Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Honeywell Evohome systeem vraag

Pagina: 1
Acties:

• Prosperr
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 31-03 17:13
Goedenavond,

Wij wonen sinds een aantal maanden in ons nieuwe verbouwde huis en daarbij hebben wij het Evohome systeem icm een Remeha Calenta Ace 40L laten plaatsen.
Alles lijkt goed te werken maar toch merkte ik dat er vaak momenten waren (vooral s ochtends) dat ik benenden kwam en de verwarming niet was aangeslagen. Wat meer onderzoek gedaan en het lijkt erop dat de ketel niet schakelt naar CV (als de thermostaat dat wel wil). Pas als ik de warme kraan aanzet (douchen in de meeste gevallen) dan kan de ketel daarna doorschakelen naar CV en warmt het huis op.

Het lijkt er dus op dat de thermostaat niet de vlam kan ontbranden voor de CV.

Nu heb ik niet echt veel verstand van ketels maar ik wil dit toch graag uitzoeken voordat ik er iemand naar laat kijken.

Ik heb zelf alle onderdelen besteld dus wellicht dat ik iets vergeten ben erbij te installeren?

De situatie is als volgt (wellicht overbodige info):

CV ketel op zolder, hierin zit een thermostaat kabel aangesloten en naar de begane grond naar de HCE80.
Onder de HCE80 zit een 8 groeps vloerverwarming (Therminon). Op elke groep/buis zit een MT4 motortje.
Buizen 1-3 zitten samen op groep 1 van de HCE80, buizen 4-6 op groep 3 (samen is dit de hele begane vloer). Deze gaan altijd samen aan of uit.
Buis 7 loopt 1 verdieping omhoog naar de badkamer en zit op groep 4 van de HCE80 en buis 8 loopt naar de badkamer op zolder en zit op groep 5. In beide badkamers hangt een ronde thermostaatknop om daar de temp te voelen en eventueel warmer te zetten.
In de zitkamer hebben we zo'n schermpje.
De overige kamers in huis hebben een radiatorknop en zijn dus ook per ruimte in te stellen.

Er zit aan de HCE80 nog een wit kastje voor de wifi ontvangst.

Ik heb wel met Honeywell gesproken en die vroegen mij welke relaisbox ik heb. Die heb ik dus niet.
Is deze nodig? De ketel is een modulerende ketel heb ik begrepen, maar kan het Evohome systeem de ketel überhaupt wel aansturen zonder relais?

Overigens in het instellingen menu van Evohome zie je bij "systeem apparatuur": Ketelregeling staan.
Die staat nu op "geen". De andere opties zijn: Draadloze relaisbox of Opentherm module.
Ik weet niet of dit aangepast moet worden?

Als er iemand tips heeft hoor ik het graag.

Dank alvast!

• schakenraadjuh
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 14:38
Als je het net hebt laten aanleggen, waarom leg je de vraag dan niet bij je installateur neer? Lijkt nu niet naar behoren te werken, dus zouden ze gewoon voor je op moeten lossen.

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 17:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Virtualisatie Dictator

Ook een HCE80 heeft een relaismodule nodig, in dit geval zat dit de modulerende versie zijn (vanwege je ketel).

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 15:24
Waar zit die thermostaat kabel precies op aangesloten? Via die kabel zou de cv aangestuurd moeten worden om aan te gaan wanneer nodig.

• Prosperr
Sethro schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 06:14:
Waar zit die thermostaat kabel precies op aangesloten? Via die kabel zou de cv aangestuurd moeten worden om aan te gaan wanneer nodig.
Ik heb de ketel opengemaakt en daar zie ik een aantal aansluitingen:
Groen: R-Bus (hier zit de thermostaatkabel op aangesloten)
Rood: BL (met een dicht slotje)
Rood: RL (met een open slotje)
Wit: Tout (met een huisje en temp icoontje)
Blauw: Tdhw (met een kraan en temp icoontje)

De vraag is denk ik dan: heb je een relais module nodig als deze kabel direct op de ketel zit aangesloten?

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 15:24
En welk evohome component zit aan de andere kant van de kabel?

• Prosperr
De HCE80.. kan deze überhaupt de ketel aansturen?

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 31-03 02:20
e soms hangen we de module in de cv ketel. ;)

je hebt in de woonkamer het evohome sherm. (thermostaat)
hierop kan je dus alle ruimtes zien.
bij deze unit zit meestal ook de ontvanger.

ook moeten je thermostaatkranen ergens aan gehangen worden.
deze kunnen niet aan de vloerunit. wel aan je evohome thermostaat.
en bijbehorende ontvanger.

ik begrijp de functie van de draad niet.(1)
je ketel kan maar 1 thermostaat aan.
analoge regeling kan met printplaat.(1)
niet van toepassing.

wat als je een thermostaat knop (radiator) opendraait wat gebeurt er dan ?

