T-shirt gewonnen bij een twitch-give-away

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afbakbrood
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-10-2023
zoals de titel beschrijft heb ik een t-shirt gewonnen via een "give-away ". Deze streamer komt uit Amerika en zal deze naar mij verzenden. nu vroeg ik me af hoe zit het met invoer rechten en bezorg kosten van dit pakket?
ik zie op de website van de douane/postNL dat pakket tot 22 euro gratis zijn. Maar word er dan gewoon naar de waarde van het item gekeken of naar de waarde die je betaald. ik verwacht niet dat het t-shirt op een hoge waarde word geschat maar alsnog, ik ben en blijf een nederlander en zou het natuurlijk leuk vinden als dit weg gegeven t-shirt niet ineens 20 euro kost.

alvast bedankt
afbakbrood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 23:42

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Hou er rekening mee dat de verzendkosten ook meetellen in het totaal (bij mij althans, die sweater was ineens bijna 2x zo duur. Nog steeds het geld waard, maar toch).

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:15
Heb enkele jaren terug swag gekregen van iMore, te weten een hoodie, een backpack en een thermostatisch tasje voor blikjes e.d. Werd gewoon via de pakketdienst bezorgd en heb nergens te horen gekregen dat ik invoerrechten / belasting moest betalen.
Ik zou zeggen, maak je niet druk over een miezerig t-shirtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:41

g0tanks

Moderator CSA
Mocht je toch invoerrechten moeten betalen en het niet de moeite waard vinden, weet dan dat je nog kan weigeren:
Als je geen inklaringskosten wilt betalen, dan kun je ervoor kiezen om het pakket niet in ontvangst te nemen. Het pakket wordt dan teruggestuurd naar de afzender of vernietigd (afhankelijk van de wens van de afzender). De verplichting om als ontvanger douanerechten en / of btw en / of andere invoerheffingen en inklaringskosten te betalen vervalt dan.
https://www.postnl.nl/kla...nklaringskosten/voorkomen

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:21
Als je je druk maakt om de invoerrechten, waarom doe je dan uberhaupt mee aan een give away. Ik ga er even vanuit dat je weet dat de streamer uit Amerika komt, dan kan je ook weten dat je kans maakt op een product wat opgestuurd gaat worden en dus ook de invoerrechten eventueel moeten worden betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afbakbrood
Haha twee verschillende ervaringen. Ik denk dat ik het inderdaad gewoon afwacht en van tevoren vast bedenk of ik het waard vind om het aan te nemen als er wel invoer rechten op zitten. Maar ik zou het nou ook zonde vinden om deze jongen zijn eerst merch in de oven van de douane of post-NL te laten belanden. want eerlijk is eerlijk ook wel weer leuk om als eerste persoon iemand zn t-shirt te mogen ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afbakbrood
@richard_1st je hebt een punt. simpelweg gewoon niet op dat moment over na gedacht haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
FooLsKi schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:50:
Hou er rekening mee dat de verzendkosten ook meetellen in het totaal (bij mij althans, die sweater was ineens bijna 2x zo duur. Nog steeds het geld waard, maar toch).
Deels goed. Bij het bepalen OF je BTW moet betalen bij invoer, tellen de verzendkosten NIET mee. Als blijkt dat de waarde van het pakket hoger is dan €22, en je dus BTW moet betalen, moet je ook BTW betalen over de verzendkosten. Zie ook https://www.belastingdien...tingen_bij_invoer_betalen

