Keuze tussen 1 Fase 40A of 3 Fase 25A

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een nieuwe woning (bestaande bouw 1991) gekocht, 2 onder 1 kap.

Wij willen daar een nieuwe keuken in bouwen. De huidige keuken werkt met een gasstel.
Koken willen we op inductie gaan doen met het oog op de toekomst. CV is voorlopig nog op gas.

Nu zit ik met het volgende. Verreweg de meeste inductieplaten zijn bedoeld voor 2 groepen op 1 fase. Dit betekent 32 ampére. Hierdoor blijft er maar 8 ampére over, waardoor ik gegarandeerd door de hoofdzekering ga als ik tegelijk de oven en de waterkoker gebruik. Ik weet dat er boven de 40A wat marge is, maar ik wil het lot niet tarten.

Nu zit ik met de overweging om Liander de aansluiting te laten aanpassen naar 3 fasen, maar ik vraag me af of dit een slimme zet is. De eenmalige kosten van 280 euro buiten beschouwing gelaten. De groepenkast moet ik sowieso vervangen, die is nu veel te klein.

Ik wil de nieuwe woning, net als mijn oude weer voorzien van zonnepanelen, maar qua vermogen kom ik met de grootste opstelling niet over de 16A heen, dus in dat opzicht heb ik geen 3 fasen nodig, dus voor de zonnepanelen is deze aanpassing niet van toepassing.

Ik zit dus met het dilemma dat 1x 40A te krap is, maar als ik 3 fasen neem, kan ik een 2 fasen kookstel mogelijk niet aansluiten omdat ik dan per fase maximaal 25A beschikbaar heb, dan moet ik met de aankoop van een kookstel heel bewust voor een 3 fasen model kiezen, maar dit is maar een heel klein deel van de markt en vaak ook de duurste optie.

Wie heeft al eens met dit bijltje gehakt, wat is wijsheid?

Beste antwoord (via Fairy op 14-02-2020 10:05)

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 10:26
Weet niet of je een nieuwe keuken gaat plaatsen want dan zou ik meteen zeggen dat je voor 3x25 moet gaan. Dan kan je ieder apparaat(met een warmteelement) achter een aparte groep zetten.

Hou rekening met de toekomst. Dus eventueel een airco/warmtepomp.

Upgraden naar 3 fase is in dit geval geen weggegooid geld.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 10:26
Weet niet of je een nieuwe keuken gaat plaatsen want dan zou ik meteen zeggen dat je voor 3x25 moet gaan. Dan kan je ieder apparaat(met een warmteelement) achter een aparte groep zetten.

Hou rekening met de toekomst. Dus eventueel een airco/warmtepomp.

Upgraden naar 3 fase is in dit geval geen weggegooid geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
We gaan inderdaad een hele nieuwe keuken plaatsen. Het verbaast me alleen dat de kookstellen (zie bijv Coolblue) voor het gros 2 fase vermelden als aansluitwaarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-06 12:35

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Fairy schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:30:
We gaan inderdaad een hele nieuwe keuken plaatsen. Het verbaasd me alleen dat de kookstellen (zie bijv Coolblue) voor het gros 2 fase vermelden als aansluitwaarde.
2 fase platen kunnen uitstekend op 3 fase worden aangesloten. Je gebruikt een van de drie fasen gewoon niet.
Zorg wel voor een 3 fase groep en geen kookgroep (2 fasen) bij 3 fasen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Dank voor de antwoorden. Ik denk dan inderdaad dat ik voor 3 fasen moet gaan. Dit bevestigd mijn gevoel.

Nu heb ik nog 1 vraag. Ik wil een nieuwe groepenkast gaan kopen, maar deze kan je mét en zonder hoofdschakelaar kopen. Nu wil ik zo min mogelijk ruimte verspillen want ik heb straks best veel groepen.
Onder de meter zit al een hoofdschakelaar. Ben ik dan verplicht om boven de meter (voor de aardlekschakelaars) nóg een (draai) hoofdschakelaar te hebben?

Ik heb deze in mijn huidige woning namelijk ook niet (vanaf de bouw). De hoofdschakelaar zit daar ook vóór de meter.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:07
Als je het voor elkaar krijgt om je inductiekookplaat op alle pitten op vol vermogen te laten gaan, dan heb je gelijk wat betreft je 32A. Ik weet niet of je een wokrestaurant gaat beginnen, anders lijkt me dat onwaarschijnlijk. Hier heb ik gewoon een standaard 35A aansluiting en dat gaat met PV, inductie, heetwaterkraan, e.d. prima.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Fairy schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:15:

Nu zit ik met het volgende. Verreweg de meeste inductieplaten zijn bedoeld voor 2 groepen op 1 fase. Dit betekent 32 ampére. Hierdoor blijft er maar 8 ampére over, waardoor ik gegarandeerd door de hoofdzekering ga als ik tegelijk de oven en de waterkoker gebruik. Ik weet dat er boven de 40A wat marge is, maar ik wil het lot niet tarten.
Dit gaat je niet lukken, als ik naar mijn eigen inductieplaat kijk dan heeft deze een stroompiek als je een pit op het hoogste standje zet, maar na 1 of 2 minuten is dat alweer gezakt naar de helft.

Met hoeveel pannen kook je nou daadwerkelijk tegelijkertijd op vol vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Fairy schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:56:
Dank voor de antwoorden. Ik denk dan inderdaad dat ik voor 3 fasen moet gaan. Dit bevestigd mijn gevoel.

