Advies zonnepanelen: 16x zuidwest met wat schaduw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:17
Graag jullie advies: we zijn van plan om 16 zonnepanelen op ons 45 graden dak op zuid-west (229 graden) te leggen. Huidige verbruik is 3200 kWh/jaar maar zie dat in de toekomst nog wel stijgen (o.a. elektrisch koken).

Van half maart tot begin oktober is het dak schaduwvrij. Daarbuiten ongeveer uurtje per dag last van schaduw aan het einde van de dag. Door leverancier werd aangeraden om hiervoor wel optimizers of micro-omvormers aan te schaffen.

Model gemaakt in Sketchup, dit is bijvoorbeeld 7/2 om 16:15:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8VwKcb1m5vqO4NmXUh3CAXn5/thumb.jpg

Voor deze setup heb ik twee offertes (beide zijn incl. installatie):

Offerte 1

16x Jinko Cheetah All-Black 315WP (10 jaar fabrieksgarantie)
16x Solar Edge Optimizer P370
Solar Edge SE 5K omvormer (12 jaar fabrieksgarantie)

3980 kWh per jaar
5035 euro excl BTW

Offerte 2

16x Heckert NeMo - All Black Mono 320WP (20 jaar fabrieksgarantie)
16x Enphase IQ7 (20 jaar fabrieksgarantie)
Enphase Envoy S Metered

4040 kWh per jar
6125 euro excl BTW

Verschil Jinko vs Heckert: 550 euro excl BTW
Verschil Solar Edge en Enphase: 540 euro excl BTW.

Zoals ik 't zie zal de tweede set het in ieder geval 20 jaar volhouden. Bij de eerste set zal de omvormer wellicht na 10/12 jaar vervangen moeten worden. Combinatie van Jinko panelen met IQ7 zou ook nog kunnen. Eventueel de IQ7+ omdat de IQ7 maar maximaal 240W continue aankan. Dat is dan nog weer 126 euro extra.

Hoe lijkt dit? Zijn jullie het eens met het advies om wel iets van optimizers te nemen? En zal er veel kwaliteitsverschil zitten tussen de twee merken panelen?

Alvast bedankt!

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 17:58
Als je toch al een 3d-model hebt, kun je proberen het snel in te lezen in PV*Solar. Kun je redelijk nauwkeurig simuleren wat het 'verlies' door schaduw wordt. Zal denk ik wel meevallen en niet lonen om te investeren in dure solar edge of enphase oplossingen.
Ik heb zelf ook een WZW opstelling met schaduw van een voorliggend dak in de 'lage zon' maanden en verlies is beperkt tot 6%.

[ Voor 19% gewijzigd door tonschong op 07-02-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dit kan op een gewone 3-fase stringomvormer.

20 jaar is erg lang.
Het begon bij mij al te jeuken na 5 jaar.
Hier ligt dan ook al een 2e nieuwe set met meer Wp en iemand anders blij gemaakt met de oude set.

Edit: maak er een oost/west set van?
Aan spreiding over de dag, heb je meer dan enkel te kijken naar jaaropbrengst.
Salderen gaat eraf namelijk, in de loop der tijd.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-02-2020 22:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
ik zou er geen SolarEdge aan besteden tenzij je per se monitoring per paneel wil. Enphase zou ik al helemaal niet mee aan de gang gaan.
Gewoon mooi 3 fase omvormer, en eventueel naar een oost-west achtige opstelling is nog beter.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sfinx
tonschong schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 20:50:
Als je toch al een 3d-model hebt, kun je proberen het snel in te lezen in PV*Solar. Kun je redelijk nauwkeurig simuleren wat het 'verlies' door schaduw wordt.
Goede tip, ga ik proberen!
AUijtdehaag schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:31:
Edit: maak er een oost/west set van?
No Hands schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 08:29:
Gewoon mooi 3 fase omvormer, en eventueel naar een oost-west achtige opstelling is nog beter.
Die panelen liggen dan wel noordoost, dat heeft nog steeds zin? Wat voor verdeling qua aantal panelen moet ik dan ongeveer aan denken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
sfinx schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 09:05:
[...]

