Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SherlockHolmes
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-04 16:06
Beste Tweakers,

Ik heb een tijdje geleden hier deze vraag hier gesteld. Ik zal hem niet meer uitleggen hier maar uit de OP snap je mijn situatie meteen. Ik ben nu aan het afstuderen en wil na de zomervakantie meteen in de IT aan de slag. Nu heb ik een persoonlijk wat lastige periode achter de rug en heb ik nu niet veel tijd om echt hard aan m'n eigen React project te werken om dit als portfolio te laten zien (heb een non-IT Bachelor diploma zometeen). Dus ik vraag me af misschien moet ik maar even stoppen met het zelfleren ipv een uurtje hier en daar wat toch niet veel zoden aan de dijk zet.

Toen kwam ik op het idee om even de kijken naar die opleidingen van bijv. YoungCapital. Zie: YoungCapital NEXT voorbeeld. Je bent hier dus anderhalf jaar lang voor 2600 per maand aan het werken? Klinkt nogal mooi. Ik vraag me af wat jullie daarvan denken. Ik heb liever web-dev maar ik vraag me af wat jullie van zulke traineeships vinden en of ik zo iets moet doen hoewel ik niet per sé zo'n richting op wil (cybersec) maar dan wel lekker snel kan gaan verdienen.

TL;DR: Blijven doorstuderen, project afmaken, ReactJS masteren en solliciteren hiervoor, of gewoon een traineeship volgen?

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:37
@SherlockHolmes Ik gok dat je bij YC een x-aantal jaren in dienst moet blijven, anders x % terugbetalen van de opleiding. Het zou mij niet verbazen. Ken geen grotere mensenhandelaren dan deze club om heel eerlijk te zijn.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Anoniem: 604938

De kandidaten die ik voor vacatures van Young Capital voorgeschoteld kreeg beloofden niet veel goeds...

Iemand gehad die Java met Javascript bleef verwarren en me het verschil niet kon uitleggen toen ik ernaar vroeg.

De trainees die ik gesproken had hadden twee weken "cursus" gehad en werden toen overal aangeboden in de hoop dat een bedrijf ze zou aannemen en de meeste opleiding tot ze zouden nemen, in ruil voor een belachelijk laag uurtarief wat waarschijnlijk net het salaris dekt. Portie interne cursussen er bovenop en je bouwt een schuld op bij Young Capital die je verplichten bij je te blijven werken. Doe je dat niet dan mag je hun "investering" terugbetalen.

Het komt bij mij altijd over als een manier om omscholers te vangen en ze dusdanige voorwaarden te geven dat ze zelf geen risico lopen. Als er 1 van de 10 zich goed weet om te scholen moet hij nog drie jaar geld voor je verdienen en die andere 9 moeten zelf de opleiding terugbetalen. Goed businessmodel.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ken een aantal mensen bij YC en wat ze daar flikken is geen van allen positief. Cursus met inhoud van 0 in het traineeship en dan 10k amortisatie / terugbetaling ofzo. En werken voor een hongerloontje. Na een jaar in dienst bij de klant en je gaat er bijna 75% op vooruit - iets wat je ook met een directe sollicitatie had kunnen bereiken.
Als jouw hart bij webdev ligt, gewoon doen. Solliciteer je als junior met wat ervaring door hobby, en met een drive. Zou geen issue mogen zijn om een baan te vinden, zeker niet bijde grote jongens :)
Overigens zou ik met jouw achtergrond (HBO communicatie lees ik) ook zeker bij bedrijven als https://digital-power.com solliciteren. Dan zit er wat overlap tussen studie en inhoud en dat geeft je nog meer plussen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Je hebt zometeen een HBO.. dan kan je bij elke andere detacheerder ook aan de slag als je maar de juiste motivatie kan overleggen. Een portfolio is dan ook niet helemaal nodig. Je kan veel beter krijgen dan dingen als YC. Ik zou toch de andere opties overwegen, over YC hoor ook ik niet echt veel goeds.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:13
Als ik het goed begrijp wil je 2 dingen:
- Je eerste baan als Frontender (ReactJS)
- Je wil ReactJS onder de knie krijgen

Mijn ervaring tot dusver met cursussen zoals YC of andere detacheerders. Het participatie stukje is voor sommigen handig, maar dezelfde kennis van 2 maanden kun je thuis in 2 weken leren als je gemotiveerd bent en het slim aanpakt.

