Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Aviv1
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 11-02 14:08
Hallo,

Ik heb een langlopend probleem met een sportschool. Even in het kort.

- Op 5 januari 2019 kwam ik daar met de vraag of ik 3 maanden mocht komen sporten ivm tijdelijk verblijf - werk. Dit was totaal geen probleem. Zolang ik maar 3 volle maanden betaalde en verder dan 20km ging verhuizen, mocht ik het contract ontbinden. Ik heb getekend.

Ik ging uit van €267 jan-feb-mrt = 3*79 per maand + 30 inschrijfkosten. Dit werd ook mondeling bevestigd.

- Januari en februari 2019 gesport. Had op tijd opgezegd met opzegtermijn in ogenschouw genomen. Helaas heb ik niet de volle 3 maanden kunnen benutten, my loss.

- De opzegging raakte zoek. Kwam uiteindelijk goed na veel bellen en najagen van mijn kant. In april werd er plots weer €79 afgeschreven. Maar april is maand 4 en ik was allang weg! Ik weer bellen, werd maar niet teruggebeld, een doffe ellende. Heb die €79 toen gestorneerd. Opgelost dacht ik..

- Een week later alsnog die €79 geïncasseerd en ik wederom gestorneerd. Gelijk ook de rekening geblokkeerd. Ik weer bellen, bellen, bellen. Wat bleek... het contract ging in het systeem pas in op 1-Februari omdat ik 5 Januari lid werd en dat pro-rata is verrekend. Op het contract staat echter 5-Januari.

- Omdat ze die €79 niet konden incasseren, hebben ze dat verhoogd met €114 en middels een andere rekening dat geld alsnog geïncasseerd. Helaas kwam ik daar te laat achter en kon niet weer storneren.

-Uiteindelijk heb ik €449 betaald. Terwijl €267 de deal was.

Nu heb ik dus 2 geschillen:
1) op het papieren contract staat ingangsdatum 5 Januari maar het systeem begon pas met tellen vanaf 1-Feb. Dan betaal ik dus Jan-Feb-Mrt-April.

Ik zou zeggen, je betaalt t/m 5 Maart als je 5 Januari lid wordt. Zijn jullie het daarmee eens?

2)Mogen ze zomaar €114 incassokosten in rekening brengen omdat ik de boel heb gestorneerd zonder ooit een aanmaning te hebben ontvangen van die lui? Lijkt mij nogal wild-west...

Graag jullie advies.

Thanks!

Aviv1 wijzigde deze reactie 08-02-2020 00:54 (3%)

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20:50
Neem contact op met je bank voor melding onterechte incasso. Je hebt hun incasso ingetrokken en vervolgens incasseren ze gewoon met een ander incassocontract en dan ook gewoon een bedrag dat niet is afgesproken. Bank kan na een melding onterechte incasso tot 13 maanden na de incasso terugdraaien.

Verder is het in Nederland zo dat je eerst een aanmaning moet sturen met minimaal 14 dagen betaaltermijn voordat je incassokosten mag gaan rekenen, die mag je zeker niet zomaar incasseren.

Verder, als jij een bedrag afspreekt en op tijd opzegt, hebben zij zich daar gewoon aan te houden. Laat de bank de onterechte incasso terugdraaien en als ze wel een incassobureau inschakelen geef je jouw kant van het verhaal en betaal je niet, willen ze wat van je, mogen ze dat uitvechten bij de kantonrechter.

• Aviv1
Dit heb ik al gedaan. Ik kreeg na 3 weken een kopie van mijn contract terug via de bank. Met andere woorden: je hebt getekend dus zij mogen incasseren.

De bank gaat echter niet het contract uitpluizen dus daarmee was de kous af. Ook al heb ik ze geblokkeerd, de bank heeft mij niet kunnen helpen.

• _JGC_
Lekker dan, bank nogmaals op de huid zitten: je hebt je contract opgezegd en daarmee vervalt ook de machtiging, daarnaast spreken zowel ABN als Rabo over het blokkeren van een bedrijf ipv een rekening. Als ze dan alsnog incasseren hebben we het over een ander bedrijf en dus een ander contract.

Machtiging trek je officieel in met een rode kaart die je naar het bedrijf opstuurt. Lekker fraudegevoelig, al had je zo'n kaart gestuurd, dan kan een bedrijf die gewoon negeren.

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15-02 11:18
Indien je per maand betaald zou het kunnen dat ze per de 5e van iedere maand dan mogen afschrijven. Het zou kunnen dat ze de bank kunnen aansturen om dus wederom af te schrijven op een maandelijkse machtiging.