Goede tip, ga ik proberen!

[...]

[...]

Die panelen liggen dan wel noordoost, dat heeft nog steeds zin? Wat voor verdeling qua aantal panelen moet ik dan ongeveer aan denken?
Was er net mee bezig:

Er vanuit gaand dat je 3-fase in huis hebt:

16 jinko en een 3-fase SMA, komt sunnydesignweb (kies nieuw project, lokatiegegevens invullen en ga naar de pv configuratie) met:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8gp7IKT5S8BEsPTW58d2wdsk/thumb.jpg

en met nog eens 8 panelen aan de andere kant erbij. (ik weet niet of daar ruimte voor is op je dak)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QCOLPAHmUHJkWLF005YqqaBa/thumb.jpg
Mag op dezelfde omvormer.

Moraal van dit verhaal:
Het geld wat je uitspaart in optimizers of de meerprijs van micro omvormers, kan je dus beter in meer panelen steken...
Levert meer op.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-02-2020 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Die 20 jaar klinkt leuk natuurlijk maar wie gaat er over 17 jaar het dak op om die omvormer te vervangen die er waarschijnlijk niet meer is? Krijg je het verhaal " ja meneer dit is oud model en past niet op de nieuwe, ze moeten allemaal vervangen worden" en dan ben je op slopers hoogte.
Geen rekening mee houden, een omvormer binnen is met 15 min vervangen, keep it simpel (kis)

Als ik je dak en schaduw zo bekijk zou ik een paneel opzoeken tussen de 310-340Wp in normaal formaat en er 9 per kant tegen de nok leggen op een 4200W omvormer met 2 mppt, dat gaat meterkast technisch ook goed op 16A.

Als je 2 meter panelen kwijt kan boven het raam kan je ook nog 9 x de 405 watters doen op een 5000W omvormer met 2 mppt, ligt er 7200Wp op dak. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 08-02-2020 09:15 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co Er wordt 3 fase omvormer aangeboden... Dus heeft hij 3-fase ?
Deze 405 watters? ;) (let wel op de maatvoering)

[ Voor 79% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-02-2020 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja mag ook een 3 fase omvormer maar het is wat klein voor 3 fase vind ik, ik zou dan liever 2 goedkope 2500-3000-3600 op hangen.
2 heeft ook weer voordelen (meterkast en bij defect maar ook met gescheiden monitoring) maar afhankelijk wat er aan platen op dak komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sfinx
Er is inderdaad 3-fase aanwezig. Andere kant dak is exact gelijk met dakraam op zelfde plek. Dakraam zit 2.10m onder de nok, zal krap worden met die 2m panelen. Zal alleen nog wel ergens afvoerpijpje van mechanische ventilatie kwijt moeten :) Zit nu op plek van tweede rij panelen aan de zuidwestkant, maar kan verplaatst worden.

[ Voor 11% gewijzigd door sfinx op 08-02-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Klober verlaagde ventilatiepan:
https://www.groene-energi...ventilatie-afvoeren/p-1a/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BurlCBKhU0iqUaqLziypA9AH/thumb.jpg

Gat moet je dan wel groter zagen, want deze gaat haaks op het dak er doorheen.

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-02-2020 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

sfinx schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 09:26:
Er is inderdaad 3-fase aanwezig. Andere kant dak is exact gelijk met dakraam op zelfde plek. Zal alleen nog wel ergens afvoerpijpje van mechanische ventilatie kwijt moeten :) Zit nu op plek van tweede rij panelen aan de zuidwestkant, maar kan verplaatst worden.
Ventilatie pan of net als hier gewoon onder de pannen blazen, er blijft alleen geen sneeuw meer liggen daar. :)

Wat is je jaarverbruik aan stroom? Heb je nog plannen voor warmtepompen, EV, enz enz? Op een huis als dat is beide kanten een rij bij de nok het mooist (symmetrie) noord oost zal misschien wel minder doen maar je moet het als totaal zien, lekker over de dag verdeeld en dus veel eigen gebruik van pv stroom.

