Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjalt douma
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-11-2022
Kwam er onlangs achter dat ik al jaren te weinig loon heb gekregen.

Nu is mijn werkgever er al druk mee bezig en krijg dus een fiks bedrag.

Gaat om +- 10k

Hoe kan dat het beste worden verrekend qua belasting??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:00

BoAC

Memento mori

Dat hangt ervan af wat je huidige maandloon is. Als die onder een bepaald bedrag is heeft het zin om het uitgesmeerd te krijgen over de maanden heen. Anders gewoon in 1 keer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Het handigst is het om je huidig loon te laten verhogen.
Achteraf kan aardig wat consequenties hebben i.v.m. toeslagen en aftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:23
Tja. Wat is er precies misgegaan? Is er te weinig overgemaakt? Stond het wel goed in je aangifte?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Let op dat dit invloed kan hebben op je huurtoeslag, zorgtoeslag en huur / recht op bepaalde huurwoningen.
Heel veel zaken zijn afhankelijk van je jaarinkomen wat nu dus eenmalig hoger is.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:51
10k is belastingtechnisch niet zo spannend. Wat is om en nabij je jaarinkomen 2020 zonder dit extra salaris? In 2020 zijn er namelijk nog maar 2 belastingtariefen. 1 tot 68000 en een tarief voor inkomen daarboven.

Het maakt dus feitelijk alleen heel veel uit als je nu 66000 verdient en de extra betaling hierdoor bijna geheel tegen het hoogste tarief wordt belast.

En inderdaad zijn toeslagen ed ook erg belangrijk. Kan je overigens wel kiezen hoe je het wilt uitbetalen?

[ Voor 12% gewijzigd door B-Bandit op 18-02-2020 21:34 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
Balen dat ze er niet een paar maanden eerder achter kwamen, dan had je bv. de helft in december en de helft in januari kunnen laten uitbetalen. Dan zit het over twee jaren heen en vallen de effecten waarschijnlijk redelijk mee. Hangt er ook sterk van af of je normaal zeg maar dichter bij 20k, modaal, of 100k per jaar verdient.

B-Bandit, wat je zegt klopt alleen als je sowieso rond of boven modaal zit. Daaronder zijn er toeslagen die maar zo fors kunnen afwijken door een paar duizend meer of minder. Zie ook het naburige topic over middeninkomens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Kom je er na 5 jaar achter dat je bruto loon bovenaan je loonstrook niet klopte?
Of heb je de afgelopen 5 jaar geen belasting aangifte gedaan?

Dat zijn de enige vragen die bij mij opkomen :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjalt douma
Ik zat niet in de juiste loonschaal en mijn functiejaren klopten niet , en id ik blijf wel in het laagste belastingtarief.

En heb geen recht op toeslagen.

[ Voor 12% gewijzigd door gjalt douma op 18-02-2020 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Nou, zullen we eerst kijken of er wel iets gecorrigeerd moet worden? Ik denk het niet, omdat het loon niet eerder al rentedragend of vorderbaar en inbaar is geweest. Het is geen keuzemenu, zie bv. hier het verhaal van iemand die daar anders over dacht.
Als je in een hogere schaal komt, kun je middeling aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

gjalt douma schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:44:
Ik zat niet in de juiste loonschaal en mijn functiejaren klopten niet , en id ik blijf wel in het laagste belastingtarief.

En heb geen recht op toeslagen.
Als je ook geen recht hebt op andere zaken zoals kwijtschelding gemeentelijke belastingen, gesubsidieerde rechtsbijstand of aanspraak wil maken op 'n nieuw huurhuis bijv. in 2021, dan zal het verder geen gevolgen hebben.

Je kan er dus voor kiezen om het gewoon in 1x uit te laten betalen, en niet moeilijk te doen met je aangiften van de vorige jaren.

Wat je nog wel kan doen is kijken (nadat je definitieve aangifte over 2020 hebt gedaan, ergens juni volgend jaar op z'n vroegst dus) of belastingmiddeling je nog iets kan opleveren.

[ Voor 33% gewijzigd door Ardana op 18-02-2020 22:41 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:07

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ardana schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:39:
[...]

Als je ook geen recht hebt op andere zaken zoals kwijtschelding gemeentelijke belastingen, gesubsidieerde rechtsbijstand of aanspraak wil maken op 'n nieuw huurhuis bijv. in 2021, dan zal het verder geen gevolgen hebben.

