Thuisserver voor Data + één of twee VM's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:22

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Hulp gevraagd!

Ik ben bezig met het inventariseren van componenten die ik wil hebben voor het upgraden/uitbreiden van mijn huidige server. De server draait Windows Server 2012 R2.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De server wordt primair gebruik voor data opslag en backup van deze data. Hij heeft één schijf van 2 TB voor data opslag en nog eens een schijf van 2 TB voor de backup. Inmiddels is ruim 1,5 TB vol, dus ik wil gaan uitbreiden voor de toekomst. Dit wil ik doen door er twee extra schijven van nog eens 2 TB aan toe te voegen. Ik zou dan in totaal vier schijven van 2 TB hebben. 4 TB voor data en de andere 4 TB voor backup ervan. In de toekomst zou uitbreiden naar grotere schijven een optie zijn. RAID of iets dergelijks gaan gebruiken is nog meer toekomstmuziek maar is voor nu nog geen prioriteit. Tenzij ik hier door iemand overtuigd wordt dat dit wel prioriteit is natuurlijk :+

Verder draait er momenteel één VM op de server, dit zou in de toekomst meer kunnen worden maar voorlopig blijft het daar wel bij. Echter heeft de SSD waarop het OS staat en ook de virtual hard disk stond, niet genoeg ruimte. De VHD is daarom verplaatst naar de HDD, waardoor de VM met data verplaatsen (van de VM naar de SSD in mijn laptop/game systeem) enorm traag is, terwijl dat één van de dingen is waar hij veel voor wordt gebruikt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo weinig mogelijk. Ik speur graag rond op V&A en heb zelf nog enkele onderdelen die niet aangeschaft moeten worden. Bovendien hoef ik niet alles in één keer aan te schaffen maar kan het prima in etappes.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige server:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4690 Tray€ 0,-€ 0,-
1Moederborden *ASRock H81M-VG4 R2.0€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenWD Green HDD, 2TB€ 171,82€ 171,82
1BehuizingenCooler Master Elite 110€ 39,-€ 39,-
1Geheugen internCrucial CT2KIT102464BD186D€ 328,31€ 328,31
1Voedingenbe quiet! System Power 7 300W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 134,38€ 134,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 673,51

Verder heb ik nog een mobo liggen:
1MoederbordenASRock AB350M Pro4€ 73,05€ 73,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 73,05

* Mijn mobo heeft deze specs qua aansluitingen, volgens mij komt het verder ook overeen, alleen de formfactor zou suggereren dat hij niet in de behuizing uit dit lijstje past, dus wellicht heb ik net een ander type, maar het (voor mij in dit geval) belangrijkste, de aansluitingen voor opslag, klopt wel.

Daarnaast heb ik ook nog wel een grotere behuizing liggen, mocht dit mobo niet in de huidige passen (geen idee eigenlijk).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn huidige mobo heeft niet genoeg aansluitingen voor de opslag die ik wil. Ik wil zoals gezegd 4x een HDD én een (grotere) SSD aansluiten. Er moet dus een nieuw moederbord komen met 4 SATA aansluitingen en een m.2 aansluiting voor een SSD, óf minstens 5 SATA aansluitingen (maar die zijn volgens mij erg duur, voor zover ik kan vinden via pricewatch). Er moet dus een nieuw mobo komen. Voor mijn huidige processor betekend dat je goud geld moet uitgeven voor een mobo met mijn vereisten. Laat ik nou nog een AM4 mobo met 4x SATA 600, M.2 (PCI-e 3.0 x4) en M.2 (SATA-600) hebben liggen. Die ga ik gebruiken.

Daar moet dan een processor bij, die op AM4 kan. Hier denk ik aan de Ryzen 5 2200G, 4 cores en integrated graphics lijkt me prima geschikt.

