Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Emma_Swan
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 18-02 09:06
Ik zal mijn situatie kort schetsen.

Ik heb sinds december gezeik op mijn werk. Het is voor mij psychisch onveilig geworden om daar te werken. Ik heb een nieuwe baan gevonden en ik ging er vanuit dat ik 2 maanden opzegtermijn had. Mijn leidinggevende gaf in het gesprek aan, dat ik maar 1 maand opzegtermijn heb, vanwege geen actuele CAO. Ik gaf aan ‘maar in mijn contract staat, dat ik 2 maanden opzegtermijn heb’. Na het gesprek heb ik mijn nieuwe werkgever gebeld en heb ik een nieuwe contract gekregen, per 1 april, in plaats van 1 mei. Nu zegt de huidige leidinggevende dat ik 2 maanden opzegtermijn heb, ze probeert er nu onderuit te komen.

Wat moet ik hiermee?

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09:01

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hetgeen waar je voor getekend hebt (contract) is geldend. Als in jouw contract 2 maanden staat, dan is het twee maanden.

Als het vervroegd is (nieuw contract), dan kan je misschien in goed overleg eerder stoppen. En anders kan je pas per 1 mei elders starten en zul je contact moeten opnemen met je nieuwe werkgever.

[Voor 13% gewijzigd door Outerspace op 17-02-2020 19:46]

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!

• Rival24
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 10:12

Rival24

I'll Be Back

Wat staat er in je arbeidsovereenkomst over je opzegtermijn? Als dat 1 maand is, is het makkelijk. Als daar staat dat het 2 maanden is, dan kun je nog proberen om je leidinggevende er op aan te spreken dat hij je verkeerd voorgelicht heeft en op basis van die informatie je je nieuwe arbeidsovereenkomst aangegaan bent.

Als je veel vakantiedagen hebt, en je huidige werkgeven ermee akkoord gaat, kun je ook een maand vakantie opnemen om die extra maand te overbruggen.

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:09
2 maanden wordt vaak verward met lopende maan + kalendermaand, is dat het niet gewoon? Dus wat staat er in je contract letterlijk?

• Outerspace

Outerspace

Moderator General Chat

Ik heb de titel aangepast met wat meer nuance erin. De werkgever is niet per direct onbetrouwbaar.

• R-wink
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 02-04 15:31
Wat er in het contact staat is vaak niet eens heel erg relevant. In overleg is vaak genoeg mogelijk. Ga dus gewoon het gesprek met je leidinggevende nogmaals aan. Hou dit gesprek in ieder geval eerlijk, feitelijk en transparant. Probeer emoties buiten de deur te laten. En als het kan, bekijk de situatie ook even vanuit het oogpunt van de werkgever.

• Emma_Swan
Outerspace schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:45:
Hetgeen waar je voor getekend hebt (contract) is geldend. Als in jouw contract 2 maanden staat, dan is het twee maanden.

Als het vervroegd is (nieuw contract), dan kan je misschien in goed overleg eerder stoppen. En anders kan je pas per 1 mei elders starten en zul je contact moeten opnemen met je nieuwe werkgever.
Ik ging ook ervan uit dat ik 2 maanden opzegtermijn had, maar door mijn leidinggevende die aangaf, dat de sector nu geen cao heeft, gaat dus de wettelijke opzegtermijn in, dat is wat hij zei. En nu krabbelt hij terug.

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005

Touchdomex

Beans Beans Beans Beans

Emma_Swan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:54:
[...]

Ik ging ook ervan uit dat ik 2 maanden opzegtermijn had, maar door mijn leidinggevende die aangaf, dat de sector nu geen cao heeft, gaat dus de wettelijke opzegtermijn in, dat is wat hij zei. En nu krabbelt hij terug.
Wordt er in het contract ook iets gezegd over die CAO?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' ~politiek incorrect~ _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Emma_Swan
Ik had van mijn nieuwe werkgever contract met ingang van 1 mei gekregen en nadat ik het gesprek heb gehad, met leidinggevende heb ik contract van 1 april gekregen bij mijn nieuwe werk.

• Outerspace

Outerspace

Moderator General Chat

Emma_Swan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:54:
[...]

