Ethernetport reageert niet HP Probook 650 G4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaisor
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-03-2021
Allen,

Ik ondervind een probleem met de ingebouwde netwerkkaart op een laptop HP Probook 650 G4.
(Hardware)
Betreft: I219-LM Intel op Windows 10 Pro 1909
Deze kan geen verbinding maken met zowel via DHCP als Statisch.

Volgende zaken heb ik alvorens hier hulp te zoeken al geprobeerd:
- Restart
- Verwijderen van huidige ethernet driver.
- ipconfig /flushdns
- nbtstat -r
- netsh int ip reset
- netsh winsock reset
- netsh winsock reset catalog
- netsh int ipv4 reset reset.log
- Restart
- Apparaat beheer geeft geen probleem bij deze adapter (werk correct)
- Installeren recente driver
- Restart
- Installeren van oudere driver
- Restart
- Installeren van driver (HP website bij dit type toestel)
- Restart
- Intel proset adapter configuration utility
- identify hardware / blinking leds -> leds lichten op , maar slecht enkele seconden
- hierna een melding dat " blinking led feature is blocked due to low power mode"
- Als ik de adapter in en uitschakel kan ik dit wel herhalen
- Hardware test:
Hardware Test Results [18/02/2020 17:52:45] :
Register Status :Passed
EEPROM Status :Passed
FIFO Status :Passed
Interrupt Status :Passed
Loopback Test(s) :Passed

- Uitschakelen Energy efficient ethernet
- Uitschakelen energiebeheer opties voor adapter
- In en uitschakelen adapter
- Update bios
- Live CD ubuntu via USB (Geen mogelijkheid om verbinding te krijgen met Lan poort)
- MS config (enkel netwerk services aan zonder overige)

Al het bovenstaande had geen resultaat.
Zouden er nog zaken kunnen zijn die kan proberen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:02

rdejongjr

Gnome

Alles op de latop zelf heb je wel gehad zo te zien.
Rest nog een nieuwe kabel direct op het modem/router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaisor
rdejongjr schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 06:47:
Alles op de latop zelf heb je wel gehad zo te zien.
Rest nog een nieuwe kabel direct op het modem/router?
Dat is wat ik hele tijd gedaan heb.. Jammer genoeg brengt het ook geen soelaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik mis één basale test, gaan de LEDs bij de ethernetpoort wel branden op het moment dat je een kabel aansluit? En aan de kant van je router/switch?

En dezelfde kabel/poort op de switch werkt wel met een ander apparaat?

Klinkt misschien overbodig, maar voor hetzelfde geld zit er ergens een draadbreukje of andere fysieke storing.
Met alles wat je al hebt geprobeerd lijkt het namelijk sterk op een fysiek probleem tussen netwerk-controller en switch.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaisor
deepbass909 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:57:
Ik mis één basale test, gaan de LEDs bij de ethernetpoort wel branden op het moment dat je een kabel aansluit? En aan de kant van je router/switch?

En dezelfde kabel/poort op de switch werkt wel met een ander apparaat?

Klinkt misschien overbodig, maar voor hetzelfde geld zit er ergens een draadbreukje of andere fysieke storing.
Met alles wat je al hebt geprobeerd lijkt het namelijk sterk op een fysiek probleem tussen netwerk-controller en switch.
Ook dit natuurlijk getest maar de leds lichten niet op aan beide uiteinden..
Dus daar licht het ook niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:25

Croga

The Unreasonable Man

Gaisor schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:59:
Ook dit natuurlijk getest maar de leds lichten niet op aan beide uiteinden..
Dus daar licht het ook niet aan.
Als de LEDs niet oplichten is er dus geen fysieke verbinding tussen de laptop en de router. Je kabel is, hoogstwaarschijnlijk, kapot.

• Gaisor
Croga schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:04:
[...]

Als de LEDs niet oplichten is er dus geen fysieke verbinding tussen de laptop en de router. Je kabel is, hoogstwaarschijnlijk, kapot.
Het probleem zit niet bij de kabels. (zoals ik vermeld heb.)
Het gaat een hardware matig probleem zijn van de poort.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:25

Croga

The Unreasonable Man

Gaisor schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:23:
Het probleem zit niet bij de kabels. (zoals ik vermeld heb.)
Het gaat een hardware matig probleem zijn van de poort.
Als de LEDs van zowel router als port niet aan gaan dan zit er fysiek iets niet goed. Dat kan aan de poort van de router liggen, aan de kabel of aan de poort van de laptop. Maar onafhankelijk van waar het aan ligt, je gaat dit nooit met software op kunnen lossen. Drivers hebben hier geen invloed op, alles wat je op de command line kunt doen heeft hier geen invloed op, energy settings hebben hier geen invloed op.

