Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylannx3
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11-2024
Hi Tweakers,

Inmiddels heb ik al mijn gesprekken gehad en ben ik als enige kandidaat over voor mijn sollicitatie. Enige wat nu nog vereist is een positieve uitslag voor het assessment. Het assessment bestaat uit een interviewgesprek met een psycholoog, rollenspel en een online persoonlijkheidstest. Iemand enige ervaring met assessments of met dit assessmentbureau?

Alvast dank voor jullie inbreng en tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:24
Om wat voor functie gaat het waar je op hebt gesolliciteerd?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:14

Zenix

BOE!

Geen intelligentietesten? Dan zou ik mij niet al te druk maken.

- Interview met psycholoog, wees gewoon jezelf.
- rollenspel, probeer het altijd positief te benaderen (denk bijvoorbeeld aan belangrijke competenties van de vacature, zoals samenwerken)
- Persoonlijkheidstest, totaal nutteloos, dus vul hem maar gewoon in. https://www.ad.nl/ad-werk...-gebakken-lucht~a7599f46/
https://www.trouw.nl/opin...onlijkheidstest~b491b1e3/

Ik heb geen goede ervaring met assessments. De eerste keer kreeg ik alleen een persoonlijkheidstest (diegene die nutteloos zijn) op basis daarvan afgewezen. De tweede keer kreeg ik de hele rits inclusief intelligentietest. Dat assessment was gericht op managers, deed dezelfde met een aantal mensen die in de tweede kamer zaten. Terwijl mijn functie (systeembeheerder) helemaal niks met de competenties van een manager te maken heeft. Het ging voor de rest wel prima, maar weer nutteloos. Zo'n test kost duizenden euro's.

Sindsdien heb ik mijn eigen assessment voor bedrijven die mij willen aannemen. Diegene zonder assessment gaan door naar de volgende ronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylannx3
Zenix schreef op zondag 9 februari 2020 @ 19:07:

- Interview met psycholoog, wees gewoon jezelf.
- rollenspel, probeer het altijd positief te benaderen (denk bijvoorbeeld aan belangrijke competenties van de vacature, zoals samenwerken)
- Persoonlijkheidstest, totaal nutteloos, dus vul hem maar gewoon in. https://www.ad.nl/ad-werk...-gebakken-lucht~a7599f46/
https://www.trouw.nl/opin...onlijkheidstest~b491b1e3/

Ik heb geen goede ervaring met assessments. De eerste keer kreeg ik alleen een persoonlijkheidstest (diegene die nutteloos zijn) op basis daarvan afgewezen. De tweede keer kreeg ik de hele rits inclusief intelligentietest. Dat assessment was gericht op managers, deed dezelfde met een aantal mensen die in de tweede kamer zaten. Terwijl mijn functie (systeembeheerder) helemaal niks met de competenties van een manager te maken heeft. Het ging voor de rest wel prima, maar weer nutteloos. Zo'n test kost duizenden euro's.

Sindsdien heb ik mijn eigen assessment voor bedrijven die mij willen aannemen. Diegene zonder assessment gaan door naar de volgende ronde.
Thanks voor je feedback! Ik heb wel een capaciteitentest die ik online moest maken, maar me HR recruiter heeft gezegd dat hier niet op afgerekend wordt. Ik krijg sowieso een rollenspel en nog een interview :) Ben zeer benieuwd wat mij te wachten staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Het gaat overigens schijnbaar om een functie als Product Owner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:49

ZieMaar!

Moderator General Chat
In rollenspellen helpt t als je oog hebt voor de ander. Als het goed is krijg je voorzet na voorzet, kop ze in. Probeer niet extreem bijdehand te zijn, maar heb oog voor de ander, benoem emoties etc.

Intelligentietesten kan je niet echt oefenen (als in beter worden), maar je kan ze flink verknallen als je het systeem niet kent. Dus even oefenen is toch slim.

