Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasbongers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-03 16:23
Situatie
Wanneer ik op mijn computer een speedtest uitvoer komt deze nooit hoger dan 160 Mb/s. (Heb met de computer eerder wel de maximale snelheid gehaald.) Wanneer ik dezelfde ethernet kabel in een laptop stop, haal ik hier wel de maximale snelheid van 250 Mb/s. Wie heeft een idee wat hier het probleem kan zijn?

Hardware
- Gigabyte G1.Sniper.B5 Motherboard (Intel I217-V Ethernet adapter)

- Asus RT-N66U Router
- 250 Mb/s internet aansluiting

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb zoals hierboven vermeld een laptop aan dezelfde ethernet kabel gehangen waar wel de maximale snelheid mee wordt behaald. Heb de drivers voor de ethernet adapter al geupdate, maar dit heeft geen effect gehad.
Denk er zelf aan dat er iets op het MoBo kapot is. Misschien dat een PCIe netwerk kaart de oplossing biedt?

Groet, Sebas

Beste antwoord (via sebasbongers op 19-02-2020 19:48)

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 05:02

Cidious

The Bloody Gent

Klinkt misschien als corrupte Windows installatie.

In het verleden wat vreemde issues gehad met netwerk snelheid en een verse Windows loste dit uiteindelijk op na al het andere geprobeerd te hebben.

Kan dus ook heel goed andere software zijn die roet in het eten gooit.

Mijn advies is dan ook verse installatie en testen met alleen de drivers geïnstalleerd en dan je programma's 1 voor 1 installeren en testen.

[ Voor 35% gewijzigd door Cidious op 19-02-2020 06:57 ]

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mogelijk instellingen van de driver die niet helemaal lekker zijn, als je geen zin hebt om dat allemaal uit te zoeken kan je ze ook resetten naar default.
in DOS:
netsh int ip reset
netsh winsock reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasbongers
jadjong schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:40:
Mogelijk instellingen van de driver die niet helemaal lekker zijn, als je geen zin hebt om dat allemaal uit te zoeken kan je ze ook resetten naar default.
in DOS:
netsh int ip reset
netsh winsock reset
Heeft helaas niet geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:29
Gebruik je de drivers die Gigabyte aanbiedt of direct die van Intel?

Is nog te proberen: https://downloadcenter.in...thernet-Connection-I217-V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasbongers
Cascade schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:14:
Gebruik je de drivers die Gigabyte aanbiedt of direct die van Intel?

Is nog te proberen: https://downloadcenter.in...thernet-Connection-I217-V
De laatste drivers van Intel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOS 3.1
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-05-2021

DOS 3.1

Syntax error

Als je in de eigenschappen van je netwerkverbinding kijkt, staat die wel op 1 Gb snelheid (de snelheid van je interne thuis netwerk):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hzq2XsOhW6cNRTK3imfeq9uF/thumb.jpg
Zo niet, stop de kabel eens in een andere poort van je Asus RT-N66U Router, verbeterd het dan? Hubjes/switchen willen nog weleens een soort van defecte poort hebben, en een andere poort kan dan verbetering geven.
Het kan ook nog een rotte kabel zelf zijn trouwens...

Error 404½ Page found, but I won't show it to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

De kans dat er iets op het mobo kapot is, is tegen de 0%. Je zou eens met iperf de boel kunnen testen tussen laptop en pc, dan kan je kijken of het aan de pc ligt. Haal je de snelheid tussen laptop en PC dan kan je de kaart dus uitsluiten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kan met wireshark zien of er verschil is op je laptop versus je PC. Bijvoorbeeld packets die opnieuw verstuurd worden. Schakel winpcap uit nadat je met testen klaar bent.

Verander niet lukraak iets, zorg dat je de originele instellingen terug kunt zetten.

Netwerkadapters hebben een groot aantal instellingen. Vergelijk die instellingen op je beide computers om te zien of er verschillen zijn en probeer de instellingen van je laptop zoveel mogelijk over te nemen.