Ook moet er dan geheugen komen. Geen idee wat hier een goede keuze in is. Ik ken de verhalen over geheugensnelheid icm ryzen, en dat daar een sweet-spot voor is, maar is dat voor mijn gebruik relevant? Hopelijk kunnen jullie mij hierover adviseren. Wel weet ik dat ik 16 GB wil hebben, liefst in 1 reepje in het kader van uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst. Als 2 reepjes significant beter performd is dat eventueel het overwegen waard.

Dan de SSD: ik lees wel eens mee hier in aankoopadvies maar de termen mbt SSD's vliegen me dan om de oren. Welke SSD nou een goede keuze is, is mij daardoor niet helemaal duidelijk. Ik wil graag een M.2 SSD van minstens 500 GB.

Ik heb dus maar een kort lijstje, met alleen een processor en geheugen:
1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 90,-€ 90,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M1B3000C15€ 77,48€ 77,48
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD824A€ 61,24€ 61,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 228,72

Hierbij moet uiteraard nog gekozen worden tussen de twee typen geheugen, waarvan de Corsair duidelijk de snellere is, maar ik weet niet hoeveel dit toevoegt in een server als deze?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nope

Ga je overklokken?
Nope

Wat verwacht je van ons?[i]
Als eerste graag alles bedenken de prijs in het achterhoofd. Ik wil niet teveel in één keer spenderen aangezien mijn huidige server zijn werk ook nog voldoende doet. Als het allemaal te duur blijkt te zijn is afwachten ook een optie.
1. Het moederbord (de Asrock) wat ik heb liggen lijkt me prima, eens?
2. Is de gekozen processor een goede keuze of zijn er betere (goedkopere) keuzes waarbij mijn server nog lekker vlot is en één of twee VM's soepel op draaien?
3. Welk geheugen zal ik nemen?
4. Welke SSD raden jullie aan?
5. Is de voeding afdoende? Ik heb even een calculator ingevuld en daaruit kwam dat 300W zou moeten volstaan. Strookt dit met de ervaringen hier?

(6. Nog tips voor goede HDD's voor in een server die 24 uur per dag aan staat?)

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen! En alvast bedankt!

Beste antwoord (via YES op 14-02-2020 11:39)

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-07 12:39
Heb je al aan een uitbreidingkaartje gedacht? (pricewatch: Delock SATA-300 PCI Express Card, 2 Port) Dan ben je meteen klaar. Qua prestatie hoef je in ieder geval niet te upgraden naar een 2200g. Wat draait er op je vm?

Bouwt computers @ Danmetic

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• DanDGT
Heb je al aan een uitbreidingkaartje gedacht? (pricewatch: Delock SATA-300 PCI Express Card, 2 Port) Dan ben je meteen klaar. Qua prestatie hoef je in ieder geval niet te upgraden naar een 2200g. Wat draait er op je vm?

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
@DanDGT Dat is wel een interessante optie inderdaad. Weet alleen niet hoe goed/betrouwbaar zoiets werkt. Zal er eens naar kijken.

Op mijn VM draait een VPN client en uTorrent, verder nauwelijks iets, vraagt weinig performance dus.

• DanDGT
zoiets is dan misschien ook een leuke optie: V&A aangeboden: Asus E45M1-M PRO + 8GB . Lekker laag verbruik meteen.

[ Voor 12% gewijzigd door DanDGT op 13-02-2020 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
DanDGT schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 23:46:
zoiets is dan misschien ook een leuke optie: V&A aangeboden: Asus E45M1-M PRO + 8GB . Lekker laag verbruik meteen.
Dat ding is al wel redelijk oud zo te zien, zal performance en betrouwbaarheids-wise wellicht een downgrade zijn? Wel voldoende aansluitingen, beetje geheugen en CPU onboard, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik zie ook een heel contingent aan HP Proliant DL360 G7's en Dell Poweredge R610's en R710's aangeboden worden. Zijn dat ook opties als 'basis' (mobo, cpu, behuizing), beter dan zelf het genoemde mobo, processor en geheugen (mobo wat ik al heb, Ryzen 5 2200G en corsair 16 GB) samenstellen? Ze zien er op zich best aantrekkelijk uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:02
Paar maanden geleden ook bezig geweest met het opzetten van een thuisserver. Configuraties als een HP Proliant en Dell Poweredge vielen af vanwege zowel het energieverbruik, ouderdom en herrie (!) die die krengen maken.

