PC staat onder spanning/(stroom?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-09 22:44
Beste medetweakers,

Ik heb gemerkt dat mijn PC onder spanning staat doordat mijn zoontje ineens begon te huilen toen ik hem vroeg de PC aan te zetten. Hij hield zich tegelijkertijd vast aan een stalen constructie van ons huis. Nu weet ik dat dit komt, of kan komen, doordat je PC is aangesloten op een niet geaard stopcontact, wat bij mij het geval is. Ik ga dus sowieso dit stopcontact laten aarden.

Ik wilde alleen als tussenoplossing de PC dmv een koperdraad aarden aan deze stalen constructie. Echter... Toen ik dit deed klapte mijn aardlek eruit. Ik ben een complete leek op dit gebied maar dit had ik toch niet verwacht...

Ik heb dit topic doorgenomen: Computer staat licht onder spanning

Vervolgens heb ik de aardlek weer omgezet en heb met een multi-meter mijn pc en de buis verbonden en ik meet dit:

https://ibb.co/mG5dv1T

Nogmaals, ik ben een complete leek op dit gebied dus weet niet eens of ik mijn meter goed heb ingesteld.

Ik heb de volgende vragen:

a: Is datgene dat ik meet normaal? Ik las dat het normaal is dat er 115V op een niet geaarde kast staat. Maar dit lijkt gewoon op 220?
b: Is het uberhaupt verstandig om op deze manier te aarden of beter gewoon wachten tot mijn stopcontact geaard is?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:46

Onbekend

...

Aarden moet je altijd naar het stopcontact zelf doen. Die aardaansluiting op de stekker zit er dan ook niet voor niks. Test eens jouw pc op een geaard stopcontact (eventueel met verlengsnoer uit de keuken bijvoorbeeld).
Heb je bij de voorgaande test geen problemen, test dan de computer met de stekker 180 graden gedraaid in het stopcontact.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Gebruik toestellen met stekker met aarding enkel in een goed geaard stopcontact. Ga niet klooien met verbindingen naar de verwarming of dergelijke.
Aarding is noodzakelijk, een goeie aardlekschakelaar zal bij fouten je leven beschermen (ook zonder aarding) maar die kan falen. PC's hebben een netfilter, als daar een component in sneuvelt staat er rechtstreeks netspanning op de kast --> als aarding correct verbonden is gaat meteen de aardlek uit (en als die niet werkt de zekering). Die dubbelop beveiliging is geen luxe maar noodzaak, het gaat om mensenlevens.

Dat is dus wat je nu ziet, de aardlek klapt er uit dus er loopt een stroom die dodelijk kan zijn. Daar heeft je zoon aan gehangen. Stekker eruit, en pas erin als je zeker bent dat het in orde is (of dat er geen enkel levend wezen in de buurt kan komen) ==> zowel aarding correct (laten) maken, als voeding in je PC vervangen (lekt teveel stroom dus is defect).

[ Voor 54% gewijzigd door naftebakje op 17-02-2020 12:43 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Thodekroo schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:22:
Ik ben een complete leek op dit gebied maar dit had ik toch niet verwacht...
juist, bel een elektromonteur/elektricien leg het verhaal uit. vermeld dat je er zelf helemaal niks van snapt. en dat je vermoed dat je zoontje al een goede schok via de pc heeft gehad.

er niks van snappen is niet erg, en iets willen leren ook niet.
Maar ken je beperkingen, helemaal met kids die in het rond lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Haha! Ja, de classic fout. Ik heb in mijn begindagen ook een koperdraadje om m'n pols aan de verwarming gemaakt omdat ik in de PC wilde sleutelen... Het tintelde een beetje. :+

Wijze les! Niet lopen rommelen met electra.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
Bedankt voor jullie reacties. Ik was inmiddels al wel zo ver dat ik niet meer zelf ga lopen klooien. Maar ik zou nog wel graag antwoord op de vraag willen hebben of datgene dat ik meet gebruikelijk is bij een pc die niet geaard is. Als dat namelijk niet zo is dan zou dat willen zeggen dat het aarden van het stopcontact het probleem niet per definitie verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:28
Thodekroo schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:03:
Bedankt voor jullie reacties. Ik was inmiddels al wel zo ver dat ik niet meer zelf ga lopen klooien. Maar ik zou nog wel graag antwoord op de vraag willen hebben of datgene dat ik meet gebruikelijk is bij een pc die niet geaard is. Als dat namelijk niet zo is dan zou dat willen zeggen dat het aarden van het stopcontact het probleem niet per definitie verhelpt.
Nee, de volledige netspanning meten is niet normaal, normaal meet je ca. de helft.