Nu heb ik nog 1 vraag. Ik wil een nieuwe groepenkast gaan kopen, maar deze kan je mét en zonder hoofdschakelaar kopen. Nu wil ik zo min mogelijk ruimte verspillen want ik heb straks best veel groepen.
Onder de meter zit al een hoofdschakelaar. Ben ik dan verplicht om boven de meter (voor de aardlekschakelaars) nóg een (draai) hoofdschakelaar te hebben?

Ik heb deze in mijn huidige woning namelijk ook niet (vanaf de bouw). De hoofdschakelaar zit daar ook vóór de meter.
Je moet er een met hoofdschakelaar hebben. Dat is bij grote renovaties en nieuwbouw verplicht.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Ik ga uit van de aansluitwaarde van de toestellen. Ik weet dat je niet continu op het volle vermogen werkt, maar aan de andere kant zie ik in de praktijk dat wij in onze huidige woning regelmatig de oven (eigen groep) gebruiken die 2400 watt trekt. Tevens tegelijk de waterkoker (2200), koffiemachine (1700) en de vaatwasser en wasmachine ook lopen. Dit heeft nog nooit voor problemen gezorgd, want het loopt niet over de 40A heen, maar als wij hetzelfde in het nieuwe huis doen en er komt 7,2kw bij, al is het voor even, dan gaan we fors over de max heen.

Ik vind het tevens niet prettig om qua elektrische installatie op het randje te zitten. Dan liever naar 3 fasen en de lading goed verdelen.
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:53:
[...]

Je moet er een met hoofdschakelaar hebben. Dat is bij grote renovaties en nieuwbouw verplicht.
Dank,

Mijn nieuwbouwwoning uit 2010 heeft het namelijk niet, dus ging ik er van uit dat dit niet hoeft en de hoofdschakelaar voor de meter afdoende was. Als dit moet, dan zorg ik er voor dat ie er in komt. Dan moet ik sowieso over naar 2 groepenkasten naast elkaar anders wordt het te krap.

[ Voor 26% gewijzigd door Fairy op 12-02-2020 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Fairy schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:54:
Ik ga uit van de aansluitwaarde van de toestellen. Ik weet dat je niet continu op het volle vermogen werkt, maar aan de andere kant zie ik in de praktijk dat wij in onze huidige woning regelmatig de oven (eigen groep) gebruiken die 2400 watt trekt. Tevens tegelijk de waterkoker (2200), koffiemachine (1700) en de vaatwasser en wasmachine ook lopen. Dit heeft nog nooit voor problemen gezorgd, want het loopt niet over de 40A heen, maar als wij hetzelfde in het nieuwe huis doen en er komt 7,2kw bij, al is het voor even, dan gaan we fors over de max heen.

Ik vind het tevens niet prettig om qua elektrische installatie op het randje te zitten. Dan liever naar 3 fasen en de lading goed verdelen.
Verreweg de meeste inductieplaten zijn bedoeld voor 2 groepen op 1 fase. Dit betekent 32 ampére.
Ik zit dus met het dilemma dat 1x 40A te krap is, maar als ik 3 fasen neem, kan ik een 2 fasen kookstel mogelijk niet aansluiten omdat ik dan per fase maximaal 25A beschikbaar heb, dan moet ik met de aankoop van een kookstel heel bewust voor een 3 fasen model kiezen, maar dit is maar een heel klein deel van de markt en vaak ook de duurste optie.
Ik denk dat je hier de mist ingaat, het merendeel van de inductieplaten in NL zijn aansluitbaar op 2 fases. Pas als je bij de 11+kW apparaten kijkt heb je 3 fasen nodig.

Heb je al een apparaat op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-06 20:51
Meeste platen kan je ook met een brug op 1 van de fasen aansluiten. Beter is gewoon 3 fasig aansluiten. Ook voor je verdeling en uitbreiding is 3x 25 perfect. Naar 3x25 gaan is eigenlijk een nobrainer. Maar die ervaring heb je pas achteraf.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:35:
[...]

[...]

[...]

Ik denk dat je hier de mist ingaat, het merendeel van de inductieplaten in NL zijn aansluitbaar op 2 fases. Pas als je bij de 11+kW apparaten kijkt heb je 3 fasen nodig.

Heb je al een apparaat op het oog?
Aansluitbaar op 2 fases wel, maar ik weet niet of je zonder problemen ipv 2x1 fase ook 2 aparte fases kan aansluiten. Misschien zie ik beren op de weg.

Ik heb geen apparaat op het oog, maar ik weet wel dat wij heel erg gecharmeerd zijn van Siemens en dat de kookplaat 90cm mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:12

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Fairy schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:56:
[...]

Aansluitbaar op 2 fases wel, maar ik weet niet of je zonder problemen ipv 2x1 fase ook 2 aparte fases kan aansluiten. Misschien zie ik beren op de weg.

Ik heb geen apparaat op het oog, maar ik weet wel dat wij heel erg gecharmeerd zijn van Siemens en dat de kookplaat 90cm mag zijn.
Als ik van één ding baal, is dat ik 3 jaar terug bij het betrekken van mijn huidige woning niet gelijk de boel heb laten vernieuwen. Ik zou het sowieso om laten zetten van 3x25A, het geeft je veel meer vrijheid om de boel aan te sluiten.

