Ideen voor bureauontwerp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-06 16:31
Dag mede Tweakers,

Vraag
Kunnen jullie mij helpen tot een ontwerp en beslissing te komen hoe ik mijn bureau uit moet komen te zien?
Ik heb wat onderzoek gedaan en ben nog niet helemaal zeker van mijn idee, en vindt het ook lastig een keuze te maken.

Het blad is duidelijk, onderstel niet. Welke kasten/poten moet ik kiezen?

Mockup
Ik heb het geprobeerd te visualiseren in onderstaande foto's met een stuk karton dat op wat dozen rust.
Foto 1
Foto 2

Twee werkplekken
Het idee is om een lang bureau te maken van 300 x 70 cm massief eiken. Dit moet plaats maken voor twee werkplekken. Zelf werk ik op een PC op plek 1, mijn vriendin op een laptop, mogelijk later iMac op plek 2. Qua kleuren willen we graag zwart en hout aanhouden. Blad is massief eiken, kastjes dan zwart gekleurd.

Ondersteuning in het midden
Bij een plaat van 3 meter is een versteviging nodig in het midden. Hier ben ik nog niet over uit of die een poot of (lade)kastje moet worden.

Wegwerken PC en kabels
De werkplekken zijn niet in een afgesloten ruimte, maar een hoek van onze woonkamer. Hierom wil ik mijn PC (wat oprecht een lelijke kast heeft) zo netjes mogelijk wegwerken. Mogelijkheden die ik hiervoor heb gezien zijn je PC wegwerken in een opbergmeubel (deze is nou net niet in het zwart verkrijgbaar), of een PC ophangbeugel. Maar dan zit je nog wel met een nodige poot.
Ook kabels en dergelijken wil ik zo min mogelijk zien. Voor mijn monitoren is dat al goed geregeld omdat de bekabeling door de monitor-arm door loopt.

Boren niet mogelijk
Het appartement is een huurwoning en ik heb met de eigenaar afgesproken dat ik in ieder geval in de betreffende muur niet zal boren. Dit betekent dat een zwevend blad niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Tja menig reactie zal zijn (als ze reageren) "google" op een tafel onderstel .. oftewel ook mijn advies.

En een werkplek moet je in hoogte op de gebruiker instellen dus 1 tafel zou ik niet adviseren.
daarnaast "huurhuis" betekend verhuizen = 3m is dan niet handig.

je uitdaging zit eerder in de kabel"troep' .. en ik zou onder de tafel (zit vaak bij je onderstel) of een slimme stekker blok aan/bovenop de tafel ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-07 10:13
wij gaan hier dit jaar ook over nadenken. 1 ding wat op mijn "must have" lijst staat is been ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 21:15
Met drie meter zou het nog best aardig kunnen gaan doorhangen, afhankelijk van de dikte van het blad, als je alleen op de hoeken poten zou willen hebben. Aan de achterkant een hoge plank aan de onderkant ter ondersteuning zal al veel schelen.
En met je knieën zal je maar 40 cm onder het bureau komen, dus daar kan je ook nog wat extra steun materiaal stoppen.

Je zou iets van een driehoek kunnen maken in het midden als ondersteuning, zodat je je voeten er nog makkelijk onder kan bewegen.

3 m lang kan aan de ene kant onhandig zijn, maar als je er later wat anders mee wilt doen kan je het nog best goed inkorten. met 2 × 1½ m wordt het lastig als je naar 2 m zou willen. Enige restrictie nu is dat je het je huis binnen kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
3 meter kan prima zonder poot in het midden, maar niet met een normaal blaadje van 2 cm verlijmd hout.

Kabels enzo is het probleem niet. Schroefje, stekkerblok, dubbelzijdige tape, tiewraps; bijna alle losse troep is makkelijk op te hangen onder een blad. Hier achter mijn bureau zal ook wel een slordige 100m aan kabels en snoeren zitten. Als het vaker los moet is velcro je vriend.

