Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pc gaat niet meer aan na meerdere meldingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hunterlol
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-12-2021
Hallo,

Vandaag ineens problemen met mijn pc, waarbij ik na opstarten de volgende melding kreeg: 'All settings were reset to default values. The previous overclock settings have failed, system has been restored to its default settings. Press F1 to run setup. Press F2 to load default values and run setup.'

Voordat ik deze melding kreeg zat de pc in een loop met rebooten waarbij ik geen beeld had op mijn scherm. Ik heb hem uitgezet door de power eraf te halen en na opstarten kreeg ik bovenstaande.

Toen ik online ging zoeken kwam ik dit topic tegen: Opstarten pc: All All settings were reset to default values.. Ik heb een nieuw batterijtje (celletje) op mijn moederbord geplaatst en daarna veranderde er het nodige: ik kreeg een melding dat Windows verkeerd was afgesloten en toen ik verder klikte kreeg ik een scherm met het Windows logo dat aan het laden was. Dit duurde erg lang en na verloop van tijd kreeg ik het blauwe BSOD scherm met stopcode INACCESSIBLE BOOT DEVICE.

Hierna startte de computer opnieuw op en sindsdien krijg ik niets meer te zien op mijn scherm. Mijn scherm geeft een oranje lampje wat betekent dat er geen apparaat verbonden mee is. De pc lijkt dood te zijn maar de power staat er wel op en de lampjes op de kast branden gewoon, fans draaien. Als ik in de kast kijk en luister dan gebeurt er helemaal niets op draaiende fans na, hij is niet aan nadenken ofzo.

Mijn processor is niet overgeklokt, dus de eerste melding ligt niet aan overklokken. Ik heb de overklok settings van mijn bios bekeken en daar was niets vreemds aan te zien. Op basis van de BSOD heb ik verschillende dingen getest: ik heb twee hdd's en een ssd, op de ssd draait mijn windows. Ik heb de hdd's los gekoppeld, tevergeefs. Ik heb mijn videokaart eruit gehaald en via onboard getest, tevergeefs.
Mijn voeding is een sterke, de ssd is vrij nieuw en daaraan lijkt het mij niet te liggen omdat je dan een melding op je scherm te zien krijg (toch?) en ik zie niets op min scherm. Mijn vermoeden is dat er iets met mijn processor aan de hand is.

Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen om te achterhalen waar het probleem ligt? De pc is 7 jaar oud maar draaide tot gisteren razendsnel, soepeler dan menigeen gemiddelde nieuwe computer of laptop. De ssd schijf heeft 1 tb opslagruimte, er zit 16 GB ram in en een i5 processor. De videokaart was destijds een goede, inmiddels aardig verouderd natuurlijk. Het moederbord is een MSI Z77A-G43.

Many thanks _/-\o_

Guido

Alle reacties

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:58
Even cmos weer resetten en kijken of je dan weer beeld krijgt. De inaccessible boot device bsod is waarschijnlijk omdat je sata-instelling van ide naar ahci of andersom is gereset.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:40

Nemesizz

Untouchable

Mijn voeding is een sterke
Jammer dat je die net niet noemt, want dat is nou net het 2e waar ik aan dacht (1e was CMOS batterij, maar die had je al vervangen).

Wattage zegt niet alles, leeftijd ook niet (heb ook gloed nieuwe voedingen DOA gehad), zelfs een goed merk kan kapot, dus zou zeker niet meteen de voeding uitsluiten.

Dat lampjes (leds) of fans draaien zegt weinig, die werken ook wel op lagere spanning, of een sterk wisselende spanning, maar een processor of videokaart (of andere chip) kan daar totaal niet tegen.

Dus toch even je voeding ook vermelden, en als het enigszins kan, met een andere proberen.

• hunterlol
@DanDGT: hoe doe ik dat? Celletje heb ik er opnieuw een keer uitgehaald, maar kreeg daarna geen beeld meer.