Uiteindelijk ben ik erg veel wijzer geworden door tips in het Het grote zuinige server topic - deel 2

Er even vanuitgaande dat energieverbruik ook iets is wat je in je verhaalt wilt meenemen, paar tips:
- Zo'n (oude) i5 is overkill en verbruikt onnodig veel stroom. Nieuwe CPU kopen v.s. besparing op energierekening is natuurlijk iets wat je zelf moet uitrekenen, maar een Pentium Gold is niet zo heel duur, waarmee je de investering in een aantal jaar zeker terug kunt verdienen
- 3,5" schijven verbruiken over het algemeen meer dan 2,5" schijven, neem dat mee in je overweging.
- Die 300watt is meer dan zat, maar voor thuisservers zijn LeiCe voedingen populair - kijk daar ook eens naar.
- Je gebruikt nu Windows Server 2012. Ga je die upgraden? Neem dan in overweging om over te stappen naar Windows 10 Pro als Server OS, deze ondersteund out of the box vaak al de juiste 'powerstate's'. Virtualiseren kan ook op Windows 10 met Hyper-V.
- Qua uitbreidingskaart zou je naar deze kunnen kijken: https://www.creoserver.co...2VhgNvEAQYASABEgIMrvD_BwE

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
@Hammetje Thanks voor je reactie!
Ik heb nog even gezocht en het schijnt, geen idee of het ook echt zo is, dat die HP Proliant DL360 G7 best stil is?

Ik ben zelf niet heel erg bezig met zuinigheid. Het verbruik thuis is sowieso niet hoog en we hebben zonnepanelen. Hoewel het natuurlijk altijd beter is om de zuinigheid in het oog te houden en ik ook niet direct één of andere energievreter wil hebben, is dat niet het beginpunt van mijn zoektocht/inventarisatie.

- Pentium Gold is dual core als ik het goed zie? Stel dat ik mijn VM's opschroef en de server zelf ook nog wat intensiever gebruik, is dan een quad core niet beter?
- Goede tip. Bij uitbreiding van data opslag wellicht eens kijken naar 2,5" schijven.
- Ik wil mijn voeding nog niet zomaar weg doen. Functioneert nog prima en voldoet voor wat ik er mee doe.
- Over upgraden van OS heb ik nog niet eens gedacht. Ik gebruik Active Directory en GPO's dus liever blijf ik op Windows Server. Echter wordt upgraden een erg dure grap vrees ik.

[ Voor 6% gewijzigd door YES op 14-02-2020 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-07 18:21
Even een d-tour.. is Unraid niet iets voor je?
  • 1 of 2 parity schijven, en je data schijven kan je mixen. Met 1 parity disk kan je van 1 hardeschijf de data herstellen, met 2 parity schijven 2.. Je kan ook helemaal geen parity disk gebruiken, wat jij wil. :)
  • Je data word niet verdeeld over je data schijven, dus je kan zo een disk er uit trekken en die in een andere pc zetten.
  • Direct docker containers draaien.
  • En wat niet in een docker kan of wil, installeer je een vm voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
YES schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:48:
@Hammetje Thanks voor je reactie!
Ik heb nog even gezocht en het schijnt, geen idee of het ook echt zo is, dat die HP Proliant DL360 G7 best stil is?

Ik ben zelf niet heel erg bezig met zuinigheid. Het verbruik thuis is sowieso niet hoog en we hebben zonnepanelen. Hoewel het natuurlijk altijd beter is om de zuinigheid in het oog te houden en ik ook niet direct één of andere energievreter wil hebben, is dat niet het beginpunt van mijn zoektocht/inventarisatie.

