Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Moonbase
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-06 16:26
Vorig jaar hierover al een topic gestart. Toen was het huis nog in aanbouw, inmiddels wonen we er al een half jaar. Het wordt nu tijd om de PV installatie uit te breiden. :Y

Plaatjes van de omstandigheden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GPzgkRbW9LsK8JxPM6M8hbS2/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fpirTxrnNACkZcsDGnekantj/full.jpg

Dak ligt nagenoeg op zuid en er is geen enkele schaduw in de buurt. Helling is volgens mij iets van 33 graden.

In de oorspronkelijke situatie wilde ik er 4 panelen onder plaatsen maaar de afstand van het onderste paneel naar de goot is 340 cm dus volgens mij kunnen er dan nog 2 rijen onder. Het plan is nu dus om er een rij van 4 en een rij van 5 bij te plaatsten.

De 5 al aanwezige panelen zijn JA Solar JAM60S02-300/PR deze moeten er dus 9 bij komen.

Over deze uitbreiding heb ik de volgende vragen:
  1. Kunnen er 14 panelen van dit type in 1 string op een 1 fase omvormer? De omvormer moet toch verzwaard worden en als ik toe kan met een 1 fase omvormer hoef ik de installatie aan de 220V kant niet te wijzigen. Hooguit een andere automaat plaatsen.
  2. Kan ik de bestaande string onderbreken en de nieuwe 9 erbij knopen? Las ergens iets over inductielussen. Is dat iets om rekening mee te houden?
Mijn voorlopige plan was om 9 panelen te bestellen en een GoodWe GW3600D-NS of een GW4200D-NS en twee Clickfit Evo montagesystemen en eventuele additionele bekabeling.

Is deze setup geschikt voor mijn situatie, of moet ik nog ergens anders rekening mee houden?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Alle 14 in 1 string wordt wat teveel Vmpp voor de meeste 1-fase omvormers.
Dan wordt dat opgesplitst in 1x 8 en 1x 6 (wat een lagere efficiency voor de omvormer oplevert vanwege lage Vmpp, maar het kan)
Uitzondering is de fronius primo, daar mag het wel in 1 string van 14 (of een 3-fase omvormer nemen)

Kan je dezelfde panelen nog verkrijgen?
https://blijmetzonnepanel...ar-jam60s02-300-pr-300wp/
Als je gaat mixen met andere (hogere Wp panelen) kunnen die 5 bestaande panelen de beperkte factor zijn.

Een oplossing zou zijn, de bestaande panelen aan de buren te verkopen.
En bij (bijv) Sun-solar Oss geheel nieuwe installatie aan te schaffen?

Je hebt ook nog een west dak voor panelen? Dan zou de primo ook kunnen met 2x mppt ingang

Inductielus voorkom je door de + of de - draad met de panelen mee te laten lopen....
De panelen zijn doorgelust.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-02-2020 21:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ik zou gaan voor de goodwe 3600dns en 2 strings van 7 panelen maken. Doet het verder prima. Als je avontuurlijk bent zet je ze in 1 string van 14 parallel over beide trackers. Gaat nipt goed qua open klem spanning in de winter.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Moonbase
AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:39:
Alle 14 in 1 string wordt wat teveel Vmpp voor de meeste 1-fase omvormers.
Dan wordt dat opgesplitst in 1x 8 en 1x 6 (wat een lagere efficiency voor de omvormer oplevert vanwege lage Vmpp, maar het kan)
Uitzondering is de fronius primo, daar mag het wel in 1 string van 14 (of een 3-fase omvormer nemen)
Heb even een foto gemaakt van het huidige paneel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kxDJ69T5w18rqjhGLzC7YgyL/thumb.jpg
Is het de Voc die bepaalt of er 14 panelen in 1 string kunnen of de Vmp? In het laatste geval zou het toch moeten kunnen (14x32,26 = 451,64V) aangezien de Vmax van een GW3600D-NS maximaal 600V is en het MPPT bereik 550V is? Of is dit een denkfout?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik vul het altijd even in, in sunnydesignweb. (kies nieuw project, vul lokatiegegevens en ga naar de pv configuratie rechtsonderin)
Dan hoef ik zelf niet na te denken.
De spanningen zijn bij -10 C.... Dus het is op/over het randje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jMM5i8ngLimyQhJKW014G3Kd/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VT4IYiu1TcwDGb4mBRhwBGsf/thumb.jpg

Als je nog ergens een SMA xxxx TL-21 kan vinden, die gaan tot 750 Voc, en dan kan het wel.
Of een fronius primo.