Hmm, normaal is CAO voor contract. Als er geen CAO zou zijn, dan leeft je contract. Hoe dat zit dat je ineens zonder CAO komt te zitten zou wel vreemd zijn, maar geldt nawerking

In welke branche werk je?

• Emma_Swan
Touchdomex schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:56:
[...]

Wordt er in het contract ook iets gezegd over die CAO?
Ja, er staat in mijn contract de opzegtermijn bedraagt 2 maanden, overeenkomstig CAO (die niet actief is nu).

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Emma_Swan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:57:
Ik had van mijn nieuwe werkgever contract met ingang van 1 mei gekregen en nadat ik het gesprek heb gehad, met leidinggevende heb ik contract van 1 april gekregen bij mijn nieuwe werk.
Kan je niet nogmaals voor het contract van 1 mei gaan?

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 00:09

DataGhost

iPL dev

Als in je contract staat dat je twee maanden hebt, moet erbij staan dat het voor jouw werkgever minimaal vier maanden (het dubbele) is. Als dat er niet in staat is de clausule ongeldig en geldt gewoon een maand opzegtermijn.
Edit: dat geldt natuurlijk alleen als er niet teruggevallen kan worden op een CAO.

[Voor 15% gewijzigd door DataGhost op 17-02-2020 20:09]

Workstation specs Server specs Laptop specs Linux op 5.5G 80GB iPod

• Emma_Swan
Mijn leidinggevende geeft nu aan, dat hij niet heeft gezegd, dat ik 1 maand opzegtermijn heb.

Ik kom nu wel in de problemen met mijn nieuwe baan.

• Emma_Swan
SmurfLink schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:05:
[...]

Kan je niet nogmaals voor het contract van 1 mei gaan?
Mijn vertrouwen in de leidinggevende is erg beschadigd.

• Outerspace

Outerspace

Moderator General Chat

Emma_Swan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:06:
Mijn leidinggevende geeft nu aan, dat hij niet heeft gezegd, dat ik 1 maand opzegtermijn heb.

Als in jouw oude CAO een maand heeft gestaan en er is nog geen nieuwe CAO voorhanden, dan geldt de nawerking. Zie ook https://www.rendement.nl/...-niet-meer-geldig-is.html

• Osxy
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 00:31

Osxy

Holy crap on a cracker

Emma_Swan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:06:

Je contract zal 99% zeker gelden, je kan rechtsbijstand of juridisch loket proberen maar acht de kans erg klein dan men iets kan doen.

Zou naar je nieuwe baan gewoon eerlijk zijn, hoeveel vrije dagen kan je nog opnemen?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Emma_Swan
Juridisch loket geeft aan, dat wat de leidinggevende mondeling heeft gezegd ook rechtsgeldig is.

• Emma_Swan
Is er nog een mogelijkheid, om alsnog ontslag op staande voet ontslag in te dienen?

[Voor 5% gewijzigd door Emma_Swan op 17-02-2020 20:16]

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Emma_Swan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:13:
Juridisch loket geeft aan, dat wat de leidinggevende mondeling heeft gezegd ook rechtsgeldig is.
Ja mondelinge overeenkomsten zijn ook rechtsgeldig, echter je gelijk halen daarin is een flinke uitdaging. Maar dat zal het Juridisch loket je vast hebben verteld.

[Voor 8% gewijzigd door Osxy op 17-02-2020 20:17]

• Emma_Swan
Osxy schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:16:
[...]

Ja mondelinge overeenkomsten zijn ook rechtsgeldig, echter je gelijk halen daarin is een flinke uitdaging.
Ik heb het opgenomen.

• groggy
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Emma_Swan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:14:
Is er nog een mogelijkheid, om alsnog ontslag op staande voet ontslag in te dienen?
Je kan proberen je leidinggevende uit te schelden. Misschien wordt je dan ontslagen op staande voet. Maar of dat verstandig is.

• Ozzie
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online
Kan je niet gewoon in gesprek gaan met je leidinggevende en aangeven dat je toch graag per 1 april wel wil? Als jij er geen zin meer in heb dan heeft het voor je (huidige) werkgever ook niet zoveel zin om je langer aan te houden toch?

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• SmurfLink
  • Niet online
Emma_Swan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:08:
[...]