- Pentium Gold is dual core als ik het goed zie? Stel dat ik mijn VM's opschroef en de server zelf ook nog wat intensiever gebruik, is dan een quad core niet beter?
- Goede tip. Bij uitbreiding van data opslag wellicht eens kijken naar 2,5" schijven.
- Ik wil mijn voeding nog niet zomaar weg doen. Functioneert nog prima en voldoet voor wat ik er mee doe.
- Over upgraden van OS heb ik nog niet eens gedacht. Ik gebruik Active Directory en GPO's dus liever blijf ik op Windows Server. Echter wordt upgraden een erg dure grap vrees ik.
Die Pentium Gold is inderdaad een dualcore. Of quadcore beter is, vind ik lastig in te schatten. Mijn thuisserver op basis van Windows 10 met een i7 6700 zit op zo'n 3-4% CPU gebruik. Ik draai een viertal VM's (Xpenology + Ubuntu voor UNMS + Ubuntu voor UniFi + Ubuntu icm Moss voor webserver - draait nu 3 Wordpress sites).

Ik zag dat je het topic zelf al had gevonden, dus kijk ook zeker naar de tips om externe 2,5" schijven te kopen. Seagate levert vaak reguliere S-ATA schijven in die behuizingen. Een WD doet dat vaak niet.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanDGT
YES schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 07:50:
[...]

Dat ding is al wel redelijk oud zo te zien, zal performance en betrouwbaarheids-wise wellicht een downgrade zijn? Wel voldoende aansluitingen, beetje geheugen en CPU onboard, dat dan weer wel.
Oud beestje inderdaad maar nog steeds top voor een file-share / download client. Het is een (flinke) downgrade van je i5 maar als je er niet meer op gaat draaien is het eigenlijk alleen maar zonde van de overkill aan power (en hoger verbruik). Als je van plan bent om meer veeleisende dingen te gaan draaien dan zou ik hem inderdaad overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
DanDGT schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:56:
[...]

Oud beestje inderdaad maar nog steeds top voor een file-share / download client. Het is een (flinke) downgrade van je i5 maar als je er niet meer op gaat draaien is het eigenlijk alleen maar zonde van de overkill aan power (en hoger verbruik). Als je van plan bent om meer veeleisende dingen te gaan draaien dan zou ik hem inderdaad overslaan.
Ik sla hem dan toch maar over. In de toekomst wil ik wellicht nog een VM opzetten voor bijvoorbeeld domotica en zo heb ik nog wel wat meer ideeën in mijn hoofd zitten.

Een controller voor meer harde schijven zoals jij suggereerde, is wel een optie die ik serieus overweeg. Alle andere opties zijn vele malen prijziger en als ik het zo een beetje bekijk werkt zo'n controller prima. Vraagje daarover nog: de meeste controllers zijn ook geschikt om raid mee op te zetten zie ik. Maar de schijven die op je moederbord aangesloten zitten kan je daar dan niet in meenemen denk ik? Of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
YES schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:58:
[...]

Ik sla hem dan toch maar over. In de toekomst wil ik wellicht nog een VM opzetten voor bijvoorbeeld domotica en zo heb ik nog wel wat meer ideeën in mijn hoofd zitten.

Een controller voor meer harde schijven zoals jij suggereerde, is wel een optie die ik serieus overweeg. Alle andere opties zijn vele malen prijziger en als ik het zo een beetje bekijk werkt zo'n controller prima. Vraagje daarover nog: de meeste controllers zijn ook geschikt om raid mee op te zetten zie ik. Maar de schijven die op je moederbord aangesloten zitten kan je daar dan niet in meenemen denk ik? Of wel?
Binnen Windows VM's opzetten in Hyper-V kan je opslag op meerdere manier regelen. Je kunt ervoor kiezen de schijven niet door Windows te laten beheren en rechtstreeks toe te kennen aan de VM. Je kunt er ook voor kiezen de schijven wel te beheren in Windows en dan VHD (Virtual Hard Disk's) aan te maken met een vaste grootte, die jouw VM's dan zien als fysieke HDD. Bij ESXi is dat anders, daar is dacht ik zelfs de complete controller niet deelbaar tussen host en met VM's, vandaar dat in die gevallen de installatie wordt geadviseerd op een USB stick.