Voc is de onbelaste spanning, net voor de omvormer gaat leveren. Is deze te hoog dan start hij niet en valt in storing. In het ergste geval gaat hij defect.
Vmpp is de belaste spanning, tijdens het leveren.
Hoe kouder het is, des te hoger de Voc en Vmpp.

In bovenstaande configuratie komt sunnydesignweb met 1 string van 10 en 1 van 4 bij een omvormer van max 600 Voc (de nieuwere 1-fase modellen van SMA)
Maar 9 en 5 kan natuurlijk ook. (9 panelen zorgt dan voor een hogere efficiency, in tegenstelling tot wat hierboven wordt geadviseerd, 2x7)
Max 580 Voc voor de goodwe, lees ik hier
https://images.libra.energy/Documents/194658.pdf

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-02-2020 19:12 ]

• Moonbase
AUijtdehaag schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:54:
Ik vul het altijd even in, in sunnydesignweb. (kies nieuw project, vul lokatiegegevens en ga naar de pv configuratie rechtsonderin)
Dan hoef ik zelf niet na te denken.
De spanningen zijn bij -10 C.... Dus het is op/over het randje.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je nog ergens een SMA xxxx TL-21 kan vinden, die gaan tot 750 Voc, en dan kan het wel.
Of een fronius primo.

Voc is de onbelaste spanning, net voor de omvormer gaat leveren. Is deze te hoog dan start hij niet en valt in storing. In het ergste geval gaat hij defect.
Vmpp is de belaste spanning, tijdens het leveren.
Hoe kouder het is, des te hoger de Voc en Vmpp.

In bovenstaande configuratie komt sunnydesignweb met 1 string van 10 en 1 van 4 bij een omvormer van max 600 Voc (de nieuwere 1-fase modellen van SMA)
Maar 9 en 5 kan natuurlijk ook. (9 panelen zorgt dan voor een hogere efficiency, in tegenstelling tot wat hierboven wordt geadviseerd, 2x7)
Max 580 Voc voor de goodwe, lees ik hier
https://images.libra.energy/Documents/194658.pdf
Ah zo! Dit lijkt allemaal heel logisch, bij -10°C moet ik dus 35x0,3% = 10,5% bij de Voc optellen en dan kom je inderdaad op 617V onbelaste spanning. Dus bij de GoodWe is het theoretisch minimum bij gebruik van 14 panelen 11,8°C als ik goed reken. Indien het kouder wordt dan komt ie boven de 580Voc uit.
Wat mij hier onduidelijk is, is wat de startspanning dan doet? Bij de startspanning van de omvormer (120V) schakelt de omvormer toch in (logisch)? En zodra deze stroom gaat gebruiken zakt toch de spanning van de string? En dan zal de mppt zijn werk gaan doen? Als er dan weer te weinig vermogen geleverd kan worden schakelt de omvormer weer uit, gaat de spanning weer omhoog, schakelt ie weer in enz. enz. Ik verwacht eigenlijk dat hier een hysterese voor is ingebouwd om te voorkomen dat de zaak gaat oscilleren.

Buiten dit hele verhaal kan ik natuurlijk ook nog altijd 1 paneel minder plaatsen. Dan zouden er 2x4 onder komen. Wat eventueel ook zou kunnen. Dan wordt het een string van 13 panelen.

Wel interessant dit allemaal! :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb 3x SMA met 1 mppt
Noord, zuid onder en zuid boven
https://snapshot.raintank...G210P3lgL3IId4skRqrXZ99uL

Hier kun je mooi zien wat de Voc en Vmpp doet.
Die hoge piek aan het begin is (nog) de Voc
Voor de rest wisselt de Vmpp een beetje (ook ivm schaduw), maar is toch wel redelijk constant bij geen schaduw.

De opstart spanning is dus niet belangrijk met zoveel panelen. (want die is er al meteen)
Wel met (te) weinig panelen. Dus met 4 panelen in een string heb je kans dat die niet start.
Of wel start, maar ook weer stopt. etc.

