Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1337488

Topicstarter
Hallo iedereen,

Sinds enige tijd ben ik als zelfstandig ondernemer aan de slag gegaan. Nu komen hier natuurlijk verschillende kosten bij kijken, waaronder in mijn geval de aanschaf van elektronica zoals een laptop en computer.

Nu is mij het volgende echter niet helemaal duidelijk:

Mijn vriendin heeft via FiscFree een laptop aangeschaft die ik gebruik voor mijn onderneming. Het idee van FiscFree is dat personeel middels bijvoorbeeld hun overuren spullen kunnen aanschaffen. De laptop vertegenwoordigt in dit geval een bedrag van 1000 euro. Dit bedrag staat ook op de factuur die zij van het elektronicabedrijf heeft ontvangen, echter is hierop ook die 1000 euro weer in mindering gebracht - omdat de laptop dus aan FiscFree is betaald middels overuren.

De aanschaf via deze manier was dus qua kosten voor ons interessant, echter zijn er dus wel gewoon kosten gemaakt (die overuren hadden anders uitbetaald kunnen worden). Hier heb ik dus twee vragen over:

- Wanneer in feite mijn partner op deze manier iets koopt voor mijn onderneming, zijn deze kosten dan aftrekbaar? (theoretisch 'koop' ik de laptop, gezien al onze financiën gedeeld zijn. De laptop wordt enkel gebruikt voor mijn onderneming.

- Zo ja, welke kosten kan ik hiervoor aftrekken? De waarde van de laptop is 1000 euro zoals op de factuur aangegeven.

Alvast bedankt voor jullie hulp, ik kom er zelf niet echt uit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-06 22:48
Waarom koop je dan niet gewoon de laptop volledig op de zaak, hij wordt immers voor de onderneming gebruikt. Nu laat je je vriendin van haar salaris een werk laptop kopen.. Het enige wat je vriendin bespaart is 21% BTW terwijl ze hiervoor salaris inlevert. Even aannemen dat ze niet fulltime voor je werkt, betaalt ze ook nauwelijks belasting dus kun je sowieso beter alle (over)uren gewoon uitbetalen.

[ Voor 15% gewijzigd door Divak op 08-02-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:35

Tens

let me drink about it

Zoals ik het lees heb jij als bedrijf niks gekocht, je (of eigenlijk je partner)hebt zoals je het stelt met privé vermogen een laptop gekocht. Wat je partner heeft zal een pro forma factuur zijn voor de garantie, de echte factuur ligt bij de baas van je partner. Van nul euro inclusief BTW valt weinig af te trekken ben ik bang. Je kunt wel je privé laptop naar je onderneming overboeken.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:34
Het idee van Fisc free is dat je zaken via de cafetariaregeling koopt, ofwel tegen brutoloon. Je vriendin heeft dus al belastingkorting gekregen op de laptop doordat ze deze van haar brutoloon heeft gekocht. Nu wil jij diezelfde laptop nog een keer af gaan trekken, ik heb er ethisch in elk geval bedenkingen tegen.

Maar goed ethiek is aan ieder zelf, dus nu de juridische kant: Om iets af te mogen trekken moet de factuur op naam van de onderneming staan, dat is niet het geval. Bij een eenmanszaak kan voor de IB nog gesteld worden dat als het op jouw privé naam staat dat het dan alsnog mag omdat jij en de onderneming fiscaal doorzichtig zijn. Voor de BTW geldt dat nadrukkelijk niet.

