Linux (nog) niet te installeren op een nieuw Medion notebook

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trashed
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-11-2022
Op mijn zojuist aangeschafte Medion notebook (P15648/MD63490) wilde ik Linux Mint 19.3 installeren. Tenslotte gebruik ik al zeker tien jaar uitsluitend Linux laptops, dus geen enkele interesse in W10.
De USB stick start wel op maar.. welke keuze ik ook maak (start/start safe/install oem/check medium) alles resulteert slechts in een zwart scherm.

De notebook heeft de volgende hardware: intel i5 10210 / 8GB DDR4 / 512GB SSD / 15,6" ips scherm / nVidia MX250 (edit: deze dus... Get!em in "[Aanbiedingen] Complete Systemen & Laptops - Deel 9")

Heb meerdere sticks geprobeerd en ook diverse andere Linux distros, zoals Ubuntu 19.10, manjaro xfce 18.1.5, debian live 10.2.0 en knoppix 8.6.1

Wat me opviel was dat er in de bios/bootconfiguration steeds twee entries voor de stick zijn. Bij knoppix bijvoorbeeld:
UEFI: 8.07
UEFI: 8.07, Partition 2

Bij alle distros dus na welke keuze ook een zwart scherm, behalve als ik knoppix opstart met: Knoppix acpi=off nolacpi... dan krijg ik na 'starting linux64' het volgende:

WAITING USB...

dit wordt na een korte tijd overschreven met:

could not mount disk to /mnt-system. starting debugging shell
sh: can't access tty; job control turned off
/ #

Heeft iemand enig idee hoe ik de laptop met Linux (liefst Mint) zou kunnen gebruiken? Als placemat vind ik 'm eigenlijk niet zo geslaagd...

[ Voor 4% gewijzigd door Trashed op 07-02-2020 12:35 ]

Beste antwoord (via Trashed op 18-02-2020 19:27)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:05
Probeer dit eens om uit te sluiten of je NVIDIA GPU de oorzaak is:
1. Wanneer je de GRUB bootloader ziet als je start vanaf USB, druk je op E
2. Zoek de regel die begint met "linux/boot/vmlinuz"
3. zet in de regel achter "splash" de term nomodeset
4. Ctrl+X

[ Voor 10% gewijzigd door pporrio op 07-02-2020 13:42 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trashed
pporrio schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:40:
Probeer dit eens om uit te sluiten of je NVIDIA GPU de oorzaak is:
1. Wanneer je de GRUB bootloader ziet als je start vanaf USB, druk je op E
2. Zoek de regel die begint met "linux/boot/vmlinuz"
3. zet in de regel achter "splash" de term nomodeset
4. Ctrl+X
Sorry, die had ik niet gemeld: dat heb ik al geprobeerd, evenals nouveau.modeset=0 (..bij een volgende poging).

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
En heb je ook een Ubuntu 19.10 NVIDIA ISO ook al geprobeerd? Pop!_OS heeft ook een NVIDIA versie van hun ISO. Maar ja, die is gebaseerd op Ubuntu 19.10, dus niet zo gek. Persoonlijk vind ik Pop!_OS 19.10 echt super werken. Is mijn daily driver thuis op mijn HP Z2 workstation.

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trashed
pporrio schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:55:
En heb je ook een Ubuntu 19.10 NVIDIA ISO ook al geprobeerd? Pop!_OS heeft ook een NVIDIA versie van hun ISO. Maar ja, die is gebaseerd op Ubuntu 19.10, dus niet zo gek. Persoonlijk vind ik Pop!_OS 19.10 echt super werken. Is mijn daily driver thuis op mijn HP Z2 workstation.
Nog niet geprobeerd, ik heb weer wat te doen dus! Eens zien hoe die drivers kunnen worden geactiveerd.. zal ook zeker eens kijken naar dat Pop!_OS.

