Computer staat licht onder spanning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViG
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-05 03:52
Mijn pc staat licht onder spanning, ook als hij uitstaat. Als ik een elektriciteits-schroevendraaier tegen de behuizing of componenten houd gaat het lichtje aan en blijft branden.

Mijn voeding is een Seasonic S12II-Bronze 520W.

Het probleem heb ik ontdekt toen ik de onderkant van me pc aanraakte en de verwarming tegelijk. Het viel me op dat het niet 1 schrok was maar een constante stroom.

Mijn stopcontact is niet geaard, ik heb alle hardware van de voeding losgekoppeld en het probleem blijft. Dus ik ga er van uit dat het probleem de voeding is.

Ik heb wel vaak gehoord dat, als je een pc aansluit op een stopcontact dat niet geaard is, dat er een klein beetje spanning op kan staan dat je soms een kleine schrok kan krijgen, maar een constante spanning lijkt me niet goed en al helemaal niet voor de computer.

Ik ben sinds kort wel verhuist, maar Ik heb me pc al 10 jaar lang op een niet geaard stopcontact en dit is me nooit opgevallen.

Ik ga morgen me pc in de keuken op een geaard stopcontact aansluiten, kijken of hiermee het probleem is opgelost (ik ga er wel vanuit).

Vragen:
Is dit normaal als je een niet geaard stopcontact gebruikt?
Als ik me pc op een geaard stopcontact aansluit word er dan niet nog steeds aardig wat energie verspild?
Zou een andere voeding het probleem op kunnen lossen als je stopcontact niet geaard is?
Is het een oplossing als ik een speaker draadje van me pc aan de verwarmings-buizen vast maak?

Alvast bedankt voor de moeite.

[ Voor 3% gewijzigd door ViG op 01-12-2016 01:21 ]

Beste antwoord (via ViG op 01-12-2016 17:11)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dit is normaal. Er staat iets van 115 Volt op je pc behuizing als je hem niet aardt.

Aarden aan de verwarmingsbuis in het algemeen geen goed idee. Je weet niet of het verwarmingssysteem wél geaard is, en lijkt me ook niet handig om 115V op je verwarming te zetten.

[ Voor 52% gewijzigd door spone op 01-12-2016 01:39 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dit is normaal. Er staat iets van 115 Volt op je pc behuizing als je hem niet aardt.

Aarden aan de verwarmingsbuis in het algemeen geen goed idee. Je weet niet of het verwarmingssysteem wél geaard is, en lijkt me ook niet handig om 115V op je verwarming te zetten.

[ Voor 52% gewijzigd door spone op 01-12-2016 01:39 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:10
Dit is normaal, via de Y condensators van het netfilter komt ongeveer de halve netspanning op de behuizing (is aarde) te staan. De condensators zijn klein, dus de stroom (en ook het energieverlies) is beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ViG schreef op donderdag 1 december 2016 @ 01:16:
Ik ga morgen me pc in de keuken op een geaard stopcontact aansluiten, kijken of hiermee het probleem is opgelost (ik ga er wel vanuit).
Ter overbodige info; een stopcontact met aard-aansluitingen hoeft niet afgemonteerd te zijn met aarde. Dat kan dus inhouden dat als je de PC in de keuken inplugt, je alsnog een schok van jouw PC kan krijgen.
Is het een oplossing als ik een speaker draadje van me pc aan de verwarmings-buizen vast maak?
Daar is al vaker discussie over geweest. Ja, het is een mogelijke oplossing. Nee, het is niet verantwoord en er zijn verschillende mensen die hier vrij stevig in adviseren om het absoluut niet te doen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ViG schreef op donderdag 1 december 2016 @ 01:16:
[...]