Edit: dit is van een goede dag. Begin en eind wat schaduw op zuid
https://snapshot.raintank...2BAf3o2gtV82ivW6A8NrPTi8C

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2020 15:27 ]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Oplossing; westkant ook volleggen en een 3-fase omvormer die wel met 14 panelen in een string overweg kan :D

• Lardman
Het kan allemaal.

14 panelen in 2x7 is qua opstelling 1 a 2 % minder efficient dan 1x14, maar 1x14 is gevaarlijk qua VoC, omdat in de winter bij plotselinge netspanning uitval de panelen in 1x naar 600 volt kunnen schieten. 1x13 panelen is 7% minder stroom, dus kies gewoon de 2x7 opstelling, dat is de simpelste oplossing.

Overige opties:
- 1 marktplaats voor SMA die 1x14 kan
- nieuwe Fronius primo
- 3 fasen omvormer

Ik zou gewoon 2x7 doen, werkt prima genoeg.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Lardman Hij heeft al een string van 5.
Waarom niet 9 + 5 maar wel 7 + 7 ?
kabeltjekabel schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:04:
Oplossing; westkant ook volleggen en een 3-fase omvormer die wel met 14 panelen in een string overweg kan :D
Fronius Primo (1-fase) of Symo / SMA (3-fase) inderdaad.

[ Voor 71% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2020 17:01 ]

• Lardman
Bij 9 + 5 heb je een string van 5 op een goodwe. Omdat de goodwe 20 watt dc input minimaal per tracker wil hebben is 6 of meer panelen per tracker aan te bevelen.

• Moonbase
AUijtdehaag schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:20:
Ik heb 3x SMA met 1 mppt
Noord, zuid onder en zuid boven
https://snapshot.raintank...G210P3lgL3IId4skRqrXZ99uL

Hier kun je mooi zien wat de Voc en Vmpp doet.
Die hoge piek aan het begin is (nog) de Voc
Voor de rest wisselt de Vmpp een beetje (ook ivm schaduw), maar is toch wel redelijk constant bij geen schaduw.

De opstart spanning is dus niet belangrijk met zoveel panelen. (want die is er al meteen)
Wel met (te) weinig panelen. Dus met 4 panelen in een string heb je kans dat die niet start.
Of wel start, maar ook weer stopt. etc.

Edit: dit is van een goede dag. Begin en eind wat schaduw op zuid
https://snapshot.raintank...2BAf3o2gtV82ivW6A8NrPTi8C
@AUijtdehaag Zag bij jou 2x7 panelen op zuid, correct?
Lardman schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:40:
Het kan allemaal.

14 panelen in 2x7 is qua opstelling 1 a 2 % minder efficient dan 1x14, maar 1x14 is gevaarlijk qua VoC, omdat in de winter bij plotselinge netspanning uitval de panelen in 1x naar 600 volt kunnen schieten. 1x13 panelen is 7% minder stroom, dus kies gewoon de 2x7 opstelling, dat is de simpelste oplossing.

Overige opties:
- 1 marktplaats voor SMA die 1x14 kan
- nieuwe Fronius primo
- 3 fasen omvormer

Ik zou gewoon 2x7 doen, werkt prima genoeg.
Ik denk dat het dan 2x7 moet gaan worden inderdaad. Kostentechnisch is dat ook het meest voordelig. Ik ga eens kijken wat de impact is van door het al bestaande gat de extra bekabeling naar binnen proberen te krijgen. Ik weet niet of daar een buis is gebruikt of iets dergelijks. Moet dat met het oog op vocht nog op een speciale manier gedaan worden?

Als 2e optie zou ik nog kunnen kijken naar een 3 fase omvormer. Dat is dan met het oog op de toekomst, waar ik dan ook de westkant zou gaan gebruiken. Dan moet ik natuurlijk wel na gaan denken over hoeveel vermogen ik op die kant zou willen en daar moet dan de omvormer op gedimensioneerd worden. De initiele investering is dan wat hoger maar ik hoef later niet nog een extra omvormer aan te schaffen.

De huidige omvormer blijft ook over. Deze zou ik tzt met een paar panelen op de garage of een nog te plaatsen tuinhuis willen leggen.