Bedankt, mijn bevindingen volgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:34
Je zou bijna denken dat de usb-controller (nog) niet wordt ondersteunt. Heb je het al eens via het sd-slot geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trashed
hcQd schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:04:
Je zou bijna denken dat de usb-controller (nog) niet wordt ondersteunt. Heb je het al eens via het sd-slot geprobeerd?
Dat klinkt ook zeker niet onlogisch.. zal eens kijken hoe ik een SD-kaartje bootable kan maken met een live distro erop.. bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:22

MsG

Forumzwerver

Wat als je secure boot eens uit zet in BIOS/UEFI?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trashed
MsG schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:16:
Wat als je secure boot eens uit zet in BIOS/UEFI?
Helaas.. dat maakte geen verschil!

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:22

MsG

Forumzwerver

Wat als je handmatig op de Boot Device Manager knop drukt. Krijg je dan een rijtje met zowel de apparaten in UEFI: Boot modus als de legacy variant?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
heb je nog een USB CD/DVD drive ergens liggen welke je kan gebruiken anders? Dit lijkt me inderdaad op een USB controller welke nog niet helemaal ondersteund wordt.

Al gaat die CD dan ook waarschijnlijk niet gevonden worden...

SD kaart of image rechtstreeks dumpen op je SSD zijn dan momenteel de enige opties, of een distro proberen met een nieuw genoege kernel?

Er was hier trouwens ook al een thread over op het forum
Aldi notebook p15648

Ik zie dat je ook een topic hebt op het mint forum, was misschien ook handig om het te melden :P
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=46&t=311439

Er lijken wel andere laptops verkocht te worden met diezelfde CPU met linux voorverpakt (van Dell), dus het kan gewoon zijn dat je een iets met een nieuwere kernel, bijvoorbeeld eens iets als debian unstable ofzo moet kijken of het daarmee boot.

Als je chipset drivers zelfs met een nieuwe kernel niet ondersteund worden zit er niet veel anders op dan wachten spijtig genoeg.

[ Voor 37% gewijzigd door GuntherDW op 07-02-2020 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trashed
pporrio schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:55:
Helaas, zojuist Pop!_OS met nVidia geprobeerd te starten, maar.. ik krijg alleen op het startscherm de optie Pop! te proberen of installeren en zodra ik daarvoor kies (..of tien seconden wacht) wederom een zwart scherm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trashed
MsG schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:22:
Wat als je handmatig op de Boot Device Manager knop drukt. Krijg je dan een rijtje met zowel de apparaten in UEFI: Boot modus als de legacy variant?
Zal eens kijken.. vanuit de BIOS zie ik alleen maar UEFI, naast tweemaal de stick de standaard partitie van de SSD en de recovery partitie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
Heb je ook de USB 2.0 poort geprobeerd? Of alleen de USB 3.1 poorten?

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trashed
GuntherDW schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:22:
Er was hier trouwens ook al een thread over op het forum
Aldi notebook p15648

Ik zie dat je ook een topic hebt op het mint forum, was misschien ook handig om het te melden :P
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=46&t=311439

Er lijken wel andere laptops verkocht te worden met diezelfde CPU met linux voorverpakt (van Dell), dus het kan gewoon zijn dat je een iets met een nieuwere kernel, bijvoorbeeld eens iets als debian unstable ofzo moet kijken of het daarmee boot.
Hmm.. die thread hier had ik nog niet gezien.. klinkt niet direct hoopgevend, maar ach.. ik heb geen acute haast, de huidige lattitude 5480 doet 't ook nog prima..

Had inderdaad niet gemeld ook op het Mint forum de vraag te hebben uitgezet.. misschien idd niet zo handig.. |:(

Debian live 10.2.0 is volgens mij een heel recente en zeker de knoppix gebruikt een recente (5.3) kernel..

[ Voor 21% gewijzigd door Trashed op 07-02-2020 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trashed
pporrio schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:32:
Heb je ook de USB 2.0 poort geprobeerd? Of alleen de USB 3.1 poorten?
Ik heb alle poorten uitgeprobeerd, resultaat blijft hetzelfde..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een gek idee...

Werkt WSL/WSL2 wel onder Windows 10?