Mijn aanpak zou zijn: pak een basis ReactJs boek of online cursus en begin die nu rustig met een paar uurtjes in de week te doorlopen. Je hoeft nog geen eens te oefenen, gewoon doorlopen en mogelijkheden die ReactJs biedt gewoon opslaan in die grijze massa. Dan wanneer je klaar bent met google (as your friend) en die kennis die je hebt een leuk project gaan doen. Met die opgedane kennis weet je wat er mogelijk is en wat je ongeveer nodig zult hebben voor elk probleem wat je tegen komt en hoe dat precies uitgewerkt moet worden kun je goed vinden op google.

Voor mij is dagelijks ontwikkelen niet anders; steeds leer je wat je moet weten, steeds minder hoef je op te zoeken en ondertussen blijf je lezen over nieuwe mogelijkheden en opties.

Als je dat vanaf het begin af aan doet, leer je imo sneller ontwikkelen dan de cursus bij een detacheerder.

Als je na een aantal weken wat projectjes hebt gedaan en wat kan laten zien kun je al gaan solliciteren.

Voor je baan is het net wat je wil. Zou je graag in de buurt blijven, dan zou ik niet bij een detacheerder solliciteren en direct een werkgever proberen te vinden. De huidige banen markt doet net alsof het niet anders kan dan via een detacheerder of uitzend bureau, maar bel eens een paar bedrijven in de buurt op en je krijgt zeker te weten een paar leuke gesprekken. Er zijn genoeg bedrijven die een jonge gast willen 'kneden' en je bent 2 a 3x goedkoper dan iemand met gelijke kennis van een detacheerder ;)

Update:
Twijfels.... ik ben bijna 2 jaar bezig in een soortgelijk traject en heb die ook nog steeds, maar word wel binnenkort medior ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SherlockHolmes
Bedankt voor de antwoorden tot zo ver!
The Eagle schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:57:
Ken een aantal mensen bij YC en wat ze daar flikken is geen van allen positief. Cursus met inhoud van 0 in het traineeship en dan 10k amortisatie / terugbetaling ofzo. En werken voor een hongerloontje. Na een jaar in dienst bij de klant en je gaat er bijna 75% op vooruit - iets wat je ook met een directe sollicitatie had kunnen bereiken.
Als jouw hart bij webdev ligt, gewoon doen. Solliciteer je als junior met wat ervaring door hobby, en met een drive. Zou geen issue mogen zijn om een baan te vinden, zeker niet bijde grote jongens :)
Overigens zou ik met jouw achtergrond (HBO communicatie lees ik) ook zeker bij bedrijven als https://digital-power.com solliciteren. Dan zit er wat overlap tussen studie en inhoud en dat geeft je nog meer plussen.
Wacht - meen je dit? Geen issue om een baan te vinden? Ik heb daar ook wat verhalen over gehoord maar twijfel constant aan mijn eigen kunnen, en gecombineerd met een geloof dat het toch onmogelijk moet zijn om zomaar programmeur te worden, omdat het zo complex is en ik maar een beginner ben etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:42

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Het is (bijna) onmogelijk om op eigen houtje senior programmeur te worden, of grotere structuren te leren zien. Echter wil bijna elk bedrijf je met genoegen wat dingen bijbrengen als je de basis snapt, en kunt laten zien dat je gemotiveerd bent. Die basis is in elk geval een (matchende) taal, en liefst basiskennis van een paar frameworks. Heb je dat, dan kom je er.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
SherlockHolmes schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:41:
[...]

Wacht - meen je dit? Geen issue om een baan te vinden? Ik heb daar ook wat verhalen over gehoord maar twijfel constant aan mijn eigen kunnen, en gecombineerd met een geloof dat het toch onmogelijk moet zijn om zomaar programmeur te worden, omdat het zo complex is en ik maar een beginner ben etc.
Ik heb een irrelevante béta master en ben ook zo begonnen als developer. Het is echt totaal niet moeilijk om aan de bak te komen.. als je maar een HBO of WO papiertje hebt en de juiste motivatie.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-06 20:11
[...]

het is met HBO/WO niet erg lastig een goed betaalde werkgever + secundaire arbeidsvoorwaarden te vinden. Belangrijk is inderdaad je drive/motivatie. Hierop kunnen bedrijven inschatten of je een belangrijke asset kan zijn na alle trainingen etc.