Je kan er dus voor kiezen om het gewoon in 1x uit te laten betalen, en niet moeilijk te doen met je aangiften van de vorige jaren.

Wat je nog wel kan doen is kijken (nadat je definitieve aangifte over 2020 hebt gedaan, ergens juni volgend jaar op z'n vroegst dus) of belastingmiddeling je nog iets kan opleveren.
Middeling was ook het eerste waar ik aan dacht en iemand anders noemde het ook al even.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:13

Herman

FP ProMod
Ardana schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:39:
[...]

(...)
Middeling is voornamelijk van toepassing als je in aaneengesloten jaren in verschillende schijven komt ;) TS geeft aan dat hij in dezelfde schijf blijft. Middeling zal (waarschijnlijk) dus weinig opleveren :)

Nadeel van ineens: er zal veel loonheffing worden ingehouden (valt in bijzonder tarief e.d.). Dus via (voorlopige) aangifte IB krijg je later naar verwachting ook nog een smak terug.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Herman schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 23:04:
[...]

Middeling is voornamelijk van toepassing als je in aaneengesloten jaren in verschillende schijven komt ;) TS geeft aan dat hij in dezelfde schijf blijft. Middeling zal (waarschijnlijk) dus weinig opleveren :)

Nadeel van ineens: er zal veel loonheffing worden ingehouden (valt in bijzonder tarief e.d.). Dus via (voorlopige) aangifte IB krijg je later naar verwachting ook nog een smak terug.
I know. Toch kan het geen kwaad om bij zulke verschillen even te checken.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ik kan mij voorstellen dat je nu minder algemene heffingskorting krijgt, ten opzichte van hetzelfde bedrag over de afgelopen jaren uitbetaald te krijgen.
Ik zou dat eens doorrekenen. Vervolgens een voorstel doen waarmee je een extra vergoeding kunt krijgen. Het bedrag zou ik sowieso in één keer laten uitkeren nu. Per maand heeft geen voordeel.

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ardana schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 23:13:
[...]

I know. Toch kan het geen kwaad om bij zulke verschillen even te checken.
Inderdaad, deze site is heel makkelijk om even snel te checken:
https://www.belastinghelden.nl/middeling/berekening

Voor andere mensen die meelezen, vaak ook interessant zodra je aan je eerste (echte) baan begonnen bent. Volgens mij is middeling een relatief onbekend begrip, gezien dit (natuurlijk) niet automatisch gaat in je aangfite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:09
Cheesy schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:06:
[...]

Inderdaad, deze site is heel makkelijk om even snel te checken:
https://www.belastinghelden.nl/middeling/berekening

Voor andere mensen die meelezen, vaak ook interessant zodra je aan je eerste (echte) baan begonnen bent. Volgens mij is middeling een relatief onbekend begrip, gezien dit (natuurlijk) niet automatisch gaat in je aangfite.
Dan moet je wel een héle vette eerste baan hebben. Als ik in die calculator in 2020 een inkomen van €70.000 invul, en in de jaren 2019 en 2018 €0, dan krijg ik niks terug. Dus nee, middeling is niet interessant voor iemand die net aan zijn eerste baan begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tom-Z schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:55:
[...]

Dan moet je wel een héle vette eerste baan hebben. Als ik in die calculator in 2020 een inkomen van €70.000 invul, en in de jaren 2019 en 2018 €0, dan krijg ik niks terug. Dus nee, middeling is niet interessant voor iemand die net aan zijn eerste baan begint.
Zoals eerder in dit topic genoemd is dit voordeel aan het verdwijnen. Maar verzoek om middeling mag je nog indienen 3 jaar nadat de aanslagen van betreffende onherroepelijk zijn. Ik schreef ook niet dat het interessant is voor mensen die net aan hun eerste baan begonnen zijn.

Voorbeeldje:
2016: 0
2017: 0
2018: 40000

310 euro, da's toch weer leuk geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
Best is als je halverwege het jaar begint:

2018: 0 (tijdens afstuderen)
2019: 20k (half jaar gewerkt)
2020: 40k

Vul die maar eens in.

Je kunt middeling pas aanvragen als de aanslag over al die jaren definitief is. Dus dat is waarschijnlijk op zijn vroegst in 2022 in dit geval.

