Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-06 20:27
Mijn werkgever betaald geen pensioen. Nu vroeg ik mij af wat een normaal bedrag is wat je werkgever hier normaal voor ter beschikking stelt per maand?

Dit zodat ik een beter beeld heb van mijn salaris tov anderen. En zodat ik ook een idee heb van wat ik maandelijks zelf apart moet zetten.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:46
Geen idee. Ik zou moeten uitzoeken hoeveel dat bij mij is. Maar ik zou er een of twee cao's of pensioenfondsen op naslaan. BPF bouw voor werknemers in de bouw/ abp voor ambtenaren of stipp voor flexwerkers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:57
Wat heb je zelf al gevonden?

En tja, ergens tussen 0% en 100% van de totale pensioenpremie. Die premie verschilt vervolgens weer of het een doorsneepremie (bedrijfs(tak)pensioenfonds, zie grote pensioenfondsen, kan >20%) of leeftijdsgebonden staffelpremie (pensioenverzekeraar, zie staffels online) betreft. De grondslag van de premie kan ook verschillen, bijvoorbeeld het salaris of salaris minus AOW franchise.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 09-02-2020 23:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-06 17:01
Zoals hier boven gezegd, ligt aan heel veel zaken en is ook naar eigen wens. Hier is het circa 5% van het brutoloon en loopt op, hoe ouder je wordt, 100% betaald door de werkgever maar het opbouwpercentage vind ik zelf te weinig. Zegt dus eindelijk niet zoveel. Ik leg nu zelf niets in, bij mijn oude werkgever bijna 100 euro per maand (met een lager loon) en deed de werkgever er nog een keer een paar 100 bij.

Wat voor pensioen wil je uiteindelijk hebben (bedrag op pensionering gebaseerd op hoeveel jaar uit betalen)? Wat voor regeling (beschikbare premie, middelloon regeling of eindeloon regeling)? Wat is het rekenrendement?

Hoe eerder je begint, hoe minder je hoeft op te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:06

Zenix

BOE!

507,49 buto per maand bij ABP met bruto loon van 3521. Dat is 2/3 van de premie. https://www.abp.nl/pensioen-bij-abp/pensioenpremie/

Het is ook afhankelijk van de CAO en bedrijfstak. Bij PFZW had ik eerder 1/2, dus wat minder inleg.

Mijn totale inleg is 725 per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Er zijn 2 topics hier op Tweakers waar je eens kan grasduinen.

Het "wat verdient een ICT GoTer"
Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)

En het pensioen topic

Hangt echt van super veel zaken af en is meestal niet 1:1 met iemand te vergelijken.

[ Voor 34% gewijzigd door Barrycade op 10-02-2020 00:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:15

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Belangrijke factoren:

1. Salaris
2. Leeftijd (als je DC regeling hebt)
3. Staffel
4. Verhouding betaling werkgever/werknemer

Kortom, je kunt het niet zomaar 1 op 1 vergelijken met je collega's.

Mijn tips:

1. Zoek uit of je een DB of DC regeling hebt
2. Als je DC hebt (grote kans), kijk naar de staffel en vergelijk die met de fiscaal max staffel
3. Bekijk hoeveel premie voor jouw leeftijd wordt betaald door de werkgever
4. Kijk op pensioenregister naar jouw pensioen en bepaal voor jezelf of je dat voldoende vindt

En dan hopen dat je rechtstreeks bij een verzekeraar zit ipv een pensioenfonds :)

[ Voor 8% gewijzigd door We Are Borg op 10-02-2020 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

Freddy22 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 22:50:
Mijn werkgever betaald geen pensioen. Nu vroeg ik mij af wat een normaal bedrag is wat je werkgever hier normaal voor ter beschikking stelt per maand?

Dit zodat ik een beter beeld heb van mijn salaris tov anderen. En zodat ik ook een idee heb van wat ik maandelijks zelf apart moet zetten.

Alvast bedankt!
Ik zou eens kijken in de diverse topics hier over salaris... o.a. inderdaad Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)

Een beetje goed werkgever (imho) betaalt zo'n 5-10% van het bruto salaris aan pensioenpremie. Het is verstandig om in totaal zo tussen de 10-20% van je salaris in te leggen voor je pensioen (als je verder niks anders hebt geregeld m.b.t. je ouwe dag). (rekensommetje is als volgt: je werkt ongeveer 3 keer zoveel jaar als je pensioen hebt, om uit te komen op een pensioen dat gelijk is aan je netto salaris moet je dus dik 30% van je netto salaris inleggen - maar omdat je pensioen bruto kunt inleggen komt dat neer op ongeveer 20% van je bruto salaris minus het deel dat via AOW geregeld wordt).

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-06 22:30

Qwerty-273

Meukposter

Een andere rekensom en inschattingswerk kan zijn om te kijken naar het gemiddelde levenseinde in jouw familie. Als daar uit blijkt dat er in jouw familie behoorlijk vroeg (relatief natuurlijk) mensen overlijden, heeft het wellicht weinig toegevoegde waarde om nu en de komende decennia zoveel geld opzij te zetten ipv het nu te gebruiken. Daar moet je natuurlijk wel met een eventuele overlevende partner en/of kinderen rekening mee houden. Al is het nabestaandenpensioen tegenwoordig ook behoorlijk uitgekleed tot niets.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-06 20:27
Thanks all, ik had inderdaad al verschillende topics en sites bekeken maar op een gegeven moment zag ik door de bomen het bos niet meer.

Wat logisch is gezien de verscheidene factoren die meespelen. Ik heb nu in ieder geval wat meer duidelijkheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Ik ben ook wel benieuwd...
Mijn werkgever biedt ook geen pensioen, maar heeft een beschikbare premieregeling van 7% over het jaarsalaris inclusief vakantiegeld. Hier kan ik dan vervolgens mee doen wat ik wil.
Pagina: 1