Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Partner koopt laptop voor mijn onderneming - aftrekbaar?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• DCV191283
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23:17
Het idee van Fisc free is dat je zaken via de cafetariaregeling koopt, ofwel tegen brutoloon. Je vriendin heeft dus al belastingkorting gekregen op de laptop doordat ze deze van haar brutoloon heeft gekocht. Nu wil jij diezelfde laptop nog een keer af gaan trekken, ik heb er ethisch in elk geval bedenkingen tegen.

Maar goed ethiek is aan ieder zelf, dus nu de juridische kant: Om iets af te mogen trekken moet de factuur op naam van de onderneming staan, dat is niet het geval. Bij een eenmanszaak kan voor de IB nog gesteld worden dat als het op jouw privé naam staat dat het dan alsnog mag omdat jij en de onderneming fiscaal doorzichtig zijn. Voor de BTW geldt dat nadrukkelijk niet.

Dus al met al is het volgens mij gewoon nee.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:37

Tens

up and running

Salexus schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:48:
Zo zag ik het inderdaad ook. Vandaar dat ik ook benieuwd was naar het laatste: is het mogelijk om deze privé laptop (wat het dus eigenlijk is) naar de onderneming over te boeken?
houd rekening met zakelijke afschrijving (iets van drie jaar voor een laptop) dus drie maand oud:
komt hij voor 1000*(33/36) in de boeken.
BTW aftrek zal niet gaan wrs omdat de baas van je partner de BTW betaald heeft.

'prive inbreng eenmanszaak' is verder een mooie zoekterm.

heeft achteraf alles van te voren aan zien komen.

• rboy11
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 01:32
Limitted schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:24:
Je hebt zoals hierboven genoemd geen recht op BTW aftrek, wel kan je de laptop zakelijk overnemen en vervolgens activeren. Hier moet dan wel een zakelijke prijs voor tegenover staan. Dan kan je de afschrijvingskosten zakelijk aftrekken van je winst. En als je meer dan 450> geïnvesteerd heb kan je eventueel investeringsaftrek claimen. (28% van investering) Hiermee kan je ook weer je fiscale winst drukken.
Investeringsaftrek mag hier niet:
"bedrijfsmiddelen die u van uw privévermogen overbrengt naar het vermogen van uw onderneming"

https://www.belastingdien...cht_op_investeringsaftrek
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True