[ Voor 58% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-02-2020 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:26
Ik heb zelf 160x80. Die 80 cm is zeker heel fijn, gezien je ineens veel meer ruimte denkt te hebben op / onder je bureau :) (terwijl het in werkelijkheid maar 10 cm is). Wat je met een bureau van 3 meter moet is mij een raadsel. Dan kan je beter er een kast naast zetten lijkt me. Of 2 losse bureaus, is ook ergonomisch beter gezien jullie nooit exact dezelfde lichaamsbouw hebben, en dus ook niet zelfde hoogte van bureau willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:50
Ik heb samen met mijn vriend een eiken bureau gemaakt van 320x80 met inderdaad 3 poten.
Het eiken is 5cm dik en we hadden gekozen voor U poten. Die hebben we ook zelf gemaak van vuren balken en antraciet geverfd.
Ergonomisch is het misschien niet ideaal, maar we zijn er wel erg blij mee. Bij ons staat het bureau gewoon in een studie kamer en we hebben er 2 grote desktops op staan en 2 grote schermen waardoor we de kabels vrijwel niet zien... maar we zijn van plan het bureau een stukje van de kant af te halen en dan erachter wat aan kabelmanagement te doen.

hier een foto:

https://imgur.com/a/I482iaK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 01-07 12:49
Voor kabels kun je een kabelgoot onder je bureau langs de wand monteren voorbeelden

Voor de hoeveelheid ondersteuning is het belangrijk dat we de dikte van het blad weten. Iets waar je op moet kunnen staan is de vuistregel voor de ondersteuning 5cm per meter. Op dit bureau ga je natuurlijk niet dansen, maar wel leunen. 3 ondersteuningspunten lijkt mij dan wel het minimum.

Als je niets van je 'lelijke' pc wilt zien, dan bouw je daar een passende kast omheen.
Heb je geld over dan kun je je hele pc in een andere ruimte zetten en met bijvoorbeeld een thunderbolt kabel de boel regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
80 cm diep is helemaal niet zo veel, zeker niet als daar de monitor ook nog op moet staan. Hier heb ik mijn bureau 1500 (breed) x 1320 (diep) [mm]. Maar dat stamt nog uit de tijd van de 22" CRT. Nu staat er gewoon een servertje achter het LCD scherm.

Ah ja; ik ben fan van grote schermen. Dus 30" en dan nog wat er naast. Dan wil je geen 80 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
Bedankt voor jullie reacties. @rochelledw, dit is inderdaad hoe een vriend van ons het ook heeft. Die poten zijn erg netjes geworden!

Het blad wordt overigens 38 mm eiken gevingerlasd. Dus een poot in het midden is wel nodig.
Die 3 meter is inderdaad bij verhuizen niet makkelijk, maar gezien onze andere meubels is dit blad niet het alles lastigst. Verhuisliften zijn blijkbaar ook goedkoper dan ik dacht:).

De 70 centimeter moet volgens ons voldoende zijn als je een handiger monitor arm gebruikt.

In hoogte verstelbare bureau's is inderdaad beter, maar heb het altijd goed gered met een goed bureau en in hoogte verstelbare stoelen.

Ondertussen sta ik nog open voor toffe ideen/voorbeelden hoe je PC kast netjes weggewerkt kan worden. PC is een andere ruimte zetten vind ik eigenlijk nog een beter idee, maar net iets te veel moeite voor nu:).

Ik zal het eindresultaat hier oploaden als het af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:30
Als je aan beide kanten een kastje eronder maakt die stevig genoeg is om als poot te dienen kun je waarschijnlijk af zonder een poot in het midden. De overspanning wordt dan minder. Eventueel kun je nog een metalen profiel erin of onder het blad maken voor extra stevigheid. Ik zou voor minimaal 80cm diep gaan en een soort dakgoot eronder maken samen met een paar kabeldoorvoeren in het blad. En in het midden en in de hoeken een paar inbouw stopcontacten erin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
Na wikken en wegen hebben we het volgende bedacht.

- Linker zijde een IKEA Alex opbergmeubel, daar plaats ik mijn PC in. Deze moeten we nog even zwart schilderen aangezien deze enkel wit verkrijgbaar is.
- Rechter zijde een IKEA Alex ladekast. Deze is al zwart te koop. Mocht er kleurverschil zijn met de geschilderde opbergmeubel, schilderen we deze ook.
- Midden willen we een stalen U-poot van 70x70, maar hier zoeken we nog een goed adresje voor. Laatste wat ik vond was 120 euro (incl verzending), wat ik wat duur vond voor een enkele poot. Mochten jullie tips hebben graag!

