Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Chrit
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-01-2024
Beste tweakers,

Ik wil een contract afsluiten via De Groene Zone, die alles regelen voor installatie en onderhoud van zonnepanelen.
Nu vraag ik me af of ik voor een 3-fase omvormer moet kiezen of een met 1-fase.
Dit bij de gedachte dat de saldering rond 2030 misschien op 0 wordt gezet ( of alleen de belasting).
Je moet dus zelf je opgewekte stroom gaan verbruiken.

Stel ik heb mijn droger, oven en koelkast op de ene fase aangesloten en de zonnepanelen op één van de anderen; kan ik dan fluiten naar mijn opgewekte stroom of gaat de (slimme) meter dit corrigeren ( met behulp van kWh berekeningen) en wordt het stroomopwekking toch keurig van het stroomverbruik op een andere fase af getrokken.
Ik denk en hoop dat hier iemand er wél verstand van heeft :) .

Groet,
Chrit

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-11 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
In het heel kort: De meter verrekend de fases met elkaar.

Of het een goed idee is om mee te doen met de groene zone durf ik niet te zeggen. leuk dat het goedkoop lenen is ,maar wanneer ze een dure of verkeerde oplossing op het dak leggen is dat niet echt een voordeel.

Edit: Ik zou hier je dak situatie even posten, dan krijg je vanzelf heel erg goed advies
Duurzame Energie & Domotica
fotootje, orientatie, en dak hoek van de dakvlakken en de maten van het dak zijn genoeg.
(of je kan een mod vragen dit topic te verplaatsen)

Hier het grote zonnepanelen topic, daar is in de TS erg veel info te lezen
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8

[ Voor 46% gewijzigd door twain4me op 12-02-2020 20:34 ]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je meter saldeert over de fasen. Keuze voor 1-fase of 3-fase omvormer hangt gewoon af van hoeveelheid panelen. Als je 10 panelen hebt heeft het geen zin een 3-fase omvormer op te hangen.

• Chrit
Oké,
Ik heb de groepenkast al aangepast, een 4-polige alamat ingezet en een 5-aderige kabel naar boven gelegd.
Ze willen er 13 panelen op leggen, dat is net voldoende voor de optimizers en een 3- fase omvormer. ( P404 + SE4K )
Eigenlijk had ik gedacht er 15 panelen op te leggen, maar bij een storing kom je er dan niet meer goed bij.
Ik heb nog ( kom ik net pas achter )een oude analoge afgekeurde ( door enexis in Eindhoven) meter 334W L&G ML230Xf6 in huis, heb de slimme meter 'n jaar geleden geweigerd, door de doodeenvoudige reden dat ze mijn energieverbruiksgedrag zouden kunnen aflezen. Waarom dat ze dat ding laten hangen snap ik daarom niet.
Ik weet ook niet waarom hij afgekeurd is ( mss dat hij niet terugdraait).
Ik zal toch een slimme meter aan moeten schaffen, maar het is nu niet meer gratis denk ik ;-(.
Volgende week toch maar een telefoontje plegen en vertellen dat de mijn meter op de op de lijst van afgekeurde meters staat, moeten ze hem wel komen vervangen:-).

Bedankt heren voor jullie reactie, ik ben weer wat wijzer geworden.

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:17
Is het niet zo dat bij overbelasting van 1 van de fasen in de straat (spanning loopt op >253V), dat je met een 3-fasen omvormer nog wel kan blijven terugleveren?

• Chrit
StecaGrid schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:14:
Is het niet zo dat bij overbelasting van 1 van de fasen in de straat (spanning loopt op >253V), dat je met een 3-fasen omvormer nog wel kan blijven terugleveren?
Dat zal in ieder geval voorlopig nog niet vaak voorkomen

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:17
Daar zou ik niet te stellig in zijn. afgelopen zomer werd mijn omvormer er regelmatig uitgeknikkerd. Nadat ik de toleranties had verhoogd is mijn probleem verholpen. Ga ervan uit dat één van de buren er nu uitgeknikkerd wordt.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:02
WVB >>> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:43

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb 11 panelen via de Groene Zone en bij mij wilden ze geen driefase omvormer monteren. Met een kWp van 3245 kom ik (in de praktijk, afgelopen jaar) nooit boven de 3kW. In jouw geval is een éénfase omvormer denk ik dus toereikend en heb je veel minder kans op storingen en gezeik. Tenzij je ergens nog ruimte hebt voor meer panelen die je in de toekomst zou willen aansluiten.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Pagina: 1