Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 911739

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik wil mijn ontslag indienen bij mijn huidige werkgever, omdat ik een betere baan heb gevonden met veel meer doorgroeimogelijkheden.

Ik heb een arbeids contract voor onbepaalde tijd. In mijn contract staat dat ik voor het einde van de kalender maand mijn contract moet opzeggen.

Ik wil maandag gesprek met mijn leidinggevende en daarna mijn ontslagbrief indienen, is dat rechtsgeldig?

Beste antwoord (via Anoniem: 911739 op 29-12-2018 20:58)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 911739 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:49:
@downtime waar komt het stukje loyaliteit naar werkgever toe vandaan? Bijna iedereen die ik ken, vindt het vervelend om ontslag in te dienen.
We zijn nu eenmaal sociale dieren en geneigd om zakelijke relaties toch in het persoonlijke te trekken. Maar een werkgever-werknemer-relatie blijft in essentie een zakelijke transactie ook al hebben we met een manager en met collega's ook gewoon een sociale relatie. Je moet daardoor soms even hard zijn en gewoon die baan weer zien voor wat het is: Een zakelijke transactie.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja maar uit "veiligheid" zou ik dan wel een getekende ontvangstbevestiging van je ontslagbrief willen krijgen. Desondanks is het niet altijd zo dat jouw leidinggevende een ontslag mag aanvaarden; afhankelijk van je personeelshandboek, zal dit ontslag (al dan niet aangetekend) aan een bepaald persoon of afdeling gericht moeten zijn.

Neem aan dat je dus 1 februari of 1 maart bij een andere werkgever wil beginnen? Heb je dat nieuwe contract al helemaal uitonderhandeld en getekend door beide partijen op je bureau liggen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
1 februari begin ik bij de nieuwe werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Probeer aan te sturen op "in goed overleg". Meestal is dat beter voor alle partijen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

AlterEgo schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:30:
Probeer aan te sturen op "in goed overleg". Meestal is dat beter voor alle partijen.
Hoezo is dat beter?

Ontslag nemen is een diepgeworteld recht in het wetboek; enige uitzonderingen daargelaten hoef je als werknemer niet eens een reden aan te voeren dat je niet meer wil werken bij je werkgever.
Anoniem: 911739 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:29:
1 februari begin ik bij de nieuwe werkgever.
Veilige aanname dus: je hebt 1 kalendermaand opzegtermijn bij je huidige werkgever?

[ Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 29-12-2018 13:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:12

Tens

let me drink about it

wel echt het laatste moment gekozen om ontslag te nemen.....
Wat doe je als leidinggevende maandag ziek is?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Anoniem: 911739 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:25:
Hallo Tweakers,

Ik wil mijn ontslag indienen bij mijn huidige werkgever, omdat ik een betere baan heb gevonden met veel meer doorgroeimogelijkheden.

Ik heb een arbeids contract voor onbepaalde tijd. In mijn contract staat dat ik voor het einde van de kalender maand mijn contract moet opzeggen.

Ik wil maandag gesprek met mijn leidinggevende en daarna mijn ontslagbrief indienen, is dat rechtsgeldig?
Ja, ik zou wel een e-mail sturen ter bevestiging na dat gesprek zodat je ook bewijs hebt. Die kun je nu al typen, maar als ze nog van niks weten zou ik hem pas maandag versturen. Dat is nog voor het einde van de maand.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb gisteren mijn nieuwe contract getekend van mijn nieuwe werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Liever per mail? Wat als hij dat niet leest?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Anoniem: 911739 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:40:
Liever per mail? Wat als hij dat niet leest?
Hij zei ter bevestiging. Dus persoonlijk overhandigen én mailen.

Maar, voor de duidelijkheid: heb je een maand opzegtermijn? Zo ja, heb je met je nieuwe baas overlegd dat je letterlijk 1 dag hebt om op tijd op te zeggen en dat dat mogelijk wat te krap is, waardoor je later zou moeten beginnen?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn nieuwe werkgever heeft mij nodig per 01-02-2019.

Ik vind het lastig allemaal, maar ik wil deze mooie kans ook niet laten gaan. Ik heb wel lang moeten wachten op deze kans. Gevoelsmatig vind ik het wel kút!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Marzman schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:35:
[...]

Ja, ik zou wel een e-mail sturen ter bevestiging na dat gesprek zodat je ook bewijs hebt
Mail kan "kwijtraken"; een (hand-)geschreven brief met datum & handtekening niet ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

met ^^^^ ben je 100% zeker van één maand opzegtermijn?

Het is wel normaal, maar bv meer dan vijf jaar is het twee maand dacht ik, ook kan er iets afwijkends in je huidige contract staan.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:34
Als je maandag alles regelt, moet het goed zijn. Maar het is eeeeerrruuuggg krap allemaal. Moet zeggen dat ik mijn brief ook de laatste dag in heb geleverd jaren geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:15
Zoals @Tens ook al zegt, als je er langer dan 5 jaar hebt gewerkt kan de opzegtermijn 2 maanden zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Hoezo erg krap? Is toch op tijd.

Gewoon maandag je ontslag en brief indienen bij je leidinggevende, melden bij HR en gewoon aan collega’s gaan vertellen (tamtam gaat snel vermoed ik). Dan evt nog mail als bevestiging, maar lijkt me sterk dat de werkgever moeilijk gaat doen, is gewoon voor de deadline en gebeurd veel vaker last minute.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 911739 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:45:
Mijn nieuwe werkgever heeft mij nodig per 01-02-2019.