@Nemesizz: cooler master rs-520-asaa-a1. Helaas geen reserve voeding liggen om te testen..

• hunterlol
@Nemesizz nieuwe voeding gekocht, tevergeefs. Hij ging wel weer even een keer aan en toen zag ik weer de bovenstaande schermen die eindigde bij de BSOD. Helaas maar 1 keer gekregen, nu zit ik weer zonder beeld. Enig idee?

• DanDGT
hunterlol schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:24:
@DanDGT: hoe doe ik dat? Celletje heb ik er opnieuw een keer uitgehaald, maar kreeg daarna geen beeld meer.
cmos reset je door 2 pinnetjes op het moederbord even te connecten (met een schroevendraaier oid) terwijl de pc helemaal uit staat. In de handleiding van het moederbord staat welke pins dat zijn.

IDE / AHCI switch je in de bios bij sata storage options oid.

• hunterlol
Ah, bedankt. Ik heb inmiddels een uitleg gevonden hoe dit werkt voor mijn moederbord. Het werkt net wat anders: https://www.manualslib.co...a-G43-Gaming.html?page=42 > de jumpers veranderen.

@DanDGT Wat mij verbaast in dit hele probleem is dat ik niks te zien krijg op mijn scherm, zou dit door een bios issue kunnen komen? En dat ik heel af en toe wel beeld krijgt maakt het helemaal onduidelijk. Ik ga asap de bios reset testen en laat weten wat daaruit komt.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-11 17:51
Het werkt toch echt precies zoals hij zegt hoor.

Haal de ssd er eens uit. En zet evt even windows op een van de harde schijven. En welke ssd is dat?

• DanDGT
@hunterlol Bios reset kan van alles oplossen dus ik zou het gewoon proberen. Zeker als je geen beeld krijgt.

• DOS 3.1
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-05-2021

DOS 3.1

Syntax error

Hoi,

ik lees hier (zo'n beetje onderaan): https://forum-en.msi.com/index.php?topic=279613.0
I had exactly the same problem. Gradual increasing number of restarts to boot up. I tried to replace everything but in the end I wasn't able to start it all. But then it booted eventually so I took 3 years old flash with last bios I used years ago, I flashed that thing using M-flash and guess what - it miraculously start working. Starts immediately, no delay. So it seems it was either :censored: up bios which sounds improbably because any nonbraindead programmer would put there some kind of checksum or there was some kind of nonvolatile configuration data that cannot be cleared by CMOS reset and those got erased by flashing... Anyway is seems it works for about a week now with no issues. The bios I used was version 2C0 but later I updated to 2D0, still works.

Dus als tip een Bios update (of herprogrammeren) ALS je scherm/video het een keer doet.
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z77A-G43.html
Heb je nadat je je video kaart eruit had gehaald wederom de Bios gereset? Al een andere video kaart dan het onboard VGA getest?

Error 404½ Page found, but I won't show it to you.

• Slowmotion
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:08
n.v.m. celletje is exact waar ik aan dacht, dat had je al geprobeerd... het is vrijdag denk ik dan maar.

[ Voor 72% gewijzigd door Slowmotion op 14-02-2020 13:20 ]

• hunterlol
@DanDGT @DOS 3.1 bios gereset (had geen jumpertje, dus heb het met een kabeltje gedaan die er ook op paste, van mijn hd audio > is dat oke?), maar ik heb na talloze keren rebooten geen beeld meer gekregen. Met videokaart, zonder videokaart.

@WEBGAMING ssd is 1 tb Samsung schijf, nog niet zo oud. Aangezien er na opstarten letterlijk niets gebeurt, lijkt me Windows geen zaak om naar te kijken. Daarvoor zal ik eerst wat moeten zien.

