Iemand bekend met een Flevobeton vloer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06:16
Mijn vraag

Is er iemand bekend met het merk Flevobeton?
Wij hebben hier een vloer van met vloerverwarming, deze vloer willen we gaan isoleren.
Nu willen we PUR er tegenaan laten spuiten ivm de vloerverwarming.
Echter lijkt de vloer veel op kwaaitaal/manta vloeren en deze staan bekend om betonrot.
Weet iemand of de Flevobetob vloeren daar ook bekend om staan?

Zie foto's voor hoe de vloerdelen er nu uitzien. Ik zie nu geen beschadigingen/betonrot.

https://imgshare.io/image/Gt4Ey
https://imgshare.io/image/Gt16e
https://imgshare.io/image/GtVew

Beste antwoord (via basjuuhhh op 08-02-2020 15:55)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:39
Hier ook een Flevo vloer, die rotten alleen lokaal op plekken waar 42 jaar geleden is besloten om het beton eraf te slaan.
Verder mooie vloer om te isoleren, elementen zijn 50cm breed, zou je ook met platen kunnen doen.
In zie op jouw foto's de mooie koudebruggen ook al zitten: tegenwoordig bestel je gewoon een element van 30 of 40cm, in die tijd lieten ze dat element weg en lieten ze gewoon 3 of 4 stroken van 10cm open, kijk je vanuit de kruipruimte zo tegen je dekvloer aan (ondersteund door hardboard)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:49

Yucon

*broem*

Volgens dit artikel niet:
In Cobouw van 24 en 25 november staat, dat niet alleen Kwaaitaal- en Mantavloeren, maar ook Flevovloeren schade vertonen als gevolg van de toepassing van calciumchloride als verhardingsversneller in het beton. Die informatie is niet juist.

Flevovloeren zien er vrijwel hetzelfde uit als Kwaaitaalvloeren, maar zijn zonder chloride geproduceerd. Ze zijn dus minder gevoelig dan Kwaaitaalvloeren voor betonschade door het roesten van de wapening in een vochtige omgeving. Flevovloeren zijn vooral in het Noorden en Oosten van Nederland te vinden, Kwaaitaal- en Mantavloeren meer in het Midden en Westen.
https://www.cobouw.nl/bou...11/flevovloeren-101188438

[ Voor 36% gewijzigd door Yucon op 06-02-2020 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-07 09:10
Als de vloer overal is als op de foto's, dan heb je geen probleem. Die ziet er prima uit.Geen betonrot. Overigens, ook niet alle kwaaitaal/manta vloeren hebben last van betonrot.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Hier ook een Flevo vloer, die rotten alleen lokaal op plekken waar 42 jaar geleden is besloten om het beton eraf te slaan.
Verder mooie vloer om te isoleren, elementen zijn 50cm breed, zou je ook met platen kunnen doen.
In zie op jouw foto's de mooie koudebruggen ook al zitten: tegenwoordig bestel je gewoon een element van 30 of 40cm, in die tijd lieten ze dat element weg en lieten ze gewoon 3 of 4 stroken van 10cm open, kijk je vanuit de kruipruimte zo tegen je dekvloer aan (ondersteund door hardboard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
_JGC_ schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:48:
Ja ik wil het niet zelf doen, liggen en foto's maken gaat nog wel, voor de rest beetje panisch in een kruipruimte :P ik heb inderdaad 2 stroken met "hardboard" platen. Ik vroeg me al af wat daar onder zat haha.

Wat bedoel je met ik zie de koudebruggen al zitten? Of bedoel je die hardboard platen daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Ik denk op die laatste foto zie je dat om het mooi aan te sluiten er geen plaats was en ze dus een bruine plaat gebruikt om het op te vullen? (waar de leideingen op uitkomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
k995 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:02:
Ik denk op die laatste foto zie je dat om het mooi aan te sluiten er geen plaats was en ze dus een bruine plaat gebruikt om het op te vullen? (waar de leideingen op uitkomen)
Ja ik heb 3 van zo'n stukken hardboard zitten. 2 van +-10-15cm en 1 van +-30 cm

Als daar onder idd niets zit tot aan de dekvloer, snap ik nu ook waarom er op 3 plekken een koude strook in de vloer zit haha. Want de vloerverwarming verliest daar dus alle warmte naar beneden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
basjuuhhh schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:05:
[...]

Ja ik heb 3 van zo'n stukken hardboard zitten. 2 van +-10-15cm en 1 van +-30 cm

Als daar onder idd niets zit tot aan de dekvloer, snap ik nu ook waarom er op 3 plekken een koude strook in de vloer zit haha. Want de vloerverwarming verliest daar dus alle warmte naar beneden....
Yep aka koudebrug, best daar nog isolatie te steken als je toch bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
k995 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:05:
[...]