Ik vind het lastig allemaal, maar ik wil deze mooie kans ook niet laten gaan. Ik heb wel lang moeten wachten op deze kans. Gevoelsmatig vind ik het wel kút!
Je geeft geen antwoord op de vraag. Hoe lang is je opzegtermijn?
Erg krap en op tijd sluiten elkaar niet uit. Maar het kan ook te krap zijn, omdat bijvoorbeeld op 31 december alle leidinggevenden vrij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een maand opzegtermijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Dan zou het net moeten lukken. Dus maandag naar je leidinggevende gaan, brief inleveren, eventueel mail ter bevestiging er achteraan, en hopen dat het goedkomt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GosuYuri
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09-2023
Dan zal je op tijd zijn en als ik je emotie lees in je berichten zou ik dat ook gewoon benoemen in je gesprek. Dat je het liever eerder had aangegeven en dat je je daar slecht over voelt maar dat het een kans is die je niet kan laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Heb je goed je arbeidsovereenkomst gelezen of de opzegtermijn een maand is? Kan anders zijn ook bij CAO.

Geef hem die brief, stuur hem ook per email. Laat HR de ontvangst tekenen van de brief eventueel, maar een reply op je email is ook voldoende. Indien dat niet lukt lees dan even ook in personeelshandboek en of de AOK hoe ze een opzegging verwachten en naar wie die gestuurd moet worden.

Indien hij maandag ziek is is dat geen probleem, ik neem aan dat er nog wel andere leidinggevenden zijn of HR die dat soort zaken normaliter mag afhandelen. Hij kan je ontslag niet weigeren. Ook niet om bijzondere redenen.

Is niets aan de hand ookal is het krap en tegen einde van de maand en iedereen is op vakantie. Je kan gewoon het bedrijf aanschrijven en emailen. Whatsappen kan ook, scan die brief. Zodra die maar aankomt

Iedereen is wel vaker op vakantie moet je daar op gaan zitten wachten dan. Nee...

[ Voor 32% gewijzigd door LucyLG op 29-12-2018 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Wettelijke eisen ontslagbrief

Een ontslagbrief is pas rechtsgeldig als hij de volgende gegevens bevat:

datum brief
adresgegevens bedrijf
adres- en persoonsgegevens werknemer
opzegging van de arbeidsovereenkomst
datum van uitdiensttreding
opzegtermijn
naam en handtekening werknemer + datum ondertekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

VidaR-9 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:52:
Hoezo erg krap? Is toch op tijd.

Gewoon maandag je ontslag en brief indienen bij je leidinggevende, melden bij HR en gewoon aan collega’s gaan vertellen (tamtam gaat snel vermoed ik). Dan evt nog mail als bevestiging, maar lijkt me sterk dat de werkgever moeilijk gaat doen, is gewoon voor de deadline en gebeurd veel vaker last minute.
Als de baas ziek is dan heb je geen gesprek. Of als HR er niet is (bij ons zitten die maar een ochtend per week op de vestiging waar ik werk en de laatste twee keer dat ik ze nodig had waren ze er niet). Daarom zou ik het gewoon zeggen tegen mijn directe leidinggevende (en als die er niet is zijn +1) en daarna een ticket aanmaken bij HR.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Hahn schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:53:

[...]

Erg krap en op tijd sluiten elkaar niet uit. Maar het kan ook te krap zijn, omdat bijvoorbeeld op 31 december alle leidinggevenden vrij zijn.
Tuurlijk, maar ook dan kan je brief gewoon indienen per mail en ben je op tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Nou rechtsgeldig etc is niet het ding hier maar je moet duidelijk zijn anders trek je later aan kortste eind wellicht.

Vraag in de brief ook om een eindafrekening en evt getuigschrift. Indien je dat wilt.

@marzman gewoon brief mailen. ook een ticket aanmaken bij HR, ken dat soort dingen wel maar is dat niet juist een risico?

Ja nogmaals dat er niemand is wil niet zeggen dat jij niet kan opzeggen. Je kan ook je baas bellen, dat is zelfs nog netjes ook en hem vragen of hij wil bevestigen, neem aan dat je wel een 06 nummer hebt ergens. Dan valt eea minder koud op zn dak en ik denk dat hij wel begrijpt dat je hem belt in zn vrije tijd. Het is mijn mening maar van de wellicht nette route, maar hoeft niet, eigen keuze.

[ Voor 44% gewijzigd door LucyLG op 29-12-2018 14:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan XVII
  • Laatst online: 04-12-2024
MAX3400 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:31:
[...]

Hoezo is dat beter?

Ontslag nemen is een diepgeworteld recht in het wetboek; enige uitzonderingen daargelaten hoef je als werknemer niet eens een reden aan te voeren dat je niet meer wil werken bij je werkgever.
Nou omdat als je ooit nog eens ergens anders gaat solliciteren en dat nieuwe bedrijf gaat bellen met je referenties (waaronder het voormalige bedrijf) dan is het wel zo fijn als dat voormalige bedrijf nog een aardig woordje voor je doet in plaats van "Oh die, ja die ging stiekem met andere bedrijven om tafel, nog zonder überhaupt met mij in gesprek te gaan over zijn werkomstandigheden, en kwam vervolgens 1 dag voor het termijn een ontslagbrief aanbieden. Nou veel plezier met hem hé, tot ziens."