Je geeft zelf aan dat dit niet zo overeengekomen is en dat je per 1 januari lid bent geworden en niet per de 5e van de maand en dat je zo dus eigenlijk vier termijnen betaald, wellicht is de eerste maand lager berekent.

Indien je storneert in strijd met de voorwaarden kan er sprake zijn van soort "schade" voor de incassant of de bank berekent kosten voor het onderzoek. Ik vind het echter ook lijken op het verhogen van de maximale buitengerechtelijke incassokosten en de termijn die je iemand moet geven om alsnog te voldoen zonder een verhoging.

Het zit in de algemene voorwaarden van een dergelijke club. Indien je maandelijks moet betalen en je doet dat een enkele maand niet kan je alsnog direct in verzuim zijn omdat er een definitieve betaaltermijn is afgesproken en dan hoef je mijns inziens niet iemand zonder kosten in gebreke te stellen omdat de termijn duidelijk is afgesproken. Ook kunnen de voorwaarden denk ik een boete bepalen of de bank berekent kosten voor het het onderzoek of de incasso terecht is of niet. Die kosten cq boete vind ik wel interessant want het is een aardig verdienmodel voor incassobureaus en die zijn tegenwoordig redelijk agressief.

Ik ben jurist maar geen orakel uiteraard, en ik zou dit niet zomaar accepteren. Wie rekent die kosten nou eigenlijk en wat staat er in de overeenkomst? Wat is het risico indien je terugboekt en de sportschool gaat naar een incassobureau (die stuur je dan een brief dat ze het bij de rechter moeten uitzoeken), of rekent de bank kosten? Die laatste win je niet snel van want die zitten op je geld en kunnen incasseren en dan moet jij naar de rechter (of de ombudsman of de krant)

LucyLG wijzigde deze reactie 08-02-2020 04:59 (21%)

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:26

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hangt er uiteraard ook vanaf wat in de papieren (contract en av) staat over de betaaltermijnen.
Denk eerder dat een probleem kan liggen bij hun opzegtermijn? Met een maand opzegtermijn leid een opzegging begin maart bijv nog tot een einde contract eind april.

Voor de verhoging zou je misschien wel kunnen uitvinden of de incassokosten correct zijn ivm verplichte aanmaningen etc.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 13:14
Om te weten of ze de maand April volledig mogen rekenen moet je eigenlijk de kleine lettertjes lezen (of er moet wetgeving zijn die ik niet ken). Ik heb hier recent (in een totaal andere contect) ook voorwaarden gelezen waarin gewoon staat dat een opzegging altijd gebeurt op het einde van de maand en dat, als je vervroegd in de maand stopzet zij het recht hebben om het resterende bedrag van die maand ook in te vorderen. Dat kan in het geval van TS ook van toepassing zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• _JGC_
@Blokker_1999 volgens TS had ie daar rekening mee gehouden, maar de opzegging was magischerwijs "kwijtgeraakt".
Opzegging kwijtraken, meer in rekening brengen dan afgesproken, incasseren op ander contract, incassokosten rekenen zonder aanmaning, die toko stinkt. Als de bank niet meewerkt zal je zelf een zaak moeten starten.

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 13:14
@_JGC_, neen, TS heeft het over de ozpegtermijn en dat men zijn opzegging is kwijtgespeeld. Ik heb het er over dat opzeggen in een deel van een kalendermaand mogelijks niet kan. Omdat zijn 3 maanden dus eindigen op 5 April, dat hij de volledige maand April zal moeten betalen.

Dus 5-31/Januari werd pro-rata verrekend (en is dus geen volledige maand), Februari en Maart waren dat wel, maar dan heb je nog altijd April nodig om aan je derde, volledige maand zoals afgesproken te komen en is dus afhankelijk van de voorwaarden (en wetgeving) of je slechts van 1 tot 5 April betaald danwel de volledige maand.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:26

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Blokker_1999 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 08:48:
@_JGC_, neen, TS heeft het over de ozpegtermijn en dat men zijn opzegging is kwijtgespeeld. Ik heb het er over dat opzeggen in een deel van een kalendermaand mogelijks niet kan. Omdat zijn 3 maanden dus eindigen op 5 April, dat hij de volledige maand April zal moeten betalen.