Mijn vertrouwen in de leidinggevende is erg beschadigd.
Dus? Dan geldt nog steeds je contract. Probeer je gevoel op dit moment los te koppelen en het zakelijk te bekijken. Het is puur zakelijk namelijk. Zeg zo snel mogelijk op en zorg dat je over 2 maanden weg bent. Dat is volgens mij half april en niet 1 mei.

• groggy
  • Niet online
In dat geval, een briefje tikken waarin je opzegd met in achtname van 1 maand opzegtermijn. Dat de opzegtermijn van 1 maand is toegezegd door leidinggevende en dat je hier desgewenst een opname over kan leveren.

• igmar
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 08:09

igmar

ISO20022

Emma_Swan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:40:
Ik heb sinds december gezeik op mijn werk. Het is voor mij psychisch onveilig geworden om daar te werken. Ik heb een nieuwe baan gevonden en ik ging er vanuit dat ik 2 maanden opzegtermijn had. Mijn leidinggevende gaf in het gesprek aan, dat ik maar 1 maand opzegtermijn heb, vanwege geen actuele CAO.
Ook als de CAO verlopen is is hij nog steeds van kracht.
Ik gaf aan ‘maar in mijn contract staat, dat ik 2 maanden opzegtermijn heb’. Na het gesprek heb ik mijn nieuwe werkgever gebeld en heb ik een nieuwe contract gekregen, per 1 april, in plaats van 1 mei. Nu zegt de huidige leidinggevende dat ik 2 maanden opzegtermijn heb, ze probeert er nu onderuit te komen.
1) Staat hetgeen je leidinggevende gezegd heb op papier (verslag, mail, SMS, whatsapp)
2) Onder welke CAO val je ?

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
In dat geval kun je je leidinggevende er mee confronteren. Mocht hij dan stellen dat je dat niet op had mogen nemen dan kun je altijd zeggen dat je zoiets doet om zaken later nog eens rustig na te kunnen luisteren. Verder laat je de opname waar die staat en maakt deze zeer zeker niet publiek.

Daarnaast: wanneer het voor jou geen veilige omgeving meer is om te werken dan moet je dat aan het bedrijf laten weten, niet per sé aan je direct leidinggevende. Je mag best een stapje hoger (of nog hoger) gaan.

In 2009 ook zoiets gehad. Ruzie met mijn nieuwe chef-monteur. Uiteindelijk met HR gebeld hoeveel vrije dagen ik nog had staan. Na enige woest rekenwerk bleek dat ik voor mijn 1 maand opzegtermijn nog 3 dagen moest werken. Per direct een brief op de fax gezet (die was ook van de baas) en mijn ontslag ingediend. Chef-monteur zei dat het niet kon, mijn antwoord was dat het al geregeld was. Doei!

• Emma_Swan
Juridisch loket, stelt mij in het gelijk. Die geven aan, dat ik de leidinggevende moet confronteren, met de opname, waarin hij aangeeft dat ik een maand opzegtermijn heb. Ik ga dan per eind maart uit dienst en hoef niet op te komen dagen om te werken. Leidinggevende heeft zelf de situatie verward en kwam met desinformatie. Ik moest wel snel handelen, anders kwam ik een maand zonder loon te zitten.

[Voor 22% gewijzigd door Emma_Swan op 17-02-2020 20:28]

• Emma_Swan
In dit geval is het toch rechtsgeldig wat leidinggevende geeft gezegd? 1 maand opzegtermijn?

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Emma_Swan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:23:
...
Leidinggevende heeft zelf de situatie verward en kwam met desinformatie. Ik moest wel snel handelen, anders kwam ik een maand zonder loon te zitten.
Hoezo? Je kon toch opzeggen per 30 april, zelfs als je maar 1 maand opzegtermijn had?

• sypie
  • Niet online
Je hebt het "zwart op wit" toch? Dan lijkt mij dat hij daar toestemming voor geeft, aangezien er geen CAO actief is.

• Emma_Swan
Osxy schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:34:
[...]

Hoezo? Je kon toch opzeggen per 30 april, zelfs als je maar 1 maand opzegtermijn had?
Ja, klopt. Ik ben ook netjes geweest om ruim van tevoren aan te geven.

• Emma_Swan
Osxy schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:34:
[...]

Ik ga nu eind maart opzeggen, met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn van 1 maand. Dan rol ik per 1 april in mijn nieuwe baan.