[Voor 24% gewijzigd door miciel op 11-02-2020 21:58]

• Prosperr
miciel schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:20:
e soms hangen we de module in de cv ketel. ;)

je hebt in de woonkamer het evohome sherm. (thermostaat)
hierop kan je dus alle ruimtes zien.
bij deze unit zit meestal ook de ontvanger.

ook moeten je thermostaatkranen ergens aan gehangen worden.
deze kunnen niet aan de vloerunit. wel aan je evohome thermostaat.
en bijbehorende ontvanger.

ik begrijp de functie van de draad niet.(1)
je ketel kan maar 1 thermostaat aan.
analoge regeling kan met printplaat.(1)

wat als je een thermostaat knop (radiator) opendraait wat gebeurt er dan ?
We hebben het evohome schermpje op een houder in de zitkamer idd, maar hiernaast dus geen ontvanger. Aan de HCE80 in de kast (boven de 8 groeps vloerverwarming verdeler en pomp) zit ook een wit kastje zonder knopje erop. Volgens mij de HRA80. De radiatorknoppen kunnen dus blijkbaar praten met de HCE80 middels deze HRA80. Op het evohome scherm kan ik ook zien of alle zones kunnen communiceren en dat gaat goed.
Het enige wat dus niet goed gaat is dat geen enkele zone de ketel kan aansturen op cv vraag op het moment dat de vlam uit is.

Als ik een modulerende relaisbox nodig heb dan sluit ik die aan naast de ketel op zolder middels deze thermostaatkabel ipv naar beneden toe? Die hele kabel van boven naar beneden is dus niet nodig?

Evohome raadde mij weer juist aan om een on/off relaisbox te nemen, dus welke is nou beter?

En daarnaast hebben de beide badkamers dus ook een thermostaat (die ronde) die ook praat met het gehele systeem (ik denk via die HRA80).

• Quad
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 17:23

Quad

Selectief doof

- verwijderd, verkeerd topic -

[Voor 98% gewijzigd door Quad op 11-02-2020 23:08]

Ik heb geen schoonmoeder, maar een trouwma. ✓✓
Have you tried turning it off and on again? ✓✓
Ik ben niet raar, ik ben alleen heel bijzonder. ✓✓

• miciel
Prosperr schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:58:
[...]

We hebben het evohome schermpje op een houder in de zitkamer idd, maar hiernaast dus geen ontvanger. Aan de HCE80 in de kast (boven de 8 groeps vloerverwarming verdeler en pomp) zit ook een wit kastje zonder knopje erop. Volgens mij de HRA80. De radiatorknoppen kunnen dus blijkbaar praten met de HCE80 middels deze HRA80. Op het evohome scherm kan ik ook zien of alle zones kunnen communiceren en dat gaat goed.
Het enige wat dus niet goed gaat is dat geen enkele zone de ketel kan aansturen op cv vraag op het moment dat de vlam uit is.

Als ik een modulerende relaisbox nodig heb dan sluit ik die aan naast de ketel op zolder middels deze thermostaatkabel ipv naar beneden toe? Die hele kabel van boven naar beneden is dus niet nodig?

Evohome raadde mij weer juist aan om een on/off relaisbox te nemen, dus welke is nou beter?

En daarnaast hebben de beide badkamers dus ook een thermostaat (die ronde) die ook praat met het gehele systeem (ik denk via die HRA80).
je kan meerdere dingen doen.

waarschijnlijk hangt je ck ketel nu aan de analoge ingang en zijn ze de printplaat in je cv ketel vergeten.
je kan meerdere dingen doen. 1 is kijken of de printplaat in je cv ketel zit. :+
welke print moet erin zitten ? https://www.installatieva...u1bMwqdw5OjxoCGi4QAvD_BwE
ik heb alleen geen flauw idee welke ingang je moet hebben. ik ben geen service monteur.

(niet van toepassing)

je moet een ketel relais module instaleren.
inprincipe moet in jouw geval de modulerende gewoon werken.
deze moet aangesloten worden op de kamerthermostaat aansluiting.
de kabel naar benenden komt dan te vervallen.

ik geef geen garantie of de modulerende in jouw geval wel gaat werken.
de aanuit geef ik wel garantie op maar je hebt wel weer een wat hoger verbruik.
ja je cv ketel moduleert alsnog terug. maar wel minder goed dan bij een modulerende thermostaat.
je kan ook kijken wat er wel werkt. en bijv quad lief aankijken of je zijn modulerende mag hebben.

edit: hce 80 is enkel aan uit sturing. en kent geen open therm.
(volgens folder niet volgens handleiding weer wel)

de hce 20 is wel modulerendt. maar ik weet niet of je voldoende groepen hebt voor deze.
ik zou zeggen een aan/uit relais aan je cv ketel.

[Voor 13% gewijzigd door miciel op 12-02-2020 01:39]

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Microkid schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 05:55:
Ook een HCE80 heeft een relaismodule nodig, in dit geval zat dit de modulerende versie zijn (vanwege je ketel).
De hce80 kan zelf een ketel aansturen, maar dan moet je hem wel bedraad met de ketel verbinden.