Als ik bovenstaande reacties goed begrijp is het rendement-technisch beter met 14 panelen op een 3 fase-omvormer maar dat verschil is hooguit 1 a 2%?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb 2x7 panasonic hit kuro.
Dat zijn 96 cell panelen van 59 Vmpp.
Daarmee haal ik al 400 Vmpp met 7 panelen.

Jij hebt 60 cell en 32 Vmpp.
7 panelen geeft dan een lager rendement.
De 1-fase omvormer heeft het liefst 350 Vmpp voor het beste rendement.
Vandaar mijn voorstel 9+5.
Met 9 haal je dan al een beter rendement dan met 7.

Maar ik val in herhaling.
Sunnydesignweb (linkje is wel ergens te vinden)

• Moonbase
Na carnaval gevierd te hebben :9B zijn nu toch de eerste stappen gezet.

Het plan is nu om 9 panelen bij te plaatsten in 2 stringen. Ik zou dan het liefst niet ingrijpen in de bestaande string van 5 panelen. En dan gewoon een 2e string van 9 panelen erbij leggen.

Uiteindelijk kwam ik daarmee ook op de vraag of het dan niet handig zou zijn een 2e 1-fase omvormer erbij te plaatsen. Hierdoor kan de bestaande installatie intact blijven en kan ik een goedkopere 2e omvormer bij plaatsen. Ik moet dan wel nog een 2e fase naar beneden naar de meterkast leggen. Maar dat is mogelijk wat er is nog een loze leiding beschikbaar.

Mocht ik in de toekomst nog verder willen uitbreiden op de westkant, dan moet er sowieso een 3-fase omvormer komen. Dan wordt de nu geplande installatie van 2 strings (9+5) gewijzigd in 1 string van 14 (gewoon aan elkaar koppelen). Dan komen beide omvormers te vervallen en worden vervangen door de 3- fase omvormer en moet er door diezelfde loze leiding een 3-fase aansluiting naar de meterkast.

Mij lijkt dit ook een goed scenario voor nu. Heb helaas niet voldoende kapitaal om meteen beide daken vol te leggen en een bijbehorende 3-fase omvormer aan te schaffen. :'(

Wat denken jullie? Is een tweede compleet losse installatie van 9 panelen een goed idee? Of toch beide strings op één nieuwe zwaardere omvormer?

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:51

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Dat kan, maar als je de meerprijs voor bekabeling rekent en de oude omvormer verkoopt dan kun je beter nu een omvormer met twee mppt kopen.

• Moonbase
@prein2 Al met al valt dat mee denk ik. Hierin is de redenering als volgt. Ideaal zou zijn nu de huidige string uitbreiden van 5 naar 14 panelen, dus 9 erbij. En deze koppelen op een 3-fase omvormer. De 3-fase omvormer moet danwel voorbereid zijn op 12 tot 15 panelen op de westkant. Dus dan moet ik kijken naar een 6000 tot 8000 watt omvormer. Deze kost als ik GoodWe zou kiezen ergens tussen €1100,- en €1200,- en heeft 5 jaar garantie.
Wanneer ik nu voor een 2e installatie op een kleine omvormer ga moet ik voor de 9 panelen een 2000 of 2500 watt omvormer nemen, wat ergens in de prijsklasse ligt van €360,- tot €410,- en deze hebben 10 jaar garantie.
Hiermee ben ik dus en voordeliger en heb ik langer garantie.

Eén enkele omvormer met 2 mppt en 2 strings zou ook nog kunnen maar dan blijft de huidige omvormer over en moet er 16-19A over de ene fase teruggeleverd worden bij vol vermogen. Dit kan nu mooi verdeeld worden over 2 fasen. De omvormers blijven ook over als ik tzt besluit om om te gaan naar een 3-fasen omvormer en dan kan ik ze eventueel alsnog verkopen.

• Moonbase
Even een update van de huidige status :)

Ik wil nu een 2e set plaatsen van 9 panelen op een extra 1-fase omvormer. Dat is voor nu goed genoeg. Wel wil ik de mogelijkheid open houden om later naar een 3-fase omvormer om te gaan waardoor de huidige 5 en de nu aan te schaffen 9 panelen dan in 1 string van 14 stuks geschakeld moeten worden om zodoende een mppt op de 3-fase omvormer vrij te hebben voor de westkant. Dus dan moet ik nu wel uitbreiden met dezelfde panelen.

