Backup dienst voor particulieren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:07

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Ik maak in mijn prive omgeving regelmatig mee dat vrienden/familie bij mij komen omdat bijvoorbeeld hun laptop het niet meer doet. Soms is dat een kwestie van wat software updates/opschonen, soms een HDD voor een SSD vervangen, soms is het datarecovery omdat de harddisk geherfomatteerd is omdat zoonlief de externe disk in een Playstation gestopt heeft om daar spellen op te slaan. Laat daar nu net alle foto's en filmpjes van 10 jaar kinderen op staan.
Of gewoon omdat windows kaduuk is en ook echt niet meer te repareren valt.

Is er niet een dienst beschikbaar of te starten voor particulieren waarmee ze realtime/volcontinue een backup maken van hun documenten/foto's/filmpjes. Zowel vanaf windows, macOS, iOs en/of Android.
Eigenlijk iets dat je voor de klant eenvoudig kunt instellen op alle devices, en klant kan zelf maandelijks een bedrag voor de dienst afrekenen.
Verder moet het backuppen op de achtergond gaan en bijvoorbeeld als je verbonden bent met wifi-internet (ipv 4G).
En dat je dat dan eenvoudig bij elke klant/familielid/vriend kunt instellen, zodat hun data altijd gebackuped is

Nu snap ik dat er Dropbox en iCloud etc. is en dat je via een eigen NAS ook allerlei zaken kunt inregelen, maar dat is het eigenlijk net niet, teveel maatwerk, investering in hardware, niet compatible tussen besturingssystemen of gewoon te duur in de maand om een aantal GB's/TB's te stallen.

Hoe doen jullie dit in je omgeving? Zijn er dergelijke diensten beschikbaar voor een particulier? Of zou zoiets zelf op te tuigen zijn om vervolgens als dienst te leveren?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:13

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Er zijn diverse personal cloud backup oplossingen. Zelf gebruik ik Acronis, die maakt dagelijks netjes een backup van mijn Macbook naar de cloud. 1x installeren, geen omkijken naar. En er zijn er meer die dat kunnen, zoals Strato, BackBlaze.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 07-02-2020 15:15 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:54

Yucon

*broem*

ChUcKiE schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:05:
Nu snap ik dat er Dropbox en iCloud etc. is en dat je via een eigen NAS ook allerlei zaken kunt inregelen, maar dat is het eigenlijk net niet, teveel maatwerk, investering in hardware, niet compatible tussen besturingssystemen of gewoon te duur in de maand om een aantal GB's/TB's te stallen.
Wat is er in deze context mis met dropbox? Dat is toch juist cross platform beschikbaar en best betaalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik gebruik Office 365 voor al mijn bestanden, maar als je geen office nodig hebt kan je ook Stack van Transip gebruiken dan heb je 2X zoveel opslag. Of natuurlijk één van de andere cloud opslagdiensten gebruiken.

Enkele jaren geleden gebruikte ik Dropbox en vond dit ook erg fijn werken, maar ben toen overgestapt omdat ik ook Office nodig had.

Ik heb ook een tijdje een NAS overwogen, maar dat was mij te veel gedoe. Dit is alleen handig voor als je erg veel opslagruimte nodig hebt, of het apparaat ook voor andere doeleinden wilt gebruiken.

[ Voor 87% gewijzigd door Ernemmer op 07-02-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:43
Ernemmer schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:23:
Ik gebruik Office 365 voor al mijn bestanden, maar als je geen office nodig hebt kan je ook Stack van Transip gebruiken dan heb je 2X zoveel opslag.
Die gebruik ik zelf ook, mijn foto mappen zijn ingesteld als 'synchronisatiemappen', dus die gaan automatisch (bij verbinding met internet) naar TransIP, zodra ik de foto's op de computer zet.

