Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Micron SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
Vraag of discussie, beide!

Ik zit zo te kijken naar 4TB SSD's waar ik mijn muziek collectie op kan zetten.

Dan zie ik een Samsung QVO QLC https://tweakers.net/pric...60-qvo-4tb/specificaties/
WD Bleu TLC. https://tweakers.net/pric...(tlc))-4tb/specificaties/
Samsung 860 evo ook TLC. https://tweakers.net/pric...60-evo-4tb/specificaties/

Op dit moment raad iedereen een TLC aan, in enkele gevallen een QLC.
Hoe en waarom is mij duidelijk.

Maar de goedkoopste is een Micron met QLC. pricewatch: Micron 5210 ION 3,84TB
Waarbij de fabrikant aangeeft Mean Time Between Failures 2.000.0000u
Total Bytes Written (TBW) 5,606PB.

Deze SSD is dus op alle fronten ''beter'' qua gebruiksduur en written bytes ''volgens de fabrikant''.
Snelheid kleine bestanden is deze SSD minder geschikt, laat ik even buiten beschouwing.
Dan kan je opperen dit is een Enterprise SSD, ja dat klopt maar deze is wel de allergoedkoopste.

Als het om ruwe opslag gaat, is deze SSD dan werkelijk stukken beter om je spul erop te zetten?
Waarom zie ik deze Micron SSD niet zo vaak voorbij komen als het om grote opslag gaat?
Waarom is deze Micron SSD beter in levensduur en written bytes dan de TLC varianten?
Zijn ze zo slecht dat ze nu gedumpt worden?

Aap uit de mouw, addertje onder het gras??? Ik zie hem niet.

Alle reacties

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 21:06
Waarom wil je het per se op een ssd zetten? voor 400 euro kan je tegen de 16TB aan storage op een spinning disk krijgen, of voor 4TB ben je minder dan 100 euro kwijt.

wat betreft die Micron ssd, hij lijkt me erg traag in iops, sequential tranfer rates zijn allemaal leuk en aardig, maar doorgaan zijn dat je niet je bottlenecks.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:26
Het is geen snelheidsbeest, maar Micron heeft dit ding in de markt gezet om 10K en 7200RPM disks te vervangen die bedrijven nu nog in datacenters gebruiken. Capaciteit, levensduur en prijs boven snelheid dus. Workload voor opslag in dergelijke toepassing is vaak ook beperkt schrijven en vooral heel veel lezen.

Wat betreft die write endurance, die is variabel opgegeven. Doe je 100% sequentieel dat ding van voor tot achter volschrijven de hele dag door, haalt ie 0,8DWPD zoals in de pricewatch staat aangegeven. Ga je alleen maar 4K random writes doen, keldert de levensduur naar 0,09DWPD.

• Bas Focal
borft schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:14:
Waarom wil je het per se op een ssd zetten? voor 400 euro kan je tegen de 16TB aan storage op een spinning disk krijgen, of voor 4TB ben je minder dan 100 euro kwijt.

wat betreft die Micron ssd, hij lijkt me erg traag in iops, sequential tranfer rates zijn allemaal leuk en aardig, maar doorgaan zijn dat je niet je bottlenecks.
Met overzetten nieuwe muziek (flac) en beeld clips, en tegelijk luisteren / kijken muziek Clips hapert het, even word de clip qua geluid niet goed weergegeven.
Daarnaast krijg ik het niet voor elkaar om de HDD niet uit slaap te houden, luister je even niet dan duurt het opstarten van de HDD mij te lang.
Dan zou een SSD wel een uitkomst zijn, maar die prijs. :(

Voor ruwe opslag heb ik alles op HDD, en back up ook op HDD schijven. Dat is prima en zal zo wel blijven. Daar kan een SSD niet tegenop qua prijzen. En één TB wegschijven als back up kan je ook s'nachts doen.

Maar dan blijft het mij een raadsel waarom die Micron QLC betrouwbaarder is dan een TLC SSD.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Bas Focal schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:31:
[...]

Met overzetten nieuwe muziek (flac) en beeld clips, en tegelijk luisteren / kijken muziek Clips hapert het, even word de clip qua geluid niet goed weergegeven.
Daarnaast krijg ik het niet voor elkaar om de HDD niet uit slaap te houden, luister je even niet dan duurt het opstarten van de HDD mij te lang.
Dan zou een SSD wel een uitkomst zijn, maar die prijs. :(

Voor ruwe opslag heb ik alles op HDD, en back up ook op HDD schijven. Dat is prima en zal zo wel blijven. Daar kan een SSD niet tegenop qua prijzen. En één TB wegschijven als back up kan je ook s'nachts doen.