@Prosperr de hra80 is de antenne die nodig is voor communicatie met de hce80.
Ik zou als ik jou was, gebruikmakend van vloerverwarming en zonesturing, gaan voor de aan/uit aansturing. Ofwel de bdr91.
De modulerende variant heeft de neiging om de ketel de hele dag aan te sturen.

[Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 11-02-2020 21:00]

• Prosperr
MikeyMan schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:59:
[...]

De hce80 kan zelf een ketel aansturen, maar dan moet je hem wel bedraad met de ketel verbinden.

@Prosperr de hra80 is de antenne die nodig is voor communicatie met de hce80.
Ik zou als ik jou was, gebruikmakend van vloerverwarming en zonesturing, gaan voor de aan/uit aansturing. Ofwel de bdr91.
De modulerende variant heeft de neiging om de ketel de hele dag aan te sturen.
Op dit moment loopt er een thermostaat kabel vanaf de HCE80 helemaal naar boven en zit op de ketel aangesloten op de R-Bus. Hij is dus nu bedraad aangesloten.
Verwarmen doet ie ook, alleen moet de ketel aanstaan (en dat gebeurt pas nadat je warm water hebt gevraagd uit een kraan).
Uit zichzelf de verwarming aan zetten lukt dus niet...

Wat is de toegevoegde waarde van een bdr91? Die zorgt ervoor dat de ketel wel aanspringt als er warmtevraag is (vanuit welke zone dan ook)?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Prosperr schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:06:
[...]

Op dit moment loopt er een thermostaat kabel vanaf de HCE80 helemaal naar boven en zit op de ketel aangesloten op de R-Bus. Hij is dus nu bedraad aangesloten.
Verwarmen doet ie ook, alleen moet de ketel aanstaan (en dat gebeurt pas nadat je warm water hebt gevraagd uit een kraan).

Wat is de toegevoegde waarde van een bdr91? Die zorgt ervoor dat de ketel wel aanspringt als er warmtevraag is (vanuit welke zone dan ook)?
Ken rbus niet, maar is dat een aan/uit aansturing? Of een eigen protocol?

Voordeel van de bdr zou kunnen zijn dat de evohome de ketel onafhankelijk van de hce80 stuurt... Ik merk dat de ketel hier net iets later aan gaat dan de hce. Maar dat zal verwaarloosbaar zijn.

• miciel
Prosperr schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:06:
[...]

de cv ketel is aangesloten maar ze zijn de vertaalmodule vergeten.
hierdoor werkt het niet. je kan de vertaal module ertussen zetten.
(zie vorige post post)
niet van toepassing.
het enige wat werkt is een aan/uit ketel relais (bdr91)

de toegevoegde waarde is inderdaad dat je cv ketel gaat branden als er een warmtevraag is.

[Voor 8% gewijzigd door miciel op 11-02-2020 22:00]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@miciel de hce80 stuurt evengoed aan/uit... Als de bdr91 op de ketel kan kan de hce80 dat ook.

• miciel
MikeyMan schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:31:
@miciel de hce80 stuurt evengoed aan/uit... Als de bdr91 op de ketel kan kan de hce80 dat ook.
ja je hebt nog gelijk ook ik had de handleiding niet goed gelezen.
(er is ook 0-10 volt appatuur voor cv ketels. siemens maakt dit)

in de hce 80 zit een relais voor aan uit schakeling van je cv ketel.
hierop is de cv ketel aangesloten. het relais schakelt in en de cv moet gaan branden.
ja dat is de theorie. bij deze klant werkt het niet. maar er is een draadloze oplossing.

draadloos relais ertussen kosten: voorrij kosten uurtje arbeid en de relais en weer door naar de volgende klant. ik blij klant blij. ja we kunnen ook kabels trekken(als deze stuk zijn) en het relais vervangen wat in de hce80 zit. maar dat is lastiger om te doen. een draadloos relais plaatsen is het eenvoudigste.

maar je hebt wel een punt inderdaad eigenlijk hoort het gewoon te werken.
(en ja je kan 3 uur gaan zoeken naar het waarom maar in die tijd heb ik er wel een draadloze relais
tussen gehangen en zit ik bij de volgende klant tenzij de hce 80 stuk is etc dan komt de monteur wel terug.)
(dat is hoe de praktijk werkt.)

[Voor 4% gewijzigd door miciel op 11-02-2020 22:59]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar, even back to basic....
Is die hce80 ketel sturing nou correct aangesloten? Op de aan/uit aansluitingen van de ketel? Neem aan dat die er op zitten...

• miciel
MikeyMan schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:04:
Maar, even back to basic....
Is die hce80 ketel sturing nou correct aangesloten? Op de aan/uit aansluitingen van de ketel? Neem aan dat die er op zitten...
ja de boel is goed aangesloten.
ts zou eventueel de ketel even 1 minuutje zonder stroom zetten.
zodat de ketel opnieuw gaat zoeken naar wat er aan de ketel hangt.
de ketel heeft 1 aansluiting voor beide thermostaten.
de ketel gaat eerst op zoek naar de moudulerende thermostaat en als hij deze niet kan vinden schakelt hij over op aan/uit. misschien dat de ketel niet lekker is opgestart. om de ene of andere reden.