18 x 330Wp is al redelijk gangbaar en zo'n paneel is een 150,- in all black, een 405Wp is er ook maar die zijn 2 meter lang en ook wat breder dus in de gaten houden of het dan nog 9x past naast elkaar, strak van voor tot achter vol is het mooiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Rol-Co schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 09:34:
[...]
Wat is je jaarverbruik aan stroom? Heb je nog plannen voor warmtepompen, EV, enz enz? Op een huis als dat is beide kanten een rij bij de nok het mooist (symmetrie) noord oost zal misschien wel minder doen maar je moet het als totaal zien, lekker over de dag verdeeld en dus veel eigen gebruik van pv stroom.
Nu 3200 kWh per jaar. Geen plannen voor een warmtepomp of EV op dit moment, hooguit elektrisch koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

sfinx schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 10:37:
[...]

Nu 3200 kWh per jaar. Geen plannen voor een warmtepomp of EV op dit moment, hooguit elektrisch koken.
Dan heb je meer dan genoeg aan bijv 2x9 stuks bij de nok, van 310-340Wp bijv

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 18:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik zou solaredge er direct uitknikkeren en gaan voor een deftige string omvormer met schaduwmanagement bijv. SMA.

Vele malen goedkoper dan micro-omvormers, net zo goed voor de opbrengst en eenvoudig en goedkoop te vervangen mocht het spul defect gaan.

(K)eep (I)t (S)imple (S)tupid
sfinx schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 09:26:
Zal alleen nog wel ergens afvoerpijpje van mechanische ventilatie kwijt moeten :) Zit nu op plek van tweede rij panelen aan de zuidwestkant, maar kan verplaatst worden.
Ik heb mijn ventilatiepijpje afgezaagd en daar een paneel overheen gelegd, gaat prima.

[ Voor 47% gewijzigd door revolution-nl op 08-02-2020 10:47 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 10:42:
[...]

Dan heb je meer dan genoeg aan bijv 2x9 stuks bij de nok, van 310-340Wp bijv
Nou ik wou dat ik wat meer leeg dak nog had....(ook noord ligt vol)
https://www.ta.co.at/en/e...ement/aton-power-to-heat/
Werkt overigens prima in het 450 ltr hygienevat... ;) en teruglevering = 0 (instelbaar, tot het vat warm is)
https://snapshot.raintank...uMrRbiOHJucMFguXeJvB207XD

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-02-2020 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 10:47:
[...]

Nou ik wou dat ik wat meer leeg dak nog had....(ook noord ligt vol)
https://www.ta.co.at/en/e...ement/aton-power-to-heat/
Werkt overigens prima in het 450 ltr hygienevat... ;) en teruglevering = 0 (instelbaar, tot het vat warm is)
https://snapshot.raintank...uMrRbiOHJucMFguXeJvB207XD
Ja ik ook, maar wij zijn geen maatstaf voor de rest van nederland :) goed advies is passend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sfinx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F8MLq6bysiHLPWLFLFA3thds/thumb.png

3D model ingeladen in PV*Solar, erg nuttig, thanks voor de tip! Bovenstaande screenshot toont de schaduw per paneel. Kom vervolgens op 3.8% verlies door schaduw.

Heb er twee omvormers aangehangen:
- Solar Edge SE5K + 16x 370 optimizer: 4525 kWh opbrengst
- Growatt 5000 TL3-S: 4447 kWh opbrengst

Denk niet die optimizers (624 euro excl. BTW) uitkunnen voor 78 kWh per jaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

sfinx schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:12:
[Afbeelding]

3D model ingeladen in PV*Solar, erg nuttig, thanks voor de tip! Bovenstaande screenshot toont de schaduw per paneel. Kom vervolgens op 3.8% verlies door schaduw.