Er zijn genoeg bedrijven die GEEN amortisatie constructies hebben en gewoon investeren in goed personeel. Ik heb je ook een dm gestuurd :) zelf in hetzelfde schuitje gezeten (wel 6 jaar terug). Begonnen bij een kleine club met mager loon en 0 uren contract (dus op de bank zitten was onbetaald..). Toen op advies gaan werken voor een van de grotere consultancy partijen waar het allemaal een stuk netter geregeld was.

Tip, je kunt bij al deze grotere bedrijven inhouse dagen volgen! Zo leer je de cultuur etc kennen en kan je beter bepalen waar je je het beste bij voelt. Ze doen allemaal dezelfde kunstjes bij dezelfde klanten :) arbeidsvoorwaarden zullen ook niet erg verschillen op junior niveau.
Inhouse dagen zijn ook een goede manier om kennis te maken met evt recruiters, dit is altijd handig als je besluit er te sollicteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SherlockHolmes
CryptoNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:46:
@SherlockHolmes Ik gok dat je bij YC een x-aantal jaren in dienst moet blijven, anders x % terugbetalen van de opleiding. Het zou mij niet verbazen. Ken geen grotere mensenhandelaren dan deze club om heel eerlijk te zijn.
Anoniem: 604938 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:53:
De kandidaten die ik voor vacatures van Young Capital voorgeschoteld kreeg beloofden niet veel goeds...

Iemand gehad die Java met Javascript bleef verwarren en me het verschil niet kon uitleggen toen ik ernaar vroeg.

De trainees die ik gesproken had hadden twee weken "cursus" gehad en werden toen overal aangeboden in de hoop dat een bedrijf ze zou aannemen en de meeste opleiding tot ze zouden nemen, in ruil voor een belachelijk laag uurtarief wat waarschijnlijk net het salaris dekt. Portie interne cursussen er bovenop en je bouwt een schuld op bij Young Capital die je verplichten bij je te blijven werken. Doe je dat niet dan mag je hun "investering" terugbetalen.

Het komt bij mij altijd over als een manier om omscholers te vangen en ze dusdanige voorwaarden te geven dat ze zelf geen risico lopen. Als er 1 van de 10 zich goed weet om te scholen moet hij nog drie jaar geld voor je verdienen en die andere 9 moeten zelf de opleiding terugbetalen. Goed businessmodel.
The Eagle schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:57:
Wist niet eens dat zulke constructies bestonden... Aasgieren zijn overal! Goed dat ik het even heb gevraagd - bedankt.
Furion2000 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:31:
Als ik het goed begrijp wil je 2 dingen:
- Je eerste baan als Frontender (ReactJS)
- Je wil ReactJS onder de knie krijgen

Mijn ervaring tot dusver met cursussen zoals YC of andere detacheerders. Het participatie stukje is voor sommigen handig, maar dezelfde kennis van 2 maanden kun je thuis in 2 weken leren als je gemotiveerd bent en het slim aanpakt.

Mijn aanpak zou zijn: pak een basis ReactJs boek of online cursus en begin die nu rustig met een paar uurtjes in de week te doorlopen. Je hoeft nog geen eens te oefenen, gewoon doorlopen en mogelijkheden die ReactJs biedt gewoon opslaan in die grijze massa. Dan wanneer je klaar bent met google (as your friend) en die kennis die je hebt een leuk project gaan doen. Met die opgedane kennis weet je wat er mogelijk is en wat je ongeveer nodig zult hebben voor elk probleem wat je tegen komt en hoe dat precies uitgewerkt moet worden kun je goed vinden op google.

Voor mij is dagelijks ontwikkelen niet anders; steeds leer je wat je moet weten, steeds minder hoef je op te zoeken en ondertussen blijf je lezen over nieuwe mogelijkheden en opties.

Als je dat vanaf het begin af aan doet, leer je imo sneller ontwikkelen dan de cursus bij een detacheerder.

Als je na een aantal weken wat projectjes hebt gedaan en wat kan laten zien kun je al gaan solliciteren.