Vanochtend nadat ik de voeding had vervangen, kreeg ik eenmaal beeld dat eindigde op de BSOD. Toen had ik de boot devices veranderd van UEFI windows boot (of zoiets) naar mijn SSD als primary boot device. Daarna kreeg ik een melding dat er geen juist boot device was gevonden, bij iedere druk op een toets kwam die regel opnieuw. Sindsdien geen beeld meer gehad.

Een oud collega vertelde me vanochtend dat hij een paar dagen geleden precies hetzelfde had bij een collega. Daar heeft hij bij een van de spaarzame momenten van beeld gekozen voor een systeemherstel en dat bleek te werken. Vlak voordat dit bij mij gebeurde, crashte een Windows update. Hij had hetzelfde dus mijn vermoeden is dat de oorzaak van wat er ook aan de hand mag zijn met mijn hardware, ligt bij de mislukte Windows update.

Goed, nog steeds geen scherm en ik heb geen idee wat ik nog kan doen. Iemand een idee?

• DOS 3.1

DOS 3.1

Syntax error

[quote]hunterlol schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:36:
@DanDGT @DOS 3.1 bios gereset (had geen jumpertje, dus heb het met een kabeltje gedaan die er ook op paste, van mijn hd audio > is dat oke?), maar ik heb na talloze keren rebooten geen beeld meer gekregen. Met videokaart, zonder videokaart.

Ik twijfel eraan of je hiermee je bios hebt gereset. Zet de PC uit, pak een metalen mes, of lepeltje, als het maar van metaal is, en verbind de pinnetjes van BAT1 jumper een tiental seconden met elkaar, dan weet je zeker dat de bios/cmos gereset is.

• hunterlol
@DOS 3.1 ik heb inmiddels beeld gekregen en het volgende voor elkaar gekregen: in mijn bios gekomen, boot device terug gezet naar UEFI windows boot device, mijn bios via flash update geupdatet naar de laatste versie via jouw linkje. Daarna kreeg ik weer BSOD, reboot, systeemherstel gedaan naar gisterenochtend. Daarna reboot en weer geen scherm. Zojuist jouw tip opgevolgd en met een mes de twee pintjes verbonden. Opgestart, geen scherm.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-11 17:51
Heel gek, net alsof ik dat al gezegd hebt, misschien moet je de ssd er eens af gooien, en evt windows op een hdd zetten.
Of even een ubuntu (of wat dan ook) stickje maken, kijken wat hij dan doet.

Dat het redelijk nieuw is, wil niet zeggen dat het niet kapot kan zijn.
Je hebt problemen met je boot device. Dat is de ssd. Lijkt me eigenlijk vrij duidelijk toch?
En kapotte hardware, wat het ook is, kan er wel eens voor zorgen dat de boel niet doorstart.

[ Voor 11% gewijzigd door WEBGAMING op 14-02-2020 17:43 ]

• DOS 3.1

DOS 3.1

Syntax error

... het kan soms even duren voordat de cmos leeg is en je pc weer opstart. Dat is volgens mij al vaker gebeurt, dat je ineens weer je PC opgestart krijgt na enkele minuten / 10 minuten ofzo.
Vraagje, weet je zeker dat je vroeger de schijf op UEFI windows boot device had staan? (Ikzelf zet het nooit op UEFI).
Kan er een instelling zijn in je BIOS die je ooit gedaan hebt die door het resetten van de CMOS/Bios nog niet goed staat? Access BIOS, set SATA Mode to AHCI mode bijvoorbeeld?
En idd, wat @WEBGAMING zegt, als je pc weer ff opstart, zet eens een windows install ofzo op een andere schijf en kijk of dat stabiel is.

• hunterlol
@DanDGT ik zie dat mijn instelling nu op AHCI staat. Zou dit IDE moeten zijn dan?

• DOS 3.1

DOS 3.1

Syntax error

AHCI is het beste. Als het ooit op IDE gestaan heeft dan zou de prestatie van je SSD ver onder de maat geweest zijn. YouTube: What is AHCI?