• Prosperr
Als ik de ketel herstart (al vaak gedaan toen het s ochtends koud was beneden) dan schakelt de ketel prima naar warmtevraag van de CV. Het lijkt dus niet te werken als de ketel in "rust" komt en dan gaat de vlam uit ofzo?

Dan opstarten voor CV doet ie dus niet.

In de ketel zit een R-Bus (groene) aansluiting, als ik het goed heb begrepen is dat voor aan/uit én modulerend idd..

Zou het misschien aan iets anders kunnen liggen, een schakelaar in de ketel die niet goed functioneert?

Of is het 100% zeker de missende relais..?

• miciel
Prosperr schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:25:
Als ik de ketel herstart (al vaak gedaan toen het s ochtends koud was beneden) dan schakelt de ketel prima naar warmtevraag van de CV. Het lijkt dus niet te werken als de ketel in "rust" komt en dan gaat de vlam uit ofzo?

Dan opstarten voor CV doet ie dus niet.

In de ketel zit een R-Bus (groene) aansluiting, als ik het goed heb begrepen is dat voor aan/uit én modulerend idd..

Zou het misschien aan iets anders kunnen liggen, een schakelaar in de ketel die niet goed functioneert?

Of is het 100% zeker de missende relais..?
er zit geen waakvlam in de cv ketel. (al een heleboel jaren niet meer.)
scheelt toch een paar kub gas op jaarbasis

het kan zijn dat de bedraade relais welke in de vloerverwarmingset(hcr 80e) zit niet goed werkt.
dit ondervang je door de draadloze relais te plaatsen. maar in principe is de draadloze relais (bdr81) niet nodig. de vloerverwarmingaset (hrc 80e) schakelt je ketel. (via de bedrading)

ja er kan ook wat anders zijn. ook je print van je cv ketel kan kapot zijn. (of een onderdeel daarvan)
dat zou ook verklaren waarom die het na het opstarten wel doet. en later niet.
als je vloerset niet goed zou zijn dan zou die het ook na opstarten niet moeten doen.

de monteur kan uittesten wat er aan de handt is. (ook weten zij hoe ze de garantie etc af moeten handelen.)
er zit immers 2 jaar garantie op de onderdelen bij remeha. dit kan je zelf helaas niet doen
het is niet de bedoeling dat particulieren onderdelen vervangen en/of retouren van hun cv ketels.

[Voor 4% gewijzigd door miciel op 12-02-2020 01:44]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pfff... 6000 opties op die ketel, maar geen geforceerde instelling aan/uit :?

Je kunt wel de auto detect opnieuw laten lopen zie ik. Wat gebeurt er als je na rust de draden van de thermostaat met de hand door verbindt?

• Prosperr
Weet iemand of de instelling op het evohome scherm zelf wel goed staat?
Bij ketel regeling staat nu “Geen”.
Andere opties zijn: “draadloze relaisbox” of “opentherm module”.
Moet ie niet op opentherm staan?

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 10:48
De HCE80 is niet opentherm. Hij is ontworpen voor vloerverwarming en daar heeft opentherm nauwelijks zin. Daarnaast heb je in VV systemen kranen of kleppen zitten die gaan open en dicht en verhouden zich slecht met openterm. Je ketel moduleert gewoon op DeltaT.

Je kunt de HCE80 bedraad aansturen of draadloos. In dat laatste geval heb je een BDR91 nodig. Als je de evotouch installeert en hij vraagt , moet de ketel aangestuurd worden bij warmte vraag, dan is dat bij aan/uit relais is dit JA (bij opentherm NEE).

Mocht je ketel nog niet goed werken na de juiste instelling, koppel dan een aan/uit thermostaat om te controleren of het werkt. Werkt dat ook niet goed, dan is er iets met je driewegklep aan de hand.

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 16:30
bert pit schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:45:
Mocht je ketel nog niet goed werken na de juiste instelling, koppel dan een aan/uit thermostaat om te controleren of het werkt. Werkt dat ook niet goed, dan is er iets met je driewegklep aan de hand.
Als je die thermostaat niet hebt, en er een moet gaan kopen.
Dat kan ook door 2 draadjes die je op de thermostaat moet aansluiten met elkaar te verbinden.
Dan moet de ketel direct aan slaan.

[Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 12-02-2020 13:22]

• Prosperr
bert pit schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:45:
De HCE80 is niet opentherm. Hij is ontworpen voor vloerverwarming en daar heeft opentherm nauwelijks zin. Daarnaast heb je in VV systemen kranen of kleppen zitten die gaan open en dicht en verhouden zich slecht met openterm. Je ketel moduleert gewoon op DeltaT.

