Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PV Installatie nieuwbouw woning uitbreiden na oplevering?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Moonbase
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-06 16:26
De projectontwikkelaar levert bij onze nieuwbouw-woning 5x JA Solar S02 300Wp full black inclusief een GoodWe 1500 NS omvormer en bijbehorende installatie.

Wij willen de installatie uitbreiden, maar dat kostte bij de projectontwikkelaar €750,- per extra paneel. 8)7

Dus ik heb contact gezocht met de leverancier van de panelen, om te vragen of hij buiten de aannemer om een uitbreiding kan uitvoeren, maar dit mag volgens contract niet. Hij kan ook niet al een andere zwaardere omvormer ophangen ipv die Goodwe die we nu krijgen. Oplevering is ergens in april/mei dus ik wil direct hierna de installatie uitbreiden om nog zoveel mogelijk te profiteren van de zonnestralen. 8)

Inmiddels heb ik al een aantal posts doorgespit met soortgelijke vragan wel of niet bij een nieuwbouwhuis. Dus ik ben van plan om zelf een 4-tal panelen toe te voegen aan installatie van de projectontwikkelaar. Echter moet ik dan de huidige omvormer vervangen door een andere en mijn vraag is dan ook; uitgaande van 9 panelen 300Wp op zuid, welke omvormer jullie hiervoor aanraden? Voor zover ik nu weet en kan zien is er geen last van schaduw op die zijde.

Additionele informatie hierbij is dat wij eind dit jaar, begin volgend jaar ook panelen willen plaatsen op de westkant van het huis. Verwacht er daar ongeveer 19 kwijt te kunnen. Is het dan handig om nu al een omvormer te kiezen die daar rekening mee houd? Ik denk er dan bijvoorbeeld aan om de west-kant te verdelen in 2 strings, 1x9 en 1x10 stuks. Of is dit juist niet handig?

Dus wat is een goede keuze qua omvormer als er in 1e instantie 9 panelen zijn, en later er nog 19 bijkomen? Of gewoon nu een geschikte kiezen voor de eerst 9 en dan later ook 1 of 2 additionele omvormer(s) voor de andere 19 panelen bijkopen?

Alle reacties

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ook al ga ik voorbij aan je additionele informatie: doe alles in een keer. Dan heb je 1 keer overhead (arbeid + installatiemateriaal), is alles op elkaar afgestemd en heb je 1 aanspreekpunt voor je installatie.

Wise enough to play the fool

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Een paar maand geleden werd deze vraag hier ook gesteld, kwam een verrassend antwoord op... ik kan niet met zekerheid het antwoord geven (herinneren) dus even flink zoeken hier kan je veel geld opleveren.
Ik zal zelf ook gaan zoeken ; kan ook voor mij van toepassing worden.

[ Voor 15% gewijzigd door frisianstar op 16-02-2019 10:06 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Moonbase
@teacher Indien ik de installatie van het additionele deel uitbesteed is het verstandig inderdaad om het in één keer te doen. Budget-technisch is dat sowieso nu niet haalbaar, en ik zit er aan te denken om het zelf te installeren. Heb een elektro-achtergrond dus dat moet wel lukken. En daarmee is de factor overhead ineens een stuk lager. :9

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Of gewoon alles er af na de oplevering en verkopen aan de buren, vervolgens geheel nieuw opzetten.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Moonbase schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 10:05:
@teacher Indien ik de installatie van het additionele deel uitbesteed is het verstandig inderdaad om het in één keer te doen. Budget-technisch is dat sowieso nu niet haalbaar, en ik zit er aan te denken om het zelf te installeren. Heb een elektro-achtergrond dus dat moet wel lukken. En daarmee is de factor overhead ineens een stuk lager. :9
Elektro ok, maar wil je ook het dak op?

Heb je een tekening / ontwerp van je dakvlakken?
Windrichting
Afmetingen
Hoeken
Schaduwen?

Wat wil je gaan opwekken?
En wil je per se 1 omvormer, of mogen het er ook twee zijn?

Ik ben het overigens met je eens dat de epc excuus-paneeltjes niet echt zoden aan de dijk gaan zetten, dus een mooier systeem neergooien is sowieso een prima plan. :Y

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 16-02-2019 10:17 ]

Wise enough to play the fool

• Moonbase
@frisianstar bedoel je deze:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1770697

Die heb ik even gelezen, maar iets anders om de EPC te halen is geen optie. En wat je zelf nog opmerkt alle panelen eraf halen en vervangen door nieuwe is denk ik ook niet echt zinvol. De panelen zijn 300Wp en er zijn natuurlijk betere (met hogere vermogens) te krijgen. Ik gok dat het deze zijn:
https://www.winkelman-zon...0wp-mono-all-black/51220/
Vier van deze erbij op de installatie die de projectontwikkelaar levert kost me ongeveer 1000 euro als ik het zelf doe schat ik.