Vragen:
Is dit normaal als je een niet geaard stopcontact gebruikt?
Zoals al opgemerkt: ja. Dit is normaal bij op deze manier fout aansluiten.
Als ik me pc op een geaard stopcontact aansluit word er dan niet nog steeds aardig wat energie verspild?
Het is een lading van 115VAC, niet een stroom. Je verspilt pas energie als die lading ook werk verricht en gaat stromen. Het feit dat jij het kunt voelen bij aanraking bewijst dat zolang jij het niet aanraakt er geen stroom loopt. Dus nee, energie verspil je niet. Je loopt eerder risico op beschadiging gevoelige componenten bij aan- of afkoppelen randapparatuur. Vooral HDMI-poorten zijn hier uitermate gevoelig voor, kan ik helaas uit ervaring melden :/
Zou een andere voeding het probleem op kunnen lossen als je stopcontact niet geaard is?
Niet zomaar. Een reguliere ATX-voeding is enkelgeisoleerd en vereist dus aarding. Er zijn wel voedingen die op ATX-systemen aangesloten kunnen worden die werken met dubbelgeisoleerde externe voedingsblokjes (denk aan de PicoPSU), maar die zijn behoorlijk aan de prijs en behoorlijk beperkt qua vermogen.
Bel eens een electricien op en stel hem deze vraag. Antwoord zal waarschijnlijk zijn "Hoe haal je het in je hoofd?"

Er zijn maar twee goede oplossingen:
1) zorg dat een apparaat dat geaard aangesloten hoort te worden ook (correct) geaard aangesloten is via het stopcontact.
of
2) vervang het apparaat dat geaard aangesloten hoort te worden met iets dat dat niet hoeft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik begrijp alleen niet waarom dit aan aarding zou liggen. Voor zover ik weet is aarding een beveiliging, niet een oplossing. Als het ontbreken van aarding er voor zorgt dat er een wisselspanning voelbaar is op de behuizing wanneer deze tegelijk met de verwarming aangeraakt wordt, waarom zou de aardlekschakelaar zichzelf dan niet uitschakelen wanneer de behuizing wél geaard is?

[ Voor 27% gewijzigd door Zr40 op 01-12-2016 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zr40 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:41:
Ik begrijp alleen niet waarom dit aan aarding zou liggen. Voor zover ik weet is aarding een beveiliging, niet een oplossing.
Aarding is primair een beveiliging maar geeft ook een referentiewaarde waardoor je weet dat als je twee apparaten koppelt +12V ook +12V is ten opzichte van diezelfde aarde, die per definitie nul is. Zodra je apparaten op elkaar gaat aansluiten moet je ofwel de boel aarden danwel maatregelen nemen om signaaloverdracht galvanisch te scheiden (zoals bij Ethernet in de standaard zit, maar dus niet bij dingen als HDMI)
Als het ontbreken van aarding er voor zorgt dat er een wisselspanning voelbaar is op de behuizing wanneer deze tegelijk met de verwarming aangeraakt wordt, waarom zou de aardlekschakelaar zichzelf dan niet uitschakelen wanneer de behuizing wél geaard is?
Omdat zoals eerder genoemd spanning iets heel anders is dan stroom, en een aardlekschakelaar dat laatste meet:
De aardlekschakelaar vergelijkt de stromen door fase- en nuldraad. In een gezonde situatie zijn die twee aan elkaar gelijk. Bij een defect van een apparaat waardoor dit onder spanning komt te staan, zal bij een contact van de buitenwand met de aarde de stroom door de fasedraad niet meer volledig door de nuldraad terugvloeien, maar een gedeelte ervan gaat retour via de aarde. Dit kan dan via een deugdelijke aarddraad gaan op een geaarde wandcontactdoos, of bij een niet geaard systeem bij aanraking door het menselijk lichaam. Reeds bij een verschilstroom (lekstroom) van 30 mA volgt en uitschakeling. In laboratoria is uitgezocht dat deze 30 mA geen enkel letsel bij de mens veroorzaakt. Bij een (niet defecte) PC is die lekstroom een heel ander verhaal. De beschreven stroompjes liggen nl. ruim beneden die 30 mA en zullen dus vrijwel nooit tot een uitschakeling leiden. Zou dat wel het geval zijn, dan zou het gewoon onmogelijk zijn om een PC op een wel deugdelijk geaard stopcontact in te schakelen.
https://computertotaal.nl...jn-pc-staat-onder-stroom/

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 01-12-2016 16:49 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViG
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-05 03:52
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik las wat tegengestelde dingen op verschillende forums, maar ik ben hiermee voldoende geholpen.