Dus al met al is het volgens mij gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de reacties!
Divak schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:29:
Waarom koop je dan niet gewoon de laptop volledig op de zaak, hij wordt immers voor de onderneming gebruikt. Nu laat je je vriendin van haar salaris een werk laptop kopen.. Het enige wat je vriendin bespaart is 21% BTW terwijl ze hiervoor salaris inlevert. Even aannemen dat ze niet fulltime voor je werkt, betaalt ze ook nauwelijks belasting dus kun je sowieso beter alle (over)uren gewoon uitbetalen.
Wellicht was dit uiteindelijk een beter idee geweest (nog genoeg te leren als nieuwe ondernemer). Nu werkt mijn vriendin in een branche waar opnemen van overuren lastig is. Daarnaast waren wij in de veronderstelling dat het laten uitbetalen nog minder rendabel was gezien de belasting die hierover zou worden betaald.
Tens schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:32:
Zoals ik het lees heb jij als bedrijf niks gekocht, je (of eigenlijk je partner)hebt zoals je het stelt met privé vermogen een laptop gekocht. Wat je partner heeft zal een pro forma factuur zijn voor de garantie, de echte factuur ligt bij de baas van je partner. Van nul euro inclusief BTW valt weinig af te trekken ben ik bang. Je kunt wel je privé laptop naar je onderneming overboeken.
Zo zag ik het inderdaad ook. Vandaar dat ik ook benieuwd was naar het laatste: is het mogelijk om deze privé laptop (wat het dus eigenlijk is) naar de onderneming over te boeken?
DCV191283 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:34:
Het idee van Fisc free is dat je zaken via de cafetariaregeling koopt, ofwel tegen brutoloon. Je vriendin heeft dus al belastingkorting gekregen op de laptop doordat ze deze van haar brutoloon heeft gekocht. Nu wil jij diezelfde laptop nog een keer af gaan trekken, ik heb er ethisch in elk geval bedenkingen tegen.

Maar goed ethiek is aan ieder zelf, dus nu de juridische kant: Om iets af te mogen trekken moet de factuur op naam van de onderneming staan, dat is niet het geval. Bij een eenmanszaak kan voor de IB nog gesteld worden dat als het op jouw privé naam staat dat het dan alsnog mag omdat jij en de onderneming fiscaal doorzichtig zijn. Voor de BTW geldt dat nadrukkelijk niet.

Dus al met al is het volgens mij gewoon nee.
Dit kinkt aannemelijk. Wat betreft ethiek: ik ben er absoluut niet op uit om onterecht ergens een voordeeltje uit te halen. De laptop is echter puur aangeschaft voor mijn onderneming, maar dus inderdaad middels brutoloon gekocht. Er zijn dus kosten voor gemaakt, maar welke en hoeveel is voor mij niet helemaal duidelijk.

Kortom is het dus eigenlijk gewoon een privé laptop die ingezet wordt voor mijn bedrijf (dit is overigens een eenmanszaak).

Als het inderdaad een 'nee' is, dan is dat duidelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:35

Tens

let me drink about it

Anoniem: 1337488 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:48:
Zo zag ik het inderdaad ook. Vandaar dat ik ook benieuwd was naar het laatste: is het mogelijk om deze privé laptop (wat het dus eigenlijk is) naar de onderneming over te boeken?
houd rekening met zakelijke afschrijving (iets van drie jaar voor een laptop) dus drie maand oud:
komt hij voor 1000*(33/36) in de boeken.
BTW aftrek zal niet gaan wrs omdat de baas van je partner de BTW betaald heeft.

'prive inbreng eenmanszaak' is verder een mooie zoekterm.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tens schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 14:08:
[...]

houd rekening met zakelijke afschrijving (iets van drie jaar voor een laptop) dus drie maand oud:

Bedankt! Ik zie net pas uberhaubt dat 'privé inbreng' inderdaad een ding is. Waarschijnlijk is dat de manier om deze kosten in te schieten. Wat betreft BTW ging ik er inderdaad al niet vanuit dat deze afgetrokken kon worden - het ging puur om de zakelijke kosten.

Weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tens schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 14:08:
[...]

Voor een laptop geldt afschrijving over een periode van vijf jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Luit schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 14:34:
[...]

Voor een laptop geldt afschrijving over een periode van vijf jaar.
wat, los van het topic, natuurlijk best raar is. 3 jaar vind ik toch wel wat logischer voor laptop / desktop / printer.