- Blad massief eiken 300x70x3,8, met afgefreesde hoeken. Aflakken doen we met kleurloze lak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:50
Die alex kastjes zijn wel stijlvol inderdaad! qua verf zou je wel moeten kijken of er geen plastic laagje zit op de kastjes, dan zou ik niet weten of watergedragen verf er wel goed op hecht. al zou opschuren dat wel moeten helpen en anders een goede grondlaag. Mocht je er het geld voor over hebben een goed merk verf (sikkens/sigma) geeft naar mijn mening toch altijd een beter effect dan de goedkopere bouwmarkt varianten omdat het beter en netter uitvloeit en minder verfstrepen achterlaat. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Mocht je behoefte hebben aan ultra matte lak zou ik Skylt aanbevelen! het resultaat is echt fenomenaal, en na 2/3 blijft water er super netjes op liggen.
Ik heb nog nergens "kleurloze" lak gevonden die het eiken niet iets laat veranderen van kleur behalve skylt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoodVuurtje
@Aurum
Goede tips!
Had inderdaad elders gelezen ikea stukken even opschuren, met een goede primer (heb er 1 voor harde kunststoffen) en met lakverf kleur aanbrengen.

En t bureau heeft al redelijke kosten, een potje goede verf kan er ook wel van af:)

De lak voor t hout is inderdaad skylt.

Aankomende week gaan we aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 14:51

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

ik zou in jouw situatie een balkje (40x40 oid) langs de wanden maken en aan de rechterzijde een stuk uit laten steken met een poot eronder. Op dit frame kan je dan elk blad leggen wat je wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-07-2022
het is heel belangrijk dat beide gebruikers een bureau hebben dat op hun maat is ogesteld tenzij je van plan bent maximaal een half uurtje per dag eraan te werken. Ik zou een blad dus sterk afraden. Beter twee bureaus naast elkaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoodVuurtje
Na zwoegen en zweten staat het bureau nu eindelijk. Door mijn onervarenheid zijn we wat vertraging opgelopen. Aangezien mensen hier gereageerd hebben met kennis/ideen/commentaar, moet ik natuurlijk ook wel foto's laten zien van het eindresultaat.

De plank blijft verrassend recht zonder tussenpoot. Kon het met een meetlint eigenlijk niet opmeten. Toch hebben we gekozen nu (tijdelijk) een simpele poot in het midden te plaatsen om doorbuigen te voorkomen.

Helaas kan ik mijn PC nog niet installeren, omdat ik de achterkant van het Ikea-kastje moet uitzagen. Kastje is nu net te ondiep om de kabels zonder knik te bevestigen.

Verder heb ik nog 1 vraag; Hoe kan ik zeker zijn dat mijn blad een monitorarm met werkbladbeugel aan kan? Mijn vorige bureau (ikea malm bureau, dus veel mindere kwaliteit) is erg doorgebogen door deze monitorarm. Dit wil ik absoluut niet met nieuwe blad! Huidig blad is 38mm gevingerlast eiken. Anders iemand een goede suggestie voor een mooie monitorarm? Liefst die zo min mogelijk naar voren komt.

Hierbij de foto's, stoelen zijn van de eettafel. Binnenkort op zoek naar mooie stoelen die in hoogte verstelbaar zijn. >:)
Foto1
Foto2
Iets ruimte zijkant 1
Iets ruimte zijkant 2

[ Voor 0% gewijzigd door DoodVuurtje op 26-02-2020 11:48 . Reden: Grammatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-06 18:46

edeboeck

mie noow noooothing ...

Net resultaat!
jellescholtens schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:46:
[...]Helaas kan ik mijn PC nog niet installeren, omdat ik de achterkant van het Ikea-kastje moet uitzagen. Kastje is nu net te ondiep om de kabels zonder knik te bevestigen.[...]
Misschien is dat niet eens zo erg gezien het probleem met warmte-afvoer dat anders kan optreden. Bij het uitzagen lijkt het me niet slecht om rekening te houden met hoogte van ventilatoren in de pc.

Rond monitorarm kan ik helaas geen advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:44

krietjur

Where am I?

Denk dat je bij een 38mm eiken blad geen zorgen hoeft te maken met je monitorarm. Je oude (Ikea Malm) blad is niet massief, dat is zo'n dik blad met een (kartonnen?) kern.
Pagina: 1