Als je het stopcontact laat aarden is de situatie veilig voor personen, maar ik verwacht dat de aardlekschakelaar uitschakelt als je de PC op het geaarde stopcontact aansluit, net zoals dat nu gebeurde met je tijdelijke draadje. Waarschijnlijk is je voeding defect.

Als je de tips van @Onbekend volgt kun je dit nu alvast onderzoeken. En @naftebakje had je vraag volgens mij ook al beantwoord. ;)

Kortom, waarschijnlijk heb je 2 problemen, die dien je allebei op te lossen...

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 17-02-2020 13:15 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
Sorry had de reactie van @naftebakje over het hoofd gezien!

@Xander wat jij zegt klinkt heel logisch, ik ga zodra het kan mijn pc aansluiten op een geaard stopcontact om te kijken of mijn aardlek er dan ook uit vliegt.

Ik ben inmiddels aardig gespannen want ik heb zojuist de volgende testjes gedaan:

- Voeding erin alle usb's erin --> Krijg een flinke schok
- Voeding eruit alle usb's erin --> Zelfde soort flinke schok
- Voeding erin alle usb's eruit --> Zelfde schok
- Voeding eruit alle usb's eruit --> Geen schok (zoals verwacht)

Ik heb mijn docking station voor mijn laptop via usb op mijn pc aangesloten, dit blijkt op USB vlak de boosdoener.

Op basis van bovenstaande zou ik concluderen dat het probleem niet in de voeding zit, óf er moeten 2 problemen tegelijkertijd spelen zoals Xander aangeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
Update: het aansluiten van de PC (zonder usb aansluitingen) op een geaard stopcontact lijkt alles op te lossen. Ik meet geen spanning meer tussen de PC en een verwarmingsbuis, krijg geen schok meer en de aardlek slaat ook niet om.

Nu rest de vraag: Waarom slaat mijn aardlek om wanneer ik de PC op een ongeaard stopcontact aansluit en vervolgens met een draad aard op de verwarming? En niet wanneer ik de stekker in een geaard stopcontact steek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
De 2 situaties zijn niet te vergelijken, in principe moeten metalen aanrakbare delen voorzien zijn van equipotentiaalverbinding (komt neer op goed geaard zijn), in België sedert 1981, maar dat zal vast niet in orde zijn als je niet overal aarding hebt.
Ook zal aarding eerst contact maken in stopcontact, dus omgekeerd van achteraf draadje aan metalen deel prutsen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
Ok helder. Mag ik dan de conclusie trekken dat mijn voeding in orde is en het aarden van mijn stopcontact voldoende is om het probleem op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:28
Thodekroo schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:29:
Update: het aansluiten van de PC (zonder usb aansluitingen) op een geaard stopcontact lijkt alles op te lossen. Ik meet geen spanning meer tussen de PC en een verwarmingsbuis, krijg geen schok meer en de aardlek slaat ook niet om.

Nu rest de vraag: Waarom slaat mijn aardlek om wanneer ik de PC op een ongeaard stopcontact aansluit en vervolgens met een draad aard op de verwarming? En niet wanneer ik de stekker in een geaard stopcontact steek?
Heb je zoals @Onbekend voorstelde de stekker op 2 manieren uitgeprobeerd in de geaarde WCD? Dus ook ondersteboven?

(Weet je zeker dat de geaarde WCD ook daadwerkelijk goed met aarde is verbonden?)

Probeer het anders nog eens met randapparatuur er aan, en dan voornamelijk die USB dock?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1