Ik heb zelf 2 weken terug de groepenkast laten vernieuwen en het nu helemaal netjes 3-fasen laten aansluiten. De inductiekookplaat zit op een eigen 3-fasen-groep, waarbij 2 fasen gebruikt worden.
Als je de verschillende groepen in de keuken een beetje netjes over de 3 fasen verdeeld, krijg je ook geen problemen met de max 25A.

Een handige elektricien kan trouwens de hoofdschakelaar makkelijk integreren, bij ons zit hij direct boven de meter, samen met een 3-fasengroep voor de garage:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49435596073_59683a0256_b.jpg

Ik wil je wel aanraden het te laten doen door een elektricien. Niet omdat het moeilijk is (hoewel ervaring wel helpt bij het ontwerpen), maar vooral vanwege garanties en verzekering.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Bedankt allen voor de antwoorden. Dit heeft voor mij een hoop duidelijk gemaakt.

Wat betreft het vervangen van de groepenkast. Ik ben daar aardig handig in, ik doe het voorwerk en we hebben een gecertificeerde electricien in de familie die vraag ik om de installatie te keuren.

Qua groepenkast ben ik op deze uitgekomen: https://www.abbconnect.nl...ordercode=1SPF006908F0701

Een flinke jongen, maar dat geeft lekker veel ruimte en vrijheid in de toekomst. Ik heb sowieso 2 solar inverters straks, een 3 fasen kookgroep en in de toekomst misschien ooit een elektrische auto.

[ Voor 35% gewijzigd door Fairy op 12-02-2020 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-06 17:11
Als je alamat schakelaars gebruikt, bespaar je een hoop ruimte plus je hebt de aardlek per groep ipv per 4.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:14:
Als je alamat schakelaars gebruikt, bespaar je een hoop ruimte plus je hebt de aardlek per groep ipv per 4.
Nadeel daarvan is alleen wel dat ze 2x zo breed zijn, dus qua ruimte kom ik dan niet uit.

Ik heb nu ook ABB met busbar en ben daar eigenlijk heel erg tevreden mee, uitbreiden is bijna letterlijk plug&play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Niet elk merk gebruikt van die brede dingen. :)

GE heeft 18mm varianten: https://www.123groepenkast.nl/GE-UNIBIS-Alamat-B16-694695

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
Waarom is een kookplaat 3 fase zonder 0 eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
OK, maar die werkt weer niet met busbar en dat vind ik bij die ABB juist zo'n geniale uitvinding :)
michelv5 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:39:
Naar mijn weten omdat de fasen 120 graden uit elkaar liggen en de verschillen tussen de fasen worden gebruikt om vermogen op te nemen heb je geen 0 nodig...?

Edit:

Wiki: Wikipedia: Krachtstroom

De lijnspanning is een factor √3 groter dan de fasespanning. Uit de hoofdeigenschap van een driefasenspanning (de fasen lopen 120° van elkaar uiteen) is verder af te leiden dat de som van de drie spanningen op ieder moment 0 volt is. Dit houdt in dat indien men een symmetrische belasting in ster aansluit op de krachtstroomaansluiting, er door de gemeenschappelijke nulgeleider geen stroom loopt.

[ Voor 57% gewijzigd door Fairy op 12-02-2020 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 13:31
michelv5 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:39:
Een kookplaat zonder nul lijkt me erg onwaarschijnlijk, krachtstroom zonder nul wordt vziw alleen gebruikt bij apparaten die de drie fases bijna gelijk belasten zoals bv motoren en elektrische (weerstands)verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelv5
@Fairy @Nielson jullie zeggen beide iets anders. Mij lijkt het persoonlijk ook onwaarschijnlijk omdat ik geen gelijke belasting verwacht vandaar dat ik t vraag.
Als ik de ABB configurator gebruik kan je kiezen voor 2x1 fase (P+N & P+N) of 3fase zonder nul. Dus op basis van dit lijkt het wel zo te zijn alsook dat een perilex 5 pinnen heeft. U/V/W + N + PE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
@michelv5 Inderdaad, een motor zou kunnen werken zonder N maar een kookstel inderdaad niet. Ik ben intussen een stapje verder en heb een goede installateur in de familie die samen met mij de groepenkast gaat plaatsen.

Dit doen we kort voordat Liander de 3 fasen oplevert, zodat zij direct de groepenkast correct kunnen invoeden.

Voor stroom naar de inductieplaat komt er een YmvK kabel met 5 aders van 2,5 mm².

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
@michelv5 ; kookplaat zonder nul is voor de Belgen, waar ze in sommige gebieden 230V verkrijgen door tussen twee fasen van 132V aan te sluiten.

Wat bedoel je met de ABB configurator en 3-fase zonder nul?

Coolblue z'n verhaal met "2-fase" is irritant. Sommige platen waar dat bijstaat zijn niet geschikt voor de enkelfase kookgroep, sommige andere weer wel. Met 3-fase kun je sowieso alle normale platen aansluiten.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:03
Fairy schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:56:
[...]

Ik heb een Siemens kookplaat die bedoeld is voor een kookgroep. Deze is aangesloten op een 3 fasen automaat. De linkerpitten zitten op een andere fase dan de rechterpitten.

• michelv5
@kabeltjekabel Via deze website kan je je groepenkast samenstellen:
https://www.abbconnect.nl...onormWizard/Step2HAD.aspx

Voor koken heb je 3 keuzes:
Fornuisgroep (2x 1 fase)
Kookgroep 3 fase (zonder 0)
Koekgroep met aardlek 3 fase + N

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dat is onjuist. Dit zijn drie gebrugde P+N automaten waarbij de nul aan beide kanten bij elkaar komt.