Ik heb er een paar jaar geleden wel eens een gedaan van een dag, herkende me ook wel in de uitslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylannx3
ZieMaar! schreef op zondag 9 februari 2020 @ 19:37:
In rollenspellen helpt t als je oog hebt voor de ander. Als het goed is krijg je voorzet na voorzet, kop ze in. Probeer niet extreem bijdehand te zijn, maar heb oog voor de ander, benoem emoties etc.

Intelligentietesten kan je niet echt oefenen (als in beter worden), maar je kan ze flink verknallen als je het systeem niet kent. Dus even oefenen is toch slim.

Ik heb er een paar jaar geleden wel eens een gedaan van een dag, herkende me ook wel in de uitslag.
Thanks! Had je uiteindelijk een positief advies gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dylannx3 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 19:39:
[...]

Thanks! Had je uiteindelijk een positief advies gekregen?
Yup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:02
ZieMaar! schreef op zondag 9 februari 2020 @ 19:37:
Maar ook niet teveel, want dan is het resultaat dat je meelevend bent en geen stevigheid kent.
Als het om een specifieke functie gaat (welke waarschijnlijk dan ook min of meer terug komt in het rollenspel), denk van tevoren na over welk probleem je in zo'n functie kan krijgen. Bijv. adviseur > lastige klant, of verkoper > kritische koper, leidinggevende > boze medewerker, etc. Welk gedrag is daarbij belangrijk of je kan je verwachten van je tegenspeler. Op internet staan wel oefeningen met rollenspellen. Lees sowieso de teksten op dat moment goed en zet eea op papier. Belangrijkste blijft m.i. jezelf blijven, want veel tips onthou je niet en maak je het jezelf moeilijk mee. Je bent wie je bent.

Hopelijk krijg je wel meerdere rollenspellen, zodat je kan ervaren en verbeteren. Je merkt kort erna wel wat goed en minder goed ging, wellicht wordt er zelfs geëvalueerd of met een time-out. In mijn ontwikkelassessment een tijdje terug kreeg ik er maar eentje, wat m.i. een vlak en te eenzijdig beeld gaf in de rapportage. LTP ken ik verder niet, het zal allicht per bedrijf of type assessment verschillen.

Succes iig!

[ Voor 9% gewijzigd door Aardwolf op 10-02-2020 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kern32
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-10-2024
Dylannx3 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 18:20:
Hi Tweakers,

Inmiddels heb ik al mijn gesprekken gehad en ben ik als enige kandidaat over voor mijn sollicitatie. Enige wat nu nog vereist is een positieve uitslag voor het assessment. Het assessment bestaat uit een interviewgesprek met een psycholoog, rollenspel en een online persoonlijkheidstest. Iemand enige ervaring met assessments of met dit assessmentbureau?

Alvast dank voor jullie inbreng en tips!
Neem aan dat het https://www.ltp.nl/kandidaten/ is.
Als je wat doorklikt dan staat er een heleboel informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:39
Wees vooral jezelf. Het gaat niet om ‘winnen’ of ‘slagen’, het gaat om bekijken of het werk bij je past.

Ik heb overigens een vrij slechte ervaring met een assessment. Die incapabele psycholoog van dienst ging in een gesprek van een paar uur vrij algemeen proberen in m’n jeugd te graven of er wat te vinden was. Totaal niet relevant voor de functie, totaal niet gepast in de setting.
Heb ik hem ook zo terug gegeven en hij werd gelijk zenuwachtig, blijkbaar was het bedrijf een nieuwe klant. Eind verslag was prima, hij heeft braaf alleen dingen opgeschreven die neutraal en algemeen waren.

Mijn vrouw is overigens zelf ook psycholoog, dus misschien zat ik er ook wel wat meer dan gemiddeld bovenop :+ ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
marcel87 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:42:
[...]