Zoals ik al noemde heb ik een HP PCI-E SATA controller, die werkt gewoon 'bovenop' de interne S-ATA controller van het moederboard. Overigens gebruik in geen RAID, investeer liever in opslag voor goede backups - RAID is dat namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Hammetje schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:05:
[...]

Binnen Windows VM's opzetten in Hyper-V kan je opslag op meerdere manier regelen. Je kunt ervoor kiezen de schijven niet door Windows te laten beheren en rechtstreeks toe te kennen aan de VM. Je kunt er ook voor kiezen de schijven wel te beheren in Windows en dan VHD (Virtual Hard Disk's) aan te maken met een vaste grootte, die jouw VM's dan zien als fysieke HDD. Bij ESXi is dat anders, daar is dacht ik zelfs de complete controller niet deelbaar tussen host en met VM's, vandaar dat in die gevallen de installatie wordt geadviseerd op een USB stick.
Het gedeelte over Hyper-V en schijven ken ik inderdaad. Ik gebruik Windows Server 2012 R2 en daarmee Hyper-V voor virtualisatie. Dit blijf ik ook gebruiken dus ESXi is zeker voorlopig nog niet in beeld.

Ik denk nu dat ik het volgende doe:
1. Huidige server behouden.
2. Controller kopen (met 4x SATA 6), hier de interne HDD's aan hangen
3. Grotere SSD kopen en aan moederbord hangen voor OS en VM's + VHD's.
4. Aantal HDD's uitbreiden
Hammetje schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:05:
[...]
Zoals ik al noemde heb ik een HP PCI-E SATA controller, die werkt gewoon 'bovenop' de interne S-ATA controller van het moederboard. Overigens gebruik in geen RAID, investeer liever in opslag voor goede backups - RAID is dat namelijk niet.
Dat is wel een goede optie, die controller. Ga me nog even oriënteren maar dit is wel waar ik aan zit te denken (minstens 4x SATA 6). Dat RAID geen backup is weet ik.
Wat bedoel je met investeer in opslag voor goede backup? Ik heb nu dus twee keer 2 tb schijven, waarvan 1 gewoon voor data opslag gebruikt wordt, en met Windows Server Backup wordt er elke dag een back-up naar de andere schijf gemaakt. Geen idee of dat een goede methode is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanDGT
@YES Als je de controller laat 'raiden' dan zul je denk ik alleen schijven die aan die controller zitten aan de array toe kunnen voegen. Met software raid zou je alles moeten kunnen combineren.

Ik zou alleen even nagaan of je je systeem niet onnodig complex maakt met raid (wel een leuk experiment)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
DanDGT schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:24:
@YES Ik zou alleen even nagaan of je je systeem niet onnodig complex maakt met raid (wel een leuk experiment)
Goed plan. Ik ben altijd wel van dingen even uitzoeken/uitproberen voordat ik iets definitief implementeer. Denk dat ik een controller ga kopen die ook geschikt is voor raid. Mocht ik het niet gaan gebruiken, ach dan heb ik in ieder geval altijd nog die optie.
In het geval van hiermee experimenteren ga ik wel even mijn data kopiëren naar een externe HDD voordat ik los ga uiteraard :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
@YES Belangrijk is dat je regelmatig een backup maakt die je ook voor een bepaalde tijd bewaard. Als je kijkt naar ransomware, zoals pijnlijk duidelijk is geworden bij Uni Maastricht, kan die pas na een aantal maanden activiteit de boel op slot zetten. Zorg er dus voor dat je van de data die je niet kunt missen met grote regelmaat een snapshot (o.i.d.) maakt en die veilig wegzet.

Mijn belangrijkste share is gekoppeld met Webdav aan een Stack opslagaccount bij TransIP. Daarnaast maak ik wekelijks een kopie naar een USB schijf (gewoon robocopy, werkt prima) waarvan ik de verbinding verbreek als die klaar is. Daar bovenop maak ik nog (te weinig), maar in principe elke 3 maanden een volledige kopie die in een kluis bij mijn ouders ligt opgeborgen.