Zie ABB 1010-031.

Verder gaat mijn voorkeur uit naar een 3P+N krachtgroep met 4P aardlekschakelaar of beide in één.

@Fairy Het wordt aangeraden om 1P+N automaten (de gewone 16A) achter 2P (L+N) aardlekschakelaars te plaatsen. Zoals in de gelinkte kast dus niet het geval is. Het mag ook met 4P, maar dat wordt als minder veilig gezien omdat verschillende aardfouten een netto fout binnen de grens kunnen opleveren, terwijl die afzonderlijk wel buiten de grenzen vallen.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Fairy schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:54:

Wat ik me afvraag: waarom een losse water koker? Als je toch de keuken aanpakt, kijk dan meteen naar een Quooker (of iets soortgelijks van de concurrenten). Scheelt een los apparaat op je aanrecht en scheelt ook in de piek spanning waar je bang voor bent.

Neemt niet weg dat het waarschijnlijk wel slimmer is om inderdaad naar 3x 25 te gaan :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Fairy
  • Niet online
Pietervs schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 07:38:
[...]

Wat ik me afvraag: waarom een losse water koker? Als je toch de keuken aanpakt, kijk dan meteen naar een Quooker (of iets soortgelijks van de concurrenten). Scheelt een los apparaat op je aanrecht en scheelt ook in de piek spanning waar je bang voor bent.

Neemt niet weg dat het waarschijnlijk wel slimmer is om inderdaad naar 3x 25 te gaan :)
Een Quooker vervangt naar mijn weten ook direct je warmwater tap die van de CV komt. Dan ga je dus al het water elektrisch verwarmen, ook je afwaswater, als ik het goed begrijp. Ik weet niet of het handig is.

Tevens qua veiligheid met kleine kinderen (heb me nog niet verdiept daarin, maar kokend water uit de kraan....)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:47
Altijd 3x25a ipv 1x 25/40a als je de keuze hebt.

Dit huis heeft 1x 25a (volgens netbeheerder) en dat heeft nog nooit problemen opgeleverd, er is een warmtepomp aanwezig, inductieplaat, vaatwasser, wasmachine etc etc.

Maar alle apparaten staan hier nooit tegelijk op vol vermogen te draaien, zo gebeurt het niet als je aan het koken bent en de vaatwasser aan staat, dat is altijd NA het koken etc.

Maar wil je ooit een keer een electrische auto of doorstromer dan zit je direct aan 3 fase vast, of zaken met element gelijktijdig aan idd.

De inductieplaat zit hier op 2 fase (kookgroep) en gewoon achter 1 fase, hoe ze het gedaan hebben, geen idee maar het werkt, wij hebben ook nooit alle pitten tegelijkertijd op vol vermogen aan.
Dat lijkt me sterk dat die mensen er zijn, je brengt water aan de kook en je zet hem lager, evenals vlees ga je niet op vol vermogen bakken, zo zijn er nog een boel zaken.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 13-02-2020 08:37 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Señor Sjon
@Pietervs Omdat als ie stuk gaat (zoals bij mij) heb je een dure kraan die niet meer kokend water levert. Met inductie op P heb je water ook in no-time aan de kook. Je moet ook maar net het model mooi vinden en een los kookkraantje vind ik persoonlijk wat armoe.
@Fairy Dat kan je kiezen. Je hebt meerdere varianten. Hier hebben ze voordat ik er kwam wonen een Quooker geplaatst.

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 13-02-2020 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Fairy schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:21:
[...]
Tevens qua veiligheid met kleine kinderen (heb me nog niet verdiept daarin, maar kokend water uit de kraan....)
Persoonlijk heb ik liever kokend water uit een kraan (met blokkering), dan uit een draagbare waterkoker met een stroomsnoer. Daarbij maakt een quooker geluid als er water uitkomt, en is een waterkoker met kokend water stil als deze omgeduwd wordt. Kortom, er valt wat voor te zeggen om juist een quooker te willen als je kleine kinderen hebt.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Fairy
  • Niet online
KabouterSuper schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:31:
[...]

Persoonlijk heb ik liever kokend water uit een kraan (met blokkering), dan uit een draagbare waterkoker met een stroomsnoer. Daarbij maakt een quooker geluid als er water uitkomt, en is een waterkoker met kokend water stil als deze omgeduwd wordt. Kortom, er valt wat voor te zeggen om juist een quooker te willen als je kleine kinderen hebt.
Is wat voor te zeggen, nu is het wel zo dat we onze waterkoker zo ver mogelijk buiten bereik van de kinderen hebben, maar de kinderen bedienen wel de kraan. Ik moet er niet aan denken dat ze kokend water over de handen krijgen.

Het zal vast beveiligd zijn, maar kinderen zijn inventief en ik heb zelf nog nooit een Quooker bediend dus ik weet ook niet precies waar ik over praat natuurlijk.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 10:59
Ik heb zelf 3x25 aangevraagd, niet omdat ik het nu nodig heb maar ik verwacht dat wel nodig te gaan hebben.
Ik wil ook graag een goede inductie op 3 fasen als het ff kan.
Warmptepomp zie ik ook nog wel gebeuren over een paar jaar.

"De eenmalige kosten van 280 euro buiten beschouwing gelaten. De groepenkast moet ik sowieso vervangen, die is nu veel te klein."

