Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Honeywell Evohome systeem vraag

Pagina: 1
Acties:

• Prosperr
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 04-05 21:22
Goedenavond,

Wij wonen sinds een aantal maanden in ons nieuwe verbouwde huis en daarbij hebben wij het Evohome systeem icm een Remeha Calenta Ace 40L laten plaatsen.
Alles lijkt goed te werken maar toch merkte ik dat er vaak momenten waren (vooral s ochtends) dat ik benenden kwam en de verwarming niet was aangeslagen. Wat meer onderzoek gedaan en het lijkt erop dat de ketel niet schakelt naar CV (als de thermostaat dat wel wil). Pas als ik de warme kraan aanzet (douchen in de meeste gevallen) dan kan de ketel daarna doorschakelen naar CV en warmt het huis op.

Het lijkt er dus op dat de thermostaat niet de vlam kan ontbranden voor de CV.

Nu heb ik niet echt veel verstand van ketels maar ik wil dit toch graag uitzoeken voordat ik er iemand naar laat kijken.

Ik heb zelf alle onderdelen besteld dus wellicht dat ik iets vergeten ben erbij te installeren?

De situatie is als volgt (wellicht overbodige info):

CV ketel op zolder, hierin zit een thermostaat kabel aangesloten en naar de begane grond naar de HCE80.
Onder de HCE80 zit een 8 groeps vloerverwarming (Therminon). Op elke groep/buis zit een MT4 motortje.
Buizen 1-3 zitten samen op groep 1 van de HCE80, buizen 4-6 op groep 3 (samen is dit de hele begane vloer). Deze gaan altijd samen aan of uit.
Buis 7 loopt 1 verdieping omhoog naar de badkamer en zit op groep 4 van de HCE80 en buis 8 loopt naar de badkamer op zolder en zit op groep 5. In beide badkamers hangt een ronde thermostaatknop om daar de temp te voelen en eventueel warmer te zetten.
In de zitkamer hebben we zo'n schermpje.
De overige kamers in huis hebben een radiatorknop en zijn dus ook per ruimte in te stellen.

Er zit aan de HCE80 nog een wit kastje voor de wifi ontvangst.

Ik heb wel met Honeywell gesproken en die vroegen mij welke relaisbox ik heb. Die heb ik dus niet.
Is deze nodig? De ketel is een modulerende ketel heb ik begrepen, maar kan het Evohome systeem de ketel überhaupt wel aansturen zonder relais?

Overigens in het instellingen menu van Evohome zie je bij "systeem apparatuur": Ketelregeling staan.
Die staat nu op "geen". De andere opties zijn: Draadloze relaisbox of Opentherm module.
Ik weet niet of dit aangepast moet worden?

Als er iemand tips heeft hoor ik het graag.

Dank alvast!

• Prosperr
Sethro schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 06:14:
Waar zit die thermostaat kabel precies op aangesloten? Via die kabel zou de cv aangestuurd moeten worden om aan te gaan wanneer nodig.
Ik heb de ketel opengemaakt en daar zie ik een aantal aansluitingen:
Groen: R-Bus (hier zit de thermostaatkabel op aangesloten)
Rood: BL (met een dicht slotje)
Rood: RL (met een open slotje)
Wit: Tout (met een huisje en temp icoontje)
Blauw: Tdhw (met een kraan en temp icoontje)

De vraag is denk ik dan: heb je een relais module nodig als deze kabel direct op de ketel zit aangesloten?

• Prosperr
De HCE80.. kan deze überhaupt de ketel aansturen?

