Graag jullie advies: we zijn van plan om 16 zonnepanelen op ons 45 graden dak op zuid-west (229 graden) te leggen. Huidige verbruik is 3200 kWh/jaar maar zie dat in de toekomst nog wel stijgen (o.a. elektrisch koken).
Van half maart tot begin oktober is het dak schaduwvrij. Daarbuiten ongeveer uurtje per dag last van schaduw aan het einde van de dag. Door leverancier werd aangeraden om hiervoor wel optimizers of micro-omvormers aan te schaffen.
Model gemaakt in Sketchup, dit is bijvoorbeeld 7/2 om 16:15:

Voor deze setup heb ik twee offertes (beide zijn incl. installatie):
Offerte 1
16x Jinko Cheetah All-Black 315WP (10 jaar fabrieksgarantie)
16x Solar Edge Optimizer P370
Solar Edge SE 5K omvormer (12 jaar fabrieksgarantie)
3980 kWh per jaar
5035 euro excl BTW
Offerte 2
16x Heckert NeMo - All Black Mono 320WP (20 jaar fabrieksgarantie)
16x Enphase IQ7 (20 jaar fabrieksgarantie)
Enphase Envoy S Metered
4040 kWh per jar
6125 euro excl BTW
Verschil Jinko vs Heckert: 550 euro excl BTW
Verschil Solar Edge en Enphase: 540 euro excl BTW.
Zoals ik 't zie zal de tweede set het in ieder geval 20 jaar volhouden. Bij de eerste set zal de omvormer wellicht na 10/12 jaar vervangen moeten worden. Combinatie van Jinko panelen met IQ7 zou ook nog kunnen. Eventueel de IQ7+ omdat de IQ7 maar maximaal 240W continue aankan. Dat is dan nog weer 126 euro extra.
Hoe lijkt dit? Zijn jullie het eens met het advies om wel iets van optimizers te nemen? En zal er veel kwaliteitsverschil zitten tussen de twee merken panelen?
Alvast bedankt!
Van half maart tot begin oktober is het dak schaduwvrij. Daarbuiten ongeveer uurtje per dag last van schaduw aan het einde van de dag. Door leverancier werd aangeraden om hiervoor wel optimizers of micro-omvormers aan te schaffen.
Model gemaakt in Sketchup, dit is bijvoorbeeld 7/2 om 16:15:

Voor deze setup heb ik twee offertes (beide zijn incl. installatie):
Offerte 1
16x Jinko Cheetah All-Black 315WP (10 jaar fabrieksgarantie)
16x Solar Edge Optimizer P370
Solar Edge SE 5K omvormer (12 jaar fabrieksgarantie)
3980 kWh per jaar
5035 euro excl BTW
Offerte 2
16x Heckert NeMo - All Black Mono 320WP (20 jaar fabrieksgarantie)
16x Enphase IQ7 (20 jaar fabrieksgarantie)
Enphase Envoy S Metered
4040 kWh per jar
6125 euro excl BTW
Verschil Jinko vs Heckert: 550 euro excl BTW
Verschil Solar Edge en Enphase: 540 euro excl BTW.
Zoals ik 't zie zal de tweede set het in ieder geval 20 jaar volhouden. Bij de eerste set zal de omvormer wellicht na 10/12 jaar vervangen moeten worden. Combinatie van Jinko panelen met IQ7 zou ook nog kunnen. Eventueel de IQ7+ omdat de IQ7 maar maximaal 240W continue aankan. Dat is dan nog weer 126 euro extra.
Hoe lijkt dit? Zijn jullie het eens met het advies om wel iets van optimizers te nemen? En zal er veel kwaliteitsverschil zitten tussen de twee merken panelen?
Alvast bedankt!
Hippos are apparently just rage filled hate tanks