Voor je baan is het net wat je wil. Zou je graag in de buurt blijven, dan zou ik niet bij een detacheerder solliciteren en direct een werkgever proberen te vinden. De huidige banen markt doet net alsof het niet anders kan dan via een detacheerder of uitzend bureau, maar bel eens een paar bedrijven in de buurt op en je krijgt zeker te weten een paar leuke gesprekken. Er zijn genoeg bedrijven die een jonge gast willen 'kneden' en je bent 2 a 3x goedkoper dan iemand met gelijke kennis van een detacheerder ;)

Update:
Twijfels.... ik ben bijna 2 jaar bezig in een soortgelijk traject en heb die ook nog steeds, maar word wel binnenkort medior ;)
Als ze maar niet te hard kneden! Haha, nee dat klinkt goed. In ieder geval zal ik uiteraard gewoon skills blijven bouwen en steeds meer kennis vergaren tot dus ongeveer de zomervakantie, en dan daarna eens goed gaan zoeken.
FreezeXJ schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:54:
Het is (bijna) onmogelijk om op eigen houtje senior programmeur te worden, of grotere structuren te leren zien. Echter wil bijna elk bedrijf je met genoegen wat dingen bijbrengen als je de basis snapt, en kunt laten zien dat je gemotiveerd bent. Die basis is in elk geval een (matchende) taal, en liefst basiskennis van een paar frameworks. Heb je dat, dan kom je er.
Haha senior zou ik graag meteen willen worden, maar die verwachting had ik sowieso niet hoor! Die basiskennis die komt er wel!
ls789 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:13:
[...]

het is met HBO/WO niet erg lastig een goed betaalde werkgever + secundaire arbeidsvoorwaarden te vinden. Belangrijk is inderdaad je drive/motivatie. Hierop kunnen bedrijven inschatten of je een belangrijke asset kan zijn na alle trainingen etc.

Er zijn genoeg bedrijven die GEEN amortisatie constructies hebben en gewoon investeren in goed personeel. Ik heb je ook een dm gestuurd :) zelf in hetzelfde schuitje gezeten (wel 6 jaar terug). Begonnen bij een kleine club met mager loon en 0 uren contract (dus op de bank zitten was onbetaald..). Toen op advies gaan werken voor een van de grotere consultancy partijen waar het allemaal een stuk netter geregeld was.

Tip, je kunt bij al deze grotere bedrijven inhouse dagen volgen! Zo leer je de cultuur etc kennen en kan je beter bepalen waar je je het beste bij voelt. Ze doen allemaal dezelfde kunstjes bij dezelfde klanten :) arbeidsvoorwaarden zullen ook niet erg verschillen op junior niveau.
Inhouse dagen zijn ook een goede manier om kennis te maken met evt recruiters, dit is altijd handig als je besluit er te sollicteren.
Thanks voor de DM ik ga hem nu even lezen. Ja ik heb vroeger op HBO en daarvoor amper wat moeten doen constant dus ben mezelf nu eindelijk aan het challengen met complete zelfstudie van 0 tot 100, vandaar dat ik het telkens zo verbijsterend vind om te lezen dat bedrijven veel voor me ''over hebben'' om het maar even zo te noemen. Moet ik nog aan wennen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:09
De bedrijfscultuur van YC moet je tegen kunnen. "We eat, we sleep, we work" was een paar jaar terug hun slogan, inmiddels is die iets gematigd. :P
Misschien is het wel goed voor je eerste (werk)ervaring en sta je na twee jaar wat steviger in je schoenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustAnotherDev
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-06 16:02
[...]

Dat noemen ze het 'imposter syndrome' en veel mensen hebben hier last van, wat niet perse verkeerd is.
Laat het vooral een drive zijn maar je nooit tegenhouden om dingen te doen waarvan je denk dat je ze niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:51
Je kan ook nog een full-time cursus doen van een paar maanden. Dat geeft je een veel betere basis denk ik. Ik heb 2 collega's die ook zijn geswitched: eentje met een cursus van 3 maanden waar in oa ook react langskwam en eentje gewoon "blanco"; die laatste is na een jaar nog steeds aan het kloten, de eerste kon na 2 maanden bij ons goed mee draaien.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ter verbreding van je blik. Misschien een beetje far-fetched, maar heb je gedacht aan no code ontwikkelplatforms? Betty Blocks komt uit Alkmaar en wordt door Gartner als veelbelovend beschouwd. EsperantoXL is een bedrijf dat zich daar geheel op heeft toegelegd, maar ook Ilionx doet eraan (die laatste volgens Google).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb alleen ervaringen met youngcapital als uitzendbureau voor bijbaantjes. Maar de ervaring die ik heb is bijsters slecht.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Geen idee of ze bij traineeship dezelfde aanpak hanteren, maar wees dus gewaarschuwd. Youngcapital lacht zich de ballen uit hun broek dat er mensen zijn die hier in trappen en cashen lekker door, door op hun reed te gaan zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door hoi1234 op 07-03-2020 19:12 ]