• Prosperr
miciel schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:20:
e soms hangen we de module in de cv ketel. ;)

je hebt in de woonkamer het evohome sherm. (thermostaat)
hierop kan je dus alle ruimtes zien.
bij deze unit zit meestal ook de ontvanger.

ook moeten je thermostaatkranen ergens aan gehangen worden.
deze kunnen niet aan de vloerunit. wel aan je evohome thermostaat.
en bijbehorende ontvanger.

ik begrijp de functie van de draad niet.(1)
je ketel kan maar 1 thermostaat aan.
analoge regeling kan met printplaat.(1)

wat als je een thermostaat knop (radiator) opendraait wat gebeurt er dan ?
We hebben het evohome schermpje op een houder in de zitkamer idd, maar hiernaast dus geen ontvanger. Aan de HCE80 in de kast (boven de 8 groeps vloerverwarming verdeler en pomp) zit ook een wit kastje zonder knopje erop. Volgens mij de HRA80. De radiatorknoppen kunnen dus blijkbaar praten met de HCE80 middels deze HRA80. Op het evohome scherm kan ik ook zien of alle zones kunnen communiceren en dat gaat goed.
Het enige wat dus niet goed gaat is dat geen enkele zone de ketel kan aansturen op cv vraag op het moment dat de vlam uit is.

Als ik een modulerende relaisbox nodig heb dan sluit ik die aan naast de ketel op zolder middels deze thermostaatkabel ipv naar beneden toe? Die hele kabel van boven naar beneden is dus niet nodig?

Evohome raadde mij weer juist aan om een on/off relaisbox te nemen, dus welke is nou beter?

En daarnaast hebben de beide badkamers dus ook een thermostaat (die ronde) die ook praat met het gehele systeem (ik denk via die HRA80).

• Prosperr
MikeyMan schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:59:
[...]

De hce80 kan zelf een ketel aansturen, maar dan moet je hem wel bedraad met de ketel verbinden.

@Prosperr de hra80 is de antenne die nodig is voor communicatie met de hce80.
Ik zou als ik jou was, gebruikmakend van vloerverwarming en zonesturing, gaan voor de aan/uit aansturing. Ofwel de bdr91.
De modulerende variant heeft de neiging om de ketel de hele dag aan te sturen.
Op dit moment loopt er een thermostaat kabel vanaf de HCE80 helemaal naar boven en zit op de ketel aangesloten op de R-Bus. Hij is dus nu bedraad aangesloten.
Verwarmen doet ie ook, alleen moet de ketel aanstaan (en dat gebeurt pas nadat je warm water hebt gevraagd uit een kraan).
Uit zichzelf de verwarming aan zetten lukt dus niet...

Wat is de toegevoegde waarde van een bdr91? Die zorgt ervoor dat de ketel wel aanspringt als er warmtevraag is (vanuit welke zone dan ook)?

• Prosperr
Als ik de ketel herstart (al vaak gedaan toen het s ochtends koud was beneden) dan schakelt de ketel prima naar warmtevraag van de CV. Het lijkt dus niet te werken als de ketel in "rust" komt en dan gaat de vlam uit ofzo?

Dan opstarten voor CV doet ie dus niet.

In de ketel zit een R-Bus (groene) aansluiting, als ik het goed heb begrepen is dat voor aan/uit én modulerend idd..

Zou het misschien aan iets anders kunnen liggen, een schakelaar in de ketel die niet goed functioneert?

Of is het 100% zeker de missende relais..?

• Prosperr
Weet iemand of de instelling op het evohome scherm zelf wel goed staat?
Bij ketel regeling staat nu “Geen”.
Andere opties zijn: “draadloze relaisbox” of “opentherm module”.
Moet ie niet op opentherm staan?

• Prosperr
bert pit schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:45:
De HCE80 is niet opentherm. Hij is ontworpen voor vloerverwarming en daar heeft opentherm nauwelijks zin. Daarnaast heb je in VV systemen kranen of kleppen zitten die gaan open en dicht en verhouden zich slecht met openterm. Je ketel moduleert gewoon op DeltaT.

Je kunt de HCE80 bedraad aansturen of draadloos. In dat laatste geval heb je een BDR91 nodig. Als je de evotouch installeert en hij vraagt , moet de ketel aangestuurd worden bij warmte vraag, dan is dat bij aan/uit relais is dit JA (bij opentherm NEE).