• Emma_Swan
Ik heb niet zoveel vrije dagen staan.

• Outerspace

Outerspace

Moderator General Chat

Emma_Swan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:41:
[...]

Ik ga nu eind maart opzeggen, met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn van 1 maand. Dan rol ik per 1 april in mijn nieuwe baan.
Verbeter mij gerust als ik het verkeerd heb, maar dan moet je per 29 februari opzeggen als je 1 april beschikbaar wil zijn. Als je 30 maart opzegt, ben je per 30 april beschikbaar.

En zou je aub je post willen editten ipv diverse dubbelposten maken?

[Voor 8% gewijzigd door Outerspace op 17-02-2020 20:47]

• Emma_Swan
Outerspace schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:46:
[...]

Verbeter mij gerust als ik het verkeerd heb, maar dan moet je per 29 februari opzeggen als je 1 april beschikbaar wil zijn. Als je 30 maart opzegt, ben je per 30 april beschikbaar.

En zou je aub je post willen editten ipv diverse dubbelposten maken?
Dat wil ik ook gaan doen, maar ik wil niet dat leidinggevende zegt: je hebt toch maar 1 maand opzegtermijn, als ik regel dat ik per 1 mei kan beginnen. Dan zit ik een maand, zonder geld.

[Voor 4% gewijzigd door Emma_Swan op 17-02-2020 20:53]

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Emma_Swan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:52:
[...]

Dat wil ik ook gaan doen, maar ik wil niet dat leidinggevende zegt: je hebt toch maar 1 maand opzegtermijn, als ik regel dat ik per 1 mei kan beginnen. Dan zit ik een maand, zonder geld.
Ook als je 1 maand opzegtermijn hebt kan je in theorie zeggen ik stop over 6 maanden.

• Outerspace

Outerspace

Moderator General Chat

Emma_Swan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:52:
[...]

Zo werkt het niet. 1 maand opzegtermijn houdt in dat je nog minimaal een maand werk hebt tot je contract wordt opgeheven. Als hij je niet inroostert obv 0 uren contract, dan heb je wel een uitdaging (of je neemt wederom contact op met het juridisch loket)

• Emma_Swan
Kan ik verder onder de 2 maanden opzegtermijn uitkomen? Leidinggevende is niet betrouwbaar. Hij zegt van alles en intimideert de hele tijd.

• Outerspace

Outerspace

Moderator General Chat

Emma_Swan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:01:
Kan ik verder onder de 2 maanden opzegtermijn uitkomen? Leidinggevende is niet betrouwbaar. Hij zegt van alles en intimideert de hele tijd.
Daar heb je het juridisch loket al voor gesproken, zij geven aan dat je een mondelinge toezegging hebt gehad en dat het daarom mogelijk is.

• Bastiaan
  • Nu online

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Je hebt een opzegtermijn van een maand op een opname staan en juridisch heb je gehoord dat dat voldoende is om een maand opzegtermijn aan te houden. Dat is toch voldoende om morgen je brief in te leveren?

• groggy
  • Niet online
Als je niks toe te voegen hebt, hoef je ook niet te reageren :)

[Voor 71% gewijzigd door Outerspace op 17-02-2020 21:14]

• groggy
  • Niet online
Volgens mij snap je niet goed wat 1 maand opzegtermijn betekent. Laat je goed informeren als gaat dit helemaal fout.

@mod ben je zo wel blij?

• Vinzz
Voor 1 maart brief inleveren (en zelf kopie houden) met daarin: "ik neem per 1 mei 2020 ontslag, dit met inachtneming van de geldende opzegtermijn."

• Falcon Heavy
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 02-04 19:14
Per direct klacht indienen van intimidatie bij HR eventueel hoger management, CAO/Rechtsbijstand inschakelen en alleen nog via email communiceren of bij elk gesprek een collega of vriend vragen bij gesprekken aanwezig te zijn.

Ziek melden is ook een optie als je er echt psychisch onder lijdt, let wel op dat ziek uit dienst lastig is voor je nieuwe werkgever.

Verhouding met werkgever (leidinggevende)is onhoudbaar geworden als ik het zo lees.
Maand zonder geld zou ik op de koop toe nemen als ik dit zo hoor.