De kosten zijn sinds dit jaar omhoog gegaan, hier zie je € 347,51 staan.

Maar als je toch al je meterkast gaat aanpakken zou ik dit er meteen bij doen, "meteen goed doen" is toch het beste, anders ben je achteraf meer kwijt. En ik verwacht dat de omzet prijzen door stijgen.

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:08
Gman schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:49:
Ik heb zelf 3x25 aangevraagd
Warmptepomp zie ik ook nog wel gebeuren over een paar jaar.
Wat mij opvalt:
Je hebt nu net een nieuw huis gekocht? maar zonder warmtepomp?
Dacht dat tegenwoordig alles met warmtepomp opgeleverd werd ivm EPC.
En bij een warmtepomp heb je minimaal 3x35A nodig...

mijn pc

• Fairy
  • Niet online
Rusky schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:03:
[...]

Wat mij opvalt:
Het is een bestaande woning (1991). Voor ons nieuw, idd verwarrend. Heb de TS ff aangepast.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:19
Fairy schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:29:
[...]

Nadeel daarvan is alleen wel dat ze 2x zo breed zijn, dus qua ruimte kom ik dan niet uit.

Ik heb nu ook ABB met busbar en ben daar eigenlijk heel erg tevreden mee, uitbreiden is bijna letterlijk plug&play.
Waarom geen kast met 1-fase aardleks en een 3-fase alamat voor de kookplaat. En in de toekomst evt. extra 3-fase alamatten voor de warmtepomp, zonnepanelen of EV-lader?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Fairy
  • Niet online
Ivow85 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:45:
[...]

Waarom geen kast met 1-fase aardleks en een 3-fase alamat voor de kookplaat. En in de toekomst evt. extra 3-fase alamatten voor de warmtepomp, zonnepanelen of EV-lader?
Als ik de hele kast inricht als een 3 fase systeem, ben ik op de toekomst voorbereid. Dat is althans wat ik denk. Ik heb de kast die ik wil kopen aan de elektricien laten zien en die gaf aan dat prima mee uit de voeten te kunnen.

In de NEN norm heb ik gezien dat ze in 2015 hebben verboden om enkelfase groepen door een 3 fase aardlek te laten bedienen, maar dit is in 2017 teruggedraaid.

Het enige risico wat ik er aan zie is dat de aardlek er misschien eerder uitklapt omdat er 3 aardlek is voor 3 fasen tegelijk ipv 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:24

Exigence

dnkroz

[...]
Dat is wel een heel generieke stelregel die denk ik, juist bij nieuwbouw, echt niet van toepassing is.

• Sreini
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-07-2022
Ik hijack even dit draad heel snel omdat ik een soortgelijke vraag heb. Ik wil ook een inductiefornuis laten installeren en heb daarbij een 3-fase stopcontact nodig. Kan ik dit (in het algemeen) zonder toestemming van de VvE laten installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 22-06 13:29

Wuursj

want worst is al bezet

[...]

Een Quooker vervangt naar mijn weten ook direct je warmwater tap die van de CV komt. Dan ga je dus al het water elektrisch verwarmen, ook je afwaswater, als ik het goed begrijp. Ik weet niet of het handig is.
Dat hoeft niet. Er zijn diverse mogelijkheden waarbij warm water uit de Cv/boiler ook gewoon kan.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

Wat mij opvalt:
Waar baseer je die uitspraak op?

Een 9kW warmtepomp heeft meestal een éénfase compressor die in vollast nog geen 16A gebruikt.
Bij een zeer grote warmtepomp van 16kW heb je het over een driefasen compressor die in vollast pakweg 6KW trekt. In beide gevallen volstaat een C16 automaat.

Soms zit er in de warmtepomp nog een serie elementen voor elektrische bijverwarming oplopend tot 9kW, maar ook dan blijft het totaal vermogen dus ruimschoots binnen de grenzen van een driefase C16 groep.

Mijn huis draait al drie jaar 'all electric'. Alleen wanneer de elektrische bijverwarming (9kW) gebruikt wordt voor het anti-legionella programma komt een hele enkele keer het totaalverbruik van mijn woning boven de 10kW. Op een huisaansluiting die ruim 17kW aan kan, geen enkel probleem. De reden is simpel: Het legionellaprogramma vindt alleen plaats op donderdag tussen 11.00 en 15.00 uur. Er is dan meestal niemand thuis dus er staat geen overige apparatuur aan. De rest van de week pruttelt de compressor van de warmtepomp met een vermogen van tussen de 700 en 2500W, afhankelijk van de buitentemperatuur en warmtevraag.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Sreini schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:22:
Ik hijack even dit draad heel snel omdat ik een soortgelijke vraag heb. Ik wil ook een inductiefornuis laten installeren en heb daarbij een 3-fase stopcontact nodig. Kan ik dit (in het algemeen) zonder toestemming van de VvE laten installeren?
Dat ligt er aan.

Wanneer er reeds een 3-fasen kabel in jouw meterkast binnenkomt (wat bij veel appartementen wel het geval is) en de meterkast zich in jouw appartement bevindt, dan zijn alleen aanpassingen binnen je eigen appartement noodzakelijk. En aangezien het geen veranderingen aan de constructie betreft, mag je die zonder overleg met de VVE uitvoeren.

