Advies sleuf maken houten eiken tak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtern15
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-06 15:38
Morguh!

Als hobby projectje ben ik bezig om van een houten eiken tak een grote hanglamp te maken. Hier een link naar een eindvoorbeeld;
https://pin.it/iyXu7No

Het inboren voor de bedrading van de lampen is allemaal prima gelukt, maar ik zoek nog naar een eenvoudige methode om bovenop de tak een sleuf te maken om bekabeling weg te werken. Het zou volstaan met een sleuf van +- 12mm x 10mm over een groot deel van de gehele lengte.

Normaliter zou een bovenfrees of dergelijke gebruikt worden, maar gezien het hier rond en niet vlak is wordt dat niets.

Is er iemand die een goede tip heeft om met relatief eenvoudig gereedschap een sleuf te maken? Is bijvoorbeeld een frees on een schroeftol werkbaar?

Graag hoor ik jullie advies! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:58
Een scherpe houtbeitel en een hamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:21

Chiron

Moderator Discord
Dremel en een beitel + hamer?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:49
Met die afmetingen zou ik het ook met een beitel doen, enige waar je op moet letten is dat je tak niet splijt.

Je zou eventueel ook een kolomboor kunnen pakken om voorzichtig je gleuf voor te boren zodat je minder te beitelen hebt, en minder kans op splijten. Handboor zal ook wel kunnen. Je moet vooral oppassen niet te diep te boren, maar enige ongelijkheid in de gleuf is denk ik niet heel erg omdat je het niet ziet.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Hier is nu een Dremel perfect voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakbakbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 20:28
Sja, ik weet niet hoe 'recht' de tak is, je zou misschien nog iets met een zaagtafel waarbij je de diepte van de zaag kan instellen kunnen overwegen, maar bovenstaande genoemde opties lijken me slimmer en veiliger. (Voor je het weet ben je een hele zaagslede aan het maken).

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:17
Multitool doet wonderen. Zo'n ding kan je voor alles gebruiken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:40
zoals @Señor Sjon zegt, een multitool gebruiken om de sleuf in te zagen.
Dan het hout eruit tikken met een beitel.

Met een multitool kun je ook het hout in een V uitzagen, en daarna een dieper gleufje maken met de multitool en beitel.
Als de bedrading er dan in zit kun je het V uitgezaagde strookje er weer in plakken.
Zie je er niks meer van.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Geleidertje timmeren van 3 latten en daar je frees opzetten als "freesbank"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:32

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik zou niet weten waarom een (hand)bovenfrees hier niet geschikt voor zou zijn. Die kun je met de hand geleiden en als je dat met beleid doet dan komt dat prima in orde.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:41
Ik zie niet zo goed waarom dit niet met een frees zou kunnen. Waarom wordt dat niets? Bang dat het een beetje scheef gaat vanwege de vorm van de tak? Alle andere methoden die ik hier lees zullen niet veel netter worden denk ik.

Anders de tak inderdaad even inklemmen tussen 2 planken ofzo? Dan blijft hij netjes stil liggen en heb je iets rechts om de frees op te laten staan. Eventueel de zool nog even verbreden met een 3e plankje.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-06 20:58

Wvr

ik zou het eerst met een boor van 8mm een sleuf uit boren en daarna met de beitel het mooier maken.

wat je ook kan doen is met een fijne (lint) zaag twee klein schijfje er van afzagen, daarna de tak over midden zagen met en een fijn lint zaag dan daar een sleuf in maken en dan de schijfjes er weer op plakken aanbeide kanten zodat je de sleuf niet ziet. tis wel wat meer werk maar dan heb je ook wat. d:)b

[ Voor 61% gewijzigd door Wvr op 12-02-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:07

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Zeker als je er led-lampen aan hangt, is 12x10 erg dik. Ik zou eerst eens kijken hoe groot je kabel echt moet zijn, misschien kom je met 6x6 mm al een heel eind - en hoe kleiner de sleuf, hoe beter je de frees in de hand kan houden.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:36
- Bovenfrees (Ik zie ook niet in waarom dit niet zou lukken)
- Multitool
- Cirkelzaag (2 zaaglijnen parallel en dan met beitel restant weg tikken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-06 12:34

Ron

Zoals anderen al aangeven kan een bovenfrees hier prima voor, wil je, of heb je geen bovenfreeszou ik inderdaad zoals senor sjon en frank al aangeven een multitool gebruiken. door het trillende zaagblad kan je vrij precies uitzagen wat je wil en loop je minder kans dat je het hout splijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovaro
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-05 22:02
Ik heb twee lampen gemaakt van berkentakken/stammen en daar sleuven in gemaakt voor ledstrips en kabels. Die sleuven heb ik gemaakt door eerst een heleboel hout weg te boren met een handboormachine met een boor die de breedte van de sleuf heeft. Gewoon een boel gaten boren over de hele lengte van de sleuf met de diepte die je nodig hebt voor wat er in de sleuf komt. Daarna met een beitel en hamer de randen van de sleuf mooi maken.