Er zit inderdaad een drempelbedrag in, waardoor het niet relevant is als het om relatief kleine verschillen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@gjalt douma gaat het om 10k bruto of 10k netto? Dat kan namelijk nog wel een verschil maken.

Is het 10k bruto, dan valt het imho nog wel mee! Zie het als een leuke bonus.
Is het 10k netto, dan is het bruto een stuk meer en kan je wellicht wel in hogere belastingschaal uitkomen. Maar daar is hierboven al voldoende over gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjalt douma
Gaat om een netto bedrag.

Het verzamelinkomen voor 2018 was rond de 50.000

[ Voor 50% gewijzigd door gjalt douma op 19-02-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

gjalt douma schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:04:
Gaat om een netto bedrag.

Het verzamelinkomen voor 2018 was rond de 50.000
Bij alles wat met loon te maken heeft is het zinvol bruto bedragen te noemen. Nu vraag je in de TS hoe het met belasting zit over een netto bedrag, daar valt niks zinnigs over te zeggen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20

Barrycade

Through the...

Nou met 50k heb je gelukkig niet zo veel te maken met huur en zorg toeslag. Mocht je kinderen hebben kan het wel van invloed zijn op je kinderopvangtoeslag. Dus die moet je dan even informeren dat je salaris dit jaar redelijk omhoog gaat. Anders moet je achteraf een aardige duit terugbetalen.

Daarnaast zal je een flink deel initieel kwijt zijn aan extra loonbelasting maar dat kan je volgend jaar weer via de belasting teruggave terugkrijgen. Als je een hypotheek hebt zal je wellicht in de hoogste schaal komen en dus iets meer HRA krijgen (weet niet precies waar de cut-off liggen qua schalen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

BoAC schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:27:
Dat hangt ervan af wat je huidige maandloon is. Als die onder een bepaald bedrag is heeft het zin om het uitgesmeerd te krijgen over de maanden heen. Anders gewoon in 1 keer :P
Kan je deze toelichten? Belastingdienst kijkt bij mijn weten toch echt naar je jaarinkomen. Of je dat in 12 brokjes krijgt of in één keer maakt ze geen klap uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:24
gjalt douma schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:24:

Gaat om +- 10k

Hoe werkt het bij jullie op het werk met loonschalen en jaren? Je kan wellicht ook kijken dat je nu alvast wat vroeger omhoog gaat, om op langer termijn goed uit te komen (die 10k over een paar jaar laten uitbetalen zeg maar) en vanaf dat moment weer 'goed zit'.

Bijvoorbeeld:
Zit je nu op 5 van de 10 jaren, ga dan nu vast naar het loon van 8 jaren en volgend jaar naar negen. Misschien blijf je dan wat langer in het loon van 9 jaren hangen, maar dan betaalt het zich wel terug aan je en heb je er ook het minste gedoe mee voor jezelf. En je 'went' alvast aan het standaard wat hogere inkomen, in plaats van dat je 1 keer (of 2 keer) een hap geld krijgt.

Let wel: maak dan wel een berekening opdat bij een tussentijds vertrek je het dan nog verschuldigde verschil alsnog uitbetaald krijgt. (dus na 1 jaar staat er nog xxxx open, na 2 jaar nog xxxx, enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjalt douma
Zit al 14 jaar bij deze baas dus zit al max nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:00

BoAC

Memento mori

Firestorm schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:18:
[...]

Kan je deze toelichten? Belastingdienst kijkt bij mijn weten toch echt naar je jaarinkomen. Of je dat in 12 brokjes krijgt of in één keer maakt ze geen klap uit...
Aan het einde van het jaar niet, maar voor die maand wel.
En daarnaast ook voor evt. sociale voorzieningen zoals eerder gemeld, maar die heeft TS niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Maar welk bedrag krijg je nou bruto?
Want wellicht dat je door 10k netto (bruto zo'n 20k?) namelijk wel in een ander tarief valt...
Dus wellicht even aangeven dat je door het "rechttrekken" er x euro op toelegt en dat je die ook graag (netto) vergoed wilt hebben! Daarvoor is het wel belangrijk om te weten hoeveel je bruto verdiend en hoeveel je nu bruto (achteraf) uitgekeerd krijgt.