Maar dan blijft het mij een raadsel waarom die Micron QLC betrouwbaarder is dan een TLC SSD.
Ik weet niet wat voor HDD je hebt, wat ik wel weet is dat je bij Seagate schijven (en vast bij andere, zo niet alle HDDs) met het juiste tooltje de firmware kan aanpassen zodat de schijf niet meer 'in slaap' valt, of de lees/schrijfkop constant parkeert. Zo lang de firmware goed ingericht is moet je een schijf hebben die gewoon altijd even responsive is.

Wat betreft performance ga je er met een (gruwelijk dure might I add) ssd niets op vooruit, een degelijke HDD moet het ook aan kunnen om tegelijk te kunnen lezen en schrijven zonder dat je er wat van merkt.

Het wekt allemaal een beetje de indruk alsof je de verkeerde koe bij de hoorns aan het vatten bent.
Of de goede koe bij de verkeerde.. eeh. Lichaamsdelen.

Hoedanook vind ik krap aan 400 euro veel geld voor 'mijn muziek hapert even als ik 5GB data naar dezelfde HDD aan het pompen ben als waarvan ik mijn muziek luister' :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-11 23:00
Ik vermoed dat de Micron meer op bedrijven gericht is, en de andere op particulieren. Waarschijnlijk zit er in de praktijk niet heel veel verschil tussen, maar voor bedrijven gaan ze hogere cijfers garanderen. Eventueel hebben ze iets hoogwaardige componenten gebruikt en er zit in ieder geval een stroomverliesbescherming in om je cache leeg te maken bij stroomverlies. Dit is typisch iets tegen datacorruptie dus pluspunt voor bedrijven.

Hardware.fr maakte vroeger overzichten van de effectieve RMA rates in samenwerking met verschillende grote Franse webshops.
Het recentste artikel van 2016:
https://www.hardware.fr/articles/962-7/ssd.html
RMA rate per merk:
Samsung 0,17% (contre 0,20%)
Intel 0,19% (contre 0,27%)
Crucial 0,31% (contre 0,28%)
Sandisk 0,31% (contre 0,62%)
Corsair 0,36% (contre 1,67%)
Kingston 0,44% (contre 0,29%)
Harde schijven:
HGST 0,82% (contre 1,13%)
Seagate 0,93% (contre 0,72%)
Toshiba 1,06% (contre 0,80%)
Western 1,26% (contre 1,04%)
Merk op dat alle merken in dezelfde grootte orde zitten. Ssd's rond de 0,30% en hdd's rond de 1%.
Ik zou mij er niet te veel zorgen om maken ;)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Bas Focal
_JGC_ schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:29:
Het is geen snelheidsbeest, maar Micron heeft dit ding in de markt gezet om 10K en 7200RPM disks te vervangen die bedrijven nu nog in datacenters gebruiken. Capaciteit, levensduur en prijs boven snelheid dus. Workload voor opslag in dergelijke toepassing is vaak ook beperkt schrijven en vooral heel veel lezen.

Wat betreft die write endurance, die is variabel opgegeven. Doe je 100% sequentieel dat ding van voor tot achter volschrijven de hele dag door, haalt ie 0,8DWPD zoals in de pricewatch staat aangegeven. Ga je alleen maar 4K random writes doen, keldert de levensduur naar 0,09DWPD.
Veel lezen weinig schrijven, en een lang verwachte levensduur.
Dan zou deze SSD voor mij geschikt zijn.
Wintervacht schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:42:
[...]

Ik weet niet wat voor HDD je hebt, wat ik wel weet is dat je bij Seagate schijven (en vast bij andere, zo niet alle HDDs) met het juiste tooltje de firmware kan aanpassen zodat de schijf niet meer 'in slaap' valt, of de lees/schrijfkop constant parkeert. Zo lang de firmware goed ingericht is moet je een schijf hebben die gewoon altijd even responsive is.
Daarin heb je gelijk, het zou anders moeten kunnen, ik zal nog eens gaan googlen en YouTube raadplegen.
Ik heb in het verleden meerdere malen de oplossing niet kunnen vinden.
Alle power / eco setting staan op maximale prestaties. PC valt ook nooit in slaap etc etc.
Maar alle HDD's intern en extern vallen wel in slaap.

Ik zal nogmaals wat topics doorspitten, wie weet is er nu wel iets te vinden waarbij het probleem verholpen kan worden.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:26
Bas Focal schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:03:
[...]