Het kan vast ook met een bovenfrees of multitool zoals veel anderen al aangeven, maar die heb ik niet dus ik durf niet te zeggen of dat makkelijker of beter is.

Hier zijn een paar foto's van het eindresultaat:
https://vanrooij.se/index.php/s/7nnwQoTWGrkmjtb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:22

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

wat @Señor Sjon zegt, met een multitool is dit zo gefikst, gewoon zo'n goedkoop Parkside ding scoren

met een dremel lukt het ook wel, daar zijn kleine ronde zaagblaadjes voor te krijgen, wel een pak meer werk.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtern15
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-06 15:38
Hartelijk dank voor alle tips. Ik heb nog een paar rest stukken om de verschillende opties even te proberen. Bovenfrees heb ik niet maar met de multitool, boor en beitel gaat het vast in orde komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:38
Wat een cool project! Laat je ons het eindresultaat ook zien? :)

@Jovaro Bedankt voor het delen. Wil je feedback of ben je zelf erg blij met het resultaat? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovaro
  • Laatst online: 08-05 22:02
@HenkEisDS Haha! Ik ben tevreden, maar feedback is altijd welkom. Stuur maar een DM, of schrijf het hier als het relevant is voor het topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

HenkEisDS schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:51:
@Jovaro Bedankt voor het delen. Wil je feedback of ben je zelf erg blij met het resultaat? :X
Ik denk zomaar dat de feedback al verstopt zit in de manier waarop je het brengt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:38
Over smaak valt niet te twisten, maar laat ik het erop houden dat na de storm van afgelopen week er vast mooiere takken in het bos te vinden zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazz
  • Laatst online: 03-06 14:50
Zou een Forstnerboor of boorrasp misschien kunnen werken? Als je de tak goed kunt vastzetten kun je daarmee een prima sleuf maken volgens mij.

https://www.toolstation.n...2GYAWjEAQYAiABEgLm4PD_BwE

https://www.allekabels.nl/handgereedschap/boor/boorrasp.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:33
Mooiste resultaat krijg je zoals al een aantal keren genoemd met een bovenfrees. als je je tak tussen 2 balken inklemt die minimaal even hoog zijn als het hoogste punt van de tak kun je hier mooi je bovenfrees over geleiden. Als je dan ook nog eens een latje op 1 van die balken schroeft waarlangs je je bovenfrees kunt geleiden krijg je een kaarsrechte gleuf.

Bovenfrees voor thuisgebruik pik je voor een tientje of 3 wel op van marktplaats. Als je een beetje van hobbyen met hout houd een onmisbare tool wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

Part

Helemaal niets.....

Er bestaan ook zaagbladen voor op een haakse slijper:
Afbeeldingslocatie: https://www.kleuro.nl/pictures_big/haleso.png
In 5 seconde heb je er een sleuf in.

Denk alleen wel aan je vingers. Een multi tool is trager maar een stuk veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:17
5 seconden voor een sleuf in wat? Dat is gewoon ultieme lompheid. Zeker met je vrije hand de tak vasthouden? :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:03

Reptile209

- gers -

Señor Sjon schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:47:
5 seconden voor een sleuf in wat? Dat is gewoon ultieme lompheid. Zeker met je vrije hand de tak vasthouden? :+
offtopic:
Tuurlijk niet, tussen je benen klemmen natuurlijk! Twee handen aan de slijptol :X

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Job_04 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:21:
Bovenfrees voor thuisgebruik pik je voor een tientje of 3 wel op van marktplaats. Als je een beetje van hobbyen met hout houd een onmisbare tool wat mij betreft.
Bij van Cranenbroek heb je al een nieuwe bovenfrees voor krap 25 euro:
Afbeeldingslocatie: https://images.folders.eu/image/upload/h_9999,w_350,fl_lossy,q_auto,f_auto,c_limit/v1543098236/live/promobutler/articles/2018/11/24/44361/bovenfrees-van-cranenbroek-4436143.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

Part

Helemaal niets.....

Señor Sjon schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:47:
Ultieme recept om van je lastige vingers af te komen. :o

Er bestaat ook een uitvoering met kettingzaag tanden.
YouTube: Bowl Carving 1, 2, 3 with Maverick
Pagina: 1