Werkt prima. Je kan meerdere mappen aanmaken om te synchroniseren en deze ook netje naar afzonderlijke mappen in Stack laten versturen. Er zijn mogelijkheden voor crossplatform beschikbaar, die gebruik ik zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 15:55
Nadeel van een dienst als Dropbox of OneDrive is dat het geen echt back-up is. Je hebt je data wel ergens anders staan voor het geval je pc/laptop crashed, echter zaken als virussen/ransomware zorgen ervoor dat deze bestanden gewoon gesynced en dan overschreven worden. Ik heb zelf niet direct een goede andere oplossing voor je, maar wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
* Voor MacOS in combinatie met een hard drive: TimeMachine.
* Voor MacOS, online: iCloud. Hierin zit een backup functie ingebouwd (verwijderde bestanden tot 30 dagen restoren).
* Cross-platform, online, met ondersteuning voor veel cloud diensten: Arq backup

[ Voor 26% gewijzigd door kamerplant op 07-02-2020 15:46 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-05 16:21
Veeam agent for Windows is gratis en bied zowel File restore als Bare metal restore.

https://www.veeam.com/nl/...t-server-backup-free.html

Ik gebruik het al jaren naar volle tevredenheid.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Shumway
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-05 18:33
Ik vind mijzelf een gewone particulier. De bestanden alhier gaan versleuteld (mbv CryptSync) naar m'n Synology NAS. Aldaar draaien 2 packages; eentje stuurt het door naar het gratis StackIP en de ander naar Synology Cloud2 (€12,09/jaar voor 100GB).

Daarnaast sync (FreeFileSync) ik mijn data regelmatig met geVeraCrypte USB-drives. Een werkwijze die een familielid ook heeft overgenomen. (Helaas lukt het niet ze te overtuigen van een volledige 3-2-1-werkwijze.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:07

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Dank voor jullie reacties.

Zal eens kijken of ik er wat van kan maken/adviseren. Het ging mij erom dat het:
1. Eenvoudig te implementeren is (op alle mogelijke aanwezige apparaten).
2. Ik de particulier help een contract af te sluiten en ze er dan zelf maandelijks/jaarlijks voor betalen. Zie het als een internet abonnement, eenmalig helpen bij instellen, vervolgens lukt het zelf.
3. Opslag komt dan vaak ergens tussen de zeg 1-2 GB en max 100GB.

Dropbox zou in principe wellicht kunnen, maar is daar natuurlijk niet echt voor bedoeld en daar lopen de kosten dan fors op natuurlijk.

Op mijn Synology nas die ik eerst had en op mijn huidige QNAP zitten ook allerlei tooltjes/agents om op de diverse devices te installeren om zo een "automatische" backup te laten uitvoeren. Maar dan moet er weer een NAS bij en dat is net weer teveel van het goede (onkosten/aanschafkosten en instellen).

Ik zoek nog even verder.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
https://www.transip.nl/stack/
3€ per maand, 250GB
Prima te combineren met backuptools, ondersteund WEBdav en SFTP

Of je neemt de 10€/m en laat het door 8 man gebruiken, iedereen zijn eigen inlog, en eigen uploads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

ChUcKiE schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:23:
Dank voor jullie reacties.

Zal eens kijken of ik er wat van kan maken/adviseren. Het ging mij erom dat het:
1. Eenvoudig te implementeren is (op alle mogelijke aanwezige apparaten).
2. Ik de particulier help een contract af te sluiten en ze er dan zelf maandelijks/jaarlijks voor betalen. Zie het als een internet abonnement, eenmalig helpen bij instellen, vervolgens lukt het zelf.
3. Opslag komt dan vaak ergens tussen de zeg 1-2 GB en max 100GB.

Ik zoek nog even verder.
Voor telefoons ben je waarschijnlijk aangewezen op andere tools.

Maar voor wat betreft computers (Apple en Windows) is Backblaze wat mij betreft een goede oplossing. Ik heb geen aandelen Backblaze. :)

1. Native clients voor Mac en Windows
2. Ongelimiteerde opslag capaciteit
3. Je kunt een HDD bestellen met al je data er op als downloaden te lang zou duren
4. Je kunt ook online bij je data als je dat wilt
5. Geeft regelmatig een update en mailt als er problemen zijn met de backup

