Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylistar
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-09 00:05
Dag Tweakers,

Ik heb nog wat oude componenten thuis liggen die ik wil gebruiken om een plex server van te maken.
De CPU die ik nog heb liggen is de i5 2500K, maar ik twijfel of deze de grote schijven van tegenwoordig ondersteund, zoals bijvoorbeeld de 6TB's.
Op verschillende sites kan ik wel vinden dat hij grotere schijven ondersteund dan 2,2TB, maar ik weet niet of dat dan gelijk geldt voor de hele grote schijven van nu.

Het moederbord is een Asus P8P67 (b3), maar dat zal niet veel uitmaken heb ik het idee.

Beste antwoord (via Sylistar op 12-02-2020 08:52)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Processor en harde schijf hebben letterlijk niets met elkaar te maken. Ondersteuning wordt bepaald door de firmware’s LBA mogelijkheden (bios/uefi). Zolang deze in staat is dergelijke capaciteiten te ondersteunen maakt je processor niets uit.

Elk semi-modern besturingssysteem (Windows Vista en later, OS X Tiger, etc.) kan een GPT data volume aanmaken en gebruiken. MBR is begrensd op 2TB, dus zolang je niet opstart van je 6TB HDD maar netjes een boot SSD gebruikt gaat dat goed komen.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:12
Wat is de reden dat je denkt dat hij deze niet zou ondersteunen?
Het zal alleen vrij langzaam gaan, maar dat weet je zelf ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:24

Herman

FP ProMod
Als je moederbord UEFI heeft, dan ondersteund deze opslag groter dan 2.2 TB. Het is dan wel van belang dat je een 64bit besturingssysteem installeert.

@99ruud99 Die i5 2500k kan -ondanks de leeftijd- nog best meekomen, hoor :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:12
Ja maar de harde schijf minder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon zonder UEFI kan je de disk ook als data disk gebruiken, GPT disk indeling en klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Wim-Bart op 12-02-2020 00:23 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Processor en harde schijf hebben letterlijk niets met elkaar te maken. Ondersteuning wordt bepaald door de firmware’s LBA mogelijkheden (bios/uefi). Zolang deze in staat is dergelijke capaciteiten te ondersteunen maakt je processor niets uit.

Elk semi-modern besturingssysteem (Windows Vista en later, OS X Tiger, etc.) kan een GPT data volume aanmaken en gebruiken. MBR is begrensd op 2TB, dus zolang je niet opstart van je 6TB HDD maar netjes een boot SSD gebruikt gaat dat goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylistar
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-09 00:05
Top, dankje voor de antwoorden.
Het stond toen zo specifiek vermeld vandaar dat ik de vraag stelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:32
Zoals @nelizmastr zegt.
Daaraan toegevoegd; je kunt ook meerdere partities maken van maximaal 2,2TB voor maximale compatibiliteit.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

JohanNL schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:31:
Zoals @nelizmastr zegt.
Daaraan toegevoegd; je kunt ook meerdere partities maken van maximaal 2,2TB voor maximale compatibiliteit.
Maar ja, in de praktijk wil je één volume hebben met daarop shares/mappen. Wordt een zooitje m.i. om dat over verschillende partities te gaan verdelen. Schijven opknippen anno 2020 is een achterhaald concept m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
nelizmastr schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:57:
[...]

Maar ja, in de praktijk wil je één volume hebben met daarop shares/mappen. Wordt een zooitje m.i. om dat over verschillende partities te gaan verdelen. Schijven opknippen anno 2020 is een achterhaald concept m.i.
Op harde schijven over het algemeen zeer zeker niet i.v.m. fragmentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

JohanNL schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:15:
[...]

Op harde schijven over het algemeen zeer zeker niet i.v.m. fragmentatie.
Vandaag weer een shitload aan extra werk gehad omdat een prutser het zo nodig vond om op meerdere VMware servers meerdere partities per disk te maken. En toen moesten 3 van de vier partities vergroot worden.... Gewoon 2 uur productie verstoring omdat data verplaatst moest worden omdat de partities niet vergroot konden worden omdat er een partitie achter stond... Ik op de zelfde disk.

1 disk is = 1 volume
1 disk meerdere volumes = prutsen

En defragmentatie enzo, met huidige hardware niet nodig meer. Volume van 2 of 10TB who cares.

[ Voor 7% gewijzigd door Wim-Bart op 12-02-2020 21:15 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Wim-Bart schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:13:
[...]

Vandaag weer een shitload aan extra werk gehad omdat een prutser het zo nodig vond om op meerdere VMware servers meerdere partities per disk te maken. En toen moesten 3 van de vier partities vergroot worden.... Gewoon 2 uur productie verstoring omdat data verplaatst moest worden omdat de partities niet vergroot konden worden omdat er een partitie achter stond... Ik op de zelfde disk.

1 disk is = 1 volume
1 disk meerdere volumes = prutsen

En defragmentatie enzo, met huidige hardware niet nodig meer. Volume van 2 of 10TB who cares.
Met grote schijven kan het net zo goed gefragmenteerd raken, vooral als je veel kleine bestanden erop schrijft,verwijderd,schrijft enz.
Maar in een VM partities maken is inderdaad wel een beetje zinloos behalve als je een dual boot o.i.d. wilt maken :p

• Wim-Bart

Wim-Bart

JohanNL schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:31:
[...]

Met grote schijven kan het net zo goed gefragmenteerd raken, vooral als je veel kleine bestanden erop schrijft,verwijderd,schrijft enz.
Maar in een VM partities maken is inderdaad wel een beetje zinloos behalve als je een dual boot o.i.d. wilt maken :p
Fragmentatie is er altijd maar dat zal niet veranderen met 4 x 2T en 1 x 8TB op 1 disk. Meerdere partities heeft echter een groter nadeel t.o.v. een paar kleine partities en dat is dat de arm in de disk gewoonweg veel zwaarder belast wordt. Neem 4 parties, dat zijn dus 8 bitmap's, 8 MFT's bijhouden die verdeeld zijn over de disk. Bij 1 partitie zal bij lezen en schrijven het aantal bewegingen minder zijn. Kortom, meer partities is meer slijtage.

Pagina: 1