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-06 23:14
Hier iemand die het traineeship van YC Next gevolgd heeft. Hoewel de training inderdaad niet alles is, en de terugbetalingsverplichting zeker bestaat indien je eerder stopt, denk ik dat YC wel een neusje heeft voor het vinden van de juiste, gemotiveerde kandidaten. Binnen mijn groep is iedereen dan ook goed terecht gekomen. Had ik het zonder YC NEXT ook kunnen halen? Mogelijk, maar de 'backing' van een groot bedrijf als YoungCapital biedt wel mogelijkheden om je bij bedrijven binnen te loodsen die jou als eenling niet zo snel zouden zien staan.

Voor meer vragen, stel ze gerust hier of stuur me een DM.

[ Voor 5% gewijzigd door KoningsGap op 20-02-2020 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Wat enkele tweakers hier zeggen over YC is echt niet waar. Het is onzin dat je altijd jaren moet werken om je schuld terug te betalen. Ik heb onlangs twee kandidaten aangenomen via YC. Uiteraard zijn dit starters en moet je qua technische kennis geen wonderen verwachten, net zo min als dat je dat kunt verwachten van iemand die net uit de schoolbank komt. Daarentegen zijn het vaak wel zeer gemotiveerde kandidaten.

Hoe lang je daadwerkelijk moet werken voor YC hangt grotendeels af van de opdrachtgever. In de basis moet je rond de 2400 declarabele uren maken, maar hier zit vanuit de opdrachtgever ook een stukje onderhandeling. Wij hebben bijvoorbeeld onderhandeld dat we de kandidaten na 1650 uren mochten overnemen. De kandidaten hebben deze 1650 uren gemaakt en zijn daarna gewoon kosteloos bij ons onder contract gekomen.

1650 uren is minder dan een jaar werk, dus de "horror" verhalen die je hier boven kan lezen zijn echt niet zonder meer waar. Wat wel belangrijk is om in het achterhoofd te houden (mocht je voor YC kiezen) is dat YC dit contract bij elke nieuwe werkgever opnieuw gaat afsluiten, waardoor je urenteller weer op 0 begint. Als je dus 3x van werkgever gaat wisselen dan moet je mogelijk dus erg lang bij YC onder contract blijven.

Verder heb ik ook niet zo'n hoge pet op van de organisatie zelf. Het verloop in personeel is gigantisch. Onze kandidaten hadden bijvoorbeeld een "persoonlijke" coach (of zoiets), maar deze wijzigde zo ongeveer elke 3 maanden omdat de voorgaande weer vervangen was. Het is een vrij jong bedrijf en de mensen die bij YC zelf werken zijn duidelijk ook erg jong en onervaren.

[ Voor 12% gewijzigd door Greencap op 20-02-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@Greencap
Onzin, maar daarna leg je uit dat in sommige, bij jou bekende constructies (3 andere werkgevers = 3x opnieuw beginnen met tellen) dit wel zo kan zijn? Mijn ervaring is dat detacheerders zoals YC in het algemeen richting de bedrijven heel flexibel zijn, zoals je zelf ook al zegt, met afspraken. Richting de medewerker zijn ze dat een stuk minder en klooien maar wat aan, wat resulteert in slechte begeleiding, zelf hint je er al naar, en voor de een een 'oke' ervaring en de ander een 'hele slechte'. Dat de afspraken met jou bedrijf dus 'oke' zijn in jou ogen is dus 1 van de vele ervaringen.

Vind het onzin gehalte dus wel meevallen, want de andere slechte ervaringen zijn net zo plausibel en dus kun je over het algemeen beter zeggen 'je moet een beetje geluk hebben met je coach en werkgever'.

Maar het meest opvallende wat we uit de ervaringen eruit kunnen halen is dat we niet veel kunnen verwachten van mensen die voor de eerste klus van detacheerders vandaan komen. Dat zegt dus iets over de kwaliteit van die 'masterclass' die men geeft en waar men 10 a 15k voor op het contract zetten.