Maar ook niet teveel, want dan is het resultaat dat je meelevend bent en geen stevigheid kent.
Als het om een specifieke functie gaat (welke waarschijnlijk dan ook min of meer terug komt in het rollenspel), denk van tevoren na over welk probleem je in zo'n functie kan krijgen. Bijv. adviseur > lastige klant, of verkoper > kritische koper, leidinggevende > boze medewerker, etc. Welk gedrag is daarbij belangrijk of je kan je verwachten van je tegenspeler. Op internet staan wel oefeningen met rollenspellen. Lees sowieso de teksten op dat moment goed en zet eea op papier. Belangrijkste blijft m.i. jezelf blijven, want veel tips onthou je niet en maak je het jezelf moeilijk mee. Je bent wie je bent.

Hopelijk krijg je wel meerdere rollenspellen, zodat je kan ervaren en verbeteren. Je merkt kort erna wel wat goed en minder goed ging, wellicht wordt er zelfs geëvalueerd of met een time-out. In mijn ontwikkelassessment een tijdje terug kreeg ik er maar eentje, wat m.i. een vlak en te eenzijdig beeld gaf in de rapportage. LTP ken ik verder niet, het zal allicht per bedrijf of type assessment verschillen.

Succes iig!
Benoemen is iets anders dan er in mee gaan he ;). Ik had toen inderdaad ook meerdere rollenspellen, die direct erna ook kort besproken werden. Ik had ook een gesprek met een psycholoog, maar ik wist van te voren goed welk beeld ik neer wilde zetten en dat lukte vrij goed. Die beste man zat ook niet onnodig te graven oid.

Het is denk ik heel belangrijk om je bij rollenspellen te beseffen dat ze je niet in de val willen laten lopen, maar je juist voorzet naar voorzet geven. Je hoeft ze alleen maar in te koppen en met basisgespreksvaardigheden kom je dan echt een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Zenix schreef op zondag 9 februari 2020 @ 19:07:
Ik zou zeggen: het hangt toch echt van je persoonlijkheid af en wat ze wensen. Ik heb ooit enkele zeer positieve interviews gehad waarbij de recruiters zeker enthousiast waren maar waarbij ook een persoonlijkheidstest werd afgenomen. HR heeft uiteindelijk een veto uitgesproken vanwege de resultaten die uit die test naar boven kwamen. Hoewel de resultaten zeker correct waren, heb ik altijd gevonden dat HR het bij het foute eind had. Spijtig voor hen hebben ze een goede werkkracht niet aangenomen en heb ik mij bij een ander bedrijf kunnen bewijzen. Ook op de punten waarvan HR melde dat ik niet zou passen.

Je er druk om maken helpt aan de ene kant niet, maar bedenk dus wel dat zulke testen wel mee bepalend kunnen zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:58
ZieMaar! schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 07:44:
[...]

Benoemen is iets anders dan er in mee gaan he ;).
ja dit dus. "Ik zie dat je boos bent. Zullen we daar over praten?".

Ik heb vorige maand een assessment gehad. Bij mij ging het assessment-rollenspel vooral om hoe je overkomt, niet om de uitkomst van het gesprek. Ik heb eerder rollenspellen gehad tijdens eens sales cursus en die waren veel meer gericht op resultaat (duh).

Ik herkende me trouwens maar ten dele in de uitkomst, de meeste conclusies en competenties waren ook uit mijn CV en motivatie te halen. Mijn ontwikkelgebieden waren m.i. extra ongenuanceerd neergezet zodat die perfect aansluiten bij de sales pitch voor de eigen ontwikkelcursussen van het bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Blokker_1999 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 09:07:
[...]

Ik zou zeggen: het hangt toch echt van je persoonlijkheid af en wat ze wensen. Ik heb ooit enkele zeer positieve interviews gehad waarbij de recruiters zeker enthousiast waren maar waarbij ook een persoonlijkheidstest werd afgenomen. HR heeft uiteindelijk een veto uitgesproken vanwege de resultaten die uit die test naar boven kwamen. Hoewel de resultaten zeker correct waren, heb ik altijd gevonden dat HR het bij het foute eind had. Spijtig voor hen hebben ze een goede werkkracht niet aangenomen en heb ik mij bij een ander bedrijf kunnen bewijzen. Ook op de punten waarvan HR melde dat ik niet zou passen.