Daarnaast toch even checken of er geen andere zaken in het spel zijn.
Heb je een partner? Heb je kinderen? Heb je een hypotheek? etc. Dat alles kan invloed hebben namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjalt douma
Partner en kids en hypotheek ja , als ik alle papieren en het bruto bedrag weet post ik het hier ff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ORoces
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-04 09:02
Als tip: bij achterstallig loon heb je ook recht op de wettelijke verhoging en rente. Mocht je dit niet krijgen van je werkgever dien je alsnog een loonvordering in te dienen bij de kantonrechter. Wel op tijd want een loonvordering kan alleen over de afgelopen vijf jaar.

Kans is wel aanwezig dat de kantonrechter de wettelijke verhoging en rente verlaagt omdat het niet moedwillig is en jezelf ook een beetje nonchalant ermee omgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:44
gjalt douma schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:24:

Gaat om +- 10k

Soort tijd voor tijd een optie :? :+

(wat ik hier nog niet gezien heb: Hulde voor je werkgever! Want anders had het topic wel een andere titel gehad: "Jarenlang te weinig loon gehad en werkgever wil niet betalen")

[ Voor 19% gewijzigd door ybos op 19-02-2020 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

ORoces schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:09:
Als tip: bij achterstallig loon heb je ook recht op de wettelijke verhoging en rente. Mocht je dit niet krijgen van je werkgever dien je alsnog een loonvordering in te dienen bij de kantonrechter. Wel op tijd want een loonvordering kan alleen over de afgelopen vijf jaar.

Kans is wel aanwezig dat de kantonrechter de wettelijke verhoging en rente verlaagt omdat het niet moedwillig is en jezelf ook een beetje nonchalant ermee omgaat.
Waarom meteen weer het onderste uit de kan willen halen en gelijk met rechters aankomen.
TS werkt er al 14 jaar, waarom zou je de omgang met elkaar op scherp willen zetten, vragen vragen vragen....

• BastaRhymez
  • Niet online
gjalt douma schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:39:
Partner en kids en hypotheek ja , als ik alle papieren en het bruto bedrag weet post ik het hier ff
Hoe oud zijn je kids? Gaan die nog een kinderdagverblijf of bso? Want dan heb je wellicht ook kinderopvang toeslag. Dan is een extra betaling niet heel prettig, want dan krijg je minder toeslag hiervoor.
Zijn ze deze leeftijd al voorbij of maken jullie geen gebruik van een kdv / bso, dan is er niks aan de hand.

Zijn je kids <12 jaar? Dan hebben jullie ook recht op inkomensafhankelijke combinatie korting. Geen idee of dat invloed gaat hebben (ik vermoed van niet overigens). Aangezien je al aangaf ongeveer 50k (bruto ?) te verdienen, maakt dat weinig uit.

Voor de hypotheek kan het voordelig uitpakken. Hoger fiscaal inkomen leidt wellicht tot een iets hogere hypotheekrente aftrek.

Verder zou je eventueel ook over de rentederving een balletje op kunnen gooien :X
Immers heeft die 10k netto ook een andere bestemming kunnen hebben, maar met de rente van nu zal dat hooguit tientjes werk zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-05 11:59

BLACKfm

o_O

ORoces schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:09:

Als je prettig bij je huidige werkgever zit, en de werkgever in dit specifieke geval prima wil meewerken, zie ik niet in om hier een heel groot probleem van te gaan maken met allemaal wettelijke regeltjes.
Of je moet toch al van baan willen wisselen en het geen moer kunnen schelen hoe relatie met elkaar wordt in dit process.

Je hebt rechten, maar er zijn situatie's waarin je ook rationeel kunt nadenken. Een 10K netto uitkering betekend al snel een 20K bruto uitbetaling van de werkgever, dat kan zomaar een hele klap geld zijn voor een organisatie (of 'wisselgeld').

Maar buiten rentes zijn er zo mogelijk ook nog uitkeringen en bonussen op basis van je jaarsalaris die je in die jaren minder uitgekeerd hebt gekregen (dingen die in een CAO of AO staan). Ook vakantiegeld speelt daarin een rol. Dat kan met een dergelijke bedrag en tijdspad zo weer 2000 euro extra zijn.

Maar het genoemde bedrag van de TS kan natuurlijk al deze zaken al hebben meegerekend.

[ Voor 3% gewijzigd door BLACKfm op 25-02-2020 11:38 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:36

Nikeo

Jawelles

@gjalt douma Hoe is dit afgelopen?
Pagina: 1