Tuurlijk is het je goed recht, en ja ik overdrijf wat in bovenstaande voorbeeld, maar het mag toch duidelijk zijn dat het fijner is om in goed overleg uit elkaar te gaan?
Zoals hierboven werd gezegd als zijn leidinggevende ziek wordt en daardoor zijn ontslagbrief niet op tijd kan inleveren dan voldoet hij niet meer aan het termijn. Maar vervolgens is er wel een contract hebt getekend om 1-2-2019 ergens anders te beginnen. Succes 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben er wél goed ziek van, ik kan niet genieten van mijn nieuwe baan, omdat het voor mijn werkgever als een klap in zijn gezicht gaat komen, ik ben gráág transparant en eerlijk. Het is een goede werkgever, maar ik kan mij hier niet meer verder ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

VidaR-9 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:04:
[...]

Tuurlijk, maar ook dan kan je brief gewoon indienen per mail en ben je op tijd.
het schijnt nogal eens voor te komen dat minder gewenste mailtjes (toevalligerwijs) niet aankomen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Profzy schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:06:
"Oh die, ja die ging stiekem met andere bedrijven om tafel, nog zonder überhaupt met mij in gesprek te gaan over zijn werkomstandigheden, en kwam vervolgens 1 dag voor het termijn een ontslagbrief aanbieden. Nou veel plezier met hem hé, tot ziens."
In veel contracten heb je vanaf moment van opzeggen een maand of 4 weken. Dus hier per einde kalendermaand is nog ruim. Als ik op zeg is het altijd een maand later. Of ik nou op de 5e, de 19e of de 31e op zeg, het is de 5e, 19e of 31e een maand later dat ik pleite kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Anoniem: 911739 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:08:
Ik ben er wél goed ziek van, ik kan niet genieten van mijn nieuwe baan, omdat het voor mijn werkgever als een klap in zijn gezicht gaat komen, ik ben gráág transparant en eerlijk. Het is een goede werkgever, maar ik kan mij hier niet meer verder ontwikkelen.
je hebt alle recht om te vertrekken, zeker als het om een verbetering gaan (financieel of qua uitdaging/ontwikkeling). Soms lopen dingen zo (dat weet je huidige werkgever ook), en de korte termijn is ook niet door jou gekozen. Maandag een zure appel, en januari je zaken goed afronden/overdragen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zie werkgever maandag wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:10:
[...]
In veel contracten heb je vanaf moment van opzeggen een maand of 4 weken. Dus hier per einde kalendermaand is nog ruim. Als ik op zeg is het altijd een maand later. Of ik nou op de 5e, de 19e of de 31e op zeg, het is de 5e, 19e of 31e een maand later dat ik pleite kan.
Natuurlijk kan en mag het. Maar het punt blijft als je werkgever geen eikel is geweest, dan is het ook niet onredelijk om wel een beetje flexibel zelf te zijn. Je werkgever dan zo min mogelijk tijd geven vind ik niet echt netjes. En dat zeg ik als iemand die weinig op heeft met zaken als loyaliteit richting een werkgever.
Tens schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:11:
[...]

je hebt alle recht om te vertrekken, zeker als het om een verbetering gaan (financieel of qua uitdaging/ontwikkeling). Soms lopen dingen zo (dat weet je huidige werkgever ook), en de korte termijn is ook niet door jou gekozen. Maandag een zure appel, en januari je zaken goed afronden/overdragen. Succes!
Ik kan me wel voorstellen dat dit ook veel sneller gaat als dat TS zelf had verwacht. Maar laten we wel zijn, ik geloof er geen ene drol van dat haar werkgever haar echt nodig heeft vanaf 1 februari, en dat een maandje later niet ook zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Tens schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:08:
[...]

het schijnt nogal eens voor te komen dat minder gewenste mailtjes (toevalligerwijs) niet aankomen O-)
Gewoon hoop mensen in de mail zetten. Die gaan echt niet samenspannen hoor. Sowieso, wat heeft een werkgever aan getouwtrek met medewerker die weg gaat? Maand lang op de bank zetten als ‘wraak’? Kan ik me niet voorstellen, of je moet echt bij vaag bedrijf werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben hier niet of mijn verhaal wel/niet geloofwaardig is.

Het is allemaal heel snel gegaan, sneller dan ik zelf had gedacht.

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:54

FreakNL

Well do ya punk?

Komt goed. Collega heeft laatste vrijdag van november om 16:00 gebeld naar leidinggevende met ontslag, per 1 januari weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn leidinggevende weet dat ik opzoek ben naar meer uitdaging en doorgroeimogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan XVII
Anoniem: 911739 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:36:
Mijn leidinggevende weet dat ik opzoek ben naar meer uitdaging en doorgroeimogelijkheden.
Succes, en laat even weten hoe het loopt/is afgelopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Onthou hierbij ook dat het probleem van jouw werkgever, dat jij nu weggaat, niet jouw probleem is en jij je daar dus ook niet schuldig over hoeft te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:35
@Anoniem: 911739 : Geen zorgen over maken, het is begrijpelijk dat je er een rot gevoel bij hebt dat het zo op korte termijn gaat, maar als jouw leidinggevende al weet dat je op zoek was, dan zal die echt al wel voorbereidingen hebben getroffen. Het kan alleen wat sneller zijn dan jullie beiden verwacht hebben.
Sissors schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:25:
Ik kan me wel voorstellen dat dit ook veel sneller gaat als dat TS zelf had verwacht. Maar laten we wel zijn, ik geloof er geen ene drol van dat haar werkgever haar echt nodig heeft vanaf 1 februari, en dat een maandje later niet ook zou kunnen.
Dat kan zoveel factoren hebben. Bij de nieuwe werkgever iemand die vertrekt waardoor TS ingewerkt moet worden en dat alleen kan als TS in februari begint, nieuwe werkgever heeft een opleidingsprogramma waar TS deel aan moet nemen met gezette startmomenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:36