Verder sluit ik me aan bij de term "prive inbreng eenmanszaak" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:30
Je kunt de laptop onderhands verkopen. Alleen de BTW ben je kwijt, want je partner mag deze niet factureren als hij/zij geen ondernemer voor de omzetbelasting is. Bijgebolg heb jij geen voorheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:49
[b]Salexus in "Partner koopt laptop voor mijn onderneming - aftrekbaar?"Dit bedrag staat ook op de factuur die zij van het elektronicabedrijf heeft ontvangen, echter is hierop ook die 1000 euro weer in mindering gebracht
Dus het is een 0 factuur?

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limitted
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-06 21:34
Je hebt zoals hierboven genoemd geen recht op BTW aftrek, wel kan je de laptop zakelijk overnemen en vervolgens activeren. Hier moet dan wel een zakelijke prijs voor tegenover staan. Dan kan je de afschrijvingskosten zakelijk aftrekken van je winst. En als je meer dan 450> geïnvesteerd heb kan je eventueel investeringsaftrek claimen. (28% van investering) Hiermee kan je ook weer je fiscale winst drukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rboy11
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-06 21:17
Limitted schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:24:
Je hebt zoals hierboven genoemd geen recht op BTW aftrek, wel kan je de laptop zakelijk overnemen en vervolgens activeren. Hier moet dan wel een zakelijke prijs voor tegenover staan. Dan kan je de afschrijvingskosten zakelijk aftrekken van je winst. En als je meer dan 450> geïnvesteerd heb kan je eventueel investeringsaftrek claimen. (28% van investering) Hiermee kan je ook weer je fiscale winst drukken.
Investeringsaftrek mag hier niet:
"bedrijfsmiddelen die u van uw privévermogen overbrengt naar het vermogen van uw onderneming"

https://www.belastingdien...cht_op_investeringsaftrek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limitted
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-06 21:34
rboy11 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 16:02:
[...]

Investeringsaftrek mag hier niet:
"bedrijfsmiddelen die u van uw privévermogen overbrengt naar het vermogen van uw onderneming"

https://www.belastingdien...cht_op_investeringsaftrek
Laptop komt toch niet vanuit eigen privévermogen? Als je een zakelijke prijs geeft aan de partner dan is het gewoon een zakelijke transactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rboy11
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-06 21:17
Limitted schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:46:
[...]

Laptop komt toch niet vanuit eigen privévermogen? Als je een zakelijke prijs geeft aan de partner dan is het gewoon een zakelijke transactie.
Dan valt hij alsnog onder een andere categorie namelijk:
"investeringen waarvoor u verplichtingen aangaat tegenover personen die behoren tot uw huishouden, bloed- en aanverwanten in de rechte lijn of personen die behoren tot hun huishouden. Als u bijvoorbeeld een bedrijfsmiddel koopt van uw vader, hebt u in principe geen recht op investeringsaftrek"
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 09:29

Foamy

Fulltime prutser

P.O. Box schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 14:43:
[...]

wat, los van het topic, natuurlijk best raar is. 3 jaar vind ik toch wel wat logischer voor laptop / desktop / printer.

Verder sluit ik me aan bij de term "prive inbreng eenmanszaak" ;)
Nee hoor, dat is gewoon de termijn die de belastingdienst daarvoor aanhoud. Zelfs als je op voorhand al weet dat zaken minder lang meegaan is elke investering boven de 450 euro iets dat inn 5 jaar afgeschreven moet worden.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:46
Foamy schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 20:55:
[...]

Nee hoor, dat is gewoon de termijn die de belastingdienst daarvoor aanhoud. Zelfs als je op voorhand al weet dat zaken minder lang meegaan is elke investering boven de 450 euro iets dat inn 5 jaar afgeschreven moet worden.
Je kan hem bijv. wel na 3 jaar gebruik verkopen en vervolgens het verlies nemen tussen de boekwaarde en verkoopwaarde.
Pagina: 1