Ik weet wel dat een geaard stopcontact altijd word aanbevolen voor een pc, maar wist niet dat het zo in elkaar zat.

Ik ga binnenkort zorgen voor een geaard stopcontact en denk dat ik me versterker maar beter optisch kan aansluiten 8) .

[ Voor 18% gewijzigd door ViG op 01-12-2016 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mbt die versterker: het is geen toeval dat de meeste kwalitatief hoogwaardige versterkers een aansluiting achterop hebben voor aarde. In dat geval heeft het niets met veiligheid te maken (zo'n ding is uit zichzelf normaal dubbelgeisoleerd) maar ter voorkoming van aardelussen waar je 50Hz brom van krijgt.

Dat gezegd, optisch of iig digitaal aansluiten scheelt sowieso gedonder als je dat kan. Meestal zal de DAC in een goede versterker beter zijn dan de DAC in je PC.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCS2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:30
Ik heb dit jaaren geleden ook gehad. Heeft me geld gekost bij het aansluiten van de printer.
Er was een vonk, veel meer dan statisch. Multimeter erbij en tot mijn verbijstering inderdaad iets van 110V.
Ondanks dat de pc uitstond !

De stroom was minimaal, dus niet "gevaarlijk"
Maar de LPT-poort van de PC was toen overleden... (Ik zei al jaaren geleden ;-)
Dus is geen onschuldig verschijnsel.

Bleek een niet aangesloten aarde in een "geaarde" wandcontactdoos.

Ik mis overigens nog info waarom aansluiten van de aarde op de geaarde CV of waterleiding fout is.
Het werkt immers?
Maar als een apparaat kapot gaat en kortsluiting maakt naar aarde, staat je douche of CV via die aansluiting onder spanning.
Als ze niet of slecht zijn geaard, kan de stroom niet wegvloeien, en dat is levensgevaarlijk.
(Vooral douchen: stroom via jou naar geaard water naar riool)
Nameten van aarde is lastig, omdat een beetje natte grond wel de stroom van je meter af laat vloeien, maar niet een echte kortsluiting.

[ Voor 49% gewijzigd door SCS2 op 01-12-2016 19:53 ]

- If I could do that, I would do it better -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

SCS2 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 19:41:
Ik mis overigens nog info waarom aansluiten van de aarde op de geaarde CV of waterleiding fout is.
Het werkt immers?
Dat is het hele punt juist. Het is niet 100% zeker te zeggen dat het werkt. Een leiding kan ook van kunststof zijn en dan heb je geen volledige aarding. Daarnaast is er ook de mogelijkheid dat een stroom van de ketel naar je computer gaat en dan is 't alsnog *poef* met je PC. Dat wil je ook niet.

Zelf heb ik voor o.a. dit in m'n huis speciaal een aarde laten aanleggen bij een stopcontact in de woonkamer en computerkamer, zodat m'n systemen netjes geaard zijn aangesloten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Of nog minder er gaat iets mis in een apparaat wat je geaard hebt aan de CV, waarbij de fase verbonden wordt met de aarde. Waardoor er dus 230V op je CV installatie staat, dat voelt niet fijn. :N

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCS2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:30
Uh, ik bedoelde mijn vraag niet als vraag, maar als antwoord. Zo van dat men nog niet zei waarom, en dit is waarom ;-)

- If I could do that, I would do it better -

Pagina: 1