Maar is het slechts een kwestie van een andere omvormer (welke dan?) en de string vergroten van 5 naar 9?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kijk hier maar https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/

Je hebt twee jaar de tijd om je EPC te halen.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-11 22:25
Wij zitten met het zelfde. De project ontwikkelaar vraagt 570 per paneel.

Als we zelf 10 panelen extra willen, dan is het volgens mij goedkoper om na de oplevering door een andere partij uit te laten voeren.
Voor bijna 6k kan je we wat panelen weg leggen.

Ons idee is daarom ook de panelen van het project op de garage te leggen en/of aanbouw en de omvormer in ee garage ,deze staat ook op het zuiden.
En dan x aantal nieuwe panelen op het dak.

• Moonbase
@Wolly Ja, die had ik ook al gevonden. Dit zou ik kunnen overwegen, hoewel ik denk dat dit al te laat is. Wat ik daar ook uit haal is dat je de materialen die de projectontwikkelaar levert dan wel afneemt, maar niet laat installeren. Qua geld krijg ik dan niks terug is mijn verwachting. Dus dan ligt er een omvormer en 5 panelen in huis die ik vervolgens moet verkopen en is er geen installatie uitgevoerd.

Mij lijkt het voordeliger om dit allemaal wel uit te laten voeren, vervolgens 4 panelen van hetzelfde type en een andere omvormer te kopen en dit zelf te vervangen/toevoegen.

Kan de oude omvormer op marktplaats verkocht worden.

Volgens mij ben ik de voor ongeveer 1000 euro extra klaar en is de installatie 2700Wp.

[ Voor 11% gewijzigd door Moonbase op 16-02-2019 10:44 ]

• Moonbase
The Fatal schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 10:40:
Wij zitten met het zelfde. De project ontwikkelaar vraagt 570 per paneel.

Als we zelf 10 panelen extra willen, dan is het volgens mij goedkoper om na de oplevering door een andere partij uit te laten voeren.
Voor bijna 6k kan je we wat panelen weg leggen.

Ons idee is daarom ook de panelen van het project op de garage te leggen en/of aanbouw en de omvormer in ee garage ,deze staat ook op het zuiden.
En dan x aantal nieuwe panelen op het dak.
Zou ook nog een optie zijn, alleen mijn aanbouw is 2,4 mtr op zuid:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kclv1f26fkl.png
Volgens mij kan ik dan geen 2 rijen achter elkaar plaatsen op zuid. En de hoek om (op de garage), dan moet ik volgens mij optimizers toepassen om dat anders 1 of meerdere panelen in de schaduw ligt tot 12:00 uur.

• Moonbase
De installatie die we krijgen is als volgt (in rood):
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/u6q073ta.png
De groene wil ik dan zelf plaatsen.

Naar aanleiding van de opmerkingen hier zit ik nu te denken om de omvormer niet te verkopen om deze later te gebruiken om eventuele panelen op de aanbouw/garage mee te laten draaien.

Dan zou ik nu nodig hebben:
  • 4 panelen JA Solar 300Wp a € 131,- = 524,-
  • Montageframe voor 4 panelen a +/- € 100,-
  • Omvormer voor 9 panelen, maar welke???
De leverancier die de installatie vanuit de project ontwikkelaar levert adviseert een Goodwe 2000-NS, zou dit een goede keuze zijn of kan ik beter wat anders nemen?

Voor de volledigheid, hieronder nog een afbeelding van de voor en westkant die later nog voorzien kan worden:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8qw8y65dw.png

[ Voor 10% gewijzigd door Moonbase op 16-02-2019 11:16 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Moonbase schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:13:
De installatie die we krijgen is als volgt (in rood):
[Afbeelding]
De groene wil ik dan zelf plaatsen.

Naar aanleiding van de opmerkingen hier zit ik nu te denken om de omvormer niet te verkopen om deze later te gebruiken om eventuele panelen op de aanbouw/garage mee te laten draaien.

Dan zou ik nu nodig hebben:
  • 4 panelen JA Solar 300Wp a € 131,- = 524,-
  • Montageframe voor 4 panelen a +/- € 100,-
  • Omvormer voor 9 panelen, maar welke???
De leverancier die de installatie vanuit de project ontwikkelaar levert adviseert een Goodwe 2000-NS, zou dit een goede keuze zijn of kan ik beter wat anders nemen?