• DanDGT
@hunterlol als het op ahci niet werkt probeer dan ide

• hunterlol
Ik heb aardig wat gedaan en mijn systeem draaide weer. Wat ik heb gedaan: een usb boot device gemaakt, gewacht tot ik weer een keer beeld kreeg en boot volgorde op usb primair gezet. Windows eraf gegooid en nieuwe windows geïnstalleerd. Ik heb een keer opnieuw opgestart en een keer uitgezet en weer aan, ging beide keren goed. Uiteindelijk nog maar een keer getest en nu krijg ik wederom geen beeld..

Na een keer of 6 gereboot kwam die weer in een loop waarna die vanzelf een keer Windows heeft opgepakt, en nu zit ik weer gewoon in mijn Windows, niets aan de hand. Maar als ik hem uit zet en weer aan wil zetten dan weet ik dus al dat de kans groot is dat ik geen scherm krijg.

Ik begin er steeds minder van de begrijpen. Heeft iemand op basis van bovenstaande een vermoeden wat het kan zijn? Ik neig nu zelf naar het moederbord omdat de pc gewoon niet wil opstarten, niet eens de bios. Dat ik een schone Windows kon installeren die prima draaide bewijst wat mij betreft dat mijn ssd goed is. Of zou het toch mijn processor kunnen zijn?

[ Voor 66% gewijzigd door hunterlol op 15-02-2020 00:33 ]

• DOS 3.1

DOS 3.1

Syntax error

Moguh,

Gezien alle reacties (geen) is dit een lastige.

Resumé, wat is er gebeurt:
- pc zat in een boot loop zonder beeld op scherm
- pc uitgezet en er kwam een cmos/bios melding dat alles was gereset, cmos batterij vervangen
- pc startte op, Windows melde dat hij niet correct was afgesloten (klopt), maar even later BSOD dat er geen boot device te vinden was.
- pc start weer op, maar zonder beeld op scherm (die gaat vervolgens in slaap mode oranje lampje).
- 2x hd losgekoppeld, alleen ssd aangesloten, maakt geen verschil
- Grafische kaart eruit gerukt, op onboard dus, maakt geen verschil
- andere (nieuwe) voeding gemonteerd, probleem van vaak geen beeld blijft.
- bios/cmos gereset, en ook de laatste versie van de bios geïnstalleerd.
- windows startte, maar daarna kon Windows geen boot device vinden en daarna weer bij booten geen beeld.
- (na een tijdje tot hij weer een keer met beeld bootte) bios op UEFI gezet, en AHCI aan
- startte weer, maar BSOD
- usb boot disk gemaakt en Windows opnieuw geïnstalleerd op ssd, ging goed tot weer booten zonder beeld af en toe (meer af dan toe), maar installeren van Windows ging goed + enkele keren herstarten (+ updates neem ik aan)
- pc nu, als hij opstart is stabiel, maar je loopt de kans dat hij geen beeld geeft bij herstarten.

Ik heb nog enkele vragen:
- welke grafische kaart heb je, merk type enz, en gebruik je de laatste drivers?
- staat er nu iets in Betrouwbaarheidgeschiedenis (gewoon intypen in de zoekbalk van windows, PERFMON /REL als je Engelse versie Windows hebt), je krijg dan een uitsnede van de logboeken op gebied van hard en software die meldingen geven. Misschien dat daar staat, nadat je de pc hebt opgestart, maar geen beeld lijkt te geven waarom hij geen beeld kan geven, of kijk in de Windows logboeken zelf (gewoon logboeken in de Windows zoekbalk intypen, en dan kijken in Windows logboek - Systeem).

Ik kijk iedere dag in betroubaarheidsg...langwoord, en zie dan alles over de hardware problemen en updates die achterom door Windows store zijn gedaan enz.

