Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:03
Mijn schoonzus en zwager zijn toe aan een nieuwe desktop als vervanging van hun 8 jaar oude pc. Die was erg traag geworden (geen SSD, slechts 4 GB geheugen etc.). Ze vroegen mij of ik hen een kant-en-klare computer kon aanraden. Het budget is max. € 750.

Ze gebruiken de pc voor de administratie van hun eigen klusbedrijf (maken van facturen, offertes,enz.) in Office, eenvoudige geluidbewerking (rippen cd's) tbv muziekles, surfen op internet en incidenteel het maken van korte video's van klussen en van de vakanties.

Full HD scherm, muis en toetsenbord nemen ze mee van de oude pc.

Ik kwam deze kant en klare pc tegen:
https://www.bol.com/nl/p/...pp#product_specifications

Deze heeft een 512 GB SSD die groot genoeg is, voldoende opslag voor de video's op de extra 2B harde schijf en 8GB geheugen. Ik twijfel alleen of de Intel i5-9400 processor snel genoeg is voor het bewerken van Full HD video's.
Het lijkt me van wel, want op de site van Pinnacle 23Studio (hett programma waar ze hun video's mee bewerken) staat dat een intel Core i5 volstaat.

Eventueel zou er nog een externe cd/dvd brander bijkomen. Naast het rippen van CD's brandt mijn schoonzus nog regelmatig DVD's. Ik zag dat je voor ca. € 30 een externe brander haalt.

Wat denken jullie? Volstaat deze pc voor hen?

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Beste antwoord (via nocalimero op 10-02-2020 20:08)

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:57
Meh die i5 zou ik me niet eens zo heel druk over maken, tenzij het videobewerken van 'incidenteel' naar 'regelmatig' gaat, maar 8GB geheugen is anno 2020 toch wel the bare minimum, zou eerder kijken naar 16GB minimaal (of er natuurlijk 8GB bijprikken).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:35
Op zich zou dat wel moeten lukken :)
Wanneer je zelf niet wilt gaan bouwen zou ik ook zeker eens kijken naar aanbiedingen van winkels, je hebt net pech dat je te laat bent voor de MM btw weg ermee dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-06 15:31
Als ik op het linkje klik zie ik niks? Maar je kan er beter zelf een samenstellen hoor. Dan is de desktop op maat gemaakt naar jouw wensen. Meestal ben je dan nog goedkoper uit dan als een Desktop PC koopt van bijvoorbeeld het merk HP ofsow. De webshop www.azerty.nl zet ook gelijk de pc voor je in elkaar.

https://azerty.nl/basket/...xO2k6MjQ2NDIwNztpOjE7fQ==
Voor € 764,63, er zit geen windows bij maar die kan je voor de helft van de prijs via google shopping voor twee tientjes kopen. Vervolgens download je de nieuwste versie van Windows 10 op deze site https://heidoc.net/joomla...-office-iso-download-tool.

[ Voor 37% gewijzigd door Glamourt op 10-02-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
Glamourt schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:29:
Als ik op het linkje klik zie ik niks? Maar je kan er beter zelf een samenstellen hoor. Dan is de desktop op maat gemaakt naar jouw wensen. Meestal ben je dan nog goedkoper uit dan als een Desktop PC koopt van bijvoorbeeld het merk HP ofsow. De webshop www.azerty.nl zet ook gelijk de pc voor je in elkaar.

Voor € 640,58, er zit geen windows bij maar die kan je via google shopping voor twee tientjes kopen. Vervolgens download je hem via deze site https://heidoc.net/joomla...-office-iso-download-tool.

https://azerty.nl/basket/...6MTtpOjE5NTgxOTtpOjE7fQ==
Dank je. Ik ga je link zo even checken.

De pc die ik had gevonden is deze:
pricewatch: Acer Aspire XC-886 I5811
Voor € 599 verkrijgbaar bij Bol.com. Dat is dus ruim binnen het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Laatst online: 09-06 21:05
Glamourt schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:29:

https://azerty.nl/basket/...6MTtpOjE5NTgxOTtpOjE7fQ==
Voor € 640,58, er zit geen windows bij maar die kan je voor de helft van de prijs via google shopping voor twee tientjes kopen. Vervolgens download je de nieuwste versie van Windows 10 op deze site https://heidoc.net/joomla...-office-iso-download-tool.
In je Azerty build zit niet eens een CPU...
Een GTX 1650 is ook totaal niet nodig om af en toe eens een eenvoudig filmpje in elkaar te boxen... dan kan je ook een GT1030 er in stoppen of gewoon een Intel i5 nemen met ingebouwde GPU (of de Ryzen 3400G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
Inrage schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:33:
[...]

In je Azerty build zit niet eens een CPU...
Een GTX 1650 is ook totaal niet nodig om af en toe eens een eenvoudig filmpje in elkaar te boxen... dan kan je ook een GT1030 er in stoppen of gewoon een Intel i5 nemen met ingebouwde GPU (of de Ryzen 3400G)
De Intel i5-9400 is dus genoeg om zo nu en dan een Full HD video te bewerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-06 15:31
Ik zie het, heb hem toegevoegt, denk dat er iets mis ging.

Maar voor dat geld heb je wel veel meer waar voor je geld dan een GT1030. Met een GTX 1650 ben je meer future proof. Die GT 1030 kan je over 2 jaar alweer vervangen als je het red. Voor videobewerken wilt je wel dat het lekker vlot gaat

Ja De Intel i5-9400 is goed genoeg. Die is vrijwel hetzelfde als een Ryzen 5 2600 kwa performance

[ Voor 14% gewijzigd door Glamourt op 10-02-2020 13:38 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• The_Admin
Meh die i5 zou ik me niet eens zo heel druk over maken, tenzij het videobewerken van 'incidenteel' naar 'regelmatig' gaat, maar 8GB geheugen is anno 2020 toch wel the bare minimum, zou eerder kijken naar 16GB minimaal (of er natuurlijk 8GB bijprikken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@The_Admin dat was ook mijn eerste gedachte, maar premade 16 GB geheugen pc's zitten toch snel 700 euro of meer. Dat is meteen het maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
99ruud99 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:58:
@The_Admin dat was ook mijn eerste gedachte, maar premade 16 GB geheugen pc's zitten toch snel 700 euro of meer. Dat is meteen het maximum.
Oke, als dat budget nu dusdanig vast staat dat daar geen ruimte voor is zou ik op z'n minst een mobo uitzoeken waar je later het geheugen kan vervangen of bijprikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
yups, dat was eigenliijk mijn eerste gedachte, waarom niet een pc met 1x8 GB , en dan later nog eens 8 GB erbij wanneer dit nodig is. Dan krijg je genoeg RAM voor de gewone man (of vrouw natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
The_Admin schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:38:
Ik zat zelf ook al te twijfelen over het geheugen. Ik krijg niet heel duidelijk hoeveel geheugen slots er nu in de Acer pc zitten die ik al had gevonden. Ik zie sites waar 4 slots in Acer Aspire pc's zitten, andere sites geven weer 2 geheugen slots aan.
Er zit natuurlijk nog ruimte in het budget. Mochten er inderdaad 4 slots in zitten, dan kan ik altijd nog 2 reepjes van 4GB erbij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: HP Pavilion Desktop TP01-0313nb

16GB RAM er in zetten en 2048MB toevoegen aan Vega11 en klaar

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1