Dan zou je de windows partitie kunnen resizen, Ubuntu onder WSL/WSL2 kunnen starten. En proberen in een nieuwe partitie met de recentste kernel een chroot Gentoo systeem te bootstrappen en daarna met grub naar die omgeving booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trashed
Verwijderd schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:45:
Misschien een gek idee...

Werkt WSL/WSL2 wel onder Windows 10?

Dan zou je de windows partitie kunnen resizen, Ubuntu onder WSL/WSL2 kunnen starten. En proberen in een nieuwe partitie met de recentste kernel een chroot Gentoo systeem te bootstrappen en daarna met grub naar die omgeving booten.
Zodra de minder drastische maatregelen zijn uitgeput zal ik hier zeker mee aan de slag gaan.. bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
je kan met WSL niet ruwe partities gaan aanpassen, daarvoor moet je aan virtualbox of vmware of hyperv e.d. doen.

En zelfs dan, het is best gevaarlijk om het zo te doen, dus best begin je daar niet aan voor je weet waar je aan begint. Al is het een optie...

Als de USB bus niet gevonden wordt bij de LiveCD zal de uiteindelijke install niet veel beter zijn, tenzij je graag zonder keyboard en mouse zit, gezien die vaak intern via USB of dat soort bus aangesloten zijn

[ Voor 29% gewijzigd door GuntherDW op 07-02-2020 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trashed
GuntherDW schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 17:06:
je kan met WSL niet ruwe partities gaan aanpassen, daarvoor moet je aan virtualbox of vmware of hyperv e.d. doen.

En zelfs dan, het is best gevaarlijk om het zo te doen, dus best begin je daar niet aan voor je weet waar je aan begint. Al is het een optie...

Als de USB bus niet gevonden wordt bij de LiveCD zal de uiteindelijke install niet veel beter zijn, tenzij je graag zonder keyboard en mouse zit, gezien die vaak intern via USB of dat soort bus aangesloten zijn
Ik wil eerst sowieso alle minder destructieve mogelijkheden proberen.. en het liefst met een live oplossing zodat ik eerst kan vaststellen of één en ander een beetje lekker draait en ondersteund wordt. Een onbruikbaar gemaakt systeem heb ik ook niets aan en nu kan ik tenminste altijd nog met de recovery partitie weer terug naar af. Gelukkig zit ik niet te springen om die laptop, maar.. natuurlijk: hoe eerder het goed aan de praat is, hoe leuker natuurlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:12
Zo te zien heb je tot nu toe Debian en Arch gebaseerde distro's getest, probeer Fedora eens. Ik vermoed dat het geen ander resultaat op gaat leveren maar je weet maar nooit; Fedora 31 gebruikt in ieder geval een 5.4.x kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trashed
Mosaics.Ruled schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 18:33:
Zo te zien heb je tot nu toe Debian en Arch gebaseerde distro's getest, probeer Fedora eens. Ik vermoed dat het geen ander resultaat op gaat leveren maar je weet maar nooit; Fedora 31 gebruikt in ieder geval een 5.4.x kernel.
Dank je voor de tip.. ik ga er meteen mee aan de slag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 21:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als de laptop een netwerkaansluiting heeft zodat je bekabeld kan werken, sluit 'm daar dan eens mee aan en kijk naar de DHCP uitgifte van je modem/router. Zie je als je lang genoeg wacht een adres worden toegekend aan een nieuw apparaat en kan je die pingen?

Omdat je al wat modesetting zaken hebt geprobeerd, zou het ook nog heel goed kunnen dat je laptop tussen videokaarten wil schakelen en de installer de verkeerde probeert te gebruiken. Schakel dat hybride GPU systeem uit en kijk hoe het dan gaat.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trashed
Hero of Time schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:46:
Als de laptop een netwerkaansluiting heeft zodat je bekabeld kan werken, sluit 'm daar dan eens mee aan en kijk naar de DHCP uitgifte van je modem/router. Zie je als je lang genoeg wacht een adres worden toegekend aan een nieuw apparaat en kan je die pingen?