Voor de volledigheid, hieronder nog een afbeelding van de voor en westkant die later nog voorzien kan worden:
[Afbeelding]
Ik lees nog niets over oriëntatie en dakhoek :) ik zou er 4 ja-solar bij prikken, kost je wat rails en 4 panelen.
De goodwe 1500 krijgt dan wat aftopping, so what, hij is weer heel efficient in de andere dagen zoals bewolkt en hoog zomer met warmte. Ik zou dat eerst eens een jaar aankijken, je kan altijd nog iets anders ophangen en misschien heb je dan wel weer andere plannen met de rest van de daken (100% zeker van wel ;) )
9 op de goodwe gaat ook prima, mppt is 80-450V dus met 9 mooi in zijn ideaal.
https://www.warmteservice...kNWFlOTQ1YzcxYmIzZDRiY2Rl

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-11 22:25
Moonbase schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 10:51:
[...]

Zou ook nog een optie zijn, alleen mijn aanbouw is 2,4 mtr op zuid:
[Afbeelding]
Volgens mij kan ik dan geen 2 rijen achter elkaar plaatsen op zuid. En de hoek om (op de garage), dan moet ik volgens mij optimizers toepassen om dat anders 1 of meerdere panelen in de schaduw ligt tot 12:00 uur.
De 5 panelen in landscape over de breedte, dus aanbouw en garage, dan moet dat goed passen, als je ze dan vrij dicht tegen het huis aan legt zal het vanuit de tuin ook niet opvallen gok ik.

• Moonbase
The Fatal schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:51:
[...]

De 5 panelen in landscape over de breedte, dus aanbouw en garage, dan moet dat goed passen, als je ze dan vrij dicht tegen het huis aan legt zal het vanuit de tuin ook niet opvallen gok ik.
Ik denk dat dit een optie is als erg geen rand/opstand zit op de overgang van garage naar aanbouw. De garage is volgens tekening van buitenmuur woning naar buitenkant garage 3,17 mtr. Dus 2 panelen in landscape daarop gaat niet lukken. Idemdito met de aanbouw, van buitengevel tot buitengevel is 5,95 mtr. daar passen dus 3 panelen in landscape, maar vier is de vraag.

Als ik er 5 in landscape wil zetten en er zit een opstand/rand op de overgang, is het dan een optie om ze hoger te plaatsen zodat ze over de opstand/rand heen vallen?

• Moonbase
Rol-Co schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:37:
[...]

Ik lees nog niets over oriëntatie en dakhoek :) ik zou er 4 ja-solar bij prikken, kost je wat rails en 4 panelen.
De goodwe 1500 krijgt dan wat aftopping, so what, hij is weer heel efficient in de andere dagen zoals bewolkt en hoog zomer met warmte. Ik zou dat eerst eens een jaar aankijken, je kan altijd nog iets anders ophangen en misschien heb je dan wel weer andere plannen met de rest van de daken (100% zeker van wel ;) )
9 op de goodwe gaat ook prima, mppt is 80-450V dus met 9 mooi in zijn ideaal.
https://www.warmteservice...kNWFlOTQ1YzcxYmIzZDRiY2Rl
Oriëntatie van dit dak is zuid (iets (zeg 5°) gedraaid naar oost), en de dakhoek is daar volgens tekening 33°.

Zou het rendement door het aftoppen van de Goodwe 1500 heel groot zijn? Anders laat ik het misschien zo wel hangen, maar het lijkt zo veel verlies om een vermogen van 2700Wp op een 1500W omvormer te knopen. Ik denk eigenlijk dat een 2000W of 2500W versie dan beter op z'n plaats is.

En dan ga ik die 1500W versie tzt nog wel gebruiken voor op de garage/aanbouw of bij een toekomstige tuinoverkapping.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Moonbase schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 12:40:
[...]

Oriëntatie van dit dak is zuid (iets (zeg 5°) gedraaid naar oost), en de dakhoek is daar volgens tekening 33°.

Zou het rendement door het aftoppen van de Goodwe 1500 heel groot zijn? Anders laat ik het misschien zo wel hangen, maar het lijkt zo veel verlies om een vermogen van 2700Wp op een 1500W omvormer te knopen. Ik denk eigenlijk dat een 2000W of 2500W versie dan beter op z'n plaats is.

En dan ga ik die 1500W versie tzt nog wel gebruiken voor op de garage/aanbouw of bij een toekomstige tuinoverkapping.
Moeilijk te berekenen, je hebt dan wel verlies op een dag als vandaag maar met donker weer heb je weer een iets beter rendement, de koop van een andere omvormer haal je er niet heel snel uit wat dat aan meeropbrengst geeft, dus financieel niet heel slim.
Die andere gebruiken "denk je" maar met nog zoveel dak kan het wel eens anders uitpakken, je zou bijvoorbeeld ook een growatt 5000 kunnen pakken, die heeft 2 mppt en waar je dus de 9 op 1 mppt zet en de aanbouw of garage op de andere mppt.
Maar zo kan het ook met je andere schuine dak, een dual mppt omvormer die de 9 en de x panelen op het andere dak doen.
Enz enz
Daarom eerst simpel beginnen, omvormertje laten hangen en er 4 paneelkes bij plakken....dan kijken voor andere dak. >:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1