[Voor 16% gewijzigd door Falcon Heavy op 17-02-2020 21:20]

PS4: 500GB PSN: Bierbeer TV: Sony 50W755C

• Puc van S.
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 02-04 10:38
Falcon Heavy schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:18:
[...]

Per direct klacht indienen van intimidatie bij HR eventueel hoger management, CAO/Rechtsbijstand inschakelen en alleen nog via email communiceren.

Verhouding met werkgever (leidinggevende)is onhoudbaar geworden als ik het zo lees.
Maand zonder geld zou ik op de koop toe nemen als ik dit zo hoor.
De vraag is alleen (maar dat kan TS alleen zelf beslissen) of het alle (Juridische) heisa waard is met nog maar 2 maanden te gaan.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Falcon Heavy
Het gaat om het opbouwen van een dossier, daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Of je het dossier nodig hebt kun je later keuzes in maken.

En daarom: ik begrijp dat hij per 1 Mei uit dienst kan maar dan een maand zonder werk /geld zit. Dat zou ik op de koop toenemen.

• WeHoDo
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 04-03 21:41
De vraag is, mag een leidinggevende contactuele uitspraken doen? Is er een HR aanwezig.
Neem aan dat uitspraken van een leidinggevende niet altijd rechtsgeldig is en overruled wordt door contract.

PSN: plexforce (ps4)

• Bob-B190
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 08:25
sypie schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:22:
[...]

In dat geval kun je je leidinggevende er mee confronteren. Mocht hij dan stellen dat je dat niet op had mogen nemen dan kun je altijd zeggen dat je zoiets doet om zaken later nog eens rustig na te kunnen luisteren. Verder laat je de opname waar die staat en maakt deze zeer zeker niet publiek.

Daarnaast: wanneer het voor jou geen veilige omgeving meer is om te werken dan moet je dat aan het bedrijf laten weten, niet per sé aan je direct leidinggevende. Je mag best een stapje hoger (of nog hoger) gaan.

In 2009 ook zoiets gehad. Ruzie met mijn nieuwe chef-monteur. Uiteindelijk met HR gebeld hoeveel vrije dagen ik nog had staan. Na enige woest rekenwerk bleek dat ik voor mijn 1 maand opzegtermijn nog 3 dagen moest werken. Per direct een brief op de fax gezet (die was ook van de baas) en mijn ontslag ingediend. Chef-monteur zei dat het niet kon, mijn antwoord was dat het al geregeld was. Doei!
Als deelnemer aan een gesprek mag je gewoon opnemen (het is aan de rechter om de toelaatbaarheid vast te stellen) , is wat anders dan afluisteren en opnemen (dat mag niet) .

Memento mori

• Falcon Heavy
WeHoDo schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:34:
De vraag is, mag een leidinggevende contactuele uitspraken doen? Is er een HR aanwezig.
Neem aan dat uitspraken van een leidinggevende niet altijd rechtsgeldig is en overruled wordt door contract.
Ja dat mag, je kunt in geval van een leidinggevende functie verwachten dat hij beslissingsbevoegd is. En indien hij dat niet is dat hij dat kenbaar aan je maakt en je doorverwijst.

Contract is een minimum, alles zowel voor de werknemer en werkgever kan daarna afgesproken en vastgelegd worden. Ook mondeling. Het is altijd aan te raden om van een mondelinge overeenkomst een bevestigingsmail te sturen. Indien hier bevestigend op juist niet op geantwoord wordt kan aangenomen worden dat dit akkoord is bevonden en rechtsgeldig is.

Maar in dit verhaal moet je goed afwegen of een strijd het waard is, als ik het zo hoor komt hij er niet uit met de huidige werkgever. Dus er zijn twee opties. Uitzitten en je nieuwe werkgever in een open gesprek de situatie uit leggen en vragen om eerder te beginnen. Of accepteren en lekker weg gaan al is het een maand te vroeg.

Juridisch, conflict of ziek etc gaat op de korte termijn niks opleveren.

• sypie
  • Niet online
Zoals eerder gezegd: wanneer het een groter bedrijf is waar boven jouw leidinggevende een andere leidinggevende staat kun je het hogerop zoeken. Laat de mensen daar eens weten wat jouw ervaring is met deze leidinggevende, misschien zijn er meer klachten of verhalen over deze persoon bekend.

Je moet de arbeidsvreugde natuurlijk niet laten verzieken door een leidinggevende...