Zoek me een breuk naar hetzelfde type paneel (JAM60S02-300/PR) maar het is moeilijk om ze te vinden. Eén leverancier opperde nog dat het ook mogelijk zou zijn om in plaats van hetzelfde paneel dan de JAM60S02-305/PR te gebruiken. Deze heeft 5Wp meer en zou, indien ik deze later in één string hang, uiteindelijk dezelfde performance hebben als de JAM60S02-300/PR

5x JAM60S02-300/PR combineren (in de toekomst) met 9x JAM60S02-305/PR in 1 string zodat ze dan gelijk presteren als 14x JAM60S02-300 kan dat?

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Denk er aan dat als je al in 2019 zonnepanelen hebt gekocht en BTW aftrek hebt gekregen dat dit dit jaar niet weer kan icm KOR (indien je dat zou willen doen).

• Moonbase
jobr schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:52:
Denk er aan dat als je al in 2019 zonnepanelen hebt gekocht en BTW aftrek hebt gekregen dat dit dit jaar niet weer kan icm KOR (indien je dat zou willen doen).
Het zou fijn zijn als ik de BTW nog terug kon krijgen, maar het is geen noodzaak. Probeer te kijken of het via mijn vrouw dan zou kunnen.

Maar ben vooral benieuw of een combi van twee panelen zoals ik hierboven beschrijf mogelijk is?
@AUijtdehaag Kun jij hier iets over zeggen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Lijkt me geen probleem om die te combineren. Het verschil is miniem.
Die 14 dus in 1 vlak?

• Moonbase
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:17:
Lijkt me geen probleem om die te combineren. Het verschil is miniem.
Die 14 dus in 1 vlak?
Yep, uiteindelijk wel dan, maar dan kan ik nu dus ook zoeken naar de JAM60S02-305/PR. Bedankt voor je antwoord! _/-\o_

• Moonbase
Het is eindelijk gelukt om 10 stuks van de JAM60S02-300/PR te kopen! :9~
Via een veiling op BVA. Maandag moet ik ze ophalen en er zit een omvormer bij: Een SMA SB 3300-11

@AUijtdehaag Ik heb de configuratie 1x9 toegevoegd in sunnywebdesign:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VHVpVWBxLXGYmxbvzkM9_w-LXA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yji3n23xS0Oo0Eq9kAQDMqOH.png?f=fotoalbum_large

Ik zou ook 2x7 op de SMA kunnen maken, maar dan geeft de website:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NN90tBOKlzbNpirO9l-QBSFKKCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l7LSQOs5QcVQZ4EyEjsU3bhg.png?f=fotoalbum_large
Er is een waarschuwing over opbrengstverlies maar de performance ratio en de spec.energieopbrengst zijn hoger. Wat is dan wijsheid? Een 1x9 configuratie toevoegen waarbij de huidge 1x5 met GoodWe behouden blijft. Of wijzigen naar een 2x7 configuratie op de SMA waardoor de Goodwe komt te vervallen?

Of eventueel de SMA verkopen en een 2e GoodWe erbij voor de 1x9? Of nog iets anders?....

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat is een oud model SMA met maar 1 ingang.

- 2x 7 kan niet, daarmee is de SMA veel te klein bemeten en ga je teveel aftoppen (dus verlies)
Bovendien heeft die SMA ook een beroerd rendement.
- Als extra omvormer erbij, dat zou kunnen, maar zit je met 2 omvormers (wat op zich ook geen ramp is)
- Een 1-fase SMA aanschaffen met 2 mppt ingangen. Maar is weer een extra investering, waarbij hieronder betere oplossingen staan.

De ideale oplossing is:
- alle 14 in 1 string op een 3-fase omvormer (op ingang 1) en je west dak in de toekomst er ook bij.(op ingang 2)
- Als je op 1-fase wilt blijven (ik ben vergeten wat je nu hebt), dan een fronius Primo, die ook 14 panelen in 1 string mag op ingang 2, en je west dak op ingang 2.