Je zegt dat je de LEDs wel aan krijgt met tests. Dat betekend dat het probleem in ieder geval niet in de laptop poort zit. Dan zijn er nog maar twee opties over: De kabel of de poort van de router. Als jij zeker bent dat het niet de kabel is dan weet je dus dat je router het probleem is.

Wat je nog kunt doen:
- Zelfde router, zelfde kabel, ander apparaat (waarvan je zeker weet dat de poort in orde is)
- Zelfde router, andere kabel
- Andere router, zelfde kabel
- Andere router, andere kabel
- Als alles nogsteeds op de laptop poort wijst: Probeer eens een USB Ethernet adapter, kijken wat dat doet...

• Gaisor
Croga schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:34:
[...]
Wat je nog kunt doen:
- Zelfde router, zelfde kabel, ander apparaat (waarvan je zeker weet dat de poort in orde is)
- Zelfde router, andere kabel
- Andere router, zelfde kabel
- Andere router, andere kabel
- Als alles nogsteeds op de laptop poort wijst: Probeer eens een USB Ethernet adapter, kijken wat dat doet...
Router, kabel is het probleem niet. Dat werkt perfect met alle andere combinaties.
Het ligt niet aan bekabeling of externe hardware. Maar puur intern in de laptop.
Een USB-C docking werkt wel perfect.
Dat is allemaal al getest..

Het is iets hardware matig met de poort / driver achtig probleem.
Mogelijk heeft het iets te maken met het Hexa core verhaal waar ik nog problemen met drivers mee heb gehad. Al lijkt het me ook vreemd.
Ik ga morgen hardware matig verder kijken. Ik zal jullie op de hoogte houden moest ik vorderingen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het klinkt mij als een 100% fysiek probleem in de netwerkadapter van je laptop, maar dan wel aan de poortzijde. Ik vermoed dat de controller zelf wel in orde is (anders kreeg je wel foutmeldingen in de driver), maar dat er een fysiek probleem zit tussen controller en de RJ45-poort. Dat stukje kan door de hardware niet getest worden. Dit kan een breukje in de printplaat zijn, slecht soldeercontact van de RJ45-module, stof/vuil in de RJ45 poort, doorgebrande isolatietransformator, etc. Alleen dit soort storingen zijn vrij zeldzaam.
Als de software geen fouten geeft en de LEDs branden niet, dan is het doorgaans namelijk een slechte kabel. Dit is essentiële informatie die je in eerste instantie niet gaf!

Vandaar dat we zo doorzagen over of de fysieke verbinding vanaf je router wel werkt en nu pas, in je laatste post indirect aangeeft dat alle kabels een aansluitingen wel werken in combinatie met een USB-C dock.

Je hint naar een probleem met het Hexa core verhaal (?) kan ik bij voorbaat al aan de kant schuiven. Het feit dat je netwerkadapter het ook onder linux niet doet zegt al genoeg. En sowieso ieder driver-gerelateerd probleem is daarmee eigenlijk al van tafel. Ik moet het eerste apparaat nog tegenkomen die onder 2 verschillende OS-en exact dezelfde drivergerelateerde storing geeft namelijk. Storing in beide OS-en is zo goed als zeker een fysiek probleem (of fucked-up firmware, maar dat is ook hier niet van toepassing).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOS 3.1
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-05-2021

DOS 3.1

Syntax error

... het lijkt wellicht op dit probleem wat iemand enkele dagen geleden had: Ethernet adapter haalt maximale internet snelheid niet. Ethernet adapter haalt maximale internet snelheid niet.

Ook van alles geprobeerd, oplossing was uiteindelijk: "Na het opnieuw installeren van windows is het probleem verholpen. Iedereen bedankt voor de input!"

Kan je niet evt op even een andere schijf een snelle installatie doen van Win10, en kijken of het dan wel werkt... dat weet je weer iets meer.

Error 404½ Page found, but I won't show it to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaisor
Moederbord vervangen, problem solved :).

Merci voor de input!

Prettig weekend!
Pagina: 1