• SmurfLink
  • Niet online
Stuur nou eerst eens een formele brief naar je baas (of zijn baas) dat je, zoals mondeling overeengekomen met inachtname van de 1 maand opzegtermijn, per 1 april je baan opzegt. Doe dit ZO SNEL MOGELIJK.

Als je dat 29 maart doet moet je tot 1 mei wachten.. hoe dacht je anders dat een opzegtermijn werkte? dat je dan na 2 dagen weg kon? Nee. Dat is niet hoe het werkt.. Zeg zo snel mogelijk dat je weggaat en die 1 maand termijn honoreert. Dan kunnen ze gaan miepen dat je langer dan 1 maand moet blijven maar daar heb je je opname voor en dat is volgens het Juridisch loket geldig. Dus dan kunnen ze je niks maken. Na die maand ga je gewoon per 1 april weg. Ze kunnen je niet aanklagen of dwingen om te blijven dus wat willen ze doen... je ontslaan? :+

• Emma_Swan
Gesprek gehad met de leidinggevende, ik heb nu mijn ontslag ingediend met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn van 1 maand. En nu zegt hij: dit kan je niet maken en heeft een afspraak gemaakt met HR. Ik heb geen zin in een juridisch conflict maar na 1 maand ben ik pleitte. 18 maart ben ik pleitte.

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Emma_Swan schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:51:
Gesprek gehad met de leidinggevende, ik heb nu mijn ontslag ingediend met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn van 1 maand. En nu zegt hij: dit kan je niet maken en heeft een afspraak gemaakt met HR. Ik heb geen zin in een juridisch conflict maar na 1 maand ben ik pleitte. 18 maart ben ik pleitte.
Zo werkt het hoe dan ook niet, het is meestal per de 1e van de maand.

Met deze houding ga je veel problemen veroorzaken, ik zou advies gaan inwinnen bij het juridisch loket, want je bent jezelf in je voet aan het schieten.

AMD Ryzen 2700x - Asus Strix 2080 - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - 27" 1440p

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
Zoals anderen ook aangeven is er niet iemand die boven je baas staat waarmee je kan praten? Deze is nieuw in het probleem dus zal objectiever handelen. Ook voor het bedrijf waar je nu werkt is het beter als je 1 maand gemotiveerd werkt dan 2 maanden chagrijnig daar zit.

• Emma_Swan
99ruud99 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:58:
Zoals anderen ook aangeven is er niet iemand die boven je baas staat waarmee je kan praten? Deze is nieuw in het probleem dus zal objectiever handelen. Ook voor het bedrijf waar je nu werkt is het beter als je 1 maand gemotiveerd werkt dan 2 maanden chagrijnig daar zit.
Er is wel iemand, maar ze dekken elkaar allemaal. Ik wil hier gewoon zo snel mogelijk weg.

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
Dat is duidelijk maar wat wil je tot 1 april doen? Chagrijnig werken en je baas ontlopen in de hoop dat het oke is? En je collega's dan, die verdienen toch beter dan dat. Ze zullen je wrs wel steunen. Dus om dan telkens boos op je werk aan te komen....
Probeer die laatste 40 daagjes beetje positief uit te zingen en dan ben je weg.

Excuus ik neem aan dat je boos bent. Natuurlijk weet ik niet hoe je op je werk bent.

[Voor 11% gewijzigd door 99ruud99 op 18-02-2020 09:04]

• Outerspace

Outerspace

Moderator General Chat

Emma_Swan schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:51:
Mocht je beschikken over een contract met onbepaalde tijd, dan geldt onderstaande:
https://www.rijksoverheid...en-opzegtermijn-werknemer

Je gaat veel te gehaast te werk en laat je overmannen door emoties. Ik zou even een stap terug doen, en netjes afwachten. 18 maart opzeggen met contract OT, houdt in dat je 1 april beschikbaar bent.

• Emma_Swan
Ik heb een contract voor bepaalde tijd.

• DarkSide
  • Laatst online: 09:53

DarkSide

theres no place like ::1

Je contract staat twee manden, die geld gewoon dan nog.
Ook zonder CAO heb je nog steed rechten op bepaalde zaken die normaal in de CAO staan.

Als er geen CAO gelden volgens mij de laatst genoemde status, tenzij explicit aangegeven.