Mocht je ketel nog niet goed werken na de juiste instelling, koppel dan een aan/uit thermostaat om te controleren of het werkt. Werkt dat ook niet goed, dan is er iets met je driewegklep aan de hand.
Dan lijkt het erop dat een bedrade connectie vanaf de HCE80 met deze ketel niet echt lekker werkt. Ik lees dat de aansluiting in de ketel zelf (R-Bus) voor aan/uit én modulerend is. Ik kan m nergens anders op aansluiten dan denk ik?

Weet iemand of ik in de instellingen van de ketel dit kan/moet omzetten naar aan/uit (als ie nu op modulerend staat)?

• Prosperr
Hi Miciel,

Als bij installatie gekozen zou worden voor een bedrade optie, wat staat er dan in het menu bij Ketel Regeling?

Of verdwijnt die hele optie dan?

• Prosperr
Dank voor alle reacties en het meedenken.
Ik heb gisteren 1 van de 8 MT4 motortjes vervangen van omdat dat rode lipje erin (NC) niet meer omhoog ging als er warmtevraag was.

Ik heb dus de HCE80 van de stroom gehaald en t mototje vervangen.
Nadat ik de stroom er weer opzette leek het goed te werken.
Vanochtend was de vloerverwarming iig wél aan toen ik beneden kwam.

Ik ga even checken of hij het nu wel doet, dan zou het dus hebben gelegen aan een simpele herstart van de HCE80 (en niet aan de CV ketel die ik reeds 8x had herstart..).

Ik laat weten hoe hij het nu doet als ik zo thuiskom.

@miciel situatie 1 is idd van toepassing

• Prosperr
@MikeyMan Ok duidelijk. Ik ga even testen en als het nog niet lekker gaat koop ik een BDR91.

• Prosperr
Nog even terugkoppeling op de verwarming:
Vanochtend was alles weer uit, en ik kreeg m niet aan de praat met warmtevraag. Ketel moeten herstarten.

Ik ga nu een relaisbox bestellen, echter is het mij nou nog steeds niet helemaal duidelijk of ik beter de BDR91 (aan/uit) of de R8810 (opentherm) moet nemen.

Dit kreeg ik als reactie op mijn vraag van een leverancier:

De HCE80 heb je nodig voor het regelen van de vloerverwarming. Wanneer je in de woning ook nog radiatoren hebt, dan heb je voor de ketelsturing ook nog een ketelmodule nodig.
De HCE80 is een apparaat wat werkt via OpenTherm, wil je de beste set up dan raad ik de OpenTherm module aan. Zo houd je het protocol hetzelfde wat het beste resultaat geeft. De OpenTherm module is de R8810. De BDR91 aan/uit en is ook mogelijk.
Je vindt de aansluitgegevens via de volgende pagina: https://wifithermostaten....aansluittabel-remeha.html

Is de HCE80 modulerend dan? Vloerverwarming is toch juist aan/uit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prosperr
Even een update:

Ik heb de bdr91 geïnstalleerd (en in het evohome scherm gekozen voor de draadloze relaisbox voro warmtevraag).
Na een week in gebruik merk ik dat het probleem nog steeds bestaat, maar dat het raar genoeg voornamelijk voorkomt in de ochtend (nog steeds).

Als ik bij de ketel kijk zie ik dat het watericoontje vaak knippert en de ketel in een soort sluimerstand draait (geen vlammetje en hij brand ook niet). Als er dan warmtevraag is en de relaisbox aanspringt, dan schakelt de ketel niet naar CV.
Het lijkt erop dat het systeem water rondpompt ofzo, zonder dat er ergens een kraan openstaat (misschien druppelt er een kraan ergens?)

Er zit een 40L water vat in de ketel die op temp gehouden wordt, wellicht dat er daar iets niet goed gaat?
Ook staat de ketel in eco modus. Weet iemand wat deze ecostand inhoudt (Remeha Calenta Ace 40L)?

Het gekke is dus dat hij het altijd doet nadat er een warme kraan aangezet wordt, dan springt ie daarna door naar CV.

Iemand ideeën wat nog te proberen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prosperr
Ok ga ik proberen.
Kan ik de thermostaat kabel wisselen terwijl de ketel aan staat? Anders is het niet te testen want na een herstart werkt het gewoon met evohome.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True