Van die 1,5TB aan data die je hebt - hoeveel kan je (absoluut) niet zonder? Voor mij zijn dat eigenlijk alleen maar foto's en de administratie van mijn bedrijf. Als dat voor jou echt die volle 1,5TB is, dan heb je dus zomaar een slordige 5TB nodig om dat echt op meerdere manieren veilig te stellen. Dus; snapshots over langere periode, op meerdere plekken je data hebben (voor geval diefstal/brand). Maar goed, nu raak ik offtopic :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Hammetje schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:34:
@YES Belangrijk is dat je regelmatig een backup maakt die je ook voor een bepaalde tijd bewaard. Als je kijkt naar ransomware, zoals pijnlijk duidelijk is geworden bij Uni Maastricht, kan die pas na een aantal maanden activiteit de boel op slot zetten. Zorg er dus voor dat je van de data die je niet kunt missen met grote regelmaat een snapshot (o.i.d.) maakt en die veilig wegzet.

Mijn belangrijkste share is gekoppeld met Webdav aan een Stack opslagaccount bij TransIP. Daarnaast maak ik wekelijks een kopie naar een USB schijf (gewoon robocopy, werkt prima) waarvan ik de verbinding verbreek als die klaar is. Daar bovenop maak ik nog (te weinig), maar in principe elke 3 maanden een volledige kopie die in een kluis bij mijn ouders ligt opgeborgen.

Van die 1,5TB aan data die je hebt - hoeveel kan je (absoluut) niet zonder? Voor mij zijn dat eigenlijk alleen maar foto's en de administratie van mijn bedrijf. Als dat voor jou echt die volle 1,5TB is, dan heb je dus zomaar een slordige 5TB nodig om dat echt op meerdere manieren veilig te stellen. Dus; snapshots over langere periode, op meerdere plekken je data hebben (voor geval diefstal/brand). Maar goed, nu raak ik offtopic :).
Thanks voor je uitleg. Ook een aantal echt fysieke backups dus (waarbij ik met fysiek bedoel dat je er zelf lijfelijk wat aan moet doen). De koppeling met Webdav aan Stack heb ik wel eens ingesteld en werkte ook even, maar op de één of andere manier heb ik dit nooit echt lekker geautomatiseerd aan de praat gekregen. Misschien nog eens in verdiepen dan.
De backup met een externe schijf is voor mij wel redelijk eenvoudig en ga ik per direct invoeren, eigenlijk stom dat ik er zelf nooit aan gedacht heb.

Die 1,5 TB is echt enorm teveel. Zit veel spul bij die ik zo weer van internet kan trekken. Foto's en documenten die ik echt niet kan missen, geen idee hoeveel ruimte dat inneemt. Ook een uitzoektaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Is het een idee om te kijken naar een echte server met DRAC of ILO bijvoorbeeld?
Een thuis PC is leuk maar meestal niet echt betrouwbaarder en/of zuiniger in stroom verbruik.
Toch ook wel zaken die je mee wil nemen.

Zeker omdat ik zie dat je met virtualisatie bezig bent zou ik een Dell server aanraden i.v.m. huis en tuin gereedschap.