Wanneer je meterkast zich elders in het complex bevindt, of wanneer er in de meterkast in je appartement alléén een éénfase kabel binnen komt, dan moeten er kabels door het gemeenschappelijk deel van het complex worden getrokken. En dan moet je toestemming hebben van de VvE of het zelfs laten uitvoeren door een door de VvE aangewezen installateur.

• Fairy
  • Niet online
Ik heb nog wel 1 misschien hele domme vraag. Ik heb nu een 1 fase kast dus ik weet het verschil even niet.

Zie plaatje, dat is een 3x3 bar, maar het idee is hetzelfde:
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/b/abb_bussboard_3-fase_3_aardlekschakelaars_4-polig_6939.358.jpg

Hoe kan ik zien welk voetje fase 1, 2 en 3 is? Als ik een 3 fase groep wil aansluiten moet ik wel weten welke vakjes ik moet gebruiken.

Ik zie er wel lipjes op zitten, maar daar ontbreekt bij mij alle logica. In het plaatje zie ik alleen | en ||| maar geen ||, dus dat lijkt geen fase indicator.
Bij andere varianten zie ik een mix van |, || en ||| maar dan weer vrij willekeurig door elkaar en niet opvolgend.

Vast een superdomme vraag, maar ik dacht ik stel hem toch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Bij de contacten staat gewoon L1, L2 of L3

• Fairy
  • Niet online
Ok dank je. Op de fotos is dat niet te zien.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Je zal je niet horen zeggen dat het zaligmakend is hoor :)
Qua veiligheid valt het mee: de kraan die ik heb heeft een ring die je 2x naar beneden moet drukken en dan draaien voor er kokend water uitkomt. Tegen de tijd dat kinderen dat uitgevogeld hebben zijn ze oud en wijs genoeg om te weten dat ze hun handen niet in kokend water moeten houden.
Daar staat 1 hendel tegenover voor warm en koud, en met kleine kinderen vind ik dat een iets groter risico: ze hebben toch de neiging dingen naar zich toe te trekken en dat is juist de warme stand bij die Quooker kranen.
Maar het was maar een tip, misschien dat je er toch enthousiast over wordt als je het ziet (of word je er juist alleen maar meer van overtuigd dat het niks voor jullie is ;) ).

@Señor Sjon zo'n los kraantje voor kokend water ben ik ook niet enthousiast over, eigenlijk. Had ik in mijn vorige huis, ik vind de geïntegreerde versie toch mooier.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
michelv5 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 07:10:
@kabeltjekabel Via deze website kan je je groepenkast samenstellen:
https://www.abbconnect.nl...onormWizard/Step2HAD.aspx

Voor koken heb je 3 keuzes:
Fornuisgroep (2x 1 fase)
Kookgroep 3 fase (zonder 0)
Koekgroep met aardlek 3 fase + N
Die middelste zijn gewoon 3 gekoppelde normale automaten. Wordt geleverd met draafbrug om de nullen te verbinden. Is verder een ABB rariteit. Zou gewoon de laatste optie van die drie doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Pietervs schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 18:46:
[...]

Je zal je niet horen zeggen dat het zaligmakend is hoor :)
Qua veiligheid valt het mee: de kraan die ik heb heeft een ring die je 2x naar beneden moet drukken en dan draaien voor er kokend water uitkomt. Tegen de tijd dat kinderen dat uitgevogeld hebben zijn ze oud en wijs genoeg om te weten dat ze hun handen niet in kokend water moeten houden.
Daar staat 1 hendel tegenover voor warm en koud, en met kleine kinderen vind ik dat een iets groter risico: ze hebben toch de neiging dingen naar zich toe te trekken en dat is juist de warme stand bij die Quooker kranen.
Maar het was maar een tip, misschien dat je er toch enthousiast over wordt als je het ziet (of word je er juist alleen maar meer van overtuigd dat het niks voor jullie is ;) ).

@Señor Sjon zo'n los kraantje voor kokend water ben ik ook niet enthousiast over, eigenlijk. Had ik in mijn vorige huis, ik vind de geïntegreerde versie toch mooier.
Ik vind het wel interessant, maar ik denk dat ik dit op latere termijn ga overwegen. We moeten nog zo ontzettend veel doen aan het huis en zo'n quooker kan ik later alsnog inbouwen zodra ik er rustig de tijd voor kan nemen.

Huis is vrijwel overal voorzien van platte stopcontacten zonder randaarde. Ik kom uit een nieuwbouwwoning die voorzien is van alle gemakken en doordat die woning nieuw was waren er geen verborgen problemen. Dit soort zaken ga ik allemaal aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Intussen ben ik al een beetje aan het shoppen geslagen om alles zo in 1x te kunnen bestellen.

Nu vraag ik me 1 ding af. Voor de 3 fasen fornuisgroep moeten 5 draden naar een Perilex stopcontact, Aarde, Nul en L1, L2 en L3.

Ik zat eerst te kijken naar YmvK kabel met 5 aders, maar aangezien ik verwacht dat het door een installatiebuis gaat, krijg je dat dat niet eens voor mekaar met zo'n stukke kabel schat ik zo in. Installatiedraad is wel een optie, maar die heb je in de standaard kleuren, maar de grijze en zwarte in 2,5mm² is blijkbaar niet heel gangbaar. Als je het al kan kopen dan gaat het op losse rollen van 100 meter a bijna 100 euro. Ik hoef maar 10 meter te overbruggen.