Omdat je al wat modesetting zaken hebt geprobeerd, zou het ook nog heel goed kunnen dat je laptop tussen videokaarten wil schakelen en de installer de verkeerde probeert te gebruiken. Schakel dat hybride GPU systeem uit en kijk hoe het dan gaat.
De laptop is nog redelijk pristine en dan wil ik eigenlijk zo houden.. geen behoefte om me bij Microsoft te moeten registreren enzovoorts.. is er een bijzondere reden voor dat je dit vraagt?

Wat dat schakelen tussen videokaarten betreft: geen flauw idee hoe ik dat hybride gebeuren zou moeten uitschakelen, de bios biedt in elk geval die optie niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trashed
Mosaics.Ruled schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 18:33:
Helaas: je had gelijk, geen verschil, wederom een zwart scherm (met wat bleeding in de hoeken).. maar, eerlijk is eerlijk: dit is wel zo'n reactie als waar ik op hoopte.. en zal Fedora zeker in de gaten houden, ook voor de andere laptops.. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Trashed schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:51:
[...]

De laptop is nog redelijk pristine en dan wil ik eigenlijk zo houden.. geen behoefte om me bij Microsoft te moeten registreren enzovoorts.. is er een bijzondere reden voor dat je dit vraagt?
:? Wie heeft het over registreren bij MS? Ik zeg alleen dat je 't ding opstart en kijkt of je 'm via de kabel kan bereiken. Als je in een OS kan komen hoef je niet je DHCP lease tabel in de gaten te houden om het IP adres te weten.
Wat dat schakelen tussen videokaarten betreft: geen flauw idee hoe ik dat hybride gebeuren zou moeten uitschakelen, de bios biedt in elk geval die optie niet..
Even aan Google vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dimitrip
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 23:07
Met welke tool maak je de usb stick aan?

Rufus, Unetbootin, nog iets anders?

Soms werkt het bij de ene wel en bij de andere niet. Ik had het eens voor met een hp 2170p met kali. Soms zijn de wegen van de bios ondoorgrondelijk en moet je het eens anders aanpakken. ;)

alles uitsluiten denk ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GuntherDW schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 17:06:

Het shrinken van de windows partitie en aanmaken van de Linux partities kan je prima vanuit Windows doen. WSL gebruik je alleen maar om op die veilig aangemaakte partities middels een chroot een recente kernel te installeren. Grub installeer je in de Linux partitie en je gebruikt de windows bootloader om Grub te laden om Linux te laden. WSL heb je feitelijk alleen maar om een je systeem te bootstrappen. GCC compiler en toolchain om een stock kernel mee te compileren etc...

Als je weet waar je mee bezig bent kan je hoogstens je linux partities verkloten. Die kan je dan gewoon weer verwijderen en je Windows partitie weer resizen als je terug wil naar het uitgangspunt. Als je je echt zorgen maakt image je eerst even de hele harddisk naar een externe schijf.

Belangrijkste is wel dat je weet wat je aan het doen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trashed
Dimitrip schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 23:10:
Met welke tool maak je de usb stick aan?

Rufus, Unetbootin, nog iets anders?

Soms werkt het bij de ene wel en bij de andere niet. Ik had het eens voor met een hp 2170p met kali. Soms zijn de wegen van de bios ondoorgrondelijk en moet je het eens anders aanpakken. ;)

alles uitsluiten denk ik dan.
Helemaal mee eens.. de stick maak ik tot nu toe aan met.. 'formatteur voor usb-staafjes' dat meegeleverd is met mint 19.3 op mijn huidige laptop.. maar dit weekend dus zeker eens andere tools proberen (hoewel de inspiron de sticks wél gewoon leest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trashed
Verwijderd schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 23:55:
[...]