IMO kun je als bedrijf beter een gemotiveerde gast zonder die masterclass binnen je bedrijf hebben en aan een udemy cursus of iets dergelijks zetten voor 2 weken en dan langzaam bugjes laten oppakken (voorbeeld voor developers) voor 5 maanden (ligt eraan hoe complex de applicaties zijn) en steeds wat meer en moeilijkere dingen geven. Die begeleiding ben je intern toch altijd zelf kwijt. Dat je een bedrijf gebruikt voor de aanwas snap ik vanuit management kant, maar als de detacheerders dan zo flexibel zijn zorg dan dat je het in een beter format gooit. Die masterclasses heb ik geen hoge pet van op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
@Furion2000 Kom op zeg, 2400 uur is geen jaren, dus dat heb je volledig in eigen hand. Ook bij een normale werkgever is het niet zo gek om een overeenkomst op te stellen als je een cursus doet van 10000 euro. Of je die kosten terecht vind en of je zo'n overeenkomst wil sluiten is je eigen keuze, maar doe dat dan ten minste op basis van feiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:02
En dat is het uiteindelijk, je moet de consequenties van al die regels in het contract overzien, en kijken of het het waard is.

Ik heb een traineeship gedaan van 20.000 euro met 3 jaar over de kwijtschelding, maar ik wilde na 2 jaar eigenlijk verder gaan kijken. De schuld die ik toen nog had staan, heeft er wel voor gezorgd dat ik nog een jaar bleef hangen (ik ging ook niet met tegenzin naar mijn werk of zo, maar merkte dat werkgever en ik minder op 1 lijn zaten). Maar ik weet nu wel dat als ik nog een keer zo een overeenkomst zou krijgen, ik heel goed zou vragen voor een onderbouwing voor het bedrag en wat ik er precies voor krijg, want ik vermoed dat een deel van die 20.000 niet onderbouwd zou kunnen worden (nutteloze cursussen, interne begeleiding/inwerken dat sowieso al gegeven zou moeten worden en ik denk dat er stiekem nog wel een paar maanden mijn eigen salaris in heeft gezeten). Dat zou dan ook mijn tip zijn @SherlockHolmes , kijk heel goed welke voorwaarden YC hanteert en daarvoor biedt, en of dat aansluit bij jouw wensen of dat een aantal online cursussen (Udemy, edX) niet een beter pad is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-06 15:14
De meeste amortisatieregelingen vind je in de detachering. Daar lijkt het 1 van de middelen om werknemers te binden (naast concurrentie- en relatiebeding, opzegboete voor de leaseauto, het meestal ontbreken van een 13e maand en een beperkt aantal vakantiedagen -- allemaal factoren die kunnen leiden naar een hoge financiele drempel om uit dienst te gaan).

Typische truc: omzetderving (target omzet maal niet0declarabele uren vanwege de cursus) opnemen als onderdeel van de kostenberekening.

Een starter gedurende 1 week onboarden met wat interne presentaties en cursussen, 2000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik zou YoungCapital mijden als de pest.

Voor junior posities heb ik ze hier ook wel gezien in bepaalde onderdelen van ons bedrijf, geen van de YoungCapitallers is intern aangenomen bij ons bedrijf. En vrijwel alle young capitallers zijn niet tevreden met hun detacheerder, maar ze kunnen er ook niet vanaf ivm "studiekostenschuld" en andere constructies die zorgen dat de werknemer een schuld opbouwd bij de werkgever young capital.

De vraag is ook, moet je als opdracht gevende partij voor belangrijke afdelingen mensen willen inhuren die financieel kwetsbaar zijn, laag betaald worden en door hun werkgever worden volgeladen met schuld?

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Greencap schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 08:55:
@Furion2000 Kom op zeg, 2400 uur is geen jaren, dus dat heb je volledig in eigen hand. Ook bij een normale werkgever is het niet zo gek om een overeenkomst op te stellen als je een cursus doet van 10000 euro. Of je die kosten terecht vind en of je zo'n overeenkomst wil sluiten is je eigen keuze, maar doe dat dan ten minste op basis van feiten.
Ik zeg ook niets over jaren, ik reageer op je punt dat de teller dus bij elke werkgever op 0 gaat en dat het dus wel langer dan een jaar kan duren.