Jij kijkt puur naar de DWPD waarde om de betrouwbaarheid vast te stellen. Bij Micron is dat in de pricewatch sowieso al uitgegaan van de allerbeste situatie, bij andere merken is het gewoon een gemiddeld getal op basis van gemiddelde omstandigheden. Echt beter of betrouwbaarder dan een andere fatsoenlijke SSD durf ik hem niet te noemen.
Dit is in de pricewatch de goedkoopste 4TB SSD op dit moment, voor jouw eisen is ie prima.

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Bas Focal schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:03:
[...]

[...]

Daarin heb je gelijk, het zou anders moeten kunnen, ik zal nog eens gaan googlen en YouTube raadplegen.
Ik heb in het verleden meerdere malen de oplossing niet kunnen vinden.
Alle power / eco setting staan op maximale prestaties. PC valt ook nooit in slaap etc etc.
Maar alle HDD's intern en extern vallen wel in slaap.

Ik zal nogmaals wat topics doorspitten, wie weet is er nu wel iets te vinden waarbij het probleem verholpen kan worden.
Die settings zijn niet in Windows te benaderen, dat is echt in de firmware wroeten en heel voorzichtig zijn dat je niet per ongeluk je hele disk wist :p
Heb het een tijdje terug zelf gedaan om de APM van mijn Seagate Barracuda aan te passen, omdat hij vaak tikte en de snelheden rond 90MB/s lagen, waar 150+ beloofd was.
Toen dit topic eens goed doorgenomen en gevolgd, de head parking helemaal uit gezet zodat hij maar 1 keer de head activeert (bij het starten) en alleen parkeert bij het afsluiten.
Het is even zweten of het gelukt is, maar nadien nooit meer getik, veel minder access delay en geen getik meer, met als bonus de lees/schrijfsnelheden boven de 160MB/s, wat mij betreft de hele boel wel waard iig :)

Ik kan het me goed voorstellen dat dit allemaal te veel mumbo jumbo is en te veel risico's met zich mee brengt, maar persoonlijk zou ik eerder zoiets overwegen dan 400 euro tegen een probleem aan gooien in de hoop dat het opgelost is.

Wat je ook kan doen is 2 schijven in RAID 1 zetten, maar daar kan iemand met meer verstand van RAID modi waarschijnlijk meer over zeggen :p
Scheelt je wel weer 300 euro.

• Bas Focal
Wintervacht schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:18:
[...]

Die settings zijn niet in Windows te benaderen, dat is echt in de firmware wroeten en heel voorzichtig zijn dat je niet per ongeluk je hele disk wist :p
Na een tijdje bezig te zijn zag ik een setting HDD slaap weer op 20 minuten staan.
Deze gewijzigd naar 60 minuten.
De interne HDD valt niet in slaap, pas na 60 minuten.
Externe HDD valt wel snel stil, maargoed daar kan ik prima mee leven.

Dan houd ik mijn centen in de zak, voorlopig geen SSD als opslag in mijn nieuwe systeem.
Wel fijn om te weten dat mocht er een SSD komen ik gerust een low budget QLC SSD kan nemen, gewoon goedkoop met een lange garantie.

Dank allen voor de info.

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Bas Focal schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 23:53:
[...]

Na een tijdje bezig te zijn zag ik een setting HDD slaap weer op 20 minuten staan.
Deze gewijzigd naar 60 minuten.
De interne HDD valt niet in slaap, pas na 60 minuten.
Externe HDD valt wel snel stil, maargoed daar kan ik prima mee leven.

Dan houd ik mijn centen in de zak, voorlopig geen SSD als opslag in mijn nieuwe systeem.
Wel fijn om te weten dat mocht er een SSD komen ik gerust een low budget QLC SSD kan nemen, gewoon goedkoop met een lange garantie.

Dank allen voor de info.
Is het probleem (in elk geval voor dat uur) weg?
Dan was het dus toch WIndows :p Je kan ook nog overwegen om hem op 'never' te zetten (is gewoon 0) als je je pc niet altijd aan laat staan :)

• Bas Focal
Wintervacht schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 00:01:
[...]

Is het probleem (in elk geval voor dat uur) weg?
Dan was het dus toch WIndows :p Je kan ook nog overwegen om hem op 'never' te zetten (is gewoon 0) als je je pc niet altijd aan laat staan :)
Ja, in geavanceerde energie instellingen / hardeschijf uitzetten stond (weer) op 20 minuten.
Weet zeker dat ik dat had verandert, het menu kwam mij bekend voor, met een windows update misschien weer naar 20 minuten gegaan?

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:02

Herman

FP ProMod
Crucial is een merk van Micron. Micron maakt zelf chips dus die kunnen qua GB/€ wat voordeliger aanbieden dan veel concurenten.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Pagina: 1