Nadeel: je data staat bij een Amerikaans bedrijf dus dan weet je wel hoe laat het is. Ik heb er voor gekozen om toch gewoon te backupen naar Backblaze.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 11-02-2020 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:00
MADG0BLIN schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:29:
Nadeel van een dienst als Dropbox of OneDrive is dat het geen echt back-up is. Je hebt je data wel ergens anders staan voor het geval je pc/laptop crashed, echter zaken als virussen/ransomware zorgen ervoor dat deze bestanden gewoon gesynced en dan overschreven worden. Ik heb zelf niet direct een goede andere oplossing voor je, maar wel iets om rekening mee te houden.
Volgens mij houdt OneDrive meerdere versies bij voor je, juist in het geval van een ransomware aanval.
Het is dan ook een van de selling points in het Windows 10 security onderdeel waarbij ze dit marketen als ransomware beveiliging.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-05 19:01
Q schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:53:
[...]

Voor telefoons ben je waarschijnlijk aangewezen op andere tools.

Maar voor wat betreft computers (Apple en Windows) is Backblaze wat mij betreft een goede oplossing. Ik heb geen aandelen Backblaze. :)

1. Native clients voor Mac en Windows
2. Ongelimiteerde opslag capaciteit
3. Je kunt een HDD bestellen met al je data er op als downloaden te lang zou duren
4. Je kunt ook online bij je data als je dat wilt
5. Geeft regelmatig een update en mailt als er problemen zijn met de backup

Nadeel: je data staat bij een Amerikaans bedrijf dus dan weet je wel hoe laat het is. Ik heb er voor gekozen om toch gewoon te backupen naar Backblaze.
In het verleden ook klant geweest van Backblaze en ben nu weer aan het kijken naar een backupoplossing.
Backblaze heeft lichtjes m'n voorkeur op dit moment, maar ik heb nu geen credit-card meer. Weet iemand of Backblaze ook te betalen is zonder CC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Het Online Backup Topic succes met uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

PatrickH schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:40:
[...]

In het verleden ook klant geweest van Backblaze en ben nu weer aan het kijken naar een backupoplossing.
Backblaze heeft lichtjes m'n voorkeur op dit moment, maar ik heb nu geen credit-card meer. Weet iemand of Backblaze ook te betalen is zonder CC?
Voor zover ik kan zien kan dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
ChUcKiE schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:05:
Ik maak in mijn prive omgeving regelmatig mee dat vrienden/familie bij mij komen omdat bijvoorbeeld hun laptop het niet meer doet. Soms is dat een kwestie van wat software updates/opschonen, soms een HDD voor een SSD vervangen, soms is het datarecovery omdat de harddisk geherfomatteerd is omdat zoonlief de externe disk in een Playstation gestopt heeft om daar spellen op te slaan. Laat daar nu net alle foto's en filmpjes van 10 jaar kinderen op staan.
Of gewoon omdat windows kaduuk is en ook echt niet meer te repareren valt.

Is er niet een dienst beschikbaar of te starten voor particulieren waarmee ze realtime/volcontinue een backup maken van hun documenten/foto's/filmpjes. Zowel vanaf windows, macOS, iOs en/of Android.
Eigenlijk iets dat je voor de klant eenvoudig kunt instellen op alle devices, en klant kan zelf maandelijks een bedrag voor de dienst afrekenen.
Verder moet het backuppen op de achtergond gaan en bijvoorbeeld als je verbonden bent met wifi-internet (ipv 4G).
En dat je dat dan eenvoudig bij elke klant/familielid/vriend kunt instellen, zodat hun data altijd gebackuped is

Hoe doen jullie dit in je omgeving? Zijn er dergelijke diensten beschikbaar voor een particulier? Of zou zoiets zelf op te tuigen zijn om vervolgens als dienst te leveren?
Bij overstap van Macbook naar Lenovo met Ubuntu erop ook gaan zoeken en experimenteren. Gebruik nu Backblaze icm Restic voor zowel mijn laptop, thuis servertje (ook ubuntu) en de andere macbooks in huis. Kosten vallen heel erg mee, door alleen homedirs te backuppen zit ik nu nog net aan in de free tier. Maar wil nu ook mijn foto's etc weg gaan halen uit iCloud en op Backblaze oid zetten (andere bucket/account met backup naar de backup bucket)
Pagina: 1