Je hebt een contract voor bepaalde tijd. Dan kan je weg na die einddatum of met in acht neming van wat er in je contract staat (twee maanden)

Dus nu opzeggen betekend eind april laatste werkdag huidige werkgever. En 1 mei beginnen bij nieuwe.

Als je eerder wilt moet je dat goed bespreken met leidinggevende en HR.
Als je opname hebt van leidinggevende kan je dat gebruiken. Maar kan ook nog en getouwtrek worden om je gelijk te halen.

Als je toch zelf eerder weggaat heb je dus 2 banen in April.
Beide werkgevers zullen dan ook loonheffing regelen voor je salaris. Daar krijg je dan nog bericht van de BD over dat je geld terug moet betalen. Let hier dus op.
Ook kan je huidige werkgever moeilijk gaan doen omdat je nog volgens contract bij hem werkt

Dus nu heel snel goed juridische hulp nemen en alles afronden voor eind februari.
Of gewoon contact opnemen met nieuwe werkgever en dat er helaas toch een fout was en dat 1 mei je begin datum is.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Blinkiej
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 25-03 14:48
Emma_Swan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:23:
Juridisch loket, stelt mij in het gelijk. Die geven aan, dat ik de leidinggevende moet confronteren, met de opname, waarin hij aangeeft dat ik een maand opzegtermijn heb. Ik ga dan per eind maart uit dienst en hoef niet op te komen dagen om te werken. Leidinggevende heeft zelf de situatie verward en kwam met desinformatie. Ik moest wel snel handelen, anders kwam ik een maand zonder loon te zitten.
Dan zit je goed toch.. vraag of Juridisch loket dit op papier kan zetten. Ook al is het verder niet bindend, je wilt het op papier. . Zorg voor een back-up van je opname waarin 1 maand genoemd wordt wat betreft opzegtermijn.

Dit goed documenteren, en ook op deze manier schriftelijk communiceren naar je huidige leidinggevende/HR. Gewoon ter berichtgeving/aankondiging. Overleggen valt blijkbaar bij je huidige werkgever niet te doen. Goede keus dat je daar weggaat!

Ze gaan er hoogstwaarschijnlijk geen energie in steken om dit aan te vechten.
Maar zorg dat je nieuwe werkgever volledig op de hoogte is van de situatie, zodat ze het niet op andere manier krijgen te horen.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 02-04 21:51
Ik heb de indruk dat je baas gewoon de wet niet kent.
Ik heb dat ook ooit meegemaakt, en dan via een soort juridisch loket de juiste regels opgevraagd (ging niet over ontslag, maar had wel een financiële impact).
Dat is altijd lastig, maar uiteindelijk snappen ze het wel.

Ik begrijp dat je nu per brief opgezegd hebt, en dat daarin staat dat je op 18 Maart vertrekt.
Laat ze nu maar reageren. Hoogstens maken ze bezwaar, en dan wordt het bv 1 April.

Als je niet komt opdagen, dan kunnen ze mogelijk een schadevergoeding eisen, maar dan moeten ze naar de rechtbank gaan. Denk je echt dat ze dit zouden doen voor 2 weken loon? Zeker als je met een 0-uren contract zit, dan gaat dat over hoogstens 1000€.
Elke advokaat gaat hun meer kosten... , en met de opname die je hebt sta je vrij sterk.

Vanaf nu niks meer mondeling, maar altijd schriftelijk, en steeds met advies van je juridisch loket.

En inderdaad, hou je toekomstige werkgever op een zakelijke manier op de hoogte. Hen vertellen dat je huidige baas een zeiker is gaat je zeker niet vooruit helpen.

• Seraphin
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 02-04 16:42
Onduidelijke situatie, maar je maakt het jezelf er niet makkelijker op. Wellicht handig om een aantal basisregels helder te hebben:

- Je opzegtermijn is de minimale tijd tussen jouw officiële aankondiging dat je ontslag neemt, en het moment dat je contract stopt. Dat betekent dat je met een opzegtermijn van één maand prima in Februari ontslag kan nemen met ingang van 30-4 (en dan op 1-5 bij een nieuwe werkgever starten).