EvH

Tip: ga als vrienden uit elkaar. Stel dat nieuwe werkgever niet bevalt, kun je vaak nog terug aankloppen.

Tip; als nieuwe werkgever jou echt graag wilt, houden ze vaak ook rekening met een opzegtermijn, laat je niet gek maken. Zelfs al zou je maandag niet redden, dan maar later. Een beetje werkgever houd hier rekening mee ( liever hebben ze dat je gisteren al kon beginnen) en geeft je ook die ruimte.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:25:
[...]

Natuurlijk kan en mag het. Maar het punt blijft als je werkgever geen eikel is geweest, dan is het ook niet onredelijk om wel een beetje flexibel zelf te zijn. Je werkgever dan zo min mogelijk tijd geven vind ik niet echt netjes. En dat zeg ik als iemand die weinig op heeft met zaken als loyaliteit richting een werkgever.
So what? Denk je dat de gemiddelde werkgever je een extra zak geld geeft als ze van je af zouden willen, "omdat dat zo netjes is"?
Je kunt je prima flexibel opstellen in je laatste maand. Dat wil zeggen gewoon gemotiveerd blijven werken en dus niet de kantjes eraf gaan lopen, niet per se al je vakantiedagen op willen nemen (of juist wel als de werkgever dat graag wil), etc.
Wederom, so what? Probleem van de werkgever. Ik ken niet veel mensen die liever een maand langer bij de huidige werkgever blijven zitten dan dat ze bij hun nieuwe werkgever beginnen.
Moet je dan bijvoorbeeld als developer dan maar even 4 maanden blijven zitten omdat niemand aan personeel kan komen?
Plus, TS geeft zelf al aan dat de werkgever weet dat TS op zoek is naar meer uitdaging dus dit kan niet als een verrassing komen.
Ernemmer schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 15:06:
Onthou hierbij ook dat het probleem van jouw werkgever, dat jij nu weggaat, niet jouw probleem is en jij je daar dus ook niet schuldig over hoeft te voelen.
Dit dus.
Ja het kan vervelend zijn, ja het kan bij je huidige werkgever voor wat problemen zorgen (al had ie daar zelf dan wellicht beter op in moeten spelen), maar uiteindelijk gaat je eigen carrière toch echt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
VidaR-9 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:26:
[...]

Gewoon hoop mensen in de mail zetten. Die gaan echt niet samenspannen hoor. Sowieso, wat heeft een werkgever aan getouwtrek met medewerker die weg gaat? Maand lang op de bank zetten als ‘wraak’? Kan ik me niet voorstellen, of je moet echt bij vaag bedrijf werken.
Kopieer je prive mail ook even in. Heb je nog een kopietje later

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LucyLG
Ik snap wel dat je het persoonlijk vervelend vindt maar het blijft een zakelijk iets. Ik begrijp niet heel erg dat het een klap in zijn gezicht zou zijn. Hebben jullie zo'n lange geschiedenis? Heeft ie net een behoorlijke recruitment fee voor je betaald? Heeft hij jou opleidingen gegeven?

Indien ze van je afwillen wordt het ineens ook allemaal zakelijk (@toolkist en indien jij wegwilt is het ineens een persoonlijk iets (klap in het gezicht). Heb ik vaak gezien dat het zo gaat. Ik hoop dat je het lukt om alles goed af te ronden.

Verder geef wellicht een afscheidsfeestje/taartje etc, dat helpt wellicht om leuke indruk achter te laten. Het is niet alleen de baas die de sfeer bepaalt. Indien hij lullig gaat doen en jij de slagroomtaart meeneemt heeft hij ook minder kans om je in slecht daglicht te zetten.

@Profzy ja die referenties zijn altijd heel lastig vindtik. Ik bel ze eerst zelf op en vraag wat hij gaat zeggen, dat heb ik wel eens gedaan. Exact antwoord kreeg ik niet maar wel dat hij het professioneel zou houden en naar waarheid en dat was positief vond hij. Ga daarna nog eens contact met hem aan, keer lunchen o.i.d. dat helpt ook om de referenties een beetje in stand te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Geen idee waar je dat vandaan hebt.