Het shrinken van de windows partitie en aanmaken van de Linux partities kan je prima vanuit Windows doen. WSL gebruik je alleen maar om op die veilig aangemaakte partities middels een chroot een recente kernel te installeren. Grub installeer je in de Linux partitie en je gebruikt de windows bootloader om Grub te laden om Linux te laden. WSL heb je feitelijk alleen maar om een je systeem te bootstrappen. GCC compiler en toolchain om een stock kernel mee te compileren etc...

Als je weet waar je mee bezig bent kan je hoogstens je linux partities verkloten. Die kan je dan gewoon weer verwijderen en je Windows partitie weer resizen als je terug wil naar het uitgangspunt. Als je je echt zorgen maakt image je eerst even de hele harddisk naar een externe schijf.

Belangrijkste is wel dat je weet wat je aan het doen bent.
Gezien enkele ervaringen uit het verleden ben ik niet (meer) zo bang uitgevallen. Voor ik hiermee aan de slag ga wil ik me eerst wel even iets meer verdiepen in de materie.. en ach, heb wel vaker systemen aan het rammelen gebracht maar tot nu toe uiteindelijk alles nog steeds aan de praat gekregen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Trashed, kan je proberen om meerdere reacties in een enkele post te plaatsen? Dat maakt het geheel wat leesbaarder en komt het niet over als 'onnodig' kicken van je topic. Scroll omlaag op de reageer pagina om meer mensen te quoten. :)

Ik maak USB sticks voor Linux altijd met het dd commando. Als je dus al een Linux omgeving hebt kan je het daar ook eens mee doen.
# dd if=/pad/naar/linux.iso of=/dev/sdStick status=progress

Dat laatste om te weten hoe ver het schrijven is. Boeit het je niet, dan laat je het achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trashed
Hero of Time schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 11:15:
@Trashed, kan je proberen om meerdere reacties in een enkele post te plaatsen? Dat maakt het geheel wat leesbaarder en komt het niet over als 'onnodig' kicken van je topic. Scroll omlaag op de reageer pagina om meer mensen te quoten. :)

Ik maak USB sticks voor Linux altijd met het dd commando. Als je dus al een Linux omgeving hebt kan je het daar ook eens mee doen.
# dd if=/pad/naar/linux.iso of=/dev/sdStick status=progress

Dat laatste om te weten hoe ver het schrijven is. Boeit het je niet, dan laat je het achterwege.
Bedankt voor de tip.. nieuw op dit forum, dus die 'multi-quote' was me (nog) niet bekend..

Maar helaas, ook met dd een stick maken had ik al geprobeerd.. de Medion laptop is er evenmin van onder de indruk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.Vee
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-09 22:40
Hi,

Ik gebruik al jaren balenaEtcher Linux versie om distro's te maken.

Orginele opslag er uit halen en even testen met een lege hdd/sdd.
Misschien is dat wat?

• Trashed
R.Vee schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:11:
Hi,

Ik gebruik al jaren balenaEtcher Linux versie om distro's te maken.

Orginele opslag er uit halen en even testen met een lege hdd/sdd.
Misschien is dat wat?
Dank je wel! Dat programmaatje kende ik nog niet.. ziet er prima uit en een usb-stick of sd-kaartje aanmaken werkt alvast prima..

Ik ben van plan dit weekend eens dieper in de laptop te duiken (..en 'm dus eindelijk eens open te maken) en zal dan zeker proberen op te starten met een andere schijf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trashed
Zo herkenbaar.. dank je voor de link! _/-\o_

Ik hou 'm in de gaten, dus nog even geen gepruts met partitioneren of openschroeven (de huidige laptop doet 't immers ook nog steeds prima).. ben benieuwd hoe lang het duurt voordat er een nightly komt waar dit is opgelost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:14

jurroen

Security en privacy geek

Ik had een soortgelijk ook iets bij een HP Elitedesk. (Open|Free)BSD installer booten werkte niet, Linux zelfde issue. Echt álle BIOS opties geprobeerd, installer vanaf alle HSB poorten, stick maken met dd en Rufus, SSD op een ander systeem installeren en terugplaatsen, etc.

Paar weken later was er een BIOS update die de problemen volledig fixte ;)

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Pagina: 1