Yep aka koudebrug, best daar nog isolatie te steken als je toch bezig bent.
Ah oke. Is dat ook nodig als ze daar PUR tegen aan spuiten? We hebben vloerverwarming, dus die ruimte tussen Hout/Pur en de dekvloer warmt dan gewoon op neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
basjuuhhh schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 20:55:
[...]

Ja ik wil het niet zelf doen, liggen en foto's maken gaat nog wel, voor de rest beetje panisch in een kruipruimte :P ik heb inderdaad 2 stroken met "hardboard" platen. Ik vroeg me al af wat daar onder zat haha.

Wat bedoel je met ik zie de koudebruggen al zitten? Of bedoel je die hardboard platen daarmee?
Weet niet hoeveel ruimte je hebt, heb zelf 70cm dus valt hier mee. Bodem afdekken met folie tegen vocht en viezigheid, verder gewoon werken met zo'n led lampje op je hoofd.
Die stroken verliezen vies veel warmte, heb ze hier langs de voorgevel en in het midden van de kamer. EPS ingepropt en vervolgens 10cm eroverheen.

Ik zou er nu alvast wat tussen drukken, als je tzt PUR laat spuiten doen ze dat er gewoon overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je voor PUR gaat: let op de isocyanaten die vrijkomen.
Zorg dat alles goed kan uitharden en ventileer de eerste dagen flink.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat betreft die schadelijke stoffen die vrijkomen: je huis is zo'n 40 jaar terug gebouwd. Toen hadden ze nog nooit gehoord van luchtdicht bouwen. In mijn huis had ik open verbindingen naar kruipruimte:
- watermeterput (moet nog tochtstrip om en isolatie onder)
- toegang kruipruimte (zit tochtstrip om en zit isolatieplaat onder)
- meterkast bodem (is vervangen door stukken PIR platen en is dichtgepurd)

Maak je die niet dicht, heb je nu al een probleem met vieze muffe geur uit de kruipruimte, en straks PUR dampen in je hele huis omdat er open verbindingen naar de kruipruimte zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-07 18:20
In mijn vorige woning had ik een Flevobeton vloer. Die heb ik ook met pur laten isoleren en heb er toen ook over geschreven in het kruipruimte topic: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/52664483

Geen enkele betonrot na 45 jaar en dus geen enkele reden om je zorgen over te maken. Jouw situatie lijkt dus erg op die van mij toen. Wij zijn ivm de pur wel even een drietal dagen van huis gebleven uit voorzorg. En daarna hebben we er nooit iets van gemerkt al kneep ik hem wel even in de maanden erna als mijn kinderen verkouden waren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Top! Dan laat ik het gewoon purren. Op dit moment heb ik gelukkig geen last van muffe geuren uit de kruipruimte, het is daar ook zo grot droog dat er niks kan stinken volgens mij haha. Maar goed ik ga wel van te voren nog bekijken of ik de gaten naar boven kan dicht maken op de een of andere manier. Het bedrijf wat gaat purren, gebruikt afzuiging waardoor het al stukken minder zou moeten zijn, en ze isoleren het kruipluik daar a ook luchtdicht hebben ze beloofd... maar goed ik denk dat ons konijn een paar dagen uit huis blijft, en wij de nachten even met wat open ramen slapen👍😁 En tijdens het isoleren zet ik de ventilatieroosters volledig open en afzuiging standje maximaal. Hopelijk valt het dan mee, en kunnen we zoals "beloofd" 's avonds gewoon naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Hier ook nieuwbouw met PUR, lijkt me goed omdat ze dat spuiten en dus alle kiezer en alles mooi kunnen bedekken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankJ91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-07 10:30
Heb hier inderdaad ook een Flevobeton vloer liggen met PUR isolatie aangebracht. Volgens mij heb ik enkel schade met het realiseren van het kruipluik en waarbij de wapening niet goed is afgewerkt (zie foto). Het scheelt dat ik veel lees dat Flevovloeren geen chloride hebben gebruikt en enkel betonrot op kan treden door carbonatatie. https://vogel-bv.nl/project/betonvloer-reparatie-flevobeton/.

Laat die schade nog wel even repareren. Het is altijd lastig als er isolatie is aangebracht je wat minder de staat kan controleren van de andere vloerdelen. Twijfel nog wel om misschien iets met de bodem te doen om de vochtigheid omlaag te brengen...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zex8QH_o0EofwUxheCbx9qQJ-gE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uak5gzcHyMOvFPi4yOeZEXzS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door FrankJ91 op 21-04-2020 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuuhhh
Vergeten een nette terugkoppeling te geven.

Inmiddels is de vloer geïsoleerd (sinds maart). Hoe het uitpakt nog geen idee natuurlijk qua gas verbruik etc. Maar tot nu toe geen problemen ondervonden, en toen der tijd viel de stank van het pur spuiten ook wel mee.
Pagina: 1