• Moonbase
Dat is een oud model SMA met maar 1 ingang.
Had ik inmiddels ook begrepen ja.
- 2x 7 kan niet, daarmee is de SMA veel te klein bemeten en ga je teveel aftoppen (dus verlies)
Bovendien heeft die SMA ook een beroerd rendement.
- Als extra omvormer erbij, dat zou kunnen, maar zit je met 2 omvormers (wat op zich ook geen ramp is)
- Een 1-fase SMA aanschaffen met 2 mppt ingangen. Maar is weer een extra investering, waarbij hieronder betere oplossingen staan.
Aangezien deze er toch bijgeleverd zit en ondanks het beroerde rendement, ga ik m denk ik gewoon plaatsen als 2e omvormer. De 2x7 oplossing op de SMA was volgens het Sunnyweb plaatje verliesgevend omdat ze niet boven de opstartspanning komen als de cellen te warm worden? Ik kan natuurlijk de SMA op marktplaats gooien en kijken wat hij oplevert. Dan kan ik van de opbrengst een 2e 1-fase omvormer of gelijk een 3-fase omvormer kopen. Wat mij daarover doet twijfelen is dat een enkele 1-fase GoodWe omvormer voor 9 panelen ongeveer 425 euro kost (GW2500-XS) tegen 1100 euro voor een 3-fase versie (GW6000-DT) waarbij ook de garantie van de 3-fase versie maar 5 jaar is tegen 10 jaar voor de 1-fase versie. Gevoelsmatig neig ik dan voor nu naar 2 losse configuraties die beide op 1 fase aangesloten worden. Hierdoor gebruik ik dan nu 2 van de 3 fasen en zou ik in de toekomst bijvoorbeeld nog max 12 panelen op de 3e fase met een 3e omvormer aan kunnen sluiten.
De ideale oplossing is:
- alle 14 in 1 string op een 3-fase omvormer (op ingang 1) en je west dak in de toekomst er ook bij.(op ingang 2)
- Als je op 1-fase wilt blijven (ik ben vergeten wat je nu hebt), dan een fronius Primo, die ook 14 panelen in 1 string mag op ingang 2, en je west dak op ingang 2.
Uiteindelijk wordt het een 3-fase systeem met uitbreiding op het west-dak, alleen vindt de vrouw dat op dit moment een te grote investering aangezien we ook nog de hele tuin moeten doen. :P

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Moonbase
Dan had je ook niet specifiek dit paneel hoeven nemen toch? Dan waren alle andere ook goed, nu heb je relatief veel betaald bij bva omdat je dit paneel zocht.

2x7 op een growatt mtl-s kan prima overigens, sma en goodwe verkopen.

[ Voor 17% gewijzigd door Rol-Co op 26-03-2020 09:29 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Moonbase
Rol-Co schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:27:
@Moonbase
Dan had je ook niet specifiek dit paneel hoeven nemen toch? Dan waren alle andere ook goed, nu heb je relatief veel betaald bij bva omdat je dit paneel zocht.

2x7 op een growatt mtl-s kan prima overigens, sma en goodwe verkopen.
Dat is op zich wel waar, maar wilde de mogelijkheid behouden om uiteindelijk nog naar 1 string van 14 panelen te gaan.

Overigens is een 3e omvovmer niet echt een optie bedenk ik me nu omdat ik daar geen buis voor naar de meterkast heb lopen. Dus bij uitbreiding op west zal het toch een 3-fase omvormer moeten worden.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zie zo ff geen "ouder model" XXXX TL-21 op markplaats.
Die gaan tot 750 VOC en dan kan het wel met 14 in 1 string (maar ik val in herhaling)

Je kan toch prima een PV verdeler maken op de plaats waar nu de omvormer hangt?
Ik heb meteen 3-fase gelegd naar mijn schuurtje en daar een PV verdeler geplaatst.
Per fase hangt een 1-fase omvormer.
https://www.sandervunderi...al-lege-groepenkast-ip41/

Als je nu 3x 2,5 mm2 hebt lopen vanaf de meterkast, moet je wel rekening houden met max 16 Amp AC wat er doorheen mag. (dus als je 2 omvormers of meer hangt, moet je hier rekening mee houden en indien nodig de bedrading vervangen.)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-03-2020 10:17 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Moonbase schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:06:
[...]