Heb er twee omvormers aangehangen:
- Solar Edge SE5K + 16x 370 optimizer: 4525 kWh opbrengst
- Growatt 5000 TL3-S: 4447 kWh opbrengst

Denk niet die optimizers (624 euro excl. BTW) uitkunnen voor 78 kWh per jaar :)
En als je de 2e rij niet doet maar wel het andere dakvlak ook 9, wat wordt het dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt een uurtje schaduw op de momenten dat de opbrengst toch al nihil kan zijn door gemiddeld veel meer bewolking.

Ik zou lekker 16x ZW leggen en dan 10x NO, heb ik hier ook en bevalt prima. Zorgt er voor dat de opbrengst beter verspreid is over de dag en die 10 panelen extra zijn qua kosten een stuk voordeliger waardoor de terugverdientijd ook een stuk korter is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Rol-Co schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:31:
[...]
En als je de 2e rij niet doet maar wel het andere dakvlak ook 9, wat wordt het dan?
Dan kom ik zo ronde de 4200 kWh uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Jaarbasis vergelijken heeft niet zoveel nut meer...
https://www.eigenhuis.nl/...alderen-3-veranderingen#/

Knal er gewoon lekker 16 op zuidwest en 9 op noord oost op een 3-fase stringomvormer.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-02-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Probeer in PV*SOL het verschil in 'direct gebruik' te zien tussen de twee verschillende opstellingen (2x9 noordoost/zuidwest of 16x zuidwest). Als ik daar het standaard '2-person household' consumptieprofiel gebruik zie ik erg weinig verschil tussen de twee opstellingen, beide rond de 26% direct gebruikt. Pas als ik daar 'high percentage morning hours' instel is er wat verschil (33% vs 31% respectievelijk). Zou dat verschil niet groter moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Aangezien die 4200 kWh al ruim voldoende is ga ik denk ik voor die 2x9 315 Wp panelen. Wat zou daar een geschikte omvormer voor zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:03

BlueTooth76

Let the sun shine!

sfinx schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:32:
Aangezien die 4200 kWh al ruim voldoende is ga ik denk ik voor die 2x9 315 Wp panelen. Wat zou daar een geschikte omvormer voor zijn?
Salderen wordt vanaf 2022 in stapjes afgebouwd (als de plannen doorgaan).

Dus ik zou dat "verbruik vs opwekken" los laten en gewoon kijken wat je kwijt kan op je dak (als het budget er is). Het brengt altijd meer op dan op je bankrekening en je hebt er nog >25 jaar een lage stroomrekening van.

Je krijgt straks alleen nog een vaste vergoeding per kWh, dus hoe meer er dan ligt, hoe gunstiger het is.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@sfinx Bijna iedere 1fase 2mppt 4 - 5kVA omvormer. Controleer Vmax en Mppt bereik.
Wil je uitlezen voor grafiekjes? AUijtdehaag kom er maar in.

Dak vol is beter, gas eruit (>€200 vastrecht per jaar minder), geen energierekening meer.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:44
@sfinx wat words het? :-)

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
@Space21 Ben er even mee gestopt. Kwam er met de leverancier die ik op het oog had niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:44
sfinx schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:30:
@Space21 Ben er even mee gestopt. Kwam er met de leverancier die ik op het oog had niet uit.
Waar liep je tegenaan? Financieel?

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Space21 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:30:
Waar liep je tegenaan? Financieel?
Nee dat ging wel. Was meer dat ie maar het SolarEdge systeem bleef pushen en niet mee wilde denken over bijvoorbeeld panelen op beide kanten van het dak.

Ben door dit topic wel stuk wijzer geworden, dus denk zeker dat ik er in de toekomst nog weer mee verder ga.

Pagina: 1