Daarnaast verdenk ik of je grafische kaart (je kan nog testen met de onboard), of idd je moederbord zelf.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:40

Nemesizz

Untouchable

hunterlol schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 00:12:
Of zou het toch mijn processor kunnen zijn?
Heel vaak zie je mensen hun processor verdenken, terwijl dat juist het onderdeel is dat zelden of nooit (bij normaal gebruik) kapot gaat.
De processor overleefd vaak alle andere componenten in een PC, voedingen, moederborden en grafische kaarten zijn vaak de dingen die kapot gaan en het einde van een PC betekenen (vaak na zoveel jaar, dat de PC dan toch vervangen word door wat snellers).

• hunterlol
@DOS 3.1 dat is een mooie summary :). En klopt als een bus.

- Grafische kaart = AMD Radeon HD 7800. MSI Z77A-G43. Volgens apparaatbeheer in Windows heb ik de laatste versie van de drivers.
- In de betrouwbaarheidsgeschiedenis zie ik geen fouten terug, alleen geïnstalleerde updates en programma's. In de Windows logboeken zie ik heel veel, maar kom er niet zo snel uit waar ik exact naar moet kijken om iets nuttigs te vinden..

Als het de grafische zou zijn, dan zou die onboard toch geen probleem moeten geven? De kans dat én de grafische kaart én onboard kapot zijn, lijkt me heel klein. Toch? Ik kan binnenkort nog eens een andere videokaart bij iemand ophalen om te kijken hoe dat uitpakt..

Over mijn moederbord heb ik nog wel twijfels, want hoe zou het dan kunnen dat ie het af en toe wel doet en af en toe niet? Is het niet zo dat ie het gewoon helemaal niet meer doet als het moederbord kapot is? Of bestaat er tussenweg waarbij het af en toe wel en niet werkt met zoiets?

[ Voor 16% gewijzigd door hunterlol op 15-02-2020 12:55 ]

• DOS 3.1

DOS 3.1

Syntax error

@Nemesizz idd, ik heb in de 35 jaar dat ik met pc's werk nog nooit een defecte CPU aangetroffen.
@hunterlol Windows logboeken, noteer steeds de tijd op een briefje wanneer je reboot. Wanneer je PC dan een keer niet reboot, kijk dan later in de logboeken als de pc nadien weer een keer start wat er rond die tijd dat je herstartte gebeurt in de logboeken.

Ik vond nog wat anders: https://forums.tomshardwa...m-with-pcie-slot.3472955/
Lijkt erg op het probleem wat jij hebt, met verschil dat bij hem de onboard altijd werkte. Je zou echter je grafische kaart in het andere PCIe slot kunnen douwen, maar dan werkt hij volgens mij wel trager, maar je kan kijken of hij dan beter boot. Beter een PC die opstart, dan 10 die het niet doen.
Als dat wel stabiel werkt dan zou het andere PCIe slot defect kunnen zijn, of slechte contacten, dat kan ook.

• DOS 3.1

DOS 3.1

Syntax error

hunterlol schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:36:
@DanDGT
Een oud collega vertelde me vanochtend dat hij een paar dagen geleden precies hetzelfde had bij een collega. Daar heeft hij bij een van de spaarzame momenten van beeld gekozen voor een systeemherstel en dat bleek te werken. Vlak voordat dit bij mij gebeurde, crashte een Windows update. Hij had hetzelfde dus mijn vermoeden is dat de oorzaak van wat er ook aan de hand mag zijn met mijn hardware, ligt bij de mislukte Windows update.
Goed, nog steeds geen scherm en ik heb geen idee wat ik nog kan doen. Iemand een idee?
@hunterlol ... herken je dit: " Het zorgt ervoor dat bij het installeren het systeem bevriest en opstarten niet meer mogelijk is. Bij installatie zouden systemen namelijk bij het bios-scherm blijven hangen".
dus het lijkt er toch op dat het aan Windows update KB4524244 lag: https://nl.hardware.info/...-werken-aan-betere-versie
Als ik zo alles lees, hebben met name systemen die werken met UEFI manier van opstarten het probleem, precies wat jij gebruikte geloof ik.

