hebt (ik heb ze van de Aldi). Mocht de pomp ooit in een storing schieten dan zit je hoe dan ook warm. Ik heb de kachels tot nu toe alleen nog maar uitgeleend ;)

Gasloos bespaart ook gelijk de vaste lasten van je gasaansluiting, dat is extra winst.

Voor het dumpen van je gasaansluiting zonder kosten: Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2

Zonnepanelen (noemde je ook nog): kijk niet teveel naar je verbruik maar leg wat je kwijt kan binnen je budget. Het liefst "het dak vol". Je krijgt vanaf 2030 (afgebouwd vanaf 2023) alleen nog maar een vast bedrag per kWh zoals het er nu voorstaat dus hoe meer er ligt, hoe lager je rekening.

Kom natuurlijk ook even buurten in het warmtepomp en zonnepanelen topic en foto's... foto's willen we :9~

[ Voor 33% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-02-2020 11:31 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Pagina: 1