Veel van de netwerkinstellingen kunnen verborgen zijn. D.w.z. niet instelbaar via de control panel interface, maar wel via de registry.

Als er een paar slechte aders zitten in je kabel kan full duplex versus half duplex een snelheidsverschil opleveren. Dat komt omdat full duplex meer aders gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik heb eens verder gekeken, maar deze kaart heeft nogal wat issues de laatste jaren, wanneer je bijvoorbeeld Bitdefender gebruikt met de Firewall module aan van dit product dan krijg je dit soort verschijnselen.

Tientallen fora staan vol over deze kaart. En het is geen feest, ik lees berichten over kabels die op systeem 1 met andere kaart goed werken, maar met deze kaart niet omdat deze kaart erg selectief is wanneer het signaal maar een klein beetje afwijkt. Ik zie tips over gebruik maken van andere switch poorten en dat soort oplossingen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

In het verleden wat vreemde issues gehad met netwerk snelheid en een verse Windows loste dit uiteindelijk op na al het andere geprobeerd te hebben.

Mijn advies is dan ook verse installatie en testen met alleen de drivers geïnstalleerd en dan je programma's 1 voor 1 installeren en testen.

[ Voor 35% gewijzigd door Cidious op 19-02-2020 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wim-Bart schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 00:36:
Tientallen fora staan vol over deze kaart. En het is geen feest, ik lees berichten over kabels die op systeem 1 met andere kaart goed werken, maar met deze kaart niet omdat deze kaart erg selectief is wanneer het signaal maar een klein beetje afwijkt. Ik zie tips over gebruik maken van andere switch poorten en dat soort oplossingen.
Als het een probleem is (160Mb/s is opzich best aardig) kun je een paar dingen proberen:
Fabriekskabels proberen, zelf knijpen is lastig door goedkope kabel, connectoren en tang.
Heel kort kabeltje (30cm) en direct in een switch.
En anders idd. een nieuwe netwerkkaart. Kun je 10Gbit overwegen, als dat toch al een wens was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45
Ik weet niet of je Linux hebt of een live linux usb hebt?

Met ifconfig kan je makkelijk zien of er send/receive errors zijn op de netwerkkaart.

Verder kan je met het ping testen met verschillende packet sizes if er plotseling packet loss optreedt.

Met het commando ethtool kan je de kaart in verschillende modi zetten, zoals 1Gb full duplex of 100Mb half duplex om te testen waar het probleem.zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:29
Even een live distro proberen is een goeie. Als het dan wel volle snelheid is weet je dat de hardware in orde is.

Staat je link speed op 1.00 Gbps Full Duplex?

Al Intel diagnostics geprobeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9hoCEOUVmuYhDANGnLW1mNa6/thumb.png

Iets aan de frame sizes veranderd, of is alles default?

Misschien dat signaalkwaliteit niet optimaal is. Al gekeken naar aanslag op de aansluitingen? Scheve pennetjes?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasbongers
Cidious schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 06:56:

Na het opnieuw installeren van windows is het probleem verholpen.
Iedereen bedankt voor de input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

sebasbongers schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:49:
[...]

Na het opnieuw installeren van windows is het probleem verholpen.
Iedereen bedankt voor de input!
Top man!

Na vele jaren vreemde problemen te hebben bevochten in de windows omgeving was 8/10 een herinstallatie van Windows de oplossing. ik doe het nu no regelmatig elke paar maanden als ik vreemde dingen waarneem. Een snelle en herinstallatie kost mij over het algemeen minder tijd dan het probleem analyseren. Uiteraard duik ik nog wel regelmatig in dit soort problematieken maar vaak is een herinstallatie gewoon de meest simpele en effectieve oplossing.

Kon trouwen ook best malware zijn geweest die je bandbreedte opslokte.

Geniet van je systeem en volledig werkende internet verbinding man.

Pagina: 1