Is het toegestaan om dit met 3x bruin te vervangen? Ik zag dat dit vaker wordt gedaan, maar ik heb geen idee of dit ook werkelijk correct is.

E.e.a. wordt wel door een electricien aangesloten, maar ik moet als het even kan wel van te voren de materialen in huis halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 19-02-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb zo'n 5x2,5mm2 YmvK wel prima door een 19mm / 3/4" buis heen gekregen.
Buitendiameter van de kabel is 11mm, binnendiameter van 3/4 is 16,5mm. Of heb je veel scherpe bochten?

Door een 5/8 wordt een stuk lastiger maar dat mag officieel niet eens.

Persoonlijk zou ik de aparte kleuren voor de fasen toch wel fijn vinden, ook al zou het met één kleur mogen.

[ Voor 17% gewijzigd door Wuursj op 19-02-2020 12:27 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Wuursj schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:26:
Ik heb zo'n 5x2,5mm2 YmvK wel prima door een 19mm / 3/4" buis heen gekregen.
Buitendiameter van de kabel is 11mm, binnendiameter van 3/4 is 16,5mm. Of heb je veel scherpe bochten?

Door een 5/8 wordt een stuk lastiger maar dat mag officieel niet eens.

Persoonlijk zou ik de aparte kleuren voor de fasen toch wel fijn vinden, ook al zou het met één kleur mogen.
De diameter van de buis weet ik nog niet. Ik heb het huis gekocht, maar nog niet naar de elektrische installatie kunnen kijken. De eigenaren zijn ook erg terughoudend met contact, alles gaat via de makelaar, heb die mensen nog nooit gezien. Heel jammer eigenlijk want ik heb veel kleine vraagjes die het een stuk makkelijker maken maar die moet ik dan allemaal officieel indienen.

Zodra we de sleutel hebben kunnen we pas echt los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Bij 10 meter is het strippen van de buitenmantel van een YmvK kabel ook nog wel te overzien, mocht je hem toch niet door de buis heen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Ik vind kleuren erg belangrijk, maar in dit geval zou je denk ik best 3x bruin kunnen doen. Dan tape je ze even af met de juiste kleur.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
P_de_B schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:03:
Ik vind kleuren erg belangrijk, maar in dit geval zou je denk ik best 3x bruin kunnen doen. Dan tape je ze even af met de juiste kleur.
Belangrijkste vind ik vooral, is het wettelijk/verzekeringstechnisch toegestaan...

VD draad heb ik nog wel liggen in normale kleuren. Het andere spul moet ik er voor aanschaffen en dan is het vrij snel al 100 meter.

[ Voor 16% gewijzigd door Fairy op 19-02-2020 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:12
ik heb zelf ook onlangs een kookgroep aangelegd en ik heb een 2 fase inductieplaat en een 1 fasen aansluiting in de meterkast. maar wel direct een 5 aderige kabel naar de keuken getrokken door de kruipruimte dit was het makkelijkst. ik ga er vanuit dat dat hier ook zal gebeuren.

ook past de 5 aderige kabel wel door een 5/8 buis heen heb ik ook. lijkt mij dat dit ook wel volgens de regels mag aangezien de kabel los al 2x geisoleerd is en de 5/8 buis er puur zit om hem even netjes op te hangen of door de vloer te laten lopen.

ik de kabel bij de Bauhaus gekocht hier kun je ze in 25 en ik dacht 10 en 50 meter krijgen.

Steam: Evert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Fairy schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:49:
Intussen ben ik al een beetje aan het shoppen geslagen om alles zo in 1x te kunnen bestellen.

Nu vraag ik me 1 ding af. Voor de 3 fasen fornuisgroep moeten 5 draden naar een Perilex stopcontact, Aarde, Nul en L1, L2 en L3.

Ik zat eerst te kijken naar YmvK kabel met 5 aders, maar aangezien ik verwacht dat het door een installatiebuis gaat, krijg je dat dat niet eens voor mekaar met zo'n stukke kabel schat ik zo in. Installatiedraad is wel een optie, maar die heb je in de standaard kleuren, maar de grijze en zwarte in 2,5mm² is blijkbaar niet heel gangbaar. Als je het al kan kopen dan gaat het op losse rollen van 100 meter a bijna 100 euro. Ik hoef maar 10 meter te overbruggen.

Is het toegestaan om dit met 3x bruin te vervangen? Ik zag dat dit vaker wordt gedaan, maar ik heb geen idee of dit ook werkelijk correct is.

E.e.a. wordt wel door een electricien aangesloten, maar ik moet als het even kan wel van te voren de materialen in huis halen.
Hoezo 100m voor 100 euro?

Hier;
https://www.sandervunderi...d-draad-2-5mm2-grijs.html
en
https://www.sandervunderi...d-draad-2-5mm2-zwart.html

Ook per 10m of 20m.

3x bruin kan ook. Ga je dat dan van te voren op maat knippen of heb je 3 dozen bruin om tegelijk uit te trekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-06 20:52
Ik heb 1x25a zal ik genoeg hebben aan 1x40a.
Nu heb ik 10 zonnepanelen ik wil inductie en een waterpompboiler erbij.
Ja 3x25a is ook een optie maar veel duurder.
Zolang als je kookt geen andere zware stroomtrekkers aanzet zal het dan genoeg zijn.
Heb er zelf geen verstand.

Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Waarom is 3x25A veel duurder?
In vaste kosten scheelt het 0,0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
Ivow85 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:02:
Waarom is 3x25A veel duurder?
In vaste kosten scheelt het 0,0
Maar de Elek :+ tricien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:52
colazero schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:46:
Zolang als je kookt geen andere zware stroomtrekkers aanzet zal het dan genoeg zijn.
Kun je nog wel naar 40A? Bij Stedin kan dat bijvoorbeeld niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
Liander wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:09
colazero schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:46:
Ik heb zo’n idee dat de TS na meer dan anderhalf jaar al wel een oplossing voor zijn vraag gevonden heeft hoor :+
Of stel je hier eigenlijk een nieuwe vraag voor jezelf in een heel oud topic?
Dat is me niet helemaal duidelijk, ik zie geen vraagtekens staan in je post…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
BrainCrash schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:56:
[...]

Ik heb zo’n idee dat de TS na meer dan anderhalf jaar al wel een oplossing voor zijn vraag gevonden heeft hoor :+
Of stel je hier eigenlijk een nieuwe vraag voor jezelf in een heel oud topic?
Dat is me niet helemaal duidelijk, ik zie geen vraagtekens staan in je post…
Als ik het lees zie ik dat ik een vraag stel :+ . ben jij een taal zeurkous die dat midden in de nacht komt vertellen heb jij niks anders te doen als je geen antwoord heb ga andere mensen dan lastig vallen.

[ Voor 14% gewijzigd door colazero op 17-10-2021 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Wat is veel duurder? Waar hebben we het over?
Kan me niet voorstellen dat het meer dan pak hem beet 100 - 150 euro extra kost.
Of kost de verzwaring door Liander meer?

Kant en klare groepenkast 1 of 3 fase is maar enkele tientjes duurder (met evenveel groepen). Enige verschil is de hoofdschakelaar. Of met moet net niet passen door die grotere hoofdschakelaar.

Een 3 fase alamat voor je fornuis is wel wat duurder dan een kookgroep. Maar dan krijg je wel wat beters er voor terug en je houdt nog een plekje over bij je ALS voor een extra groep. Als je al klem zit met groepen en je ALS'en vol zitten, kan een 3 fase alamat voor je kookplaat dus zelfs goedkoper zijn.

En qua aansluitwerk voor de electriciteit maakt het ook nauwelijks uit. Hooguit moet ie iets meer nadenken over de verdeling over de fasen?

Maar echt nodig is het niet. Met 40A redt een normaal huishouden het ook wel met een kookplaat achter een kookgroep. Voor een WP boiler heb je ook geen 3 fase nodig. Maar als het nauwelijks extra kost, zou ik direct voor 3 fasen gaan voor de toekomst. Dan gaat het je wel serieuzer geld kosten als je wil upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
Wuursj schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:48:
[...]

Wat is veel duurder? Waar hebben we het over?
Kan me niet voorstellen dat het meer dan pak hem beet 100 - 150 euro extra kost.
Of kost de verzwaring door Liander meer?

Kant en klare groepenkast 1 of 3 fase is maar enkele tientjes duurder (met evenveel groepen). Enige verschil is de hoofdschakelaar. Of met moet net niet passen door die grotere hoofdschakelaar.

Een 3 fase alamat voor je fornuis is wel wat duurder dan een kookgroep. Maar dan krijg je wel wat beters er voor terug en je houdt nog een plekje over bij je ALS voor een extra groep. Als je al klem zit met groepen en je ALS'en vol zitten, kan een 3 fase alamat voor je kookplaat dus zelfs goedkoper zijn.

En qua aansluitwerk voor de electriciteit maakt het ook nauwelijks uit. Hooguit moet ie iets meer nadenken over de verdeling over de fasen?

Maar echt nodig is het niet. Met 40A redt een normaal huishouden het ook wel met een kookplaat achter een kookgroep. Voor een WP boiler heb je ook geen 3 fase nodig. Maar als het nauwelijks extra kost, zou ik direct voor 3 fasen gaan voor de toekomst. Dan gaat het je wel serieuzer geld kosten als je wil upgraden.
Dank je dan weet ik waar ik aan toe ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Om als TS nog even een update te geven. Ik ben blij dat ik op de 3 fasen aansluiting zit.

De meterkast heb ik zelf volledig vervangen door 3 fasen en een elektricien had ik niet nodig. Ik heb de installatie wel door een elektricien laten nakijken (goede kennis) en die kwam tot de conclusie dat het er erg netjes uitzag en heeft alle aansluitingen nagelopen zonder aanmerkingen.

Ik heb intussen op mijn schuine dak 20 zonnepanelen liggen. Op de garage 11 panelen (die ga ik binnenkort op de nieuw gebouwde schuur leggen op zuid) en ik heb nog 17 zonnepanelen in opslag liggen die ik binnenkort ook ga bijplaatsen, die 3 fasen trek ik intussen dus wel aardig vol.

Alles bij elkaar kom ik dan zo rond de 60 ampére uit even snel berekend.

Mijn volgende project is de gas CV ketel (1.600m³ terwijl ik superzuinig stook (18,5c) vervangen door een warmtepomp. Tot die tijd ga ik nog even bijverwarmen met een convectorkachel en een ventilator, want ik heb alleen al dit jaar ruim 5.000 kWh over terwijl de CV juist erg duur in gebruik is, zeker na januari.

Het is intussen dus best een uit de hand gelopen hobby, maar wel een die zich heel snel terugverdiend.

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 22-10-2021 12:53 ]

Pagina: 1