- De opzegtermijn wordt meestal in hele kalendermaanden berekend. Dus of je nou op 1-feb, 14-feb of 29-feb je ontslag indient maakt niet uit; je opzegterm is dan de hele maand Maart (of de hele maand Maart + April als je 2 maanden opzegtermijn hebt).

- Als er niets is geregeld over je opzegtermijn, dan is deze één maand. Dat is dus alleen als er niets over staat in jouw contract, én er staats niets over in je CAO.

- Als je CAO is verlopen, gelden de eventuele afspraken over opzegtermijn die daar in stonden nog steeds.

- Als je wél in je CAO én in je contract iets hebt staan over je opzegtermijn wordt het iets ingewikkelder, soms is er een bepaling dat je CAO geld en de rest er niet toe doet, soms kan er in jouw contract worden afgeweken. Het lijkt er op dat dit nu niet relevant is dus daar ga ik nu verder niet op in.

- Als jouw leidinggevende met jou de afspraak heeft gemaakt om af te wijken van je contract en/of je CAO, dan is dat in principe ook gewoon prima. Dus als jullie ene opzegtermijn van één maand hebben afgesproken en jij vind dat prima, dan staat die afspraak gewoon. Wapperen met CAO of contract is dan gewoon jammer voor je werkgever. Je moet dan alleen wel kunnen aantonen dat je die afspraak hebt gemaakt en dat jullie beiden akkoord waren. Aangezien je het gesprek in kwestie hebt opgenomen, is dat geen issue. Dit kun je ook rustig gebruiken in je gesprek met HR. Dat kan er toe leiden dat ze wat gepikeerd reageren, misschien zelfs roepen dat je dat gesprek helemaal niet op had mogen nemen. Dat is onterecht; je had dat prima mogen doen.

Wat je niet kan doen is "vandaag" je ontslag indienen en dan op 19 Maart niet meer op je werk verschijnen. Dan zou je werkgevers zelfs een schadeclaim bij je in kunnen dienen.

Om je eigen positie sterker te maken bevestig je al dit soort communicatie schrifterlijk (eventueel nadat je dit verbaal hebt afgesproken met je leidinggevende en/of HR).

Mondeling ontslag nemen kan (theoritisch) wel, maar dan hou je een grote kans op precies dit soort gedoe.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 08:18
Tja, volgens mij heb je je eigen ruiten ingegooid door zelf te zeggen dat je 2 maanden opzegtermijn hebt.
Aangezien je aangeeft het opgenomen te hebben, vraag ik mij af wat je gedeeld hebt met het juridisch loket. Heb je daar alleen laten horen dat je leidinggevende 1 maand heeft gezegd en daarna de opname gestopt? Of heb je ook laten horen dat je zelf aangeeft 2 maanden opzegtermijn te hebben?

Daarnaast vraag ik mij af, heb je de vraag gesteld of je 2 maanden opzegtermijn hebt of stellend gezegd dat er in je contract staat 2 maanden? En wat was daarop de reactie van je leidinggevende? Wellicht dat hij in eerste instantie dacht aan 1 maand opzegtermijn, maar is hij na jouw opmerking / vraag dit gaan uitzoeken en kwam toen op 2 maanden uit.

Verder gewoon in "goed overleg" uit elkaar gaan.

Geen waardeoordeel verder, maar je hebt toch al eerder met dit bijltje gehakt?
December 2018 heb je ook ontslag genomen om aan je huidige baan (waar je nu weg wilt) aan de slag te gaan?

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Emma_Swan schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:06:
Ik heb een contract voor bepaalde tijd.
Dat verandert de boel wel. Want dan ben je de gebonden aan de termijn van 2 maanden die je overeen gekomen bent toen je bij je vorige(?) werkgever weg ging. De contracttermijn in een bepaalde tijd overeenkomst is dan gewoon geldig. Als er geen opzegtermijn in stond, dan was het contract gewoon voor een vol jaar. Ik kan me ook voorstellen dat je leidinggevenden dat niet wist en dat hij uiting van de standaard 1 maand bij onbepaalde tijd contracten.

En alsjeblieft, ga op normale manier uit elkaar. Je komt elkaar vroeg of laat weer tegen en dan heb je elkaar weer nodig in welke hoedanigheid dan ook.

Enne: Emma_Swan in "Ontslag indienen"

[Voor 26% gewijzigd door Señor Sjon op 18-02-2020 13:42]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True