Je er druk om maken helpt aan de ene kant niet, maar bedenk dus wel dat zulke testen wel mee bepalend kunnen zijn.
Dat had ik dus ook bij het eerste assessment. Ik had één gesprek gehad en ze waren zo enthousiast dat ik gelijk die persoonlijkheidstest mocht doen. Toen de uitslag tegen viel, was iedereen teleurgesteld. HR had toen nog gekeken of er omheen te werken was, maar als je niet in het plaatje past kon het dus niet.

En omdat de testen bepalend zijn en je beperkt invloed hebt op de uitslag, doe ik er niet meer aan mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:57
Ben een jaar of 6 geleden eens door die molen gegaan, interessant assessments gemaakt met erg mooie resultaten die in mijn voordeel spraken. Uiteindelijk ondanks alle lovende woorden, gesprekken, onderzoeken en tests door een veto afgevallen. Een aantal maanden erg teleurgesteld om geweest totdat dit bedrijf plots omviel (de persoon van de veto was toen al weg), het is toen omgeslagen in acceptatie :P . Het voelde voor mij alsof ik ergens voor behoed ben door hem...!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:58
Rollenspel lijkt me echt een verschrikking. Dat is toch niks meer dan een voorstelling? Of is dat mijn kortzichtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
NotSoSteady schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:50:
Rollenspel lijkt me echt een verschrikking. Dat is toch niks meer dan een voorstelling? Of is dat mijn kortzichtigheid.
Dat is jouw kortzichtigheid inderdaad. Juist met een aantal acteurs kan je de kandidaat veel beter testen hoe deze reageert in bepaalde situaties. Al weet je dat het acteurs zijn, je gaat er serieus in en reageert meestal vrij oprecht. DIt wordt ook tijdens studies gedaan, de psychologische effecten zijn erg interessant en omdat je vanuit jezelf reageert is het dus heel erg leerzaam om wat over jezelf te leren.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

SmurfLink schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:15:
[...]

Dat is jouw kortzichtigheid inderdaad. Juist met een aantal acteurs kan je de kandidaat veel beter testen hoe deze reageert in bepaalde situaties. Al weet je dat het acteurs zijn, je gaat er serieus in en reageert meestal vrij oprecht. DIt wordt ook tijdens studies gedaan, de psychologische effecten zijn erg interessant en omdat je vanuit jezelf reageert is het dus heel erg leerzaam om wat over jezelf te leren.
Dat valt of staat met de kwaliteit van de acteurs en de mate van uitwerking van de casus. Als die beide van hoge kwaliteit zijn heb je gelijk. Helaas is in mijn ervaring nagenoeg altijd één van de twee van mindere kwaliteit en vaak beide. Dan is het een wassen neus.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Littlelennie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-06-2021
Zenix schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:26:
[...]

Dat had ik dus ook bij het eerste assessment. Ik had één gesprek gehad en ze waren zo enthousiast dat ik gelijk die persoonlijkheidstest mocht doen. Toen de uitslag tegen viel, was iedereen teleurgesteld. HR had toen nog gekeken of er omheen te werken was, maar als je niet in het plaatje past kon het dus niet.

En omdat de testen bepalend zijn en je beperkt invloed hebt op de uitslag, doe ik er niet meer aan mee.
Hoe had je gescored dan? Gemiddeld of ondergemiddeld? Wel jammer dat je meteen afviel daardoor.

• Zenix

Zenix

BOE!

Littlelennie schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:06:
[...]

Hoe had je gescored dan? Gemiddeld of ondergemiddeld? Wel jammer dat je meteen afviel daardoor.
Bij een persoonlijkheidstest kan je niet scoren, ze zoeken een bepaalde persoonlijkheid.
Pagina: 1