Je kunt de HCE80 bedraad aansturen of draadloos. In dat laatste geval heb je een BDR91 nodig. Als je de evotouch installeert en hij vraagt , moet de ketel aangestuurd worden bij warmte vraag, dan is dat bij aan/uit relais is dit JA (bij opentherm NEE).

Dan lijkt het erop dat een bedrade connectie vanaf de HCE80 met deze ketel niet echt lekker werkt. Ik lees dat de aansluiting in de ketel zelf (R-Bus) voor aan/uit én modulerend is. Ik kan m nergens anders op aansluiten dan denk ik?

Weet iemand of ik in de instellingen van de ketel dit kan/moet omzetten naar aan/uit (als ie nu op modulerend staat)?

• miciel
Prosperr schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:43:
[...]

Dan lijkt het erop dat een bedrade connectie vanaf de HCE80 met deze ketel niet echt lekker werkt. Ik lees dat de aansluiting in de ketel zelf (R-Bus) voor aan/uit én modulerend is. Ik kan m nergens anders op aansluiten dan denk ik?

Weet iemand of ik in de instellingen van de ketel dit kan/moet omzetten naar aan/uit (als ie nu op modulerend staat)?
zie mijn post de ketel kijkt zelf naar wat er aan hangt na het opstarten.

evenuteel kan je hce80 opnieuwe toevoegen.
YouTube: HCE80 combineren met evohome en Round Wireless | Honeywell Home

waarschijnlijk hebben ze hier een foutje gemaakt.
je krijgt de vraag of je gebruik wilt maken van de draadloze verbinding. deze vraag moet u met nee beantwoorden. (u wilt immers gebruik maken van de bedraade aansluiting)
zeker gezien de onderstaande post.
Prosperr schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:14:
Weet iemand of de instelling op het evohome scherm zelf wel goed staat?
Bij ketel regeling staat nu “Geen”.
Andere opties zijn: “draadloze relaisbox” of “opentherm module”.
Moet ie niet op opentherm staan?
bij de ketelregeling staat geen.
en je kan kiezen uit draadloze relaisbox of opentherm module.
beide zijn draadloze aansluitingen voor bij uw ketel.(zoek ze maar op)
ze hebben de vraag of je gebruik wilt maken van een draadloze aansluiting dus met een ja beantwoordt. maar hebben er geen regeling achter gehangen. anders hadden ze wel de draadloze relais of opentherm module geplaatst.

dus het ligt eraan hoe je de hce 80 configureert. of je wel of geen draadloze module bij je ketel nodig hebt.
ik werk eigenlijk altijd met de draadloze module. als ik hem bij klanten installeer. en ik ben niet bekendt met de berdaade functie. maar het youtube filmpje wijst zich de weg vanzelf.

• Prosperr
Hi Miciel,

Als bij installatie gekozen zou worden voor een bedrade optie, wat staat er dan in het menu bij Ketel Regeling?

Of verdwijnt die hele optie dan?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De handleiding zegt:

6.3.2. Ketelsturing tot stand brengen met
bedrade verbinding
Potentiaalvrij laagspanningscontact . Afhankelijk van de
stand van de zoneventielen wordt het geïntegreerd relais in-
en uitgeschakeld.
► Strip de aansluitingen over 5,5 mm
(zie uitklappagina Fig. 5).
► Sluit de ketelsturing conform
onderstaande afbeelding aan
(zie uitklappagina Fig. 4 (9)):

Hierbij stuurt evohome de ketel dus niet, maar wordt de ketel door de hce80 gestuurd als er warmtevraag is voor een van de aangemelde zones.

Zijn deze draden op de juiste pinnen aangesloten? Dit is eventueel door te meten.
Hoewel ik het idee krijg dat de hce er nog 42v op zet ook, wellicht raakt de ketel daarvan in de war...

Hoewel, daar staat het volgende over:
Ketelsturing
– geïntegreerd relais met potentiaalvrij
laagspanningscontact (42 V AC/DC)
– draadloos met schakelrelais BDR91 of via evotouch

Edit: ff nagemeten, staat geen stroom op, gewoon maak/breek contact.
Snap nu hoe ze het bedoelen denk ik, mag max 42v mee geschakeld worden...

@miciel volgens mij maakt het niks uit hoe je de evohome of hce80 configureert. Als ie een zone met vraag heeft, sluit het relais. Vrij rudimentair, maar het zou gewoon moeten werken.

[Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 12-02-2020 20:49]

• miciel
Prosperr schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 20:28:
Hi Miciel,

Als bij installatie gekozen zou worden voor een bedrade optie, wat staat er dan in het menu bij Ketel Regeling?