Dus 5-31/Januari werd pro-rata verrekend (en is dus geen volledige maand), Februari en Maart waren dat wel, maar dan heb je nog altijd April nodig om aan je derde, volledige maand zoals afgesproken te komen en is dus afhankelijk van de voorwaarden (en wetgeving) of je slechts van 1 tot 5 April betaald danwel de volledige maand.
Uit het verhaal van TS is ook duidelijk dat hij geen 3 maanden contract had afgesloten, maar een ?jaarcontract oid? waar hij via de verhuisclausule vervroegd wilde opzeggen. (Met medeweten van de betreffende sportschool)

Dat soort clausules kunnen natuurlijk ook weer andere voorwaarden hebben.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• liberque
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:07

liberque

Vrijzinnig!

Blokker_1999 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 08:48:
@_JGC_,Dus 5-31/Januari werd pro-rata verrekend (en is dus geen volledige maand),
In dat geval heeft TS dan ook geen 79 euro betaald voor de maand januari? Ik vraag me nu dus af of dat inderdaad zo is. Heeft TS in Jan wel gewoon 79 euro betaald is er niks pro-rata verrekend en geldt het contract gewoon vanaf 1 jan en niet zoals de sportschool stelt pas op 5 jan.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• Iemt
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 11:44
Het beste advies is om er een jurist op te zetten en alle schade terug te claimen die jij nu onnodig hebt.
En ik weet niet bij welke bank jij zit maar een incasso mag jij binnen 56 dagen terugboeken of 13 maanden als het onterecht is, het zou deze bank sieren om de klant te helpen ipv tegen te werken.

• Aviv1
liberque schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 11:52:
[...]

In dat geval heeft TS dan ook geen 79 euro betaald voor de maand januari? Ik vraag me nu dus af of dat inderdaad zo is. Heeft TS in Jan wel gewoon 79 euro betaald is er niks pro-rata verrekend en geldt het contract gewoon vanaf 1 jan en niet zoals de sportschool stelt pas op 5 jan.
Ik heb inderdaad pro-rata betaald dus die strijd ga ik dan niet winnen. Maar uiteindelijk heb ik dus voor bijna 4 maanden betaald en nog €114 extra i.v.m. incassokosten.

Maar een jurist kost ook geld en de ING heeft mij ook niet verder willen helpen....

@YakuzA idd was dit een jaarcontract met verhuisclausule.

Aviv1 wijzigde deze reactie 08-02-2020 13:06 (4%)

• _JGC_
Klop nogmaals aan bij ING. Jij hebt een incassant geblokkeerd zoals ze dat zelf zeggen, als ze dan via een omweg alsnog incasseren is dat een andere incassant en is er geen geldige machtiging.
Niet met kluitje in het riet laten sturen door de bank.

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:06
Dat is wel echt misselijk he, met andere rekening alsnog incasseren. Die rekening hebben ze omdat ze dit vaker bij de hand hebben. Verder blokkeer je eigenlijk een bedrijf niet de rekening.

• Aviv1
_JGC_ schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:11:
Klop nogmaals aan bij ING. Jij hebt een incassant geblokkeerd zoals ze dat zelf zeggen, als ze dan via een omweg alsnog incasseren is dat een andere incassant en is er geen geldige machtiging.
Niet met kluitje in het riet laten sturen door de bank.
Ik heb de ING gebeld. Aardige gast, maar hij kan niets betekenen... de gym kan blijkbaar incasseren wat ze willen..

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 18:14

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Aviv1 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 14:39:
[...]

Ik heb de ING gebeld. Aardige gast, maar hij kan niets betekenen... de gym kan blijkbaar incasseren wat ze willen..
En had hij daar een reden voor? Want incassanten kun je blokkeren en als dat blijkbaar niet werkt of niets doet is dat toch echt een ING-issue.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Aviv1
NMe schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 14:47:
[...]

En had hij daar een reden voor? Want incassanten kun je blokkeren en als dat blijkbaar niet werkt of niets doet is dat toch echt een ING-issue.
Ik heb de rekening geblokkeerd en niet het bedrijf, volgens mij.. Hij zegt mij verder niet te kunnen helpen.. ;/

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:16
Aviv1 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:14:
[...]
Ik heb de rekening geblokkeerd en niet het bedrijf, volgens mij.. Hij zegt mij verder niet te kunnen helpen.. ;/
Je moet ze ook niet hele verhaal vertellen, maar zeggen: er is € 193 geïncasseerd door een incassant waar ik geen overeenkomst mee heb. Graag crediteren.

Siask wijzigde deze reactie 08-02-2020 20:02 (3%)

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 19:55

t_captain

Moderator General Chat
Dit blijkt een dubbel topic te zijn. Hier het origineeel: Sportschool schrijft onterecht af
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True