Dat is op zich wel waar, maar wilde de mogelijkheid behouden om uiteindelijk nog naar 1 string van 14 panelen te gaan.

Overigens is een 3e omvovmer niet echt een optie bedenk ik me nu omdat ik daar geen buis voor naar de meterkast heb lopen. Dus bij uitbreiding op west zal het toch een 3-fase omvormer moeten worden.
Dat kan, als je 2x 7 naar binnen haalt kan je ze binnen altijd in serie zetten om 14 panelen in 1 string te doen.

• Moonbase
Rol-Co schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:21:
[...]

Dat kan, als je 2x 7 naar binnen haalt kan je ze binnen altijd in serie zetten om 14 panelen in 1 string te doen.
Mijn plan was om de huidige 1x5 zo te laten en er 1x9 bij te leggen op een 2e omvormer. In dit geval de SMA nu.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat is het simpelste denk ik.

En als de tuin klaar is, koop je nog een omvormer erbij, of alles (zuid en west) op 1x 3-fase omvormer.
Of je verkoopt de SMA en koopt nu een goodwe met 2x mppt (voor de 9 zuid en de west panelen in de toekomst)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-03-2020 16:37 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Moonbase schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:22:
[...]

Mijn plan was om de huidige 1x5 zo te laten en er 1x9 bij te leggen op een 2e omvormer. In dit geval de SMA nu.
Kan, maar als je nog 4 rails er onder maakt voor de 4 en 5 panelen kan je de eerste 2 zo tussen de bestaande klikken hoor, dat is 1 stekker loshalen en 2 aansluiten, meer niet.
Uiteindelijk heb je meer voordeel van 2x7 dan een 9 en 5 waar je later weer last van kan hebben dat het niet gelijk is.
Bijv als je de 2 strings op 1 mppt wilt zetten. ;)

• Moonbase
Rol-Co schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:16:
[...]

Kan, maar als je nog 4 rails er onder maakt voor de 4 en 5 panelen kan je de eerste 2 zo tussen de bestaande klikken hoor, dat is 1 stekker loshalen en 2 aansluiten, meer niet.
Uiteindelijk heb je meer voordeel van 2x7 dan een 9 en 5 waar je later weer last van kan hebben dat het niet gelijk is.
Bijv als je de 2 strings op 1 mppt wilt zetten. ;)
Daar heb je wel gelijk in 5 naar 7 veranderen is niet veel werk, maar de bestaande omvormer is een GW1500-NS volgens mij (kan het nu effe niet zien), als ik daar dan 7 panelen op knoop en op de SMA ook 7 ipv 9 geeft dat op beide rendementsverlies volgens mij.

En als ik ze uiteindelijk in 1 string ga plaatsen maakt het toch niets uit.

@AUijtdehaag
Dat gaan we inderdaad zo doen: huidige string gewoon zo laten en 1x9 erbij die ik op de SMA koppel. En dan later als ik ook op west panelen plaats om naar een 3-fasen omvormer. In elk geval bedankt voor alle antwoorden en toelichting. Heeft zeker geholpen bij het maken van keuzes. _/-\o_

• Rol-Co

Rol-Co

@Moonbase

Het is nu het snelste inderdaad en geen moeite, maar dat komt later. :)

Ik wist het wel
Die sma ging op marktplaats en kocht bij solarbouwmarkt voor 319,- een goodwe 1500 net als die andere en plakte beide 7 panelen op.
Rendement van de goodwe met 5 gaat omhoog, en dat heb je 2x dus kan je nog eens om hangen, uitwisselen, dat kan nu niet.
Die sma is zelfs met 9 panelen nog niet optimaal, 250V start voltage, goodwe is 50V en heeft wifi alles.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x41dFldK_KzuP7L_c0qh1bZDO6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4d1aHf9eof3nCscFiapm3S4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoveUdvE8PP8aLCpdPRu4-39FZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nK2zAVFIqIHEys1e7jBXi3Jv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 26-03-2020 21:05 ]

• Moonbase
Dat is misschien ook nog wel een optie om het rendement te vergroten ja, maar dan moet de SMA op marktplaats nog wel wat opleveren. Ik ga dit eens checken. Dank voor het idee!
Pagina: 1