Of verdwijnt die hele optie dan?
die paar keer dat ik hem bedraad aansluit kan ik me niet meer heugen of ik daar nou naar geken heb of niet helaas. maar het is niet logisch dat die optie voor de draadloze aansluitingen nog beschikbaar is.
ook het feit dat er geen ketelregeling staat is niet logisch.
bedraad of iets van hce 80 zou logischer zijn. dan geen ketel regeling.

ook gezien je klachten en het verhaal gok ik erop dat het allemaal niet goed is geconfigureerd.
(wat wel vaker voorkomt bij dit soort dingen)
MikeyMan schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 20:37:

@miciel volgens mij maakt het niks uit hoe je de evohome of hce80 configureert. Als ie een zone met vraag heeft, sluit het relais. Vrij rudimentair, maar het zou gewoon moeten werken.
het systeem moet weten wat het moet aansturen. daarvoor is die vraag ook wilt u gebruik maken van de draadloze verbinding met de cv ketel. te ja of te nee. bij de keuze voor draadloos wordt volgens mij het ketelrelais op de hce 80 niet aangesproken bij een warmte vraag. het systeem is immers geconfigureerd om een draadloze ontvanger van de cv ketel aan te spreken. (maar ja die is hier niet) het syteem is niet zo slim om dan automatisch de ketelrelais op de hce 80 in te schakelen.

dit soort systemen werken het beste als ze correct zijn geconfigureert.

[Voor 5% gewijzigd door miciel op 12-02-2020 22:43]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@miciel das het punt juist. Die hce stuurt dus gewoon als er een van de groepen warmtevraag heeft. Dit staat zover ik terug vind helemaal los van een aparte ketelaansturing vanuit de evohome.

Aparte regeling is netter, zoals gezegd stuurt de evohome de ketel anders aan dan de zones.
Staat overigens los van dit vraagstuk, aangezien dit gewoon zou moeten werken.

@Prosperr al geprobeerd of de ketel wel aan slaat als je de aders met elkaar verbindt? En de aansluiting van de draden tussen ketel en hce80 al bekeken?

[Voor 46% gewijzigd door MikeyMan op 12-02-2020 23:19]

• miciel
MikeyMan schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:54:
@miciel das het punt juist. Die hce stuurt dus gewoon als er een van de groepen warmtevraag heeft. Dit staat zover ik terug vind helemaal los van een aparte ketelaansturing vanuit de evohome.
om het makkelijker te maken ga ik even beide situaties uitleggen.

situatie 1
alle ruimte thermostaten thermostaatknoppen etc. hangen aan de evohome.
ook de hce80 hangt aan de evohome. ze werken dus samen.
maar de evohome heeft min of meer de leiding in wat er gebeurt.
de evohome laat via de hce80 de cv ketel laten branden als er een warmtevraag binnenkomt.
zie https://www.youtube.com/watch?v=r_5X_CGVi_g&t

situatie 2
er hangen een paar ruimte thermostaten aan de hce 80. deze zorgen ervoor dat als er vraag is, de hce 80 en de cv ketel inschakelt. de thermostaatkranen van de radiatoren hangen aan de evohome. en deze staat niet in verbinding met de cv ketel. hier werken de evohome en de hce 80 onafhankelijk van elkaar. bij warmtevraag van de evohome gebeurt er niks. totdat een van de thermostaten welke op de hce 80 aangesloten zit het koud krijgt en een signaal geeft. dat de ketel moet gaan branden. omdat de cv ketel toch moet draaien voor de ruimtes met kamerthermostaat (welke aan de hce 80 hangen) wordt het ook warm in de ruimtes waar de thermostaatkranen aan de evohome hangen.
zie https://www.youtube.com/watch?v=9ekE2QbFjwU

bij situatie 1 is het van belang dat evohome en de hce 80 goed op elkaar zijn ingesteldt.
(zie filmpje hoe dat moet) de evohome zorgt namelijk voor de ketelsturing.

bij situatie 2 maakt het inderdaad geen moer uit. en zou de cv ook moeten draaien als de evohome niet goed staat. bij situatie 2 zou ts moeten kijken of als hij een kamerthermostaat van een ruimte waar vloerverwarming ligt wat omhoogdraait of de cv ketel gaat branden.

edit:
meestal is situatie 1 van toepassing. als dan de evohome niet goed staat ingesteld dan heb je een probleem.
ts zou er ook situatie 2 van kunnen maken. waarschijnlijk moet er wel nog een draadloze thermostaat bij.
ts zal vermoedelijk de evohome als temperatuur sensor gebruiken. voor de woonkamer.
(dit kan namelijk in situatie 1.)

ik ga uit van situatie 1 waarin de boel niet goed is geconfigureerdt en dat dit een probleem veroorzaakt.
wat ook bij situautie 2 kan is de thermostaat welke aan de hce 80 hangt hun verbinding kwijt zijn
boel opnieuw koppelen wil ook wel een handje helpen.

maar hoe je in situatie 2 een storing krijgt behalve dat een thermostaat een verbinding kwijt is ?
geen flauw idee. msischien dat er te weining gestookt wordt in de ruimtes. welke aan de hce 80 hangen.
(eigenlijk maken we er daarom altijd situatie 1 van.)

[Voor 44% gewijzigd door miciel op 13-02-2020 10:20. Reden: edit: en spelfouten.]

• Prosperr
Dank voor alle reacties en het meedenken.
Ik heb gisteren 1 van de 8 MT4 motortjes vervangen van omdat dat rode lipje erin (NC) niet meer omhoog ging als er warmtevraag was.