Een van mijn vrienden is jurist (onder andere hoofd juridische zaken bij een bank geweest). Die vertelde dat opzeggen zelfs op de achterkant van een bierviltje kan. :)
Uit fatsoen en omdat mensen graag toch wat uitgebreider toe willen lichten waarom ze ontslag nemen is de standaard natuurlijk wel dat je een brief of email schrijft, maar wettelijk is het geen verplichting.
Gevoelsmatig is het natuurlijk niet fijn. Maar je kiest voor jezelf, en dat is heel goed: als het slecht gaat met het bedrijf en je werkgever moet kiezen tussen salaris inleveren of jij er uit, geloof me dat je dan je spullen kan pakken: je werkgever zal dan ook voor zichzelf kiezen.
Daarnaast: als je werkgever realistisch is zal hij wel begrijpen dat je voor een baan met meer doorgroeimogelijkheden kiest. Het zou zo maar eens kunnen zijn dat hij/zij dat allang aan zag komen. Enige waar hij/zij dan nog chagrijnig over kan zijn is de timing :)

[ Voor 46% gewijzigd door Pietervs op 29-12-2018 15:58 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
toolkist schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 15:28:
[...]

So what? Denk je dat de gemiddelde werkgever je een extra zak geld geeft als ze van je af zouden willen, "omdat dat zo netjes is"?
Je kunt je prima flexibel opstellen in je laatste maand. Dat wil zeggen gewoon gemotiveerd blijven werken en dus niet de kantjes eraf gaan lopen, niet per se al je vakantiedagen op willen nemen (of juist wel als de werkgever dat graag wil), etc.
Op het allerlaatste moment ontslag aanvragen vind je wel netjes, maar dan vakantiedagen gebruiken niet? Waarom de ene wel en de ander niet?

Laatste ontslagronde heeft mijn werkgever iig nog mensen naast ontslagvergoeding een half jaar doorbetaald zonder dat ze moesten komen werken. En nu vind ik dat de rest daaromheen ook niet heel netjes is verlopen hoor, maar voor mij blijft het toch dat ik het wel zo netjes vindt om het meer dan de absoluut laatst mogelijke dag door te geven, tenzij er natuurlijk echt geen andere optie was. En als er al ruzies bijvoorbeeld lopen met je werkgever, ja dan is het ook een ander verhaal.
[...]

Wederom, so what? Probleem van de werkgever. Ik ken niet veel mensen die liever een maand langer bij de huidige werkgever blijven zitten dan dat ze bij hun nieuwe werkgever beginnen.
Moet je dan bijvoorbeeld als developer dan maar even 4 maanden blijven zitten omdat niemand aan personeel kan komen?
Plus, TS geeft zelf al aan dat de werkgever weet dat TS op zoek is naar meer uitdaging dus dit kan niet als een verrassing komen.
Pas na mijn post gaf ze dat aan ja...

En waarom moet je alles direct weer in het absurde gaan trekken? Iets anders als de allerlaatste dag is dus direct 4 maanden vantevoren? En ik heb toch nooit ontkent dat wettelijk gezien het gewoon mag? Maar je kan overal wel "so what" op zeggen, betekend niet dat ik alles netjes vind.

Nog als extra disclaimer, het ligt natuurlijk ook aan de functie. Ben je vakkenvuller bij de AH, dan moet een maand vantevoren ruim zat voor ze zijn om het op te vangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 29-12-2018 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Laatst online: 07-06 06:46

MadMan

What the....

MAX3400 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:46:
[...]

Mail kan "kwijtraken"; een (hand-)geschreven brief met datum & handtekening niet ;)
Dat kan prima hoor. Een aangetekende brief daarentegen kunnen ze wel "kwijtraken" maar dan heb je tenminste bewijs van verzending en eventuele aankomst.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik vind de reacties echt heel fijn. Ik hik er tegen aan. Ik werk er bijna 6 jaar. Ik ben van nature heel loyaal, dus vandaar dat ik hier moeite mee heb. Rationeel is het de beste beslissing, voor mijn carrière en denk ik ‘grijp die kans’, maar emotioneel is het zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:09
Begrijpelijk, maar je werk is uiteindelijk een zakelijke overeenkomst; jij verkoopt je vrije tijd aan je werkgever in ruil voor salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Ik zou nooit op staande voet zelf ontslag nemen (OOSV). Ja in heel extreme gevallen waarbij je moet denken aan misdrijven etc en dat je echt niet terug kan.

Indien je het toch doet en de werkgever gaat naar de rechter en die is het niet met jouw OOSV eens kan er bepaald worden dat je weer terug moet keren naar je "oude" werkgever. Tevens kan er je schadeplichtig zijn. Veel werkgevers zien ook vaak af van de OOSV omdat het riskant is en de redenen waaronder dit is toegestaan varieren en iemand wel echt iets moet hebben gedaan dat ofwel heel erg is, lees misdrijf. Maar vaak gaat het om de grijze zone waarbij je geen zekerheid hebt.

Bovendien heb je hier alleen maar verliezers. Kijk naar wat het oplevert.
upje schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 16:31:
Begrijpelijk, maar je werk is uiteindelijk een zakelijke overeenkomst; jij verkoopt je vrije tijd aan je werkgever in ruil voor salaris.
eens

Vergeet niet dat de werkgever veelal ook geld verdient door jouw werkzaamheden die hoger zijn dan je salaris. Hij heeft dus ook voordeel gehad aan jou en niet alleen maar jou betaald. Sinterklaas bestaat niet ;-)

[ Voor 20% gewijzigd door LucyLG op 29-12-2018 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:32
Hoi TS, gefeliciteerd met je nieuwe baan! Soms komt er een aanbod voorbij dat je niet kunt laten lopen :)