• hunterlol
@DOS 3.1 dat lijkt inderdaad het probleem te hebben veroorzaakt. Toch is het vreemd dat het probleem blijft opduiken, ook na een reïnstall van Windows waarbij de updates direct na de reïnstall nog niet zijn uitgevoerd.

Op basis van een kennis, ga ik asap een test uitvoeren waarbij ik met minimale hardware probeer te booten. Alleen ssd (geen hdd, geen cd-rom dus), toetsenbord en muis, beeldscherm op onboard (gpu eruit), en één strookje RAM (ik heb er twee dus ga ze nog afwisselen om die te testen). De kans wordt steeds groter dat het toch het moederbord is als het probleem blijft opduiken.

• hunterlol
@DOS 3.1 Ik heb zoals hierboven beschreven getest en het probleem werd niet verholpen. Het is nu vrijwel zeker dat het moederbord kapot is gezien er nauwelijks andere factoren in de pc zitten die het kunnen zijn. Beide ram strookjes tegen elkaar afgewisseld, geen verschil. Het zou in theorie de processor kunnen zijn maar ik hoor nu al meerdere keren om me heen dat dat zeer onwaarschijnlijk is. De pc wil ook in sommige gevallen niet meer uit als ik de power button ingedrukt houd, dat duidt wat mij betreft allemaal op een mobo issue.

Ik heb me erbij neergelegd dat het een nieuwe pc wordt, meteen maar wat meer upgrades doorvoeren in processor en geheugen zodat ik weer helemaal actueel ben en hopelijk weer 7 jaar vooruit kan ;). Ik zie dat er tegenwoordig een video chip in de i5 processor zit dus dat scheelt weer een videokaart, als ik met die chip kan photoshoppen tenminste.

Bedankt voor al het meedenken, helaas geen eind goed al goed deze keer!

• DOS 3.1

DOS 3.1

Syntax error

@hunterlol hey, dat is mooi k^t. PC niet meer uit wil met de 5 sec indrukken is idd heel vreemd (zou nog de voeding kunnen zijn, dat die toch een vreemde stroom afgeeft, maar je had ook al met een andere voeding getest volgens mij). Het zijn van die gek makende dingen als het van die vage dingen zijn, die niet helemaal reproduceerbaar zijn, gek wordt je ervan. Ik las in Storage dat je ook nog een Raid had die niet meer wilde, helemaal een ramp, maar gelukkig is dat gelukt. Dat doe je ook nooit meer ha 8)7
Alvast succes met zoeken naar een nieuw systeem, ben er ook mee bezig. Ik rommel altijd met oude meuk, heb zelf een oude Dell T3500 op het oog, zo goed als gekocht en verbouw hem naar 2.97 Ghz, 6 cores, 12 threads, 32 Gb geheugen, alles 2e hands, 150 euro, kost je uren uitzoeken, maar ja, dat is nou ook de lol.

• hunterlol
He @DOS 3.1, inmiddels weer een mooi systeempje opgezet: 16gb ram met een mooie i5 processor. Sneller dan ooit! Wel iets meer dan 150 euro uitgegeven ;).

Ben nu meteen verder gegaan met een oudere netbook van msi waar nog W7 op stond, maar krijg W10 maar niet aan de praat. Geïnstalleerd via usb uefi maar na het voltooien van de installatie komt ie weer opnieuw in zijn installatie scherm. Als ik de usb er snel uittrek dan krijg ik een bsod. Hdd heb ik al vervangen door een (gpt) sshd, dat zou moeten draaien toch? Na de installatie switchen van uefi naar legacy levert niks op, dan blijft ie hangen op zijn startup scherm van msi.

Ben benieuwd of je hiervoor nog iets weet, als hobbyist ;).

• DOS 3.1

DOS 3.1

Syntax error

Ik stuur je zo een pm-metje!

Pagina: 1