Ik heb dus de HCE80 van de stroom gehaald en t mototje vervangen.
Nadat ik de stroom er weer opzette leek het goed te werken.
Vanochtend was de vloerverwarming iig wél aan toen ik beneden kwam.

Ik ga even checken of hij het nu wel doet, dan zou het dus hebben gelegen aan een simpele herstart van de HCE80 (en niet aan de CV ketel die ik reeds 8x had herstart..).

Ik laat weten hoe hij het nu doet als ik zo thuiskom.

@miciel situatie 1 is idd van toepassing

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Prosperr @miciel Ik mag dan een mierenneuker zijn, maar dit klopt echt niet in de huidige situatie:
alle ruimte thermostaten thermostaatknoppen etc. hangen aan de evohome.
ook de hce80 hangt aan de evohome. ze werken dus samen.
maar de evohome heeft min of meer de leiding in wat er gebeurt.
de evohome laat via de hce80 de cv ketel laten branden als er een warmtevraag binnenkomt.
De evohome heeft in de situatie waarin de HCE80 is verbonden met de ketel via een draad geen enkele invloed op het al-dan-niet stoken van de ketel...
Enige wat de evohome in dit scenario voor elkaar krijgt is een zone openen.

De HCE80 zal altijd pin 5 en 6 aansturen als één van de zones warmtevraag heeft. Zone aan - ketel aan, zone uit - ketel uit. Niets meer, niets minder.

Het is voor zover ik weet overigens wel zo dat er een check plaatsvindt of de motoren reageren. Als deze stuk of afwezig zijn doet ie gek.

Goed om te zien dat de vloerverwarming het doet.
Ik denk dat het overigens geen kwaad kan om alsnog een DBR91 op te hangen. Zoals ik zei; de evohome stuurt de ketel en zones niet altijd tegelijk aan.

• Prosperr
@MikeyMan Ok duidelijk. Ik ga even testen en als het nog niet lekker gaat koop ik een BDR91.

• miciel
Prosperr schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:44:
@MikeyMan Ok duidelijk. Ik ga even testen en als het nog niet lekker gaat koop ik een BDR91.
zet even radiatorthermostaat (hc92) op 25 graden en wacht 5 minuten. en kijk of uw cv ketel aanslaat.
dit kan je zien op het display van je cv ketel. gebeurt er niks is er een draadloze relaisbox nodig.
(bdr91)
MikeyMan schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:27:
@Prosperr @miciel Ik mag dan een mierenneuker zijn, maar dit klopt echt niet in de huidige situatie:

De evohome heeft in de situatie waarin de HCE80 is verbonden met de ketel via een draad geen enkele invloed op het al-dan-niet stoken van de ketel...
Enige wat de evohome in dit scenario voor elkaar krijgt is een zone openen.
na het toevoegen van de hcr 80 ook nog de hr92 toevoegen aan de evohome. maar de hr92 hangt dan enkel aan de evohome. de evohome kan niet je cv ketel aansturen omdat de draadloze ontvanger ontbreekt.
(handig systeem.)

je zou verwachten dat de evohome ook het ketelcontact(relais) van de hce80 in zou kunnen schakelen voor het moment dat een radiatorthermostaat (hr92) warmte vraagt.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

miciel schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:42:

[...]

na het toevoegen van de hcr 80 ook nog de hr92 toevoegen aan de evohome. maar de hr92 hangt dan enkel aan de evohome. de evohome kan niet je cv ketel aansturen omdat de draadloze ontvanger ontbreekt.
(handig systeem.)
je zou verwachten dat de evohome ook het ketelcontact(relais) van de hce80 in zou kunnen schakelen voor het moment dat een radiatorthermostaat (hr92) warmte vraagt.
Heb niet zo'n zin om m'n config die eindelijk draait weer overhoop te gooien, maar ik denk dat dit een correcte analyse is. Als de HR92 niet aangemeld is op de HCE80, en er dus geen enkele zone aangestuurd wordt, zal de ketel niet aanspringen.

Wat er dan volgens mij zal gebeuren is dat de thermostaatkraan vol open gaat, en moet wachten op warmtevraag uit een andere zone die wel de ketel aan doet slaan.

• miciel
MikeyMan schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:52:
[...]

Heb niet zo'n zin om m'n config die eindelijk draait weer overhoop te gooien, maar ik denk dat dit een correcte analyse is. Als de HR92 niet aangemeld is op de HCE80, en er dus geen enkele zone aangestuurd wordt, zal de ketel niet aanspringen.

Wat er dan volgens mij zal gebeuren is dat de thermostaatkraan vol open gaat, en moet wachten op warmtevraag uit een andere zone die wel de ketel aan doet slaan.
begrijp ik. als het eenmaal werkt ben ik ook altijd blij. meestal ben ik wel er een keertje of 2 mee bezig.
voordat alles er goed en wel inzit.

wat betreft het wachten totdat de andere zone warmte vraagt zou inderdaad best wel kunnen dat je gelijk hebt.