Het zal wel werken maar je zal altijd wel tegen bottlenecks en mogelijkheden aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
@d5stick voor wat ik nu doe hebben 'echte' servers ook genoeg belemmeringen, voornamelijk dat ik zo'n server moet aanschaffen. Wellicht ook allemaal nieuwe schijven als mijn huidige niet passen/geschikt zijn. Mijn zelfbouw server is tot op heden juist erg betrouwbaar, wat betreft crashes etc. Virtualisatie gaat ook prima met die ene VM die ik draai.
Pas als ik echt concrete plannen heb om mijn servergebruik/wensen enorm uit te breiden ga ik denk ik echt serieus zo'n professionele server overwegen. Ik snap dat zo'n professioneel ding vast betrouwbaarder zal zijn, maar dan kan ik net zo goed een heel serverpark in mijn schuur bouwen, is nog betrouwbaarder :+
Als ik praktisch/gebruikswensen een beetje meeneem denk ik dat een professionele/echte server voor mij nu gewoon absoluut nog geen meerwaarde heeft t.o.v. alles wat er bij komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
@YES
Het is natuurlijk inderdaad ook een persoonlijke voorkeur. Zelf draai ik 4 vm's, en deze draaien op een Dell 740. De schijven die ik erin heb zitten zijn SATA schijven (SAS is mij te duur).
Het voordeel is wel de DRAC die erin zit mocht ik niet thuis zijn en er zou wat mis gaan dan kan ik overal bij. Vooral omdat de vriendin niet echt technisch is en anders aan kabels gaat trekken. :p
De dubbele voeding en wat andere redundancy zaken die ik heb draaien zijn ook wel handig zodat ik niet zonder netwerk zit als er wat uitvalt.

Het is ook kosten/baten dingetje. Als je 1 VM draait, inderdaad doen op desktop materiaal.
Als je voor zelf bouw gaat kijk voornamelijk hoeveel TDP elk onderdeel gebruikt. Soms zijn kant en klare PC's (ITX met alles erop) veel zuiniger en dus goedkoper in de long rung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Volgens mij zijn alle HP servers vanaf G5 erg stil. Hoe groter de behuizing hoe stiller blijft wel. Bij buiten gaan de fans full speed. Daarna bijna geruisloos. Kijken naar een ML350 of DL380.

Ook een nas overwogen @YES ?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
@d5stick inderdaad persoonlijke voorkeur. Mijn vriendin is zo a-technisch dat ze zonder mijn toelichting/toestemming geen kabel aanraakt, dat is ook handig :+ Heb zelf een VPN opgezet om op afstand bij de server te kunnen indien nodig.

Ik vind die professionele servers ook best interessant hoor. Maar voor nu gewoon niet aantrekkelijk genoeg en duur als ik ineens over ga stappen. Zelfbouw vind ik het meest interessant en leer ik zelf ook het meest van (handig voor mijn werk ook) dus kant en klaar kopen zal ik niet snel doen :P

@PcDealer Het gaat me dan ook voornamelijk om de investering. Is wel iets voor de toekomst wellicht. Verder wel eens gekeken naar NAS maar zoals ik hier boven gezegd, ik maak het liever (deels) zelf ;)

Iedereen thanks voor de input. Ik ga denk ik eerst op zoek naar een leuke controller en daarna opslag uitbreiden. Mocht dit uiteindelijk toch niet de upgrade zijn die ik wil, dan ga ik alsnog op zoek naar iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

YES schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:39:

@PcDealer Het gaat me dan ook voornamelijk om de investering. Is wel iets voor de toekomst wellicht. Verder wel eens gekeken naar NAS maar zoals ik hier boven gezegd, ik maak het liever (deels) zelf ;)
Voor EUR 150,00 is genoeg te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
PcDealer schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:41:
[...]

Voor EUR 150,00 is genoeg te vinden.
En dat heb ik er nu niet voor over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-06 13:48

DJ

Waarom kijk je niet naar een Synology NAS.
Ik heb zelf een Synology 916+ met 8GB aan RAM. Daarop staat DOCKER en ik kan dus VM's draaien in die DOCKER.
In mijn DOCKER draai ik een Debian VM waar ik dan weer een website in kan draaien, of andere zaken . . .

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest
Cisco & Ubiquity powered network

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

DJ schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:12:
Waarom kijk je niet naar een Synology NAS.
Ik heb zelf een Synology 916+ met 8GB aan RAM. Daarop staat DOCKER en ik kan dus VM's draaien in die DOCKER.
In mijn DOCKER draai ik een Debian VM waar ik dan weer een website in kan draaien, of andere zaken . . .
Die is echter veeeel duurder dan de investering die ik voorstelde.

Pagina: 1