Mensen verwachten vooraf een cursus van 10.000 en daar tekenen voor, ik zeg dat ze 9/10x nadien zullen zeggen dat die cursus net zoveel waard is als een basisboek. Nu is je reactie 'komop zeg ze tekenen er zelf voor', maar dat hun verwachting niet matched aan de realiteit komt een beetje schouderophalend over.

Je hebt gelijk dat het onzin is dat het ALTIJD slecht is, maar er zijn dus ook een hoop mindere ervaringen te noemen. Hierom klopt je laatste stukje ook niet, want je eigen ervaring is een feit, maar dat kun je niet extrapoleren naar de complete werking van detacheerders. Zijn er uberhaupt feiten hierover te noemen vraag ik mij dan af.

Je tekent het zelf, true, het is alleen ook vaak zo dat mensen denken dat het zo hoort en dat je het voor lief moet nemen omdat ze geen andere mogelijkheid zien. Niet goed ingelicht en daarom zijn dit soort topics ook zo extreem handig voor deze groep.

Ja detacheerder kunnen een mooie ingang zijn voor werknemers, maar de waarschuwingen lees goed de kleine lettertje en verwacht niet te veel van zo'n cursus zijn door de talloze ervaringen toch wel terecht te noemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 23-02-2020 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greencap
@Furion2000 Wat een slap gelul weer joh. De vraag gaat letterlijk over YC Next en ik geef daar letterlijk feiten over. Ik of TS heeft het helemaal niet over extrapolatie naar andere detacheerders, dat maak je er zelf van. Je quote me bovendien ook nog eens onjuist en onterecht. Die uitspraak heb ik nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@Greencap slap gelul? Niet echt een aardige manier van discussie voeren mr. ze tekenen toch zelf

Ik heb het inderdaad over detacheerders in het algemeen, waar YC er 1 van is. Je geeft feiten over jouw ervaring met YC (1 ervaring) en ik geef aan dat deze net zo hard telt als de waarschuwingen over detachering in het algemeen.

Je komt nu een beetje over alsof je wil zeggen 'mijn ervaring is een feit en leidend en de rest bestempel ik als onzin'. Je ervaring is een feit, niet je mening. Net zo min dat het van mij ook maar een mening is, alleen ik breng het niet als 'the truth and nothing but the truth' ;).

Succes verder ik hoop voor jou dat TS je 'feiten' net zo ziet zoals jij.

[ Voor 5% gewijzigd door Furion2000 op 23-02-2020 16:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 07:56

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Je kan prima React leren zonder traineeship. Ik zou je wel aanraden bij de basis te beginnen. Dus eerst HTML/CSS, daarna JavaScript en daarna pas met React beginnen. Zie de Frontend Development Roadmap voor een goede indicatie wat je allemaal zou moeten kunnen voor je aan React begint. https://roadmap.sh/frontend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SherlockHolmes
hyptonize schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:24:
Je kan prima React leren zonder traineeship. Ik zou je wel aanraden bij de basis te beginnen. Dus eerst HTML/CSS, daarna JavaScript en daarna pas met React beginnen. Zie de Frontend Development Roadmap voor een goede indicatie wat je allemaal zou moeten kunnen voor je aan React begint. https://roadmap.sh/frontend
Hoeveel van zo'n roadmap moet je leren om te kunnen beginnen met solliciteren vraag ik me af! heb hem ook al jaren eerder gezien. Gigantisch veel blokken overal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-06 21:45
React ontwikkeld zo snel dat je, je kennis continu zal moeten blijven ontwikkelen, dat is overigens iets dat je als developer sowieso zal moeten doen. Er is dus een goede kans dat veel studiemateriaal (iets) achter loopt. Ik verwacht dat je meer zult leren van je hobbyproject.

Verder, je wilt straks als frontender aan de slag en je hebt kennis van en bent enthousiast over React. Dan moet een baan vinden straks echt wel mogelijk zijn.

Ik denk niet dat YC voor jou aantrekkelijk is. Lekker afstuderen en dan solliciteren👍🏻.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kernkopper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-05 14:20
Leuk om te lezen over je situatie en wat je wensen/doelen zijn. Ik heb zelf onlangs een HBO studie afgerond (Communicatie en Multimedia Design) en heb aankomende woensdag een hiring day bij IBM CIC in Groningen.