• Prosperr
Nog even terugkoppeling op de verwarming:
Vanochtend was alles weer uit, en ik kreeg m niet aan de praat met warmtevraag. Ketel moeten herstarten.

Ik ga nu een relaisbox bestellen, echter is het mij nou nog steeds niet helemaal duidelijk of ik beter de BDR91 (aan/uit) of de R8810 (opentherm) moet nemen.

Dit kreeg ik als reactie op mijn vraag van een leverancier:

De HCE80 heb je nodig voor het regelen van de vloerverwarming. Wanneer je in de woning ook nog radiatoren hebt, dan heb je voor de ketelsturing ook nog een ketelmodule nodig.
De HCE80 is een apparaat wat werkt via OpenTherm, wil je de beste set up dan raad ik de OpenTherm module aan. Zo houd je het protocol hetzelfde wat het beste resultaat geeft. De OpenTherm module is de R8810. De BDR91 aan/uit en is ook mogelijk.
Je vindt de aansluitgegevens via de volgende pagina: https://wifithermostaten....aansluittabel-remeha.html

Is de HCE80 modulerend dan? Vloerverwarming is toch juist aan/uit?

• bert pit
Pfff.. sorry hoor.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16:07

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ja en nee, werkt met zowel een modulerende aansturing als niet (i.t.t. een klep). De kranen zijn net als de HR92, die kunnen ook gedeeltelijk open/dicht per zone (en vereist dus ook per zone een temp sensor voor correcte werking) dat is ook een soort van modulerend.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou de bdr91 halen, maar ik ben er welhaast zeker van dat dat niks op gaat lossen. Die doet niks anders dan de hce, namelijk het circuit sluiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prosperr
Even een update:

Ik heb de bdr91 geïnstalleerd (en in het evohome scherm gekozen voor de draadloze relaisbox voro warmtevraag).
Na een week in gebruik merk ik dat het probleem nog steeds bestaat, maar dat het raar genoeg voornamelijk voorkomt in de ochtend (nog steeds).

Als ik bij de ketel kijk zie ik dat het watericoontje vaak knippert en de ketel in een soort sluimerstand draait (geen vlammetje en hij brand ook niet). Als er dan warmtevraag is en de relaisbox aanspringt, dan schakelt de ketel niet naar CV.
Het lijkt erop dat het systeem water rondpompt ofzo, zonder dat er ergens een kraan openstaat (misschien druppelt er een kraan ergens?)

Er zit een 40L water vat in de ketel die op temp gehouden wordt, wellicht dat er daar iets niet goed gaat?
Ook staat de ketel in eco modus. Weet iemand wat deze ecostand inhoudt (Remeha Calenta Ace 40L)?

Het gekke is dus dat hij het altijd doet nadat er een warme kraan aangezet wordt, dan springt ie daarna door naar CV.

Iemand ideeën wat nog te proberen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
Sluit er een gewone thermostaat op aan. Als het dan werkt zit het in de aansturing met evohome.
Werkt het dan ook niet goed dan zit het in de ketel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert pit
Lees mijn post van 12 feb nog even.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prosperr
Ok ga ik proberen.
Kan ik de thermostaat kabel wisselen terwijl de ketel aan staat? Anders is het niet te testen want na een herstart werkt het gewoon met evohome.

• miciel
Prosperr schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:08:
Ok ga ik proberen.
Kan ik de thermostaat kabel wisselen terwijl de ketel aan staat? Anders is het niet te testen want na een herstart werkt het gewoon met evohome.
nee het is niet aan te bevelen.
je ketel weet niet dat er een andere thermostaat aanhangt.
(niet dat het nu wat uitmaakt aan/uit vervangen voor aan/uit)
maar als je een foutje maakt is je printplaat van je cv ketel stuk.

beter er gewoon je stekker even eruit halen. een aan uit themrostaat er aan hangen (stekker erin) en dan gewoon wachten totdat het koud wordt en de thermostaat een signaaltje geeft. thermostaat desnoods even met een lange kabel in je woon of slaapkamer neerzetten. raampje open. en afwachten.

je moet voor de fun even de handleiding van je cv ketel doorlezen.
deze ketel heeft zelf ook nog een dagprogramma. is dit niet toevalig geactiveerdt ?
(ja u leest het goed je cv ketel heeft een ingebouwde klokthermostaat)
waarbij ook de eco mode welke jij omschrijft weer in terug komt.
(alleen warmwater tappen hoort niet je cv ketel over te laten schakelen naar de dagmodus)

andere opties: met bdr91 hoort je ketel gewoon te branden.
zeker gezien je warmwater pakt je ketel wel gewoon brandt.
montuer voor je ketel laten komen verhaal uitleggen.
gokje 3 wegklep of een sensor. (of er lekt echt ergens een kraan somige ketels zijn er gevoelig voor)

[Voor 8% gewijzigd door miciel op 09-03-2020 01:41]

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True