@afbakbrood Als de afzender een waarde van €22 of lager noteert, zal je geen BTW hoeven te betalen bij invoer. Daarboven wel (en bij pakketjes uit de VS is de pakkans vrijwel 100%). Reken dan op 22% BTW over de waarde van het pakket én de verzendkosten, plus 13 euro inklaringskosten (althans, bij PostNL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:52
Wat is de waarde van het goed dat je gaat ontvangen + wat zijn de verzendkosten? Dan weet je waar je rekening mee moet houden. ( 21% + €12,50 - €20~ bij zendingen met een waarde tot €150 )
Daarbij komt dat je eventueel altijd nog het pakketje kunt weigeren aan de deur.
Eventueel is het ook mogelijk voor de verzender om de importheffingen vooraf te betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door JohanNL op 05-02-2020 00:09 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
afbakbrood schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:46:
zoals de titel beschrijft heb ik een t-shirt gewonnen via een "give-away ". Deze streamer komt uit Amerika en zal deze naar mij verzenden. nu vroeg ik me af hoe zit het met invoer rechten en bezorg kosten van dit pakket?
ik zie op de website van de douane/postNL dat pakket tot 22 euro gratis zijn. Maar word er dan gewoon naar de waarde van het item gekeken of naar de waarde die je betaald. ik verwacht niet dat het t-shirt op een hoge waarde word geschat maar alsnog, ik ben en blijf een nederlander en zou het natuurlijk leuk vinden als dit weg gegeven t-shirt niet ineens 20 euro kost.

alvast bedankt
afbakbrood
Niet te moeilijk denken.

Je hebt iets gewonnen DUS het is een gift. Dat shirt word hopelijk dan ook als gift opgestuurd. Mochten de duanen niks te doen hebben en word je pakket er tussenuit gepikt dan heb je genoeg bewijs om aan te tonen dat het een gift is.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:52
rickboy333 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:05:
[...]

Niet te moeilijk denken.

Je hebt iets gewonnen DUS het is een gift. Dat shirt word hopelijk dan ook als gift opgestuurd. Mochten de duanen niks te doen hebben en word je pakket er tussenuit gepikt dan heb je genoeg bewijs om aan te tonen dat het een gift is.
Gift of niet, van een bedrijf/ondernemer geldt alsnog de €22 grens.
Ik ga ervan uit dat die streamer dat niet voor de lol doet en er een heel business model achter heeft zitten en dus zeker geen particulier is.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05 23:02
Als de streamer dit gewoon via FedEx of UPS oid regelt kan hij volgens mij bij verzenden al aangeven om dit allemaal (op zijn kosten) geregeld te krijgen. FedEx regelt dan alles gewoon voor je en is er ook geen overdracht tussen verschillende postmaatschappijen e.d.
Lijkt mij dat die streamers ook wel begrijpen dat hun doelgroep verder gaat dan de US en hun business model het ook minder goed zal doen als ze gekloot krijgen met dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilscomrade
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-02 13:53
Ik heb wel vaker producten < 50,- besteld uit Noord-Amerika. Persoonlijk nog nooit problemen gehad met invoerrechten. Als je 150 shirts importeert is het natuurlijk wat anders maar ik zou me niet druk maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Devilscomrade op 05-02-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:54

liberque

Vrijzinnig!

rickboy333 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:05:
[...]

Niet te moeilijk denken.

Helaas, zo werkte het vroeger en blame me en duizenden anderen die vroeguh van alles bestelden van over de grens en dat het bedrijf waar het vandaan kwam steevast alles markeerde als ' gift ' om invoerrechten over te slaan. Dat is jarenlang goed gegaan totdat bedrijven flink beboet werden als het na controle niet om een 'gift' bleek te gaan. De welwillendheid van die bedrijven om iets als 'gift' te markeren was dan ook snel verdwenen na deze maatregel.

Uiteindelijk gingen we als particulier veel meer importeren uit niet westerse landen en was het bij een groot deel van deze verkopers is hun land niet wettelijk geregeld dat ze die boete moesten betalen. Deze bedrijven gebruikten ook de markering 'gift' op hun pakjes, werden gesnapt, maar konden niet beboet worden. Handhaving werd hierdoor onmogelijk waarop enerzijds besloten is de tarieven aan te passen (drempelwaarde van waarde bij invoer) en anderzijds het hele 'gift' idee niet meer te honoreren.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Pagina: 1