Ik zit precies in hetzelfde schuitje. Heb vanuit mijn opleiding wel wat html/css meegekregen dus ben niet helemaal onbekend in de webdevelopment wereld en sinds kort doe ik een Javascript course op Udemy.

Bij IBM leiden ze je 2 maand intern op en wordt je vervolgens geplaatst in een team (kan binnen verschillende disciplines), ik ga me richten op front-end.

Ik heb ook nog gekeken naar YC maar mocht IBM niks worden dan ga ik kijken naar andere detacheerders in Groningen zoals Sogeti/Capgemini etc. YC lijkt me niks als ik hier zo lees.

Ik hoop dat je snel wat vindt, ik zal nog ff updaten hoe het woensdag is gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-06 14:00
Trainneeship niet aan beginnen. Gewoon studie afmaken, react leren in de avond uren vanaf de basis. Daarna lekker solliciteren bij een frontend toko/digital agency. Met een goede motivatie kom je een heel eind. Detachering zou ik niet in gaan omdat je dan zsm declarabel moet worden wat lastig is als je junior bent.

Bonus tip: bedenk een website of game of iets dergelijks zodat je meteen een leuke showcase hebt. Zet wat code op Github en help eventueel mee aan een opensource project

[ Voor 21% gewijzigd door GrooV op 02-03-2020 11:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kernkopper
Ik wou nog even terugkomen op hoe het bij IBM is verlopen. Ik ben aangenomen! Het gesprek dat ik met de recruiter had na de hiring day was echt positief. Hij benoemde dat ondanks mijn beperkte programmeerkennis er veel potentieel was.

Nu wordt ik dus 2 maand opgeleid en daarna als junior geplaatst op een project waar je dus direct aan het werk gaat.

Zou een traineeship dus niet per direct afschieten. Veel succes in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:02
Melleparra schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:13:
Ik wou nog even terugkomen op hoe het bij IBM is verlopen. Ik ben aangenomen! Het gesprek dat ik met de recruiter had na de hiring day was echt positief. Hij benoemde dat ondanks mijn beperkte programmeerkennis er veel potentieel was.

Nu wordt ik dus 2 maand opgeleid en daarna als junior geplaatst op een project waar je dus direct aan het werk gaat.

Zou een traineeship dus niet per direct afschieten. Veel succes in ieder geval!
Gefeliciteerd hoop ik, ik heb van diverse collega's die regelmatig trainees van IBM over de vloer kregen (of zelf een IBM-achtergrond hadden) daar toch wat twijfelachtige verhalen over gehoord. Dat ging dan vooral over het niveau en de begeleiding, en dan vooral het gebrek daaraan. Na twee maanden werden trainees dan zonder begeleiding bij klanten gedropt terwijl ze dat eigenlijk nog niet aankunnen.

Een traineeship hoef je niet direct af te schieten, maar kijk altijd heel goed naar het plan na de initiële 2-3 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kernkopper
Transportman schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 18:56:
[...]

Gefeliciteerd hoop ik, ik heb van diverse collega's die regelmatig trainees van IBM over de vloer kregen (of zelf een IBM-achtergrond hadden) daar toch wat twijfelachtige verhalen over gehoord. Dat ging dan vooral over het niveau en de begeleiding, en dan vooral het gebrek daaraan. Na twee maanden werden trainees dan zonder begeleiding bij klanten gedropt terwijl ze dat eigenlijk nog niet aankunnen.

Een traineeship hoef je niet direct af te schieten, maar kijk altijd heel goed naar het plan na de initiële 2-3 maanden.
Goeie tip lijkt me! Bedankt. Ik heb toevallig een aantal vrienden die er werken, die persoonlijk heel erg te spreken zijn over de begeleiding en ontwikkelingsmogelijkheden binnen het bedrijf.

Persoonlijk heb ik erg veel zin in deze stap. De indruk tot nog toe was bijzonder positief maar ik zal de situatie nauwlettend in de gaten houden ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• masterjuxen
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-04 13:17
Als EX trainee van YoungCapital NEXT kan ik confirmen dat het echt dramatisch gaat daar. Van gigantische schulden tot uitbuiting van trainee's en dan nog maar te zwijgen over alle afspraken die YoungCapital niet na komt. Het is echt schandalig en ik raad jullie ook allemaal aan om dan ook maar nooit daar een traineeship te beginnen.

Voor vragen kunnen jullie me PM'en.
Pagina: 1