Het zou goed kunnen dat je baas gewoon sportief reageert, hij/zij is zelf vast ook wel eens van baan gewisseld en heeft ook vast mensen aangenomen die daardoor hun vorige baan moesten opzeggen. Het hoort er gewoon bij, daarom staat die opzegtermijn ook in je contract :)

[ Voor 13% gewijzigd door Gluten Parody op 29-12-2018 16:51 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik werkte ergens 13 jaar en ben op een gegeven moment gewoon bij de baas binnen gestapt met de vraag of hij even tijd voor me had. Toen gemeld dat ik een contract bij een ander bedrijf had getekend en dat dit dus betekend dat ik zijn bedrijf ga verlaten. In eerste instantie zat hij flabbergasted in zijn stoel en na een paar seconde werd ik gefeliciteerd en kwam de vraag waarom. Dit netjes uitgelegd en verder geen probleem. Vervolgens een brief gemaakt met de gegevens zoals in een eerder post al staan gemeld en dat was het. Zoals eerder al gezegt was 90% van mijn collega's vertrokken bij een baas om voor deze te gaan werken, het hoort erbij. Na die volgende baan ben ik inmiddels voor mezelf begonnen en is de eerste baas een klant van me. Dus alles netjes regelen heeft zeker zijn voordelen.

En inderdaad, van harte met je nieuwe baan !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
dank jullie wel allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Al 3 pagina's geleuter over een simpele eenzijdige rechtshandeling, ook dat is Tweakers......zeker als het (ogenschijnlijk) een vrouw betreft...... ;)

Termijnen zijn er niet voor niks, voor de betere functies heb je al gauw 2 maanden opzegtermijn. Dat heeft ts hier niet dus zal de functie navenant zijn. Brief en mail afgeven bij leiding en HR, daar heb je dan een hele dag voor om te regelen. Wat een ontzettende drempel......dus.

Ik zat jaren te laag ingeschaald, met allerlei vage beloftes. 1 schaal hoger leverde me financieel amper wat op, maar had wonderen gedaan in de waardering. Werkgever had dan een termijn van 2 maanden gehad, hoorde bij de schaal. Ik tekende ook m'n nieuwe contract pas einde te maand dus effectief was ik er nog een paar weken door vakantie.
Ondanks dat ze de eerste maanden niet heel blij met m'n vertrek waren ben je zo vergeten, het leven gaat door. En ik ben dolgelukkig met m'n nieuwe baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Ga er heen, neem twee brieven mee. Als de mensen die je moet hebben er niet zijn lever je hem in bij iemand die daar rondloopt, bv de receptioniste. Die persoon laat je met naam tekenen voor ontvangst op beide exemplaren. Die van jezelf maak je een kopie van en die leg je (als extra) bij je baas op je bureau of bij HR in het postvak. Als je baas er wel is, ook laten tekenen.

Als je baas er niet is kun je nog een begeleidend mailtje sturen.

Geen risico's nemen in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

De term "in goed overleg" gebruik je doorgaans als er problemen tussen werkgever en werknemer waren waar je niet meer uit kwam. Dan kun je "in goed overleg" besluiten om uit elkaar te gaan.
Ik zou die term juist niet willen gebruiken want het wekt op een toekomstige werkgever de indruk dat jouw werkgever je ook liever zag vertrekken.

En ik zie niet waarom het vertrekken van een medewerker zo'n probleem zou zijn. Als een werkgever mij niet meer nodig heeft mag ik ook vertrekken, die laat mij ook niet doorwerken omdat ik zo'n aardige jongen ben. Omgekeerd moet je ook zo naar je werkgever kijken: Je kunt gewoon vertrekken als langer blijven niet meer in jouw belang is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 20:49

igmar

ISO20022

Dit zijn geen wettelijke regels, het voorkomt alleen discussies. Ik heb nog nooit per brief ontslag genomen, het is ook niet echt meer van deze tijd.

Ik zou een persoonlijk gesprek aanvragen met je leidinggevende waarin je je ontslag aankondigd. Is die niet aanwezig ? Dan iemand van HR.

Stuur naar dat gesprek een email / brief (email is in deze net zo rechtsgeldig), waarin je het gesprek samenvat. Hou het zakelijk : Benoem je laatste werldag, en vraag om verrekening. Vraag ook een ontvangsbevestiging. Sfuur desnoods de email vanaf je werkmail EN je privemail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:35
Profzy schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:06:
[...]

Nou omdat als je ooit nog eens ergens anders gaat solliciteren en dat nieuwe bedrijf gaat bellen met je referenties (waaronder het voormalige bedrijf) dan is het wel zo fijn als dat voormalige bedrijf nog een aardig woordje voor je doet in plaats van "Oh die, ja die ging stiekem met andere bedrijven om tafel, nog zonder überhaupt met mij in gesprek te gaan over zijn werkomstandigheden, en kwam vervolgens 1 dag voor het termijn een ontslagbrief aanbieden. Nou veel plezier met hem hé, tot ziens."

Tuurlijk is het je goed recht, en ja ik overdrijf wat in bovenstaande voorbeeld, maar het mag toch duidelijk zijn dat het fijner is om in goed overleg uit elkaar te gaan?
Bijzonder risicovol als de werkgever dat zou doen, ga je maar eens inlezen in referenties en aansprakelijkheid.
Zoals hierboven werd gezegd als zijn leidinggevende ziek wordt en daardoor zijn ontslagbrief niet op tijd kan inleveren dan voldoet hij niet meer aan het termijn. Maar vervolgens is er wel een contract hebt getekend om 1-2-2019 ergens anders te beginnen. Succes 8)
Het doet helemaal niet terzake of de leidinggevende / verantwoordelijke er wel of niet is. Je hoeft enkel aan te tonen wanneer ze op de hoogte waren, bijvoorbeeld datum van aantekening of en (auto)reply op een mail. Dat niemand het leest, dat is niet het probleem van degene die weg gaat.

Zou leuk worden anders, als je je personeel niet kwjt wil, dan open je gewoon geen brieven meer van ze en als ze wat willen zeggen ga je met je vingers in je oren keihard LALALA zingen.

Overigens maken werkgevers hier eigenlijk nooit problemen om, het hoort bij werkgever zijn.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Even door de zure appel heen bijten. En maandag ontslag indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Deze kans kwam ook helemaal uit het niets. Het is niet dat ik opzettelijk actief opzoek ben gegaan naar een nieuwe baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@downtime Je bouwt vertrouwen en loyaliteit op. Bedrijf rekent gewoon op je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@igmar dat ga ik ook doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:47
Anoniem: 911739 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:34:
Deze kans kwam ook helemaal uit het niets. Het is niet dat ik opzettelijk actief opzoek ben gegaan naar een nieuwe baan.
Het siert je dat je je k*t voelt. Dat geeft aan dat je betrokken bent.
Maar dat gevoel nu loslaten, jij en je baas hebben er toch niets aan ;)
Maandag zsm ff babbelen met een bak koffie en zelf zeggen dat je zorgt voor een goede overdracht en in januari nog even gaat knallen. Dan is er niets aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 911739 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:36:
@downtime Je bouwt vertrouwen en loyaliteit op. Bedrijf rekent gewoon op je.
Fout. Het bedrijf rekent erop dat ik afspraken nakom. Zoals de afspraak om netjes op tijd mijn baan op te zeggen als ik vertrekken wil. Meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@downtime waar komt het stukje loyaliteit naar werkgever toe vandaan? Bijna iedereen die ik ken, vindt het vervelend om ontslag in te dienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 19:27
Lastig aan te geven in algemeen, maar meestal komt het uit een neiging tot willen te veel willen pleasen, en confrontatie willen vermijden. Je moet iets harder worden. Wat denk je dat je huidige baas met jou doet, zodra het daar economisch wat slechter gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:46

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Kan je dat wat toelichten? Mijn ervaring is dat wanneer er een mail door het bedrijf gaat met 'in goed overleg nemen wij afscheid van jantje' dat gewoon betekend dat hij ontslagen is. Bij een eigen (persoonlijk) afscheidsmail is dat niet iets dat je daar in opneemt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

We zijn nu eenmaal sociale dieren en geneigd om zakelijke relaties toch in het persoonlijke te trekken. Maar een werkgever-werknemer-relatie blijft in essentie een zakelijke transactie ook al hebben we met een manager en met collega's ook gewoon een sociale relatie. Je moet daardoor soms even hard zijn en gewoon die baan weer zien voor wat het is: Een zakelijke transactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@pennywiser het zijn vooral schuldgevoelens bij mij, Ik heb net 13e maand gehad. Die kans wil ik ook niet voorbij laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Anoniem: 911739 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:57:
@pennywiser het zijn vooral schuldgevoelens bij mij, Ik heb net 13e maand gehad. Die kans wil ik ook niet voorbij laten gaan.
Kijk heel rationeel naar waar die schuldgevoelens vandaan komen. Die 13e maand heb je recht op, net als je opgebouwde vakantiegeld. Wat heb jij daar voor gedaan? Week in week uit 40 uur per week, wel 6 jaar lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@pennywiser wel meer, ik werkte 50 uur per week waarvan 10 uurtjes niet werden uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De werkgever is heel erg blij met mij, ik ben onvervangbaar, dat heeft ie meerdere malen gezegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Anoniem: 911739 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 21:05:
De werkgever is heel erg blij met mij, ik ben onvervangbaar, dat heeft ie meerdere malen gezegd.
Check je vorige bericht waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Anoniem: 911739 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 21:05:
Dat is fijn voor eventuele waardering en geeft aan dat je belangrijk bent voor het bedrijf, maar het kerkhof ligt vol met onvervangbare mensen.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McGryphon
  • Laatst online: 07-06 10:42

McGryphon

Veul vrouwkes!

@Anoniem: 911739 wil je in het vervolg bij toevoegingen aan oudere posts de "Wijzig"-knop rechts bovenin je eigen posts gebruiken in plaats van meerdere posts achtereen te plaatsen? Zo multiposten komt de leesbaarheid van het topic niet ten goede.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Gebruik ff de Wijzig knop om meerdere berichten achter elkaar in 1 post te zetten, forum policy.

Maar waarom voel je je in vredesnaam zo schuldig? Lullig gezegd, je bent niet onvervangbaar. Niemand is onvervangbaar in de huidige maatschappij. Ja ik snap dat je baas blij is met je als je overuren maakt zonder daarvoor geld te willen zien. En dan zie je je 13e maand ook nog als een soort extra? Terwijl je hier gewoon contractueel recht op hebt? Probeer even rationeel te kijken naar je werk.. ik snap dat het moeilijk is na 6 jaar maar het is en blijft een zakelijke transactie.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry, ik weet niet hoe het hier werkt.
Ik weet ook niet hoe ik mijn posts moet wijzigen.
Nu wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 911739 op 29-12-2018 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Het is heel simpel, maandag gewoon je brief meenemen en die overhandigen aan je leidinggevende, zijn leidinggevende als hij/zij er niet is en desnoods bij P&O. Daarnaast, loyaliteit brengt geen beter eten op tafel, geen grotere auto of huis, geen mooiere studie voor de kinderen. Loyaliteit brengt extra geld voor de baas en die lacht zich rot wanneer hij weer een dure fles champagne open trekt bij het nieuwe jaar en zich kapot lacht om al die mensen die zich kapot werken.

Een goede werkgever zorgt er voor dat er nooit een beter alternatief is voor hem/haar. Heb twee keer in mijn leven ontslag genomen bij een werkgever, en totaal geen spijt van, want als ze mijn loyaliteit beloond hadden, had ik er nog gewerkt en ik werk nu voor een werkgever die dit wel ziet. Dus voorzichtig met Loyaliteit naar je werkgever, altijd voor je zelf kiezen.

Verder, een werkgever die aangeeft dat ze in het loop van het jaar meer voor je kunnen betekenen, die doet dat nooit, is alleen om langer te profiteren en weet dat je toch wel gaat. Je naait dan alleen jezelf als je blijft.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan XVII
Wim-Bart schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 23:12:
Loyaliteit brengt extra geld voor de baas en die lacht zich rot wanneer hij weer een dure fles champagne open trekt bij het nieuwe jaar en zich kapot lacht om al die mensen die zich kapot werken.
Gevalletje wrok? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Nee, maar zo is het nu eenmaal, zeker bij grote bedrijven. Bij 1 van die bedrijven heb ik zelf een management opleiding mogen volgen en daar werd ons dit soort zaken gewoon geleerd. In al die jaren zal er misschien wel wat veranderd zijn omdat veel mensen veel mondiger zijn tegenwoordig, maar van alle beloften had ik nu een leuke extra sportwagen kunnen kopen.

Maar het principe is eigenlijk simpel. Een werknemer kost x per maand. Werknemen gaat weg en in krappe markt kost nieuwe werknemer x+y per maand. Nu beloof je werknemer dat hij bij de eerste mogelijkheid, meestal een half jaar verderop y bij zijn salaris geeft. De werknemer blijft nog 6 maanden en hoort dat het niet door gaat. Werknemen neemt ontslag, maar je hebt al 6 maanden y uitgespaard en tijd gehad om vervanger te zoeken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Wim-Bart duidelijke taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Wim-Bart schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 23:27:
[...]

Nee, maar zo is het nu eenmaal, zeker bij grote bedrijven. Bij 1 van die bedrijven heb ik zelf een management opleiding mogen volgen en daar werd ons dit soort zaken gewoon geleerd. In al die jaren zal er misschien wel wat veranderd zijn omdat veel mensen veel mondiger zijn tegenwoordig, maar van alle beloften had ik nu een leuke extra sportwagen kunnen kopen.

Maar het principe is eigenlijk simpel. Een werknemer kost x per maand. Werknemen gaat weg en in krappe markt kost nieuwe werknemer x+y per maand. Nu beloof je werknemer dat hij bij de eerste mogelijkheid, meestal een half jaar verderop y bij zijn salaris geeft. De werknemer blijft nog 6 maanden en hoort dat het niet door gaat. Werknemen neemt ontslag, maar je hebt al 6 maanden y uitgespaard en tijd gehad om vervanger te zoeken.
Oneens. Het inwerken, de kennis en ervaring van de oude werknemer, de recruitment van een nieuwe werknemer, etc kost waarschijnlijk nog veel meer dan y..

Daarom vind ik het zeer belangrijk om goede mensen minimaal markt conform te belonen en desnoods te corrigeren. En een van mijn frustraties is dat de werkgever hier niet in mee wil. Zit ik straks weer met uitdagingen in mijn team.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Laatst online: 12:34
Pizza_Boom schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:10:
[...]
Het is standaard gewoon tegen het einde van de maand, (artikel 672 lid 1 BW) en een termijn van 1 maand (lid 4). Heel soms, bijvoorbeeld in branches waar per week wordt uitgekeerd, worden er andere afspraken gemaakt over het opzegmoment.
"Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen."
https://wetten.overheid.n...el10_Afdeling9_Artikel672

Zie ook:
http://hetarbeidsrechtadv...t/opzegtermijn-werknemer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
pennywiser schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:51:
[...]

Lastig aan te geven in algemeen, maar meestal komt het uit een neiging tot willen te veel willen pleasen, en confrontatie willen vermijden. Je moet iets harder worden. Wat denk je dat je huidige baas met jou doet, zodra het daar economisch wat slechter gaat?
Wat die deed? Zeggen dat hij mij per se niet kwijt wilde en liever een andere collega eruit deed die geen hart voor de zaak had en een 9 tot 5 mentaliteit had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je gesprek is verlopen, @Anoniem: 911739. Viel het mee/tegen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:29

Qwerty-273

Meukposter

Dit is een opmerking die erg jeukt, niemand is onvervangbaar. Tuurlijk is een vervanger er niet 1-2-3 en zal deze niet precies hetzelfde denken/doen